Resultat 1 till 28 av 28

Ämne: Windows 10 version 1803

  1. #1

    Veteran

    Windows 10 version 1803

    Jahupp så var det dags för ny version av W10, 1803.
    Jag håller på och uppgraderar min laptop med 1803 för att få koll på om den påverkar ljudkort drivisar och min DAW.

    Någon annan som redan uppgraderat och kan dela med sig erfarenheter?

  2. #2
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jag väntar alltid ett bra tag innan jag går med på att få sånt strul det kan bli om man har otur.

    Det är lite konstigt men i bland är ju en uppdatering inget annat än en radda program man aldrig har intresse av att använda ? Något 3D program nu senast. Samt något gamerläge som tydligen på riktigt inte va något att ha.

  3. #3
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Nu läste jag på bara för det, inbyggda antiviruset är bättre och windows hello är ju superfint.
    Fast det kanske var mest kul för oss stackare som jobbar med att underhålla andras datorer

  4. #4
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Lustigt; min winbox hemma försökte uppgradera igår; men skrek att UEFI var "unorthodox" Antar min tidigare hackintosh installation ställde till det på min M2:a. Så en sak att hålla ögonen på! Dualboot på M2 verkar inte gillas.

  5. #5
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu läste jag på bara för det, inbyggda antiviruset är bättre och windows hello är ju superfint.
    Fast det kanske var mest kul för oss stackare som jobbar med att underhålla andras datorer
    läste på Omni att AI-assistenter i datorer o mobiler kan bli en säkerhetsrisk framöver, p.g.a. dolda röstkommandon.

  6. #6
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Både min fru och jag har palmtopdatorer.
    Det är som en surfplatta utan skärm fast HDMI istället.

    Hennes klarade 1803, den pajjade batteriet i min så jag spenderade torsdag natt med att löda i ett nytt lipo i min.

    Annars har jag inte märkt något avvikande men det är inte datorn i studion.

  7. #7

    Veteran
    Testat på laptopen, rullar på fint utan problem. Passade på att uppgradera Reason till 10.1 också.
    Låter det rulla några veckor innan jag byter på den stationära datorn.

  8. #8
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Lite framtidsblick: Windows 7 går end of life år 2020 och då kommer Microsoft att börja pusha stenhårt för att alla applikationer skall in i windows store. Även enterprise appar, allt allt. Många kommer att gå mot att leverera webb-lösningar istället men vad som händer med multimedia appar blir ju spännande att se.

  9. #9
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    kul framtid. Stängt av allt vad appar heter på min maskin. Hatar skiten.

    Man får snart flytta ut i skogen och koppla ur nätverket

  10. #10
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Win7 är dock redan end of support för alla utan extended supportavtal.
    Misstänker att få musiker har detta

  11. #11
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Windows 7 har nått "The final count down" nu: Direct-X och grafik-drivisar, som stör ljudprestanda, trots att min 6-kärniga AMD knappt belastas alls. Det är för många program som fått störningar numera Ska köpa Win-10 imorgon, men först gör jag en total backup av mitt system.

  12. #12
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Stängde av Autouppdate på mitt Win7 i april så fort jag hörde talas om att dom skulle fixa dom där nyupptäckta säkerhetshålen på processorn och att fixen skulle sega ner.

    Inget sånt får komma in på min dator.

  13. #13
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stängde av Autouppdate på mitt Win7 i april så fort jag hörde talas om att dom skulle fixa dom där nyupptäckta säkerhetshålen på processorn och att fixen skulle sega ner.

    Inget sånt får komma in på min dator.
    Ok, det är kanske bra för prestandan. Men programmet latencymonitor pekade på stora problem med direct-X och grafikdrivisar. Om jag hade en ren musikdator utan annat i, hade det säkert löst en del problem ...
    Men nu blir det en vecka med en ren installation av Win-10, med tillhörande jakt på dumma appar, som vill ha access till adressböcker m.m.

  14. #14
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Dualbot vore kanske en lösning

  15. #15
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dualbot vore kanske en lösning
    kanske det, men jag har redan gått flera ronder med firewire-konflikter, och nu är det grafikdrivisar som dummar sej.
    " jag tyar inte längre, karl-oskar"

  16. #16
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    lite humor i ämnet: Jag vägrade installera Windows-10 uppgraderingen när den skickades ut till win-7/8 datorer i smyg. Jag spärrade installationen med programmet "never10", och trodde filerna blev raderade. När jag igår satte in en nyinköpt USB-version av 10;an, sa datorn att min tidigare version behövde uppdateras innan installationen!? Min uppgraderingslicens var fortfarande giltig haha!
    Frågan är nu om det är likadant med gummans speldator...
    Första intrycken och testerna av Ableton Live v.9.7, Studio One v3.6 och Vegas Video v.15 verkar lovande
    Men jag måste ställa in alla portar till Dante-kortet i min Presonus Studio Live AI 24.4.2 igen.
    EDIT: Kan tillägga att Windows 10 faktiskt givit en piggare dator, och grafiken är snabbare och stabil hittills
    Senast redigerat av jocks1 den 2018-06-23 klockan 23:45.

  17. #17
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Har win7 på kökslaptopen. Windows update stängde jag av för flera år sen. 10 är ju framförallt så sorgligt fult att det blir löjligt. Men det fanns nån lösning på det har jag för mig. Blir väl varse snart när vi skaffar en ny.

    Snabbaste datorn jag provat är fortfarande min frost ACM med winXP från 2008. Man hinner knappt klicka förrän programmen är öppna Men så har jag haft den som dedikerad musikmaskin också. Bara varit på nätet med den en gång i 5 minuter för registrering.

  18. #18
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Windows 10 på nytt moderkort numera: Vad gör jag för att Win-10 ska sluta ta över datorn med okända system-ändringar, när jag jobbar med musikprogran m.m.?
    Win-10 påstår att den bara ska göra sånt när datorn är i viloläge, men skiter i att jag jobbar med video eller musik, och nyttjar 90% CPU och max nätverksuppkoppling plötsligt, utan förvarning!?
    Sitter med en gammal rockballad från 90-talet, som ska få en ny tagning av sångspåret under semestern. Då är det inte kul när man har lite volym i monitorer, och får en hög smäll när jag slår av/på effekters enskilda parametrar ibland...Nyttjar bara 3-5% CPU.
    Hur har ni optimerat era Windows 10, för musikprogram?

  19. #19
    Synthgalningen
    Synthgalningen är inte uppkopplad
    Synthgalningens avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Windows 10 på nytt moderkort numera: Vad gör jag för att Win-10 ska sluta ta över datorn med okända system-ändringar, när jag jobbar med musikprogran m.m.?
    Win-10 påstår att den bara ska göra sånt när datorn är i viloläge, men skiter i att jag jobbar med video eller musik, och nyttjar 90% CPU och max nätverksuppkoppling plötsligt, utan förvarning!?
    Sitter med en gammal rockballad från 90-talet, som ska få en ny tagning av sångspåret under semestern. Då är det inte kul när man har lite volym i monitorer, och får en hög smäll när jag slår av/på effekters enskilda parametrar ibland...Nyttjar bara 3-5% CPU.
    Hur har ni optimerat era Windows 10, för musikprogram?
    Ett förslag kan väl vara, att så fort du har startat datorn så går du in på Inställningar/Settings -> Update & Security -> Check for updates ("Sök efter uppdateringar", heter det väl i den svenska varianten gissar jag på, kör oftast den engelska själv.)

    Sen låter du den installera allt skit den vill och gör sedan en omstart...Då borde risken minska rätt mycket för att den ska försöka sig på något dumt på egen hand, medans du håller på med någonting viktigt.

    Sen om du har den senaste versionen...1903, heter väl skiten , då kan du ju dessutom pausa uppdateringar i över en månad verkar det som, ifall du är igång med något som inte får avbrytas. Det är väl den bästa nya funktionen med 1903, tror jag.

  20. #20
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Sätt nätverksanslutningen till metered.
    Alltså att det kostar pengar för datamängden.

    Då laddar den inte ner något alls utan att fråga först.

  21. #21
    Synthgalningen
    Synthgalningen är inte uppkopplad
    Synthgalningens avatar
    Senior
    Om inte det här heller hjälper så finns det ju sätt att hindra Windows helt från att ladda ned uppdateringar, och om nätverksaktiviteten stör så kan du ju koppla bort det helt/rycka ut sladden.

    Nu hann du före...se ovan!

    Men om man sätter den till "metered", så gäller det också att se till att windows update är inställt på att *inte* ladda ned uppdateringar över en sådan anslutning.

    Windows Update -> Advanced options:

    Sätt "Download updates over metered connections" till: Off

    Senast redigerat av Synthgalningen den 2019-07-27 klockan 16:32.

  22. #22
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    tack Synthgalningen o Janne för era tips . Jag kör trådlöst till internet, men har mixerbordet kopplat till datorn via nätkabel och med Dante-protokoll.

  23. #23
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Använder inte PC:n till musik (kör den "andra" plattformen) men spelar spel på PCn och då finns något som heter Windows game mode som gör att man kan spela ostört:
    "When Game Mode is turned on, Windows prioritizes your PC's resources so you get the best possible game performance."

    Hade varit smidigt om detta även hade gällt för alla program och jag vet inte om man ändra i (lura) systemet så att ett musikprogram uppfattas som ett spel i detta sammanhanget?
    Alternativt att man startar ett litet spel som inte kräver så mycket resurser men som rullar i bakgrunden och görs att Game Mode förblir aktivt och på så sätt gör att man kan jobba ostört?

    Bara en tanke kanske värd att utforska?

  24. #24
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran

  25. #25

    Veteran
    Nedladdning tar inte cpu cykler. Så cpu spikar beror på nåt annat. Kolla optimizing windows 10 på tex focusrites hemsida och gör dessa optimeringar så blir pcn mycket stabilare. Själv kör jag ett fokusrite 2i4 och kan köra på 64 samples buffer ända till processorn dör i princip.
    Så det är klart värt att lägga ett par timmar på optimering i en windows maskin.

    Och för övrigt kör jag 1903 på två musikmaskiner utan problem.

  26. #26
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nedladdning tar inte cpu cykler. Så cpu spikar beror på nåt annat. Kolla optimizing windows 10 på tex focusrites hemsida och gör dessa optimeringar så blir pcn mycket stabilare. Själv kör jag ett fokusrite 2i4 och kan köra på 64 samples buffer ända till processorn dör i princip.
    Så det är klart värt att lägga ett par timmar på optimering i en windows maskin.

    Och för övrigt kör jag 1903 på två musikmaskiner utan problem.
    Inte nerladdningen men om han låter den uppdatera automatiskt så kommer det sänka datorn så fort det är nedladdat.

  27. #27

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte nerladdningen men om han låter den uppdatera automatiskt så kommer det sänka datorn så fort det är nedladdat.
    Mitt W10 uppdaterar inte när det pågår annat. Men det kanske är nåt jag råkat ställa in.

  28. #28
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Tack allihopa, jag har kört windows system i performance mode med enklaste grafikbelastningen sedan windows xp. Det funkade så ljud fick pr]ioritet framför grafik m.m. Ska slå på gaming mode efter frukosten, och se vad som händer
    Edit: Följde tipsen i länken. För kännedom ligger gaming mode via spel i fönstret för inställningar. Microsoft gillar ju att flytta runt saker, för att förvirra användare
    Senast redigerat av jocks1 den 2019-07-28 klockan 07:52.

Liknande ämnen

  1. Windows 10 version 1709 - Hur funkar den för dig?
    Av drloop i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2017-12-13, 23:52
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-15, 01:12
  3. OS version
    Av Johans i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-07, 21:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •