Sidan 5 av 10 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SistaSista
Resultat 241 till 300 av 558

Ämne: Behringer klonar TR-808 (RD-8)

  1. #241
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och snart 40 år senare så funkar de perfa trots slag...osv
    Visst, men fortfarande usel känsla i alla rattar och så.

    EDIT: haha, oljud... Kompis

  2. #242
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage

  3. #243
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visst, men fortfarande usel känsla i alla rattar och så.

    EDIT: haha, oljud... Kompis
    Tycker dom är assköna..älskar alla knappar och rattar.... känns genuint.. industri

  4. #244
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    909 är mer industri.

  5. #245
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Nä känns mer datamaskin

    Om vi snackar design...ljudet är ju en annan femma.

  6. #246
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    808n har enligt mig (o nog de flesta andra) asfett ljud. Kan dock hålle med litegrann om att designen var sisådär. Men.... Man får dock ej glömma att de (nog - rätta mig omjag minnsfel) var först med att skapa just det programmeringssättet som sen blivit skola. Så jag ger dem litta slack

  7. #247
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Egyptian Lover turnerar mer än någonsin och Adidas släpper 808 skor... 808-peak?

  8. #248
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Egyptian Lover turnerar mer än någonsin och Adidas släpper 808 skor... 808-peak?
    Och en öl:
    https://m.youtube.com/watch?v=GB46JMEcgqY

  9. #249
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Start/stop är ju klart akilleshälen.... många rengör ju dom med kontaktspray och då dör dom..
    Jag har en stor påse nya som funkar men nackdelen är att man måste borra ett par nya hål i kretskortet. Men sen funkar det nog i 40 år till!

  10. #250
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visst är det så. Abstraherar man bort komplexitet så måste per definition någonting annat ge vika (i vissa fall kompenserat genom mer/snabbare underliggande hårdvara) och så är det säkert även vad gäller "våra" favoritinstrument också.

    Naturligtvis har du även rätt i den sista meningen till viss del (även om jag inte håller med 100% vad gäller pengar, såtillvida man förstås inte räknar in sin tid som pengar vilket man bör göra alt. har oändligt med fritid och därmed fyller ut andra behov). Dyra grejer låter generellt bättre (men låter ngt som var scheissedyrt då och vintage nu per automatik alltid bra? Personligen tycker jag inte det, jmf mot det (nytillverkat) som idag anses dyrt/fint).

    I mitt exempel med charlie-k's finfina tolkning så lyckades han med ett relativt "mediokert" instrument skapa något som lät fantastiskt autentiskt och exakt. Charlie tillhör förmodligen den falang som investerat väldigt mycket tid på sitt musicerande, med ett lysande resultat
    Ursäkta det sena svaret.

    Men jag skulle vilja utveckla mitt resonemang genom att säga att musik är en materialsport man även måste investera rum i.

    Teenage Engineering OP-1 må vara dyr och ha mer begränsad funktionalitet än vilken Amiga eller Atari ST som helst. Men den tar litet utrymme och startar snabbt. Den är som gjord för en studentlya. Du kan för samma pengar å andra sidan köpa massa andra instrument som inte är helt enkla att ha där.

    Citat Ursprungligen postat av superdigital Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad mjuk den ser ut att vara. Varje gång det trycks så sjunker hela trummisen ihop! :O

    Edit: Ah, det var en prototyp...

    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe, japp, precis. En prototyp. Så den lär nog säkerligen bli stadigare när den är färdig.
    Säg inte det. En gång recenserade Interface en joystick (eller var det flygpedaler?) som beskrevs som att "Den är lite hård att ta i, men det gör inte så mycket då den blir mjukare av kroppsvärmen."
    Senast redigerat av Östermalmstorg den 2018-08-13 klockan 11:24.

  11. #251
    AnotherSwede
    AnotherSwede är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

  12. #252
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

  13. #253
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Det är som jag sa i 909 klon tråden... det är bara för Roland att göra replikor på originallådorna och stoppa in TR-08:a ACB i...

    Men det är intressant just att inga bra analoga replikör gjorts och att Roland tillslut lyckats bäst med emulering...

  14. #254
    belsedub
    belsedub är inte uppkopplad
    belsedubs avatar
    Senior
    We just received confirmation that the Behringer RD-808 Rhythm Designer will be present at our Los Angeles Experience Center for the 2019 Pre-Namm event! This will be one of the very first times anyone in the US will be able to try one out in person and we expect it to arrive sometime early next week. Anyone here interested in stopping by to make some killer beats with us?

    Event Details: http://bit.ly/RD-808

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	49410019_10157042939873914_4928406102359408640_o.png 
Visningar:	115 
Storlek:	311,4 KB 
Id:	85531

  15. #255
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Beatstep 808 ...Kalla anka satt på en planka .....

  16. #256
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Korgs gamla gummiknappar till ES1?

  17. #257
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Så $299 är det samma prisklass som neutron och miniboogen i europa antar jag.. dvs en tusing under TR-08?

  18. #258
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Nu klonar jag inte mera men Firechild tyckte min klon lät bra.
    Jag tycker det är ett bra betyg.

    Så fortsätt klona där ute.
    Jag har lagt av.

  19. #259
    luegoods
    luegoods är inte uppkopplad
    luegoodss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Behringer känns alltid så jävla beige men är faktiskt rätt så sugen på den här!

  20. #260
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    http://www.synthanatomy.com/2019/02/...fnnK-UQ9Cn1_zE

    The clone wars have broken out between Roland and Behringer. The fact that Behringer is currently cloning Roland’s vintage synth portfolio (SH-101, TR-808, TR-909…) is nothing sensational new. What is known: Roland has not yet officially released so far a statement about these clones. I talked on the Superbooth 2018 with the Roland stuff and their reaction was: not happy and not super angry about the upcoming Behringer releases.

    As our colleagues from Sequencer.de and CDM report, there is now some action in the whole thing. Roland has filed in design trademarks for their products TR-808, TR-909, and TB-303. Last year, in the US for the 808/909 and now in Germany for the 808/303.

    Roland Trademarks

    You can check out the German trademark application documents here: TR-808 & TB-303

    This application concentrates completely on the optical of the devices: layout, design, knobs, etc. What is internally installed, how it sounds, does not count here. Sure, all these instruments are world famous and are an integral part of the electronic music history. Although Behringer revives with the RD-808, RD-909, etc., the originals remain legends and the new releases are clones.

    It is no wonder for me that this happens now. Roland has long been calling for hardware as well as software manufacturers to redesign their clones. Nice example here is the Cyclone BassBot TT-303, which looked like an official TB-303 and has recently received a completely different design.

    Roland Trademarks

    That the procedure started directly after the NAMM 2019 is no coincidence. At the Pre-NAMM event, Behringer published more information and exhibited functioning units of the RD-808 and RD-909. So Roland reacted quickly in the last minute and tries to protect the iconic designs as much as possible. Even a TB-303 from Behringer is speculated in the past weeks, so it may be that Roland wanted to play it safe.

    It will be interesting to see how the Clone Wars goes further between the two companies. Or we even see both companies in court in the future

  21. #261
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    #inteförvånad

    När marknadens genomsnittsåsikt går från "det suger Uli" till "coolt med en klon för en tiondel" så var det bara en tidsfråga innan Roland agerade. Jag tänker på att de ju t o m lanserat en massa annan trams med 808- och 909-design. Lite jobbigt om Behringer kör hela grejen rakt av och dödar fler delar av marknaden.

    edit: Tror Behringer de undviker strul genom att ändra ordningen på de färgade knapparna (jmfr videon tidigare).

  22. #262
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Så om B hinner ut med några och sen måste sluta eller ändra utseende lär ju dom initiella klonerna gå upp i pris rätt snabbt :x

    Investment protip

  23. #263
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av beemeeks Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så om B hinner ut med några och sen måste sluta eller ändra utseende lär ju dom initiella klonerna gå upp i pris rätt snabbt :x

    Investment protip
    Japp, medhåll...

  24. #264
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Behringer löser det väl genom att sätta grön vinyl över hela maskinen... Något som användarna kan råka pilla bort, men det kan ju inte Behringer stå till svars för.

  25. #265
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Men Berras 808 är ju rejält mycket fulare. Visserligen samma färgschema men sedan har de ju satt en effektsektion ala hiskeliga moderna Roland prylar uppe till vänster.

  26. #266
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Hoppas Roland trycker ner Uli i galosherna... de skulle samköra med Korg/Arp och Sequential för riktig Terminator smäll.

    Allt handlar ju om designen på burken och funktionerna... hur de genereras är helt sekundärt. Det trista är ju att Ulis agerande faktiskt kan sätta käppar i hjulen för nya replikor mm från Roland... de kanske byter spår helt om de tycker marknaden är för mättad med "kloner"........ Fuck you Uli, Fuck you very much!

  27. #267
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    So Roland reacted quickly in the last minute and tries to protect the iconic designs as much as possible.

    Snabbt agerande i sista minuten är väl en aning sent i verkligheten, eller? Typ några årtionden.

  28. #268
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hoppas Roland trycker ner Uli i galosherna... de skulle samköra med Korg/Arp och Sequential för riktig Terminator smäll.

    Allt handlar ju om designen på burken och funktionerna... hur de genereras är helt sekundärt. Det trista är ju att Ulis agerande faktiskt kan sätta käppar i hjulen för nya replikor mm från Roland... de kanske byter spår helt om de tycker marknaden är för mättad med "kloner"........ Fuck you Uli, Fuck you very much!
    Byter spår? Från vadå? De har ju bara haft 40 år på sig...

  29. #269
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av bassoprofundo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snabbt agerande i sista minuten är väl en aning sent i verkligheten, eller? Typ några årtionden.
    Handlar det inte om att djävlas? Det är ju nu en försening/förändring av produkten lär svida som mest för Behringer gissar jag.

  30. #270
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av fragster Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Handlar det inte om att djävlas? Det är ju nu en försening/förändring av produkten lär svida som mest för Behringer gissar jag.
    Tror nog det handlar om att skydda det egna varumärket så Roland kan fortsätta göra pengar och släppa 808/909 i all evighet. Designskyddet sträcker sig 25 år tror jag så ursprungsdesignen är rökt men tr08 och tr09 är bara något år gamla och dom kan nog inte Behringer ignorera... Finns klara likheter speciellt då det är utseendet som skapar habegär.

  31. #271
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Antalet patent brukar visa på företags innovationskraft. Har Behringer några egenutvecklade eller är det bara uppköpta?

  32. #272
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    De kan ju inte visa att Berras 808 inkräktar på TR-08 och TR-09. Det är ju VA maskiner. Då borde de stämma Proppellerheads till att börja med. De är ju mer lika. Alternativet är ju som sagt skitenkelt att byta färgpallett. Klart.
    Det är ju Roland som är äggskallar i detta fall som inte själva gjort kloner. Som någon sade, de har haft 40 år på sig. Boutique räknas inte. De är inte samma instrument på en fläck.

  33. #273
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Jag fattar egentligen inte vad Roland har hållit på med. De har haft alla chanser i världen att återutge sina produkter. Att de inte är helt blinda visar väl hela Boutique-serien? Men de missar ju helt målet?
    De kan knappast skylla på att någon gammal analog-ingenjör gått i pension och därför inte kan göra något. Det finna mängder av väldigt små tillverkare som har lyckats göra kloner Cyclone, e-licktronic (Nava/Yocto) etc. Ingen rocket science direkt.
    Jag minns en intervju i MM med mr. Kakehashi himself i samband med releasen av MC-303 då artikelförfattaren frågade gång på gång om allt var analogt. Kakehashi svarade med en dåres envishet att "vi kan emulera allt det där". Det är nu 25 år sedan...

  34. #274
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De kan ju inte visa att Berras 808 inkräktar på TR-08 och TR-09. Det är ju VA maskiner. Då borde de stämma Proppellerheads till att börja med. De är ju mer lika. Alternativet är ju som sagt skitenkelt att byta färgpallett. Klart.
    Det är ju Roland som är äggskallar i detta fall som inte själva gjort kloner. Som någon sade, de har haft 40 år på sig. Boutique räknas inte. De är inte samma instrument på en fläck.
    Klart TR-08/09 räknas, de är ju de bästa "klonerna" som gjorts av 808/909 både till funktion, stil och ljud. Det är ju den yttre designen och handhavandet som räknas, vad som finns under huven spelar ju i princip ingen roll alls. Dessutom är ju 808 på komponent nivå mer eller mindre omöjlig att klona...VA är helt rätt väg att gå.



  35. #275
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fattar egentligen inte vad Roland har hållit på med. De har haft alla chanser i världen att återutge sina produkter. Att de inte är helt blinda visar väl hela Boutique-serien? Men de missar ju helt målet?
    De kan knappast skylla på att någon gammal analog-ingenjör gått i pension och därför inte kan göra något. Det finna mängder av väldigt små tillverkare som har lyckats göra kloner Cyclone, e-licktronic (Nava/Yocto) etc. Ingen rocket science direkt.
    Jag minns en intervju i MM med mr. Kakehashi himself i samband med releasen av MC-303 då artikelförfattaren frågade gång på gång om allt var analogt. Kakehashi svarade med en dåres envishet att "vi kan emulera allt det där". Det är nu 25 år sedan...
    Jo tydligen är det "Rocket science" i och med att ingen lyckats på mer än 30 år. Sen är det ju problem med t.ex. 808 som innehåller komponenter som är i princip omöjliga att finna då de är sourcade bland felgjorda kompnenter...osv..

    Roland har ju i dag gjort det bättre med Aira och Boutiqe än vad någon annan "klonare" (bortsett från rena replika av TB) gjort. Och det är liksom början....tyvärr så kanske Behringer nu sätter käppar i hjulen för framtida Roland med sina skitmaskiner.

  36. #276
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fattar egentligen inte vad Roland har hållit på med. De har haft alla chanser i världen att återutge sina produkter. Att de inte är helt blinda visar väl hela Boutique-serien? Men de missar ju helt målet?
    De kan knappast skylla på att någon gammal analog-ingenjör gått i pension och därför inte kan göra något. Det finna mängder av väldigt små tillverkare som har lyckats göra kloner Cyclone, e-licktronic (Nava/Yocto) etc. Ingen rocket science direkt.
    Jag minns en intervju i MM med mr. Kakehashi himself i samband med releasen av MC-303 då artikelförfattaren frågade gång på gång om allt var analogt. Kakehashi svarade med en dåres envishet att "vi kan emulera allt det där". Det är nu 25 år sedan...
    Rolands slogan var länge "We design the future" så varför skulle de börja tillverka sina gamla prylar igen? Efter Kakehashi lämnade Roland så har ju Roland bytt slogan och släppt boutique serien. Själv tycker jag Roland TR8S är mycket intressantare än Behringers 808 och troligen så kommer de att hålla längre och dessutom ge Roland lite vinst så de kan fortsätta tillverka intressanta musikprodukter som Uli kan rippa och sälja till förlustpriser...

  37. #277
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De kan ju inte visa att Berras 808 inkräktar på TR-08 och TR-09. Det är ju VA maskiner. Då borde de stämma Proppellerheads till att börja med. De är ju mer lika. Alternativet är ju som sagt skitenkelt att byta färgpallett. Klart.
    Det är ju Roland som är äggskallar i detta fall som inte själva gjort kloner. Som någon sade, de har haft 40 år på sig. Boutique räknas inte. De är inte samma instrument på en fläck.
    Fattar det som designskydd och inte patent. Formgivningen kan inte plagieras hur som helst men förhoppningsvis kan vi följa domsluten

    Annars jobbas det hårt på att stärka patenträtten i världen då den blir viktig för tekniska satsningar på miljö ska bli möjliga.

  38. #278
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Roland botique och Aira är ju helt OFF på många sätt.
    Saknar själ. Inte fastnat för någon av dom. 3,5 mm jacken och annat trams. Urrk.
    Yocto är i princip lika bra om inte tom bättre än orginalet.

  39. #279
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roland botique och Aira är ju helt OFF på många sätt.
    Saknar själ. Inte fastnat för någon av dom. 3,5 mm jacken och annat trams. Urrk.
    Yocto är i princip lika bra om inte tom bättre än orginalet.
    Håller med. Deras VP-03 är som ett skämt. Original designern av VP-330 måste vrida sig i sin grav.

  40. #280
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Det är patent på design och inte ljud eller funktion.

    De vill skydda färgerna och designen.
    Inte ljudet eller konstruktionen.

  41. #281
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo tydligen är det "Rocket science" i och med att ingen lyckats på mer än 30 år. Sen är det ju problem med t.ex. 808 som innehåller komponenter som är i princip omöjliga att finna då de är sourcade bland felgjorda kompnenter...osv..

    Roland har ju i dag gjort det bättre med Aira och Boutiqe än vad någon annan "klonare" (bortsett från rena replika av TB) gjort. Och det är liksom början....tyvärr så kanske Behringer nu sätter käppar i hjulen för framtida Roland med sina skitmaskiner.
    Vissa boutiquer är verkligen guld men... endast stereo out på trummisarna wtf? och ingen Trigger out på tr-09...
    Basics... SH01a gjorde dom rätt! alla originaliteterna (utom straponen dårå) och extra bra jäkla drömfeatures därtill.
    Aira har jag inte förstått men det verkar ju uppenbart vara älskade av många!

  42. #282
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vissa boutiquer är verkligen guld men... endast stereo out på trummisarna wtf? och ingen Trigger out på tr-09...
    Basics... SH01a gjorde dom rätt! alla originaliteterna (utom straponen dårå) och extra bra jäkla drömfeatures därtill.
    Aira har jag inte förstått men det verkar ju uppenbart vara älskade av många!
    TR-09 har ju visst det trig ut?

  43. #283
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Blir ju ändå lite irriterad på Roland här också. Egentligen ogrundat, de har ju inga skyldigheter. Men att undvika att återproducera de egentliga instrumenten och istället tjäna pengar på varianter, gång på gång. Och samtidigt hindra andra från att göra det de inte gör. Jag vet inte. På ngt sätt känns även det osmakligt.

  44. #284
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    endast stereo out på trummisarna wtf? och ingen Trigger out på tr-09...
    Rätta mig om jag har fel men de har väl separata ut om man kör USB-AUDIO?
    Jag tycker det är väldigt mycket trumma för en liten peng (kör mjukvaran och den låter nära spot on i mina öron i alla fall).

  45. #285
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jepp. Multichannel usbaudio samt styrning av massa parametrar via midi cc etc

  46. #286
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Kloo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir ju ändå lite irriterad på Roland här också. Egentligen ogrundat, de har ju inga skyldigheter. Men att undvika att återproducera de egentliga instrumenten och istället tjäna pengar på varianter, gång på gång. Och samtidigt hindra andra från att göra det de inte gör. Jag vet inte. På ngt sätt känns även det osmakligt.
    Jo men om Roland skulle återskapa TR-808 som Moog gjorde med MiniMoogen så kommer alla gråta sen när de får pröjsa 35k för den. Alla vill ha, men de vill inte betala det är vad det handlar om.... om man vill ha originalen så finns det ju beggade.... skulle de starta en exakt reproduktion skulle det inte bli särdeles billigare.
    Roland har ju knappt hindrat någon när det varit mindre aktörer, men Behringer är ju en bjässe som arslar sig ordentligt. Tycker det Roland har gjort är asgrymt... små kopior av sina instrument samtidigt som de lanserar nya maskiner som har det bästa från gamla interfejsen och lite till.... gör analog/digital poly hybrid... startar upp modulärt igen.... alla gnäller..... Behringer som är känd för sin oerhörda kvalitet släpper billiga skitkopior och snor marknaden för många aktörer...då hurrar man...helt sjukt.

    Kommer vi få se nya 909/808 osv i fullsize så kommer det vara orginal case med VA i... och det är det enda raka om de ska kosta vad folk vill.

  47. #287
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rätta mig om jag har fel men de har väl separata ut om man kör USB-AUDIO?
    Jag tycker det är väldigt mycket trumma för en liten peng (kör mjukvaran och den låter nära spot on i mina öron i alla fall).

    Absolut och de flesta i dag jobbar ju med data (speciellt kidsen) så det är ju separata spår rakt i burk och bara langa på effekter mm... Låter bättre än någon annan klon i alla fall.....

  48. #288
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo men om Roland skulle återskapa TR-808 som Moog gjorde med MiniMoogen så kommer alla gråta sen när de får pröjsa 35k för den. Alla vill ha, men de vill inte betala det är vad det handlar om.... om man vill ha originalen så finns det ju beggade.... skulle de starta en exakt reproduktion skulle det inte bli särdeles billigare.
    Roland har ju knappt hindrat någon när det varit mindre aktörer, men Behringer är ju en bjässe som arslar sig ordentligt. Tycker det Roland har gjort är asgrymt... små kopior av sina instrument samtidigt som de lanserar nya maskiner som har det bästa från gamla interfejsen och lite till.... gör analog/digital poly hybrid... startar upp modulärt igen.... alla gnäller..... Behringer som är känd för sin oerhörda kvalitet släpper billiga skitkopior och snor marknaden för många aktörer...då hurrar man...helt sjukt.

    Kommer vi få se nya 909/808 osv i fullsize så kommer det vara orginal case med VA i... och det är det enda raka om de ska kosta vad folk vill.
    Mm. Jag är inget större Behringer-fan, äger faktiskt inget de gjort. Och efter de juridiska utspelen är jag tveksam till om jag ngnsin kommer att göra det (även om jag faktiskt funderat på ett inköp av ADA-8200, OT). Innan dess tyckte jag det var lite underhållande det här med klon-festen. Men, som sagt. En fullstor 909 med VA skulle jag köpa direkt. Jag har hundratals 909 eller TR-samplingar, Ableton+Push, Octa, fan, tom MC-505. Jag kan TR-trumma om jag vill redan. Det är instrumentet, dvs formfaktorn och interface jag vill åt. Med alla dess begränsningar och features. Instrumentet TR-909 alltså. Fullt möjligt, bara att spara antar jag.

    Tror dock Roland skulle kunna pressa priserna på en 1:1-klon, relativt beggatmarknaden. Inga belägg eller insyn i produktion, varken stor eller liten. Att sälja för de pengar Behringer planerar är det ingen som har krav på tror jag.

  49. #289
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut och de flesta i dag jobbar ju med data (speciellt kidsen) så det är ju separata spår rakt i burk och bara langa på effekter mm... Låter bättre än någon annan klon i alla fall.....
    Har en 8raw8 och den låter väldigt bra (byggd med samma komponenter som originalet). Gjorde en test mellan den och mjukvaran för mitt egna nöjes skull och de lät i stort sett identiskt. Bra nog för mig i alla fall.
    Jag har också svårt att förstå varför man gnäller på Roland för att de inte skapar exakta kopior på sina originalprodukter, jag tycker de är smarta som väljer att göra sina produkter tillgängliga i olika format. Hade de gjort en fullständig replika designmässigt men med ACB-teknik invändigt så hade det blivit nästa shit storm

  50. #290
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo men om Roland skulle återskapa TR-808 som Moog gjorde med MiniMoogen så kommer alla gråta sen när de får pröjsa 35k för den. Alla vill ha, men de vill inte betala det är vad det handlar om.... om man vill ha originalen så finns det ju beggade.... skulle de starta en exakt reproduktion skulle det inte bli särdeles billigare.
    Roland har ju knappt hindrat någon när det varit mindre aktörer, men Behringer är ju en bjässe som arslar sig ordentligt. Tycker det Roland har gjort är asgrymt... små kopior av sina instrument samtidigt som de lanserar nya maskiner som har det bästa från gamla interfejsen och lite till.... gör analog/digital poly hybrid... startar upp modulärt igen.... alla gnäller..... Behringer som är känd för sin oerhörda kvalitet släpper billiga skitkopior och snor marknaden för många aktörer...då hurrar man...helt sjukt.

    Kommer vi få se nya 909/808 osv i fullsize så kommer det vara orginal case med VA i... och det är det enda raka om de ska kosta vad folk vill.
    Sålde nya minimoogen dåligt?

    Problemet med nytillverkning är väl också att de inte har åldrade komponenter, vilket gör att de ändå inte kommer att låta som originalet. Även om de kommer väldigt nära så kommer de kanske inte låta vintage.

    Så det enda om man vill ha originalen är att köpa dem.

  51. #291
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problemet med nytillverkning är väl också att de inte har åldrade komponenter, vilket gör att de ändå inte kommer att låta som originalet. Även om de kommer väldigt nära så kommer de kanske inte låta vintage.
    Så 1980 lät med andra ord en 808 inte vintage? Vad är då att låta som orginalet?...twilight zone....

  52. #292
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så 1980 lät med andra ord en 808 inte vintage? Vad är då att låta som orginalet?...twilight zone....
    Skulle vi kunna jämföra så troligen inte nej. Sedan om skillnaden är så stor som folk påstår är nog en annan sak. Smäller man ihop en synt- eller trummisklon idag av nytillverkade delar och får det att låta som en gammal maskin så kanske man kan bevisa något. Men de som bryr sig mest är nog inte se som köper och använder utan alla tusentals maskindreglare på YouTube.

  53. #293
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Får Behringer fram en trummaskin trots Rolands (sena) protester så köper jag nog en. Heja Behringer

  54. #294
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så 1980 lät med andra ord en 808 inte vintage? Vad är då att låta som orginalet?...twilight zone....
    Lite Twilight zone är det... Roland köpte ju billigt in komponenter som var lite skeva eller feltillverkade och sourcade sen ut de bland dom som uppvisade samma värden... så i princip är det omöjligt att klona en 808:a med samma komponenter då inte ens de komponenter som är "riktiga" är de som sitter i burken.... Men en Välkalibrerad och recappad 808 låter precis som en ny.. och skillnaderna mellan maskiner är inte så stor som ryktet säger mellan 808/303.... annat är det med 909 som det aktisk finns en hela radda olika revisioner av med olika komonenter i.... alla låter dock 909 och ingen skulle missta sig

  55. #295
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut och de flesta i dag jobbar ju med data (speciellt kidsen) så det är ju separata spår rakt i burk och bara langa på effekter mm... Låter bättre än någon annan klon i alla fall.....
    Problemet med "kidsen" och då talar jag med facit i hand är att de kör in the box, punkt. Det är ingen målgrupp överhuvudtaget om man gör sin galluppundersökning. Det är vi 30-75 år som är målgruppen för hårdvara. "Kidsen" ser det helt onödigt med hårdvara. Definitivt TOTALT ointresserade av kloner av antika 80tals pjäser.

  56. #296
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Det som är trist är ju att Roland ger sig på optiska designen bara för att de inte längre kan ge sig på den elektroniska designen, patent gäller ju bara i 20 år så när det är lagligt att klona elektroniken så lutar man sig på något annat. Jag kan inte patentlagen, men vad är det man kan skydda i en design under längre tid? Patent på design verkar bara gälla i 14 eller 15 år.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Term_of_patent

    Roland borde uppfinna nytt istället för att försöka leva på gamla meriter. Samma gäller artister som inte borde få royalty på grejer som är mer än 20 år gamla, men det är en annan diskussion.

  57. #297
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problemet med "kidsen" och då talar jag med facit i hand är att de kör in the box, punkt. Det är ingen målgrupp överhuvudtaget om man gör sin galluppundersökning. Det är vi 30-75 år som är målgruppen för hårdvara. "Kidsen" ser det helt onödigt med hårdvara. Definitivt TOTALT ointresserade av kloner av antika 80tals pjäser.
    Borde inte den kundgruppen vara intresserad av ex. kontrollenheter, på den marknaden händer ingenting förutom varianter på klaviatur med 8 rattar och trumpads. Det taktila tillför en hel del oavsett ITB eller inte,.

  58. #298

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det som är trist är ju att Roland ger sig på optiska designen bara för att de inte längre kan ge sig på den elektroniska designen, patent gäller ju bara i 20 år så när det är lagligt att klona elektroniken så lutar man sig på något annat. Jag kan inte patentlagen, men vad är det man kan skydda i en design under längre tid? Patent på design verkar bara gälla i 14 eller 15 år.
    Jag tycker det är fullt rimligt att Roland mönsterskyddar sin design. Det finns ingen funktionell anledning till att Behringer måste använda samma färgpalett eller ha färgerna på knapparna i samma ordning, utan det är enbart för att påminna om originalet.

    Roland har ändå varit rätt toleranta när det kommer till att andras använder deras ljud, klonar kretsar eller har snarlik design, men det finns en gräns mellan homage och ripoff, och personligen tycker jag det är mindre försvarbart när det handlar om ett bolag som förmodligen är det största eller bland de största i branschen – Behringer har ju egna resurser när det kommer till design, men det är uppenbarligen enklare, lönsammare och mer populärt hos allmänheten att använda någon annans design.

    I det här fallet handlar det om varumärkesskydd, inte patent, och det gäller potentiellt så länge som Roland existerar, så länge de försvarar sin design.

  59. #299
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problemet med "kidsen" och då talar jag med facit i hand är att de kör in the box, punkt. Det är ingen målgrupp överhuvudtaget om man gör sin galluppundersökning. Det är vi 30-75 år som är målgruppen för hårdvara. "Kidsen" ser det helt onödigt med hårdvara. Definitivt TOTALT ointresserade av kloner av antika 80tals pjäser.
    Jag vet inte vad du har för "facit" för min upplevelse är precis tvärtom. I vilket fall så säljer ju Roland mer av AIRA och Boutique än de någonsin gjort av de gamla maskinerna. Jag tror ju ine heller att Behringers målgrupp är oss gubbar som redan har originalen och är så "snobbiga" att vi inte petar på Brand X.

  60. #300
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roland borde uppfinna nytt istället för att försöka leva på gamla meriter. Samma gäller artister som inte borde få royalty på grejer som är mer än 20 år gamla, men det är en annan diskussion.
    Roland borde, ..vad borde inte Behringer då Men jag tycker det är lite kul att Roland blir Bashade för att de inte gör deras gamla saker eller spinner vidare på dom och när de gör de så blir de bashade för det.

    Håller i övrigt med False Messiah.

Liknande ämnen

  1. Behringer mx8000 PSU pajj, förvånad? Nej, det är ju behringer.
    Av netlas i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-18, 23:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •