Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Windows 10 version 1803

Veteran

Windows 10 version 1803

Jahupp så var det dags för ny version av W10, 1803.
    Jag håller på och uppgraderar min laptop med 1803 för att få koll på om den påverkar ljudkort drivisar och min DAW.

Någon annan som redan uppgraderat och kan dela med sig erfarenheter?

Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Moderator
    Jag väntar alltid ett bra tag innan jag går med på att få sånt strul det kan bli om man har otur.

Det är lite konstigt men i bland är ju en uppdatering inget annat än en radda program man aldrig har intresse av att använda ? Något 3D program nu senast. Samt något gamerläge som tydligen på riktigt inte va något att ha.

rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Nu läste jag på bara för det, inbyggda antiviruset är bättre och windows hello är ju superfint.
    Fast det kanske var mest kul för oss stackare som jobbar med att underhålla andras datorer

Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Lustigt; min winbox hemma försökte uppgradera igår; men skrek att UEFI var "unorthodox" Antar min tidigare hackintosh installation ställde till det på min M2:a. Så en sak att hålla ögonen på! Dualboot på M2 verkar inte gillas.

jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    Nu läste jag på bara för det, inbyggda antiviruset är bättre och windows hello är ju superfint.
    Fast det kanske var mest kul för oss stackare som jobbar med att underhålla andras datorer
    läste på Omni att AI-assistenter i datorer o mobiler kan bli en säkerhetsrisk framöver, p.g.a. dolda röstkommandon.

janost
    janost är inte uppkopplad
    janosts avatar
    Veteran
    Både min fru och jag har palmtopdatorer.
    Det är som en surfplatta utan skärm fast HDMI istället.

Hennes klarade 1803, den pajjade batteriet i min så jag spenderade torsdag natt med att löda i ett nytt lipo i min.

Annars har jag inte märkt något avvikande men det är inte datorn i studion.

Veteran
    Testat på laptopen, rullar på fint utan problem. Passade på att uppgradera Reason till 10.1 också.
    Låter det rulla några veckor innan jag byter på den stationära datorn.

rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Lite framtidsblick: Windows 7 går end of life år 2020 och då kommer Microsoft att börja pusha stenhårt för att alla applikationer skall in i windows store. Även enterprise appar, allt allt. Många kommer att gå mot att leverera webb-lösningar istället men vad som händer med multimedia appar blir ju spännande att se.

Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    kul framtid. Stängt av allt vad appar heter på min maskin. Hatar skiten.

Man får snart flytta ut i skogen och koppla ur nätverket

Haplo
    Haplo är uppkopplad nu
    Haplos avatar
    Veteran
    Win7 är dock redan end of support för alla utan extended supportavtal.
    Misstänker att få musiker har detta

jocks1

Veteran
    Windows 7 har nått "The final count down" nu: Direct-X och grafik-drivisar, som stör ljudprestanda, trots att min 6-kärniga AMD knappt belastas alls. Det är för många program som fått störningar numera Ska köpa Win-10 imorgon, men först gör jag en total backup av mitt system.

Modellear
    Modellears avatar
    Moderator
    Stängde av Autouppdate på mitt Win7 i april så fort jag hörde talas om att dom skulle fixa dom där nyupptäckta säkerhetshålen på processorn och att fixen skulle sega ner.

Inget sånt får komma in på min dator.

jocks1

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    Stängde av Autouppdate på mitt Win7 i april så fort jag hörde talas om att dom skulle fixa dom där nyupptäckta säkerhetshålen på processorn och att fixen skulle sega ner.

Inget sånt får komma in på min dator.
    Ok, det är kanske bra för prestandan. Men programmet latencymonitor pekade på stora problem med direct-X och grafikdrivisar. Om jag hade en ren musikdator utan annat i, hade det säkert löst en del problem ...
    Men nu blir det en vecka med en ren installation av Win-10, med tillhörande jakt på dumma appar, som vill ha access till adressböcker m.m.

Modellear
    Modellears avatar
    Moderator
    Dualbot vore kanske en lösning

jocks1

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    Dualbot vore kanske en lösning
    kanske det, men jag har redan gått flera ronder med firewire-konflikter, och nu är det grafikdrivisar som dummar sej.
    " jag tyar inte längre, karl-oskar"

jocks1

Veteran
    lite humor i ämnet: Jag vägrade installera Windows-10 uppgraderingen när den skickades ut till win-7/8 datorer i smyg. Jag spärrade installationen med programmet "never10", och trodde filerna blev raderade. När jag igår satte in en nyinköpt USB-version av 10;an, sa datorn att min tidigare version behövde uppdateras innan installationen!? Min uppgraderingslicens var fortfarande giltig haha!
    Frågan är nu om det är likadant med gummans speldator...
    Första intrycken och testerna av Ableton Live v.9.7, Studio One v3.6 och Vegas Video v.15 verkar lovande
    Men jag måste ställa in alla portar till Dante-kortet i min Presonus Studio Live AI 24.4.2 igen.
    EDIT: Kan tillägga att Windows 10 faktiskt givit en piggare dator, och grafiken är snabbare och stabil hittills
    Senast redigerat av jocks1 den 2018-06-23 klockan 23:45.

Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Har win7 på kökslaptopen. Windows update stängde jag av för flera år sen. 10 är ju framförallt så sorgligt fult att det blir löjligt. Men det fanns nån lösning på det har jag för mig. Blir väl varse snart när vi skaffar en ny.

Snabbaste datorn jag provat är fortfarande min frost ACM med winXP från 2008. Man hinner knappt klicka förrän programmen är öppna Men så har jag haft den som dedikerad musikmaskin också. Bara varit på nätet med den en gång i 5 minuter för registrering.

Liknande ämnen

1. Windows 10 version 1709 - Hur funkar den för dig?
    Av drloop i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2017-12-13, 23:52
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-15, 01:12
  3. OS version
    Av Johans i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-07, 21:10

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar