Sidan 5 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 5
Resultat 241 till 264 av 264

Ämne: Moog Grandmother

  1. #241
    Shike
    Shike är inte uppkopplad
    Shikes avatar
    Senior
    Äsch, det går bra att göra drones med mormor också. Eller så kan man använda klaviaturet för att starta sequencern så man kan vrida på filtret.

  2. #242
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man köper en, gillar den, men inser att det är bra att kunna spela på den också, säljer den, köper eurorack istället så att man inte behöver kunna spela...
    Trollfixd.

  3. #243
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Aos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    eller att man köpte en för att den låter bra o sen läser man här att den e ful som stryk o känner att man måste sälja innan nån vet att man nånsin ägt den.
    ful? Tycker det är en av de snyggare syntharna på länge, en sådan här i ett rum är ju instant-hipster-retro-kredd-deluxe. Däremot är kanske inte alla ute efter instant-hipster-retro-kredd-deluxe

  4. #244
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Gillar mer och mer att lyssna på Daniel Fisher, han är inte så stressad som Nick Batt.

    Färskt klipp...


    https://youtu.be/J5_fZUyj9jg

    https://youtu.be/J5_fZUyj9jg

  5. #245
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gillar mer och mer att lyssna på Daniel Fisher
    ...han har verkligen coolaste titeln också: "Director of Product Optimization" Alltså, come on! Instagramvärdigt om nåt, va?!?

  6. #246

    Veteran
    Om man skulle ta och köpa en Moog GM. Fint instrument, bra och rolig möjligheter i ett fint litet paket.

  7. #247
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Köp min. Behöver göra plats i studion för kommande gasinköp.
    GM i drifterskick och har i princip plasten kvar på displayen :P


    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man skulle ta och köpa en Moog GM. Fint instrument, bra och rolig möjligheter i ett fint litet paket.

  8. #248

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eangman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köp min. Behöver göra plats i studion för kommande gasinköp.
    GM i drifterskick och har i princip plasten kvar på displayen :P
    Valsolo pris?

  9. #249
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Inte ens Valsolo har valsolopriser längre
    Hmmm 7K och utkörning till Götet?

    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Valsolo pris?

  10. #250

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eangman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte ens Valsolo har valsolopriser längre
    Hmmm 7K och utkörning till Götet?
    Måste få sålt min MODX6 först.

  11. #251
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Bara gört!

    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste få sålt min MODX6 först.

  12. #252
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Hur är det egentligen med den enda envelopen på panelen? Kan man fixa separat envelope för filter och VCA via någon bakväg? Eller patcha in ena?

  13. #253
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur är det egentligen med den enda envelopen på panelen? Kan man fixa separat envelope för filter och VCA via någon bakväg? Eller patcha in ena?
    Ja, det ser ju ut att finnas Gate out från keyboard/arp/seq så ut därifrån in i valfri euro och sen tillbaka in i tex Att om du vill kunna påverka mängden och sedan vidare till filter, amp eller osc.

  14. #254
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det ser ju ut att finnas Gate out från keyboard/arp/seq så ut därifrån in i valfri euro och sen tillbaka in i tex Att om du vill kunna påverka mängden och sedan vidare till filter, amp eller osc.
    Men utan ytterligare en apparat alltså...

  15. #255
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Dels finns den lite udda VCA-inställningen KB RLS, som delvis frikopplar VCA:n från EG:n - volymen går till max direkt oavsett hur EG:n står, men den ärver releasen från EG:n. Samt drone, då VCA:n är öppen hela tiden.

    Sen undrar jag om inte man kan tricka det hela med LFO:n också. Jag vet att gjort detta, men minns inte om jag gjort det på just Grandmothern och jag har inte kvar min, så jag kan inte testa. Men du borde kunna ta gate out och patcha in som klocka (aka rate) till LFO:n och sen använda LFO ut som en sorts EG.

  16. #256
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men utan ytterligare en apparat alltså...
    Den skickar ut gate på +8v så den borde kunna trigga de flesta euroEG.
    Och nej, du behöver ingen adapter för att ta EG:ns signal in i GM. Men som sagt, du vill ju kunna styra hur mycket den sta påverka så in i Att först är ju bra.

  17. #257
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den skickar ut gate på +8v så den borde kunna trigga de flesta euroEG.
    Och nej, du behöver ingen adapter för att ta EG:ns signal in i GM. Men som sagt, du vill ju kunna styra hur mycket den sta påverka så in i Att först är ju bra.
    Jag menar att jag skulle behöva något slags extern EG med ditt förslag.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dels finns den lite udda VCA-inställningen KB RLS, som delvis frikopplar VCA:n från EG:n - volymen går till max direkt oavsett hur EG:n står, men den ärver releasen från EG:n. Samt drone, då VCA:n är öppen hela tiden.

    Sen undrar jag om inte man kan tricka det hela med LFO:n också. Jag vet att gjort detta, men minns inte om jag gjort det på just Grandmothern och jag har inte kvar min, så jag kan inte testa. Men du borde kunna ta gate out och patcha in som klocka (aka rate) till LFO:n och sen använda LFO ut som en sorts EG.
    Men hur kan de sälja en synt för 10 000:- som inte har separata EG för filter och VCA?

  18. #258
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Ah, då misstolkade jag ditt ”Eller patcha in ena?”.

    Och även om jag har möjlighet att köra olika EG till VCF och VCA på de flesta av mina syntar måste jag nog säga att jag väldigt sällan använder det alternativet - utan kör samma till båda.
    Senast redigerat av mad.gibbon den 2021-06-12 klockan 15:41.

  19. #259
    Tapper
    Tapper är inte uppkopplad
    Tappers avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ursäkta bumpen, men har precis skaffat en Grandmother och undrar om någon vet om ett stativ som tex:

    https://www.thomann.de/se/km_28075.htm

    är stabilt nog? Annars tar jag tacksamt emot idéer på ställ/stativ om någon sitter på en bra lösning.

  20. #260
    jRm
    jRm är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Grattis, den e bra den : )

    jag kör på länkat ställ, fungerar jättebra och är hyfsat stabilt med: https://www.thomann.de/se/millenium_ks_4000.htm

  21. #261
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tapper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ursäkta bumpen, men har precis skaffat en Grandmother och undrar om någon vet om ett stativ som tex:

    https://www.thomann.de/se/km_28075.htm

    är stabilt nog? Annars tar jag tacksamt emot idéer på ställ/stativ om någon sitter på en bra lösning.
    Jag skulle nog säga njae på den, skulle säkert hålla med bli väldigt svajigt att spela på. Jag har några Quiklok QL-400 som är typ samma och skulle inte vara bekväm med att ha min Grandmother på den och spela samtidigt.

    KM-varianten ser villserligen ut att ha en lite stadigare konstruktion vid foten så kanske... Funkar det inte med Grandmothern så har dom ställen en tendens att bli använda till andra grejjer ändå.

  22. #262
    Tapper
    Tapper är inte uppkopplad
    Tappers avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för er input! Ja stativet som jRm länkade ser ut att vara stabilt nog, och dessutom tusingen billigare! Enda nackdelen är väl att det inte går att vinkla, men det tror jag inte gör så mycket faktiskt.

  23. #263
    Tapper
    Tapper är inte uppkopplad
    Tappers avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Har ägt min GM i ett par månader nu, och måste ge ett stort + till soundet. Hela synthen är som en stor sweetspot. Sen är jag inte direkt en sån som sitter i källaren och gör drones, utan använder den oftast på ett ganska enkelt sätt live för basar och leads. Ur det perspektivet har jag hittat ett par saker som är små minus. Dels har den inga dedikerade oktavknappar, utan oktavfunktionen kräver "shift", och timear man inte shifttrycket rätt kan man råka dra igång arpeggiatorn/sequencern vilket kan leda till knäppa saker. Den andra grejen är att man måste ha samma värde på pitchwheel up och down, så det går t.ex. inte att köra +2 upp och -12 ner vilket jag föredrar. Ingen stor grej det sista, men en synth med en så pass liten klaviatur bör definitivt ha dedikerade oktavknappar.

    Totalt sett dock, är jag sjukt nöjd men min Grandmother.

  24. #264
    credo
    credo är inte uppkopplad
    credos avatar
    Senior
    Jag har haft min GM kanske ett och ett halvt år. Det är inte mycket att ogilla. Fjäderreverbet är väl nätt och jämt användbart. Gillar iofs att mata in rev i mixern igen. Saknar noise out för modulation.
    Jag går ofta till GM när jag vill ha snabba resultat. Pro 2 är bra mycket svårare att få in i en mix tex. Jag var gjort hela låtar med bara GM. Trummor och allt. Det låter lite speak and spell.

Liknande ämnen

  1. History of The Moog Synthesizer: Intervju med Robert Moog
    Av deadbeat i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 22:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •