Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Dreadbox Erebus 3

Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran

Dreadbox Erebus 3

Tycker att denna förtjänar en egen tråd.

Unika egenskaper och rimliga 499 €.

https://youtu.be/2RBuuY0U81I

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	6F0C2B8C-B462-41DE-BCFB-50E5F3093CC9.jpeg 
Visningar:	50 
Storlek:	449,3 KB 
Id:	81265
    Senast redigerat av Framerate den 2018-05-05 klockan 10:42.

itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Jag blir glad av den!

Jonlin
    Jonlin är inte uppkopplad
    Jonlins avatar
    Senior
    Jaa, den är lockande alltså!

Kloo
    Kloo är uppkopplad nu
    Kloos avatar
    Senior
    Mm. Ställer mig i ledet. Lockande.

Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

Senior
    Gillar. Mitt neutroninköp behövs tänkas igenom.

jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

Veteran
    Oj, bara 499 euro trots uppgradering med patchpoints och en tredje VCO :-)

Framerate
    Framerates avatar
    Veteran
    Annan bild...

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	0269C7C6-5F59-4A50-96D4-93ADE2B71AF1.jpeg 
Visningar:	88 
Storlek:	1,25 MB 
Id:	81269

Odd Bob
    Odd Bob är inte uppkopplad
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    En av få semimodulära jag skulle kunna tänka mig... Denna genom Magneto... dräggel...

Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Moderator
    Skrev om denna i SB18-tråden också, men klipper in lite här:

Den här blev jag lite småkär i. Stod och spelade säkert 20 minuter på den under Superbooth. Låter verkligen skitbra, har grymma möjligheter iom patchningarna och även rätt udda grejer som Osc3 bjuder på. Superfet och riktigt snärtig. Hands on och intuitiv. bra format utan att bli för plottrig.

Det absolut ballaste är ju det totala nytänket med Osc3. Du kan använda den som ljudkälla, FMkälla eller LFO eller allt i en kombo otroliga möjligheter. Och just FM-biten lekte jag med ett bra tag, skitkul att växla vågformer och intensitet med fett resultat. Lät riktigt bra.

Filtret var även det asgrymt och lät verkligen SEM'ish iom den steglösa och 12dB. (Detta är nog en rätt bra SEM-dödare imo)

Det enda som jag egentligen saknade var Sq/pulse-våg på osc2, jag är inget jättefan av tri-wave och tycker att en sq/pulse hade varit mer användbart. Som det är nu kommer (jag iaf) bara använda osc2 med såg-våg konstant.

Ekot kan ju vara en kul "beef-me-up" men inget jag föll för heller, men tycke och smak kanske. För vissa kommer det nog addera en dimension till.

Patchpanelen var fantastiskt bra och innehöll i alla fall 99% av de saker jag efterfrågar i en semimodulär. Många möjligheter och extra plus för en liten inbyggd multi.

Denna var det bästa jag testade på hela Superbooth. Men så är jag ju en monofonisk analogtaliban också.

Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

Senior
    Såpass Lackan? Jag som tänkte beställa en Neutron blev lite fundersam så fort jag såg den nya Erebus.

Lackan
    Lackans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Kakan Visa inlägg
    Såpass Lackan?
    Neutron var inte inkopplad när vi gick förbi så jag har bara sett den irl, inte testat den.

Men bara formfaktorn är ju 1-0 till Erebus. Riktiga rattar och känns rejäl. Neutron kändes så där lite leksaks-pillig och plastig så som jag tycker att alla Boutiquer gör.

Och rent spec-mässigt är ju Erebus'ens 3'e oscillator ett monster imo.

Dock ta i beaktande;
    jag är ju en vanlig synth-tweakare som inte fallit för modulärt. Pro~One är en favvosynt. Jag har iofs två semimodulära som jag älskar, och det är ju precis därför jag föll för Erebusen också:

Till 90% en grym synt i sig själv, krydda med lite cool patchning eller dra in en extra extern grunka någonstans och den blir fulländad.

Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

Senior
    Tredje oscillatorn ja... Men jag har en Model D också.

Lackan
    Lackans avatar
    Moderator
    iom att denna är 12dB kändes den mer som en SEM på steroider. En Model D kan man ha ändå...

mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

Var aldrig såld på förra versionen men den här känns klockren. Så väl utformad och soundet är verkligen min smak. Föredrar också semi modulär, gillar inte att behöva göra spagetti när man bara vill ha basic sound.

EBM
    EBM är inte uppkopplad
    EBMs avatar
    Senior
    Kärlek i en liten ask!

Framerate
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    iom att denna är 12dB kändes den mer som en SEM på steroider. En Model D kan man ha ändå...
    Undrar hur denna står sig mot Moog Grandmother. De påminner ju lite om varandra i uppbyggnaden, med två oscillatorer + en tredje, men Erebusen vinner lite på features till sist tycker jag: extra LFO, loopbar envelope, triple ring saken, parafoni m m. Fjäder och keys och sequencer kostar extra på Moogen men det kan ersättas, så att säga. Sen låter de ju olika såklart.

Moogen har velocity och HPF... hm...

Moog e ju Moog, liksom, men Erebusen har ju träsidor.

Hm...

834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Submoderator
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    Undrar hur denna står sig mot Moog Grandmother. De påminner ju lite om varandra i uppbyggnaden, med två oscillatorer + en tredje, men Erebusen vinner lite på features till sist tycker jag: extra LFO, loopbar envelope, triple ring saken, parafoni m m. Fjäder och keys och sequencer kostar extra på Moogen men det kan ersättas, så att säga. Sen låter de ju olika såklart.

Moogen har velocity och HPF... hm...

Moog e ju Moog, liksom, men Erebusen har ju träsidor.

Hm...
    Sen är det väl en viss skillnad i pris också...

Jonlin
    Jonlin är inte uppkopplad
    Jonlins avatar
    Senior
    Grandmother är den första Moog jag varit sugen på sen jag testade en Model D första gången för +20 år sedan. Men Ersebusen lockar ganska mycket mer då. Triple Ring och Osc3 känns unika nog för att erbjuda något nytt på riktigt. Önskar bara att den kom med bäbisblått färgschema precis som Grandmother..

itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

Grandmother ser väldigt lockande ut men tar betydligt mer plats. Samtidigt förstår jag Moogs instrument-tänk. Den är sitt eget instrument. Det ligger ju moog-dna:t.

vurt
    vurt är uppkopplad nu
    vurts avatar
    Veteran
    ahh så det är därför jag såg åtminstone två annonser på vend där några sålde tidigare erebus billigt, blev sugen. Fast nu blev jag rätt mycket mer sugen på denna kan jag säga

Lackan
    Lackans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Jonlin Visa inlägg
    Triple Ring och Osc3 känns unika nog för att erbjuda något nytt på riktigt.
    +1 tycker Grandmother känns ganska standard semimodulär i dagens flod av liknande apparater.

Jämfört med Erebus'ens möjligheter känns Grandmother otroligt tråkig imo. Seq/arp är väl enda som är lite utöver standard annars inget.

Erebusen slår ju farmor hårt med 3 osc, variabelt filter, fler patchpunkter, 2 env, ring ... ...

nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    +1 tycker Grandmother känns ganska standard semimodulär i dagens flod av liknande apparater.

Jämfört med Erebus'ens möjligheter känns Grandmother otroligt tråkig imo. Seq/arp är väl enda som är lite utöver standard annars inget.

Erebusen slår ju farmor hårt med 3 osc, variabelt filter, fler patchpunkter, 2 env, ring ... ...
    Jo men en synth skall ju ha bra grundljud som är lätt och snabbrattad och inbjuder till rattande - En Minimoog eller SEM ger mig fortfarande en massa ljudutforskande och har idel sweetspots, dessa är ju verkligen enkla maskiner.

Dreadbox maskiner som jag haft Nyx och Abyss har haft rikigt grymt ljud men kräver verkligen att man fininställer den för annars låter det pannkaka och hela drive filter prylen blir man väldigt snabbt trött på.. Tycker om Dreadbox och denna Erebus uppdatering ser bra ut på pappret och kul att höra att du gillar den Lackan. Skall testa i butik vid tillfälle. Men för mig helt olika maskiner Erebus och grandmother - skulle nog kompletera varandra bra.

Lackan
    Lackans avatar
    Moderator
    Så kan det ju förstås vara, har inte testat Farmor och bara lekt med E3'an i 20 minuter på SB18. Så jag har jag pratar ju mest om ren spec-jämförelse. Farmor kanske låter grym när man väl får lägga nävarna på den.

Men E3 var imo väldigt direkt och "gratifying". Lät bra direkt, och grävde man djupare lät den ännu bättre.

Men jag blev småkär som sagt. Så ta min åsikt med en nypa salt.

Liknande ämnen

1. Dreadbox Lil’ Erebus
    Av aabbcc i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-04-25, 22:43
  2. Dreadbox Erebus
    Av Keiowas i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2017-12-05, 22:01

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar