Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Stereostärkare

  1. #1
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran

    Stereostärkare

    Jag har haft en Technics SU-A600 i evigheter (typ 25-30 år). Till slut tar åldern ut sin rätt och oxiden tar över med sprak och signalbortfall. Så jag köpte en beg Yamaha A-700. Nästan samma funktioner som Technics:en men några fler watt. Den såg ungefär lika gammal ut men visar sig att den är ännu äldre. Nåja den har inga oxidproblem i allafall.

    Jag tänkte Yamaha och Technics spelar i samma liga och borde låta lika - stärkare som stärkare... trodde jag. Jisses vilken skillnad i ljud. Yamaha är mycket hårdare i övre mellanregister/lägre diskant, bättre kanalseparation och tunnare bas (troligen mer neutral). Jag hade inte väntat mig sådan skillnad.

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Vad är det för högtalare du jämför i?

  3. #3
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Samma i båda fallen...Technics SB-C250. Inget märkvärdigt men helt ok i vardagsrummet i öronhöjd.

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Du kan A/B-testa - samma material direkt mot varandra genom varsin högtalare (t.ex båda vänster kanal), om du inte redan gjort det. Hur som helst, sådana ljudskillnader kan bl.a. bero på anpassningen mot högtalarna - impedansvariation, dämpfaktor etc. Högtalare står ju för 90% av ljudfärgningen. Både Yamaha och Technics lär ha låg egen distorsion.

  5. #5
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Yamahan har ju klart bättre spec är Technicsen och det stämmer säkert, mindre brus och mindre dist, men jag är inte helt nöjd med den vassa "toppen". Jag väljer mig nog dock... och det kan få mig att vara mindre vass i mina egna mixar, jag har fått viss kritik för det...

    Technicsen ligger redan i grovsopen... vila i frid. Många sköna stunder med den...

  6. #6
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Högtalare står ju för 90% av ljudfärgningen.
    Lite så jag tänkte också, så jag är förvånad över skillnaden. Tom frugan hörde skillnad direkt.

  7. #7
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Det är egentligen otroligt hur musik kan låta olika med olika förstärkare och högtalare. inte alltid lätt att hitta en mellanväg i sina mixar just pga. av vad man lyssnar igenom. Men är det för vasst kanske du kan dra ner på treble på din förstärkare

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Så du slängde den förra pga oxid? Phew...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •