Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 153

Ämne: Behringers överdos, bra avvänjning

  1. #1
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

    Behringers överdos, bra avvänjning

    Jag sitter här och funderar och kommer fram till att det allra bästa med Behringers överdos av syntar som pågår just nu har det goda med sig att man snabbt inser att man egentligen inte vill ha alla de där "vintagelådorna". Av:

    Deepmind 12
    Model D
    Pro-One
    Odyssey
    SH-1
    Neutron
    808
    VC 340
    (Har jag glömt någon?)

    är det egentligen bara Model D jag vill ha - och kanske en Oddy eller VC 340 (om den blir billig).

  2. #2
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Just ja, modularen ... helt ointressant den också.

  3. #3
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Odysseyn är ju bara trams... Karpen låter fantastiskt och kostar kaffepengar.

  4. #4
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Odysseyn är ju bara trams... Karpen låter fantastiskt och kostar kaffepengar.
    ... men den har smurfklaviatur

  5. #5
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... men den har smurfklaviatur
    Med detta sagt - de kunde skippat både effekter och seq. Onödigt tjafs som kostar pengar.

  6. #6
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med detta sagt - de kunde skippat både effekter och seq. Onödigt tjafs som kostar pengar.
    Tror inte kostnaden för Behringer är mer än någon hundring per klaviatur vilket betyder att det bara handlar om runt 300 kronor mer på utpriset. Sequencern och effekterna lär ju göra att vissa väljer B's framför Korgs så inte helt fel eller onödigt att ha med dom.

  7. #7
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Börjar tro att Uli vill starta musikaffärer i stil med LIDL som mest säljer "egna" produkter.
    ULIDL MUSIKSTORE Kom ihåg var ni läste det först.

  8. #8
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Odysseyn är ju bara trams... Karpen låter fantastiskt och kostar kaffepengar.
    Definiera kaffepengar?

  9. #9
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror inte kostnaden för Behringer är mer än någon hundring per klaviatur vilket betyder att det bara handlar om runt 300 kronor mer på utpriset. Sequencern och effekterna lär ju göra att vissa väljer B's framför Korgs så inte helt fel eller onödigt att ha med dom.
    Och då vill du att det ska vara utpris?

  10. #10
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och då vill du att det ska vara utpris?
    Nej! Det var alltså effekt och sequencerdelens merpris jag menade och det är klart det är värt 300-500 extra på utpriset jämför med en Boddyssey utan effekt och seq.

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Börjar tro att Uli vill starta musikaffärer i stil med LIDL som mest säljer "egna" produkter.
    ULIDL MUSIKSTORE Kom ihåg var ni läste det först.
    Sorry dude... du var inte först på den bollen.

    http://www.99musik.se/showthread.php...=1#post3155378

  12. #12
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tyckte hans ide om 100m designen var rätt ok eftersom Roland utav någon märklig anledning gjorde ett system500 ist med Malekko. I övrigt totalt osmakligt rippoff. Märkligt att Behringer som tidigare var ett skällsord nu blir hypade bara för stulna designer med iaf historiskt sett varierande Behringerkvalitet.
    Det är väl egentligen produkterna som är hypade, inte att dessa råkar vara från just Behringer.

    Men rätt smart får man väl säga att det är, jag tror han kan tvätta bort lite av smutsen som namnet annars varit lite förknippat med.
    Det blir även svårt med argument så som "stöld, tjuv!" numera när det finns så många företag som helt fokuserar på kloner och som anses mkt seriösa och vars namn man höjer till skyarna.

  13. #13
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Ja tycker det hela är osmakligt, även om jag själv är sugen på vocoder. Har inget med snobbism att göra.... ser bara framför mig hur Behringer slår ut mängder med mindre tillverkare genom att sno andras designer.

  14. #14
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Men man ser ju det på alla plan, överallt nu. Allt går ju ut på snabba pengar - känns som Ulli gör helt rätt från ett företagsperspektiv. Och första gången på år man själv är sugen att köpa något som det står B på.

  15. #15
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Snart kommer han börja klona Euro-tillverkare och slå ut dem från marknaden. Storstädernas parker kommer fyllas av utslagna syntdesigners.

  16. #16
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snart kommer han börja klona Euro-tillverkare och slå ut dem från marknaden. Storstädernas parker kommer fyllas av utslagna syntdesigners.
    Malmö är redan fullt av utdöende hipsters.

  17. #17
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Jag tycker Neutron är mest spännande för att det just inte är en klon och sticker ut.

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hej Trafikant!

    Har svårt att känna nån vibe av prylöverdos. Dessa instruments förlagor har ju inte varit ute på allmänna marknaden på år och dag.

  19. #19
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Malmö är redan fullt av utdöende hipsters.
    Fast Malmös hippsters är ganska välbeställda, när jag har gjort studiebesök i deras habitat märks det.

  20. #20
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Det är dock helt klart en överdos av syntar. Det positiva är väl att det blir en ännu mer packad andrahandsmarknad inom kort. Man kommer kunna välja och vraka. Svårt dock sia om framgången med allt detta. Oddyn kommer som de flesta varit inne på i ett underligt läge. SH'n kanske. VC'n blir nog en mindre upplaga. Neutronen - svårt för mig att bedöma. 808'an ... blir kanske en framgång. Pro-One, oklart.

    Framför allt tänker jag att B riskerar torpedera sin egen marknad med alla dessa simultana modeller. privatpersoner är ju inte gjorda av pengar liksom.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast Malmös hippsters är ganska välbeställda, när jag har gjort studiebesök i deras habitat märks det.
    Jag vet, det är en "låtsassubkult"

  21. #21
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker Neutron är mest spännande för att det just inte är en klon och sticker ut.
    Det första jag tänkte på när jag såg Neutron var hur mycket den påminde om Erebus, så jag håller inte helt med. Men de låter säkert helt olika.

    Erebus 3 är dock mer intressant än Neutron, så ordningen är återställd.

  22. #22
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja tycker det hela är osmakligt, även om jag själv är sugen på vocoder. Har inget med snobbism att göra.... ser bara framför mig hur Behringer slår ut mängder med mindre tillverkare genom att sno andras designer.
    Jag tycker hela attityden är genuint ful. Det är ju inte så att han klonar något gammalt för att få fram det på marknaden som t.ex. Korg tillsammans med originaldesignern gjort med Odyssey utan han går ju hårt in för varje modell som originalföretagen äntligen börjar tillverka igen....med slagord om att han kan göra det billigare och bättre.

    Nu tror jag i alla fall Roland är så smarta att de bara ser det som god reklam för deras produkter snarare än konkurrens... Alla klonar våra produkter, alltså är vi bäst....tada det står Roland på denna burk...det magiska ordet

    Söker man efter graalen så duger det inte med en plastmugg.... gammalt Fantomenordspråk

  23. #23
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Rolands utbud ser ju nu mer ut som en julgransbelysning från en amerikansk trailerpark. Det finns fler än en tillverkare av plastmuggar i världen. Ta 808 eller alla de andra trummisarna, det har ju gjorts flera kloner av dessa genom tiderna - ingen har gnällt på "dålig moral" då. Ingen gnäller på 5U tillverkarna som nästan samtliga gör MOOG-kloner på ett eller annat vis. Tillverkarna själva har ju inte tillverkat de här syntarna på trettio år och eftersom det uppenbarligen inte föreligger patentintrång så är det fritt fram både moraliskt och juridiskt. Måhända en snutta fantasilöst. Att Roland sedan gjort någon tråkig digital emulering av sin gamla SH är väl bara bra för dem som vill ha dem. Men då skall man väl snarare gnälla loss på alla VST-tillverkare som verkligen konkurrerar digitalt med de digitala maskinerna?

  24. #24
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Asså... det handlar om att en tillverkare erbjuder kloner av klassiska syntar till priser även kommunanställda har råd med. Kan det finnas något dåligt med det?

  25. #25
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rolands utbud ser ju nu mer ut som en julgransbelysning från en amerikansk trailerpark. Det finns fler än en tillverkare av plastmuggar i världen. Ta 808 eller alla de andra trummisarna, det har ju gjorts flera kloner av dessa genom tiderna - ingen har gnällt på "dålig moral" då. Ingen gnäller på 5U tillverkarna som nästan samtliga gör MOOG-kloner på ett eller annat vis. Tillverkarna själva har ju inte tillverkat de här syntarna på trettio år och eftersom det uppenbarligen inte föreligger patentintrång så är det fritt fram både moraliskt och juridiskt. Måhända en snutta fantasilöst. Att Roland sedan gjort någon tråkig digital emulering av sin gamla SH är väl bara bra för dem som vill ha dem. Men då skall man väl snarare gnälla loss på alla VST-tillverkare som verkligen konkurrerar digitalt med de digitala maskinerna?
    Nej att tillverkare gör kloner av modeller som inte finns på marknaden ser jag inget problem med. Men Uli går ju systematiskt in och klonar sådant som just nyanserats av företagen som Odyssey eller MiniMoog, men även sådant som System 500, SH-01A..osv..osv.... han har kunnat gjort det när som helst....men nä just nu skall han göra det.......det är det som jag ser som moraliskt tveksamt.

  26. #26
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Håller med EMU.

    Sedan är det skillnad på om en insnöad fransman med polisonger tillverkar moduler med full respekt och nån snubbe som äger en kinesisk stad och hånar orginaltiverkarna som betalar skäliga löner.

  27. #27
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag tycker enbart det är positivt med Behringers efterapningar även om jag tycker att nyare koncept som Neutron är mer intressant. Vi gitarrister höjer ine på ögonen över en ny Fender Stratocasterkopia eller en ny Gibson LesPaulkopia. På gitarrsidan har det närmast varit undantag med helt nya koncept... Även de ledande leverantörerna har ju gjort billighetskopior på sina egna modeller så även de verkar acceptera kopiorna utan allt för mycket väsen. Visst Gibson går visst inte så strånade men det finns det kanske en del andra skäl till.

  28. #28
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att Roland sedan gjort någon tråkig digital emulering av sin gamla SH är väl bara bra för dem som vill ha dem.
    En sidnot: Har du spelat på orginalet och kunnat jämföra SH-01a? Skulle nog vilja påstå att Roland lyckats jäkligt bra med sin egen uppföljare då orginalet inte precis är ett under i byggkvalitet..det var skräp tyckte man när den kom...SH-01a är stabilt byggd, portabel och modern..dessutom poly utan att ge avkall på ljudkvalitet. Ljudmässigt hör du ingen skillnad så jag vet inte varför den skulle vara tråkig?

  29. #29
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En sidnot: Har du spelat på orginalet och kunnat jämföra SH-01a? Skulle nog vilja påstå att Roland lyckats jäkligt bra med sin egen uppföljare då orginalet inte precis är ett under i byggkvalitet..det var skräp tyckte man när den kom...SH-01a är stabilt byggd, portabel och modern..dessutom poly utan att ge avkall på ljudkvalitet. Ljudmässigt hör du ingen skillnad så jag vet inte varför den skulle vara tråkig?
    Jag är inte intresserad av någon utav dem, typ. Tråkig, för att den är digi (Och smurfliten)

  30. #30
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Upplys en som inte vet (mig): Varför ska en äkta nyproducerad moog eller motsvarande vara så dyr som den är? När liknande uppenbarligen går att göra för Behringer-pris? Det är ju inte so att konceptet oscillator - filter - envelope i träimitationlåda är nåt nytt eget designkoncept direkt. Bara frågar.

  31. #31
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rolands utbud ser ju nu mer ut som en julgransbelysning från en amerikansk trailerpark.
    touche

  32. #32
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Upplys en som inte vet (mig): Varför ska en äkta nyproducerad moog eller motsvarande vara så dyr som den är? När liknande uppenbarligen går att göra för Behringer-pris? Det är ju inte so att konceptet oscillator - filter - envelope i träimitationlåda är nåt nytt eget designkoncept direkt. Bara frågar.
    Hålmonterat, byggt i i-land, momsat därefter, riktigt virke, fullstorlek, tangenter, produktionsantal osv. Därmed inte sagt att reissuen ska kosta 35.

  33. #33
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Allt detta snack om "ickeskäliga" löner så fort människor inte har västerländska ingenjörslöner. (Som ofta är oförskämt överbetalda.) Högst sannolikt har arbetarna i hans fabriker - om de inte är helt automatiserade - löner som arbetarna själva anser helt skäliga i förhållande till vad de annars skulle tjänat.
    Fast det är Uli själv som startade diskussionen när han angrep Moog. Vore ju egentligen fullkomligt knäppt att diskutera priserna utan att diskutera vad som ligger i produktionskostnaden.

  34. #34
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tråkig, för att den är digi (Och smurfliten)
    Snarare tråkigt för dig att du målar in dig i ett trångt hörn istället för att se möjligheter. Låter det bra så är det förmodligen bra 😉

  35. #35
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snarare tråkigt för dig att du målar in dig i ett trångt hörn istället för att se möjligheter. Låter det bra så är det förmodligen bra ��
    Det är digitalt, ergo det låter inte bra Med tanke på hur mycket analogt det finns just nu så är hörnet mer som en vidsträckt rokokolabyrint.

    Bortsett detta, detta var ett höftskott, det är mig helt egalt om andra tycker annorlunda. Dessutom inte särskilt viktigt i sammanhanget!

  36. #36
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det är Uli själv som startade diskussionen när han angrep Moog. Vore ju egentligen fullkomligt knäppt att diskutera priserna utan att diskutera vad som ligger i produktionskostnaden.
    Självklart. Som M-pop skriver här ovan, volym och metod spelar väldeliga in på kostnad. Plus påslag för den där lilla loggan, eller i Behringers fall kanske avdrag för den samma.

  37. #37
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är digitalt, ergo det låter inte bra Med tanke på hur mycket analogt det finns just nu så är hörnet mer som en vidsträckt rokokolabyrint.

    Bortsett detta, detta var ett höftskott, det är mig helt egalt om andra tycker annorlunda. Dessutom inte särskilt viktigt i sammanhanget!
    Å andra sidan kan man ju faktiskt strunta i hur ljudet alstras så länge det låter i princip identiskt (om man pratar om kloner). Därmed har ju faktiskt Roland lyckats. Finns otroligt mycket analogt skräp som släpps nu också och personligen har jag lite svårt att förstå hur man endast vill ha en typ av grundljud. Det mäktiga är ju när olika ljudklanger blandas och det är ju fantastiskt att man nu har tillgång till både analogt/digitalt till en rimlig summa pengar.
    Senast redigerat av tobbiew den 2018-05-05 klockan 17:18.

  38. #38
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Bakistanke: Behringers beteende får mig att ifrågasätta den globala instrumentmarknadens faktiska relevans för musiker över huvud taget

  39. #39
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Jag färutspår prisjusteringar på beg analogsyntar, iaf ”dussinmodeller” eller mindre trendiga grejer, som följd av alla dessa billiga lanseribgar ( inte bara behringer) En mini eller typ en sh5 kommer nog hålla sig men riden att få ut 10 laxar för en yamaha cs eller annan mindre trendig burk är nog förbi.
    Behöver man en liten syntröst så är det ju jävligt enkelt att beställa nån flång ny smidig låda med garanti o allt för 2000 spänn.
    Iaf i min värld.

  40. #40
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	31945190_10155359436456643_6364874501670305792_n.jpg 
Visningar:	96 
Storlek:	64,6 KB 
Id:	81268

  41. #41
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av upsetter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Behöver man en liten syntröst så är det ju jävligt enkelt att beställa nån flång ny smidig låda med garanti o allt för 2000 spänn.
    Iaf i min värld.
    Jobbigt att det kostar mindre att köpa nåt nytt än att reparera nåt gammalt...

  42. #42
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Hahaha

  43. #43
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	31945190_10155359436456643_6364874501670305792_n.jpg 
Visningar:	96 
Storlek:	64,6 KB 
Id:	81268
    He he, tror faktiskt inte att Korg bryr sig, deras Odyssey odyssé är ju över och avklarad.

    ...och jag trodde att marknaden var mättad.

  44. #44
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Diskussionen är ändå så märklig - i alla dessa trådar om samma saker... det är som om det finns ett faktiskt motstånd bland vissa kring att saker nu blir jäkligt mkt billigare. Det är ju ett sunt priskrig som vi redan har i andra pryl-branscher, det är väl trevligt att de flesta idag kan ha en schysst ny platt-TV kanske redan i sitt första hem? Elektroniska musikinstrument är en sån otrolig nischprodukt i jämförelse. Ändå håller flera på med att måla upp helt makalösa scenarior av förfall och skandaler. Om det någonsin fanns någon skandal så var det att minimoogarna de här senaste åren var uppe på runt 35.000:-, horribla pengar för en så pass enkel synt. Alldeles för elitistiskt. Behövs väl inte så mkt fantasi för att förstå att Moog tjänat minst motsv 20.000:- på varje såld enhet. Bra för dem liksom...

  45. #45
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det är lite det jag undrar också. Hur stor del av priset som BARA är cred. Först med det avdraget blir prisjämförelsen intressant.

  46. #46
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Det finns en miljöaspekt värd att beakta här också. Att pumpa ut nya fräna syntar är demokratiskt och ekonomiskt för den som köper. Men likt platt-TVn i PFs exempel riskerar en Fulimini att snabbare hamna på elektronikskroten, både pga storlek och det faktum att den är ytmonterad (och därmed mer svårlagad) samt prisbilden som indikerar att det är lättare att hosta upp kontanter för nästa fräcka grej.

    Jag säger inte att världen blir bättre för att man köper en synt för 20000 istället för 2000. Jag säger bara att det inte är lätt. I min värld hade exemplet TV gärna fått hålla tre gånger längre och istället kostat tre gånger mer. Men det är den värld jag vill bo i. <3

  47. #47
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns en miljöaspekt värd att beakta här också. Att pumpa ut nya fräna syntar är demokratiskt och ekonomiskt för den som köper. Men likt platt-TVn i PFs exempel riskerar en Fulimini att snabbare hamna på elektronikskroten, både pga storlek och det faktum att den är ytmonterad (och därmed mer svårlagad) samt prisbilden som indikerar att det är lättare att hosta upp kontanter för nästa fräcka grej.

    Jag säger inte att världen blir bättre för att man köper en synt för 20000 istället för 2000. Jag säger bara att det inte är lätt. I min värld hade exemplet TV gärna fått hålla tre gånger längre och istället kostat tre gånger mer. Men det är den värld jag vill bo i. <3
    I princip håller jag med om själva slöseriproblematiken. Jag tror dock vi redan passerat den gränsen i syntvärlden, och det vi gjort med alla dessa volcor, roland boutiquer, yamaha reface och inte minst alla dessa euromoduler som finns där ute. Bäst är tycker jag, om vi kan bygga billigt - och lära oss återvinna elektronik på ett smart sätt.

  48. #48
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I princip håller jag med om själva slöseriproblematiken. Jag tror dock vi redan passerat den gränsen i syntvärlden, och det vi gjort med alla dessa volcor, roland boutiquer, yamaha reface och inte minst alla dessa euromoduler som finns där ute. Bäst är tycker jag, om vi kan bygga billigt - och lära oss återvinna elektronik på ett smart sätt.
    Absolut - jag räknar f ö in det mesta i prispressade blink-och-lys-sortimentet. Min förhoppning är att sakerna köps och används och att de älskas till sista ytmonterade kretsen brinner upp. Men jag tror det inte...

  49. #49
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Diskussionen är ändå så märklig - i alla dessa trådar om samma saker... det är som om det finns ett faktiskt motstånd bland vissa kring att saker nu blir jäkligt mkt billigare. Det är ju ett sunt priskrig som vi redan har i andra pryl-branscher, det är väl trevligt att de flesta idag kan ha en schysst ny platt-TV kanske redan i sitt första hem? Elektroniska musikinstrument är en sån otrolig nischprodukt i jämförelse. Ändå håller flera på med att måla upp helt makalösa scenarior av förfall och skandaler. Om det någonsin fanns någon skandal så var det att minimoogarna de här senaste åren var uppe på runt 35.000:-, horribla pengar för en så pass enkel synt. Alldeles för elitistiskt. Behövs väl inte så mkt fantasi för att förstå att Moog tjänat minst motsv 20.000:- på varje såld enhet. Bra för dem liksom...
    Sedan om du jämför med andra elektroniska marknader är det ju nästan monopol. I stort sett alla samartphones och Ipads har en eller ett fåtal olika processorer. Och många olika märken tillverkas också på en och samma fabrik... Glasögonmarknaden är lika dan, i stort sett allr görs på samma kinesiska fabrik oavsett vilket märke och oavsett om du betalar 1500 eller 8500...

    Hur kul är det egentligen? Är detta vad vi vill med syntmarknaden, att Behringers eget foxcon skall tillverka alla olika syntar?

  50. #50
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Förstår inte frågan. Vad spelar det för roll vem som tillverkat, om du är nöjd med studions variation? Skapa inte en materialsport när det inte behövs.

  51. #51
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så länge det anses häftigt, beundransvärt och avundsvärt att åka flygplan till andra sidan jorden för att bada och roa sig så är nog syntarnas "klimatpåverkan" inget vi behöver ha dåligt samvete för.
    +1

  52. #52
    Steve
    Steve är uppkopplad nu

    Veteran
    Kan bara hylla Behringer! Helt plötslig får alla möjlighet attäga/ratta klassiska synthdesigner/sound. Vad är fel i detta? Och fick jag önska något vore det en Linndrum😃

  53. #53
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sedan om du jämför med andra elektroniska marknader är det ju nästan monopol. I stort sett alla samartphones och Ipads har en eller ett fåtal olika processorer. Och många olika märken tillverkas också på en och samma fabrik... Glasögonmarknaden är lika dan, i stort sett allr görs på samma kinesiska fabrik oavsett vilket märke och oavsett om du betalar 1500 eller 8500...

    Hur kul är det egentligen? Är detta vad vi vill med syntmarknaden, att Behringers eget foxcon skall tillverka alla olika syntar?
    Hur kan du komma fram till det. Tre japanska synttillverkare har i princip ägt syntmarknaden i sedan åttiotalet. Behringer bidrar väl snarast till mångfalden?

  54. #54
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Flyg står i realiteten för en pytteliten del av vår klimatpåverkan. Varutransporter - en enorm.

  55. #55
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Billiga mobiler och ipads är kul men läs gärna denna, tycker den ger vissa perspektiv.

    "As of 2012, Foxconn factories manufactured an estimated 40% of all consumer electronics sold worldwide"


    https://en.wikipedia.org/wiki/Foxconn


  56. #56
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut - jag räknar f ö in det mesta i prispressade blink-och-lys-sortimentet. Min förhoppning är att sakerna köps och används och att de älskas till sista ytmonterade kretsen brinner upp. Men jag tror det inte...
    Min förhoppning är att deras första ägare tröttnar ganska snart och säljer till Valsolopris så att jag kan köpa på mig utrustning som jag själv kommer att älska tills sista ytmonterade kretsen brinner upp - alternativt tills mina sista synnerver bränts sönder av alla lysdioder.

  57. #57
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan bara hylla Behringer! Helt plötslig får alla möjlighet attäga/ratta klassiska synthdesigner/sound. Vad är fel i detta? Och fick jag önska något vore det en Linndrum😃
    Det blir inte en Linn för Roger är tjurig.

    Det bir en UB-DMX.

  58. #58
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Billiga mobiler och ipads är kul men läs gärna denna, tycker den ger vissa perspektiv.

    "As of 2012, Foxconn factories manufactured an estimated 40% of all consumer electronics sold worldwide"


    https://en.wikipedia.org/wiki/Foxconn

    Om Behringer slår ut eller köper upp de företag som at least försöker designa nya syntar blir livet trist.

  59. #59
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om Behringer slår ut eller köper upp de företag som at least försöker designa nya syntar blir livet trist.
    Vem fan vill köpa ett mobilföretag?

    Skräp.

  60. #60
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Jag retas bara, själv har jag ju orginalminimoog, Jupiter-8, Tr-808, fan och hans moster...

Liknande ämnen

  1. Behringers nya analoga synthar
    Av depulse i forum Nyheter
    Svar: 97
    Senaste inlägg: 2017-12-17, 18:23
  2. Behringers USB-gitarr
    Av Dalleponken i forum Stränginstrument
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 22:00
  3. Behringers USB2.0-audioburk...
    Av Rotwang i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-12-02, 17:53
  4. Behringers nya kontroller
    Av Roberth i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-02-09, 13:50
  5. Behringers nya...?
    Av Rotwang i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-04, 03:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •