Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: NAD D3020 och strul med digitala ingångar

encore
    encore är inte uppkopplad

Veteran

NAD D3020 och strul med digitala ingångar

Jag köpte en begagnad NAD D3020 (första modellen) som förstärkare till diverse ljudkällor. Fungerade fint till en början. Jag får dock inte de optiska ingångarna till att fungera och jag har aldrig lekt med optiska ljudkällor förut. Jag har en LG plasma-tv 50PC56 som ljudkälla och en helt ny toslink-kabel som jag kopplar mellan den och NAD:en. TV:ns digital out är satt i PCM-läge och jag har provat båda optiska ingångarna i NAD:en (den ena med mini-Toslink adapter) utan att det hörs något.

Har också provat att uppgradera firmwaren i NAD:en från 2.7 till 3.2. Ingen skillnad.

Eftersom jag hade en gammal Sony Minidisc (MZ-R900) från början av 2000-talet liggandes provade jag att testa den optiska signalen från TV:n i dess optiska ingång och det fungerar fint. Så just nu har jag den som D/A-omvandlare som går till RCA-ingångarna på NAD:en, men det är ju inte direkt en optimal lösning..

Det står i manualen till NAD:en att den klarar 24/192 och enbart PCM-signal och jag antar att det är PCM av något slag som kommer ut ur LG tv:n eftersom Minidisc:en verkar kunna ta emot det, men jag vet inte vad jag mer kan felsöka? Jag kan inte komma på att jag har något annat med optiskt ut som jag kan testa med. Några idéer?

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad

Vintage
    Har minidiscen digital ut, att testa med? Fungerar ljudet från dator via USB?

encore

Veteran
    Nä, minidiscen verkar inte ha digital ut. Jag har inte testat NAD:en som USB-ljudkort ännu, men den fungerar åtminstone som bluetooth-mottagare.

kulig
    kulig är inte uppkopplad
    kuligs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    trist! min optiska digital in funkar finfint... har ocksa V1

upplever du fjarrkontrollen som tamligen vardelos precis som jag?

den var dessutom lite allmant buggig innan firmware-uppdatering

har du fatt den att funka med spotify? den ska ju vara 'spotify ready'. antar att du maste ha ett konto + device med bluetooth?

encore

Veteran
    kulig: Ah okej, så jag antar att bluetooth (så länge det är PCM) är mer plug 'n' play än min nuvarande erfarenhet? Fjärrkontrollen funkar okej tycker jag, men jag märkte att beteendet när man höjer/sänker ändrade sig lite mellan firmware-uppdateringar. Nu känns det som att det tar en lite längre stund innan den höjer från ett snäp till ett kontinuerligt uppåt/neråt när man fortsätter hålla nere volymknappen.

Tjejen kör Spotify på mobilen så hon har streamat via bluetooth. Men det spelar väl ingen roll vilken app det gäller så länge bluetooth-kopplingen fungerar, om du inte menar någon speciell slags feature?

Jag ska testa USB-ljudkortet också framöver. Men tusan vet om det är så enkelt fixat med de optiska ingångarna då. Hmm..

encore

Veteran
    Nu har jag provat NAD:en som USB-ljudkort också, både i Windows 7 och Linux - funkar fint! Jag testade även aux 2 som line-in och den funkar också som den ska. Så endast de optiska som strular då (med den källa jag testat såklart). Coaxial in har jag ingen möjlighet att prova.

Jag hittade även servicemanualen på nätet.

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad

Vintage
    Testat annan fiberkabel (även om den lirar med miniDiscen)?

encore

Veteran
    Jag köpte ju en splajsans ny toslink-kabel eftersom jag från början trodde att det berodde på den medföljande/kortare toslink-kabeln till NAD:en, jag tror att jag testat båda med minidiscen. Så återstår att testa något annat som har optisk ut - får kolla med bröderna

kulig
    kulig är inte uppkopplad
    kuligs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av encore Visa inlägg
    Tjejen kör Spotify på mobilen så hon har streamat via bluetooth. Men det spelar väl ingen roll vilken app det gäller så länge bluetooth-kopplingen fungerar, om du inte menar någon speciell slags feature?
    har inte testat sjalv men jag antar att NADen dyker upp som ett "device" i spotify appen pa telefonen? precis som min ps4 gor? (vilket ar uppkopplat pa vart wifi visserligen)

kul att den funkar som ljudkort! och i linux ocksa dessutom

trevlig liten mojang. driver ett par golvare med den i vardagsrummet och den ar forvanansvart kraftfull. later jattebra gor den ocksa!

encore

Veteran
    Uppdatering. Testade NAD D3020 med brorsans gamla Apple TV (andra eller tredje generation) och då fungerade ljudet via den optiska ingången fint, så åtminstone verkar det inte vara något fel på D3020, utan någon form av inkompabilitet mellan LG TV:n och D3020.

Liknande ämnen

1. Ljudkort med digitala in ut gångar (optiskt och s/pdif)
    Av JonasE i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-02-02, 10:40
  2. Digitala ingångar på 1010LT?
    Av deadbeat i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-16, 16:56
  3. sh1:a med noise/vcf-strul och en galen moog source
    Av geeklund i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 20:52
  4. Massa strul med Digi 002 och PT 7.1