Sidan 9 av 10 FörstaFörsta ... 5 6 7 8 9 10 SistaSista
Resultat 481 till 540 av 558

Ämne: Behringer klonar TR-808 (RD-8)

  1. #481
    Janne
    Janne är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Negativiteten ligger väl i att Uli är en skitstövel som producerar billig skit genom att sno andra personer och företags ideer. Roland är Roland.... alla ingenjörer som är en del av Roland är Roland.... En juridisk person som byter ut cellerna i kroppen precis som vi men är ändå samma person.

    TR-8S är en grym maskin som är något nytt som bygger på Rolands arv och ideer.
    Jag är benägen att hålla med dig.

    Det är lätt att plagiera panelen men värre med soundet.

    Men nu är jag bara en simple fanboy och vad vet jag?

  2. #482
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag kan inte låta bli att fundera lite över vem som egentligen är den största skitstöveln, är det verkligen OK att skriva så?
    Det handlar uppenbarligen vem som skapat mest? Eller plagierat mest? Eller varit mest besvärlig och helt enkelt utnyttjat forumet och oss andra här för sina egna högst personliga "konstnärliga" syften?
    Jag förstår överhuvudtaget inte hur man är funtad om man går in i en tråd om något man föraktar och ödslar tid på att skriva en kommentar som denna... är det så jäkla kul att provocera?
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Negativiteten ligger väl i att Uli är en skitstövel
    Senast redigerat av biomoib den 2019-10-04 klockan 23:06.

  3. #483
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Negativiteten ligger väl i att Uli är en skitstövel som producerar billig skit genom att sno andra personer och företags ideer. Roland är Roland.... alla ingenjörer som är en del av Roland är Roland.... En juridisk person som byter ut cellerna i kroppen precis som vi men är ändå samma person.

    TR-8S är en grym maskin som är något nytt som bygger på Rolands arv och ideer.
    Ok, du verkar hysa någon personlig agg mot Uli, må så vara... (jag vet inte vad som har hänt). Tycker dock att TR8S bara är en blek kopia av Rolands tidigare verk.

  4. #484
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Håller med om att TR8s är en blek kopia.

    Håller också med om att Uli är en skitstövel. Som utifrån sin industriella produktion i en diktatur hånar priset hos, och kopierar produkten, från ett arbetarägt företag i en demokrati.

    Förenklat ja, men mina känslor i frågan.

  5. #485
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan inte låta bli att fundera lite över vem som egentligen är den största skitstöveln, är det verkligen OK att skriva så?
    Det handlar uppenbarligen vem som skapat mest? Eller plagierat mest? Eller varit mest besvärlig och helt enkelt utnyttjat forumet och oss andra här för sina egna högst personliga "konstnärliga" syften?
    Jag förstår överhuvudtaget inte hur man är funtad om man går in i en tråd om något man föraktar och ödslar tid på att skriva en kommentar som denna... är det så jäkla kul att provocera?
    Jämför du någon som lever på att kopiera andras uppfinningar och massproducera dem under slavranchliknande former i Kina med en jobbig snubbe på ett forum?

  6. #486
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan inte låta bli att fundera lite över vem som egentligen är den största skitstöveln, är det verkligen OK att skriva så?
    Det handlar uppenbarligen vem som skapat mest? Eller plagierat mest? Eller varit mest besvärlig och helt enkelt utnyttjat forumet och oss andra här för sina egna högst personliga "konstnärliga" syften?
    Jag förstår överhuvudtaget inte hur man är funtad om man går in i en tråd om något man föraktar och ödslar tid på att skriva en kommentar som denna... är det så jäkla kul att provocera?
    Är väl mest förvånad över att du inte blockat mig.. lever vidare och mår bra liksom.
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2019-10-05 klockan 00:20.

  7. #487
    roberto99
    roberto99 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Fortfarande underhållande att läsa ÄNNU ett behringer bråk på 99/GS. Oavsett vad man tycker om hans produkter har mannen många titlar. Uppfinnare,entreprenör,musiker,troll,säljare m.m.

    Av ren nyfikenhet hade det varit roligt med en 99 röstning. Tillför Uli mer positivitet i världen eller tvärt om?

  8. #488
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av roberto99 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fortfarande underhållande att läsa ÄNNU ett behringer bråk på 99/GS. Oavsett vad man tycker om hans produkter har mannen många titlar. Uppfinnare,entreprenör,musiker,troll,säljare m.m.

    Av ren nyfikenhet hade det varit roligt med en 99 röstning. Tillför Uli mer positivitet i världen eller tvärt om?
    Jag tror all konkurens är av godo, det får Roland att steppa upp sitt game. Tror det har varit oerhört centralt för Roland när de skapade ACB och de produkter som bygger på den teknologin.

    Att se så pass mycket plugins och hårdvara som rakt av emulerar deras klassiker måste blivit en ordentlig wake-up call. Även om det wake-up callet kom rätt tidigt där under Propellerheads Rebirth RB-338 eran, så var inte den digitala tekniken riktigt mogen. Tidiga analoga kloner som MB33 samt i viss mån Novation Bass Station hintade om möjligheterna/intresset från marknaden.

    MC-303 och JP-X0x0 var väl helt klart Rolands första steg i den riktningen, tänk om ACB fanns på den tiden en MC-303 style groovebox med TR-08+TR-09+TB-03 och Zen Core i. *Drooll*

    Att sen Behringer nu plagierar Rolands klassiker inte bara ljudmässigt men även estetiskt kan jag väl tycka är lite tveksamt, men å andra sidan så är det vad som gjorts i mjukvaruväg under lång tid nu. Sen med alla möjliga olika DIY kits och kloner som TT-303.

    Intressant dock att TT-303 verkar ha fått vika sig för Roland och ändrade utseendet på sin klon. Borde väl inte båda gott för Behringer’s SH-101 klon?

    Så länge det går och lagarna tillåter det, är det inte synd om oss kunder i alla fall. Jag personligen skulle aldrig köpa/sponsra Behringer, men jag kan se hur de pushar Roland som något positivt.

    Och skulle Roland i framtiden få för sig att återutge någon av sina klassiker i en analog utgåva så skulle det vara mycket tack vare Behringer och andra klontutvecklare.

    Mitt bestående intryck av Behringer, är dessvärre att fingertoppskänslan saknas lite. Blev positivt överraskad i alla fall när TR-808 klonen presenterades, den kändes ambitiös. Har inte provat den själv ännu så kan inte uttala mig om huruvida den lever upp till hypen.
    Senast redigerat av Anubis den 2019-10-05 klockan 08:56.

  9. #489
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ?

    Så länge det går och lagarna tillåter det, är det inte synd om oss kunder i alla fall. Jag personligen skulle aldrig köpa/sponsra Behringer, men jag kan se hur de pushar Roland som något positivt.

    Och skulle Roland i framtiden få för sig att återutge någon av sina klassiker i en analog utgåva så skulle det vara mycket tack vare Behringer och andra klontutvecklare.

    .
    Håller med här, fast jag skiter fullständigt i vilket företag jag handlar av nuförtiden.

    Ser den som att om Roland gjorde det inte. Ok skyll er själva då om någon annan gjorde det.

  10. #490
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med här, fast jag skiter fullständigt i vilket företag jag handlar av nuförtiden.

    Ser den som att om Roland gjorde det inte. Ok skyll er själva då om någon annan gjorde det.
    Bra poäng, tycker i synnerhet att individuella outputs på TR burkar borde vara prio hos Roland och där har Behringer förstått suget efter det.

  11. #491
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av roberto99 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fortfarande underhållande att läsa ÄNNU ett behringer bråk på 99/GS. Oavsett vad man tycker om hans produkter har mannen många titlar. Uppfinnare,entreprenör,musiker,troll,säljare m.m.

    Av ren nyfikenhet hade det varit roligt med en 99 röstning. Tillför Uli mer positivitet i världen eller tvärt om?
    Det jag tycker är mest roligt är ju att medelålders gubbar mewd god ekonomi sitter och gnäller om nyproduktioner av gamla apparater sen när t.ex. Moog helt otroligt släpper MiniMoogen igen eller Korg/Arp släpper Odyssey så gnäller man att det är för dyrt och köper taffliga kloner av ett rövföretag som snor marknaden ...bara för det är billigt?!?!

    Problemet i dag är att man inte har respekt för instrument..det skall bara vara dagsländor och slit och släng.... Kvantitet före kvalitet....

  12. #492
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Om man ser rent till specs så tickar ju Behringer’s TR-808 klon många boxar, analog, individuella outputs, inbyggda effekter. Plus de nyare funktioner som förväntas 2019. Men räcker det hela vägen? Kommer den att bli en framtida klassiker? Återstår att se.

  13. #493
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag tycker är mest roligt är ju att medelålders gubbar mewd god ekonomi sitter och gnäller om nyproduktioner av gamla apparater sen när t.ex. Moog helt otroligt släpper MiniMoogen igen eller Korg/Arp släpper Odyssey så gnäller man att det är för dyrt och köper taffliga kloner av ett rövföretag som snor marknaden ...bara för det är billigt?!?!

    Problemet i dag är att man inte har respekt för instrument..det skall bara vara dagsländor och slit och släng.... Kvantitet före kvalitet....
    Tycker Roland Boutiqueserien sabbar mer för Roland än vad Behringer sabbar. Roland VP-03 är som att pissa på originalet genom att säga att denna VA är lika bra som originalet. Samma med JP-08. Originalskaparna måste vrida sig i sina gravar alternativt sakta förgås i våndor om de lever. Snacka om noll respekt för sina produkter. En cynisk strävan efter pengar. Hädelse helt ärligt. Behringer gör hyfsade analoga kloner för vanliga människor. Sedan finns det en klick som fortfarande bara nöjer sig med original och vill betala för dessa. Har sagt det förut...hade Roland redan gjort sina egna kloner analoga hade inte Behringer haft en fast lane att sopa rent på marknaden. Korg fattade grejjen bättre men kunde inte riktigt hålla prisbilden. Hade de sålt fullsize odyssey och ms20 för 5000-7000:- hade inte Berra sålt en synth på dessa modeller heller. Nu tror jag ändå att marknaden har hyfsat mättad på MS20 och Odymodeller då det ändå var helt OK kloner av Korg. Jag har inte testat Berra Ody men Korgs var bra och Korgs MS-20kit var riktigt bra men mini är inte kul och det är inte Berras heller speciellt.
    Senast redigerat av Firechild den 2019-10-05 klockan 13:55.

  14. #494
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker Roland Boutiqueserien sabbar mer för Roland än vad Behringer sabbar. Roland VP-03 är som att pissa på originalet genom att säga att denna VA är lika bra som originalet. Samma med JP-08. Originalskaparna måste vrida sig i sina gravar alternativt sakta förgås i våndor om de lever. Snacka om noll respekt för sina produkter. En cynisk strävan efter pengar. Hädelse helt ärligt. Behringer gör hyfsade analoga kloner för vanliga människor. Sedan finns det en klick som fortfarande bara nöjer sig med original och vill betala för dessa.
    Nä Roland vet vad som säljer och bygger vidare på SITT koncept... Sen om det är bättre eller sämre än originalet skit ju samma... och att säga att Roland har en cynisk strävan efter pengar..till skillnad från vem, Behringer ...Boutique mm är ju verkligen kloner anpassade för dagens "vanliga" människor,..massan vill bara koppla in den i datan.. Sen att t.ex. TR-8/08.. skulle låta sämre 808 än Behringers burk... nänä... Men överlag så är det tämligen oviktigt vad som finns under huven.. och vet man hur 808 byggdes så vet man också att det är i princip omöjligt att klona analogt och att VA klart är rätt väg att gå...


  15. #495
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä Roland vet vad som säljer och bygger vidare på SITT koncept... Sen om det är bättre eller sämre än originalet skit ju samma... och att säga att Roland har en cynisk strävan efter pengar..till skillnad från vem, Behringer ...Boutique mm är ju verkligen kloner anpassade för dagens "vanliga" människor,..massan vill bara koppla in den i datan.. Sen att t.ex. TR-8/08.. skulle låta sämre 808 än Behringers burk... nänä... Men överlag så är det tämligen oviktigt vad som finns under huven.. och vet man hur 808 byggdes så vet man också att det är i princip omöjligt att klona analogt och att VA klart är rätt väg att gå...

    Boutique är grymma och håller med om att Roland tänkt till och skapat något nytt som är en ny vision av hur dessa instrument kan användas i dagens hemstudios.

    Jag tycker formatet är grymt, praktiskt och inspirerande att kunna bygga en liten rigg på ett skrivbord. Och samlingsfaktorn är hög. Älskar utförandet med metallpanel, portabilitet med batterier osv. Inbyggda högtalarna är mer praktiskt än man kan tro för lite skissande.

    Att TB-03 hamnar så högt på denna topplista över 303-kloner säger väl en del: https://www.acidvoice.com/tb_303_clones_contest.htm

    Över TT-303 till och med som är analog.

  16. #496
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Boutique är grymma och håller med om att Roland tänkt till och skapat något nytt som är en ny vision av hur dessa instrument kan användas i dagens hemstudios.

    Jag tycker formatet är grymt, praktiskt och inspirerande att kunna bygga en liten rigg på ett skrivbord. Och samlingsfaktorn är hög. Älskar utförandet med metallpanel, portabilitet med batterier osv. Inbyggda högtalarna är mer praktiskt än man kan tro för lite skissande.
    Håller med. Jag har "101", "808" och "909" trots att jag har 101, 808 och 909.
    Perfekt att turnera med, dessutom.

  17. #497
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Grymt måste vara praktiskt att kunna lämna originalen i studion, och slippa kånka på dyrgriparna, samt vikten hos t ex TR-909/808. Jag tycker också att Boutique fångat upp den där känslan som var tanken med SH-101/MC-202 och TB-303/TR-606, portabilitet/lågt pris samt enkla att koppla ihop med mix in.

    Jag tänker mig att kanske Teenage Engineering OP-1 kan ha varit en inspirationskälla till Boutique formatet också.
    Senast redigerat av Anubis den 2019-10-05 klockan 14:41.

  18. #498
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    När jag köpte min SH-01A så tänkte jag, grymt bra med ljudbanker och 64st 100-stegs patterns att lagra melodier i! Hoppas nu bara att den låter rätt...Och det gjorde den Men jag valde sedan att byta ut TR-8 mot en Arturia Drumbrute, för att få mer analoga ljudtyper, och en bättre sequencer. TR-09 däremot behöll jag, för ljudens skull. Om Behringer får till en bättre version av TR-909, som pratar mer MIDI-CC, skulle jag kunna överväga ett byte.

  19. #499
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med. Jag har "101", "808" och "909" trots att jag har 101, 808 och 909.
    Perfekt att turnera med, dessutom.
    Och till skillnad från originalen så finns det sjyssta väskor till

  20. #500
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är uppkopplad nu
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    sound on sound gillar ljudet men inte helt nöjd med uppdateringen av sequencern

    https://www.soundonsound.com/reviews...hythm-designer

    edit: glömde länken

  21. #501
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Min damp ner igår. Tycker den låter bra. Handhavande av sequencer är inte 100% men man kanske vänjer sig, har ej kollat efter eller gjort någon uppdatering. Sequencern känns som den taktar bra, och sync via MIDI funkar fint. Manualen är kass. Swing känns bra också. Lite billig känsla i step knapparna, känns som de kan gå sönder, annars tycker jag kvallekänslan faktiskt är ok (speciellt om man ser till att den kostade 3100kr).
    Stor är den, större än jag tänkte mig, tycker nog den är på gränsen till för stor.

    Och det är ju helt sjukt hur fina 808 ljuden är. (vilket jag iof redan visste, men det är nice att ha dem true analoga - ok jag erkänner att jag är en analog drum machine addict, utan att för den delen vara analogtaliban).

    Den tar lång tid på sig att ladda clap reverb brus, vet inte hur långt det är på ett original. Men jag tycker det känns lite epa att om man mutar på klappen så tar det typ en par bars innan bruset kommer fram (om man inte matat på som en galning med claps då, eller fadear in).
    Senast redigerat av dannes den 2020-01-08 klockan 08:53.

  22. #502
    Daggy
    Daggy är inte uppkopplad
    Daggys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Köpte en RD-8 nyss. Kan inte låta bli att slås av hur den på något sätt känns halvfärdig, som att essensen saknas. Är nog lite besviken på kvaliteten helt ärligt, men är samtidigt väldigt glad för den då den är förbannat rolig att leka med. Är lite kluven till om jag ska behålla den eller inte, men det lutar nog åt att behålla den. Jjag kommer inte kunna hitta något bättre för live-lek för det priset (om inte 909-klonen kommer snart då... )

  23. #503
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Instämmer. Hur fan kunde de släppa igenom den med Rimshot volymen på den nivån den är? För att ta ett exempel.

  24. #504
    Daggy
    Daggy är inte uppkopplad
    Daggys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Japp. Har även stött på några buggar. Vid ett tillfälle fick jag inget ljud ifrån RS/CL alls. Helt tyst. En annan gång gick det inte att assigna filtret och wave-designen till OH. Det funkade bara inte.

    Någon annan som råkat ut för liknande grejer? Eller har jag fått ett måndags-exemplar måntro...

  25. #505
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Jag är ju som säkert känt inte Behringers största hejaklackdeltagare, men väldigt intresserad i företaget oavsett. Har lagt märke till att antalet misstänkta firmware-relaterade problem rapporteras om i ganska stor skala på till exempel Gearslutz. Många som beskriver det som att det känns som maskinen är i beta fortfarande.

    Låter väl som att det är mjuka problem som ni haft med era...? Eller?

  26. #506
    Daggy
    Daggy är inte uppkopplad
    Daggys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jo förmodligen. Nu senast var det repeat step funktionen som inte alls fungerade.

    Får väl hoppas dom släpper lite updates snart

  27. #507
    Daggy
    Daggy är inte uppkopplad
    Daggys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Fast eh... Börjar inse att det kan nog vara jag som är buggen också. Vissa grejer fattar jag ju mer jag börjar lära känna maskinen.

  28. #508
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Daggy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast eh... Börjar inse att det kan nog vara jag som är buggen också. Vissa grejer fattar jag ju mer jag börjar lära känna maskinen.
    Precis, trodde också detta var ett fel innan jag upptäckte att funktion förändrades när man har polymetriken på. Ganska naturligt när man vet det. Här ovan skriver du ju också att filter och wavedesign inte funkade. Gäller samma om du tar ut allt via samma monoutgång då de väl inte är tänkta att fungera på separata utgångar?

    Tycker bygget känns lite skrangligt men funktion är jag supernöjd med och hur den pratar med annat i studion är top notch. Älskar t.ex. att man kan använda sequencern för att fullt ut använda t.ex. https://www.alyjameslab.com/alyjameslabvlinn.html (med originalets 48 ppq) och andra mjukistrummisar. Enda tråkiga är att pottarna inte verkar skicka cc.

  29. #509
    Daggy
    Daggy är inte uppkopplad
    Daggys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Japp du är inne på rätt spår, jag hade OH i separat utgång när filtret inte fungerade också.

    Dock är jag lite besviken på just den grejen. Hade väldigt gärna kunnat göra filtersweeps på hihaten trots att jag har den ut genom ett reverb. I och med att man själv kan välja vilka ljud som ska gå till filtret så ser jag inte varför det alls skulle vara en fördel att ha separata utgångar som bypassar filtret. Skulle man inte vilja ha sitt separata utljud filtrerat så hade det ju bara varit att välja bort det..

  30. #510
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Instämmer. Hur fan kunde de släppa igenom den med Rimshot volymen på den nivån den är? För att ta ett exempel.
    Har inte det felet på min. Prövade aldrig utan firmware 1.3.5, kanske fixades med den.

    Förövrigt låter den sjukt bra, som en hel och ren 808. Precis så som jag hoppades miami skulle vara. Top!

  31. #511
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Nån som är sugen på att löda ihop en sån här sladd för pengar? PM


    https://youtu.be/VGi1TQDE84Y

  32. #512
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Antiloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte det felet på min. Prövade aldrig utan firmware 1.3.5, kanske fixades med den.

    Förövrigt låter den sjukt bra, som en hel och ren 808. Precis så som jag hoppades miami skulle vara. Top!
    Då har du säkert en senare version. Enligt Gearslutz +bilder där så har Behringer i det tysta såklart redan börjat modda till hårdvarufixar på kretskortet på senare leveranser. Rätt surt för oss förstaköpare må jag säga.

    "Remember some complaints about pots being sensitive to touch and introducing noise, now Behringer have done some adjustments with fabric pads and shielding the chassis (both were not present in my old one, which was one of the first ones shipped).


    What's more, level differences between Rim and Clave seem to have been adjusted.

    Need to see which resistors were changed and will post a demo of RS/CL in action. Don't know about othe changes though. In general the PCB board looks the same and is labelled with the same revision number as my old one."

  33. #513
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då har du säkert en senare version. Enligt Gearslutz +bilder där så har Behringer i det tysta såklart redan börjat modda till hårdvarufixar på kretskortet på senare leveranser. Rätt surt för oss förstaköpare må jag säga.

    "Remember some complaints about pots being sensitive to touch and introducing noise, now Behringer have done some adjustments with fabric pads and shielding the chassis (both were not present in my old one, which was one of the first ones shipped).


    What's more, level differences between Rim and Clave seem to have been adjusted.

    Need to see which resistors were changed and will post a demo of RS/CL in action. Don't know about othe changes though. In general the PCB board looks the same and is labelled with the same revision number as my old one."
    Förstår att det känns surt men tror att det alltid har varit vanligt med hårdvarurevisioner av en eller annan anledning. På 80-talet fanns det inga internetforum så ingen fick egentligen reda på hur många som klagade :-).

  34. #514
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förstår att det känns surt men tror att det alltid har varit vanligt med hårdvarurevisioner av en eller annan anledning. På 80-talet fanns det inga internetforum så ingen fick egentligen reda på hur många som klagade :-).
    Helt korrekt.
    Det är bara att läsa en valfri service-manual på en vintagesynth tex Oberheim OB-X där finns tydliga hänvisningar till olika revisioner och att en viss resistor skall bytas ut för att förbättra det och det etc.

  35. #515
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då har du säkert en senare version. Enligt Gearslutz +bilder där så har Behringer i det tysta såklart redan börjat modda till hårdvarufixar på kretskortet på senare leveranser. Rätt surt för oss förstaköpare må jag säga.

    "Remember some complaints about pots being sensitive to touch and introducing noise, now Behringer have done some adjustments with fabric pads and shielding the chassis (both were not present in my old one, which was one of the first ones shipped).


    What's more, level differences between Rim and Clave seem to have been adjusted.

    Need to see which resistors were changed and will post a demo of RS/CL in action. Don't know about othe changes though. In general the PCB board looks the same and is labelled with the same revision number as my old one."
    Jag gick igenom 3st Arturia Drumbrute, där bl.a. tamburinljudet dog med tiden. Sista exet byggde Arturia om, och menade att de var den slutliga lösningen på problemet med brusgeneratorn. Drumbrute har dock för mej haft en stabil sequencer hela tiden. Behringer har kanske varit lite snabbare att rätta till hårdvara vid tillverkningen? Har ni fått era trasiga utbytta eller reparerade av Behringer? Uppdatering av vissa buggar på Arturias produkter, har ibland dröjt flera år. Men Akai är väl värst av alla, i mina ögon? Dåliga pads på MPC1k v1, ett OS i MPC5K som inte klarade att använda samplerdelen, parallellt med virtuella synten När en grej inte funkar som den ska p.g.a. mjukvara, hamnar den i malpåse hos mej.
    Senast redigerat av jocks1 den 2020-02-29 klockan 12:48. Anledning: justering

  36. #516
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Antiloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nån som är sugen på att löda ihop en sån här sladd för pengar? PM
    Är detta inte nåt som mjukvaran kan fixa, med längre triggpuls?

  37. #517
    Pelle_P
    Pelle_P är inte uppkopplad
    Pelle_Ps avatar
    Senior
    Är lite sugen på denna RD-8 framför Rolands. Är den värd ett köp ni som har den?

  38. #518
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då har du säkert en senare version. Enligt Gearslutz +bilder där så har Behringer i det tysta såklart redan börjat modda till hårdvarufixar på kretskortet på senare leveranser. Rätt surt för oss förstaköpare må jag säga.

    "Remember some complaints about pots being sensitive to touch and introducing noise, now Behringer have done some adjustments with fabric pads and shielding the chassis (both were not present in my old one, which was one of the first ones shipped).


    What's more, level differences between Rim and Clave seem to have been adjusted.

    Need to see which resistors were changed and will post a demo of RS/CL in action. Don't know about othe changes though. In general the PCB board looks the same and is labelled with the same revision number as my old one."
    Precis vad jag antog, därför skickade jag tillbaka min RD8. Kanske blir en ny nu när de fixat problemen som de första hade.

  39. #519
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis vad jag antog, därför skickade jag tillbaka min RD8. Kanske blir en ny nu när de fixat problemen som de första hade.
    Kolla bara att det inte finns b-stock på den...då kan du få en gammal revision
    Jag har köpt nytt på Thomann när produkten samtidigt fanns som B-stock. Jag fick en trasig b-stock (öppnad kartong och trasig, dvs tvärsäker b-stock). B-stock artikeln blev slutsåld också "mystiskt nog".
    Riktigt fult gjort. Jag vågar inte köpa saker som samtidigt finns som b-stock längre. Då tar vi nästa butik.

  40. #520
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är detta inte nåt som mjukvaran kan fixa, med längre triggpuls?
    Säkert, men det är ju en klon och 808 har samma trigg, så det lär ju inte hända. En hel del kul rabiat gap om hur dåliga behringer är som inte fixar "felet".


    https://youtu.be/5d_lL8XwDCA
    Senast redigerat av peter4 den 2020-03-01 klockan 11:41.

  41. #521
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla bara att det inte finns b-stock på den...då kan du få en gammal revision
    Jag har köpt nytt på Thomann när produkten samtidigt fanns som B-stock. Jag fick en trasig b-stock (öppnad kartong och trasig, dvs tvärsäker b-stock). B-stock artikeln blev slutsåld också "mystiskt nog".
    Riktigt fult gjort. Jag vågar inte köpa saker som samtidigt finns som b-stock längre. Då tar vi nästa butik.
    Usch så fula på thomann har dessvärre liknande erfarenheter där. En Virus TI2 Polar fick åka tillbaks. Samt också vid annat tillfälle ett par Dynaudio BM6A som var helt demolerade. Punkterat baselement bland annat lol. Och lite svårt att veta vad som var fraktskada vid frakten till mig, eller till tidigare kund.

  42. #522
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    [admod]

    Flyttad från Nyheter och rubriken återspeglar nu det korrekta produktnamnet.

  43. #523
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Jag beställde en ny brödrost från Mediamarkt en gång, den var betatestad och full med brödsmulor! Efter en ordentlig rengöring lät den varmt analogt.

  44. #524
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag beställde en ny brödrost från Mediamarkt en gång, den var betatestad och full med brödsmulor! Efter en ordentlig rengöring lät den varmt analogt.
    Tacka vet jag brödrostarna på onoff, det var tider det! Riktiga analoga maskiner utan digitala displayer.

  45. #525
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag beställde en ny brödrost från Mediamarkt en gång, den var betatestad och full med brödsmulor! Efter en ordentlig rengöring lät den varmt analogt.
    *asg*

  46. #526
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [admod]

    Flyttad från Nyheter och rubriken återspeglar nu det korrekta produktnamnet.
    Uppskattar inte att ni ändrar mina rubriker

  47. #527
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uppskattar inte att ni ändrar mina rubriker
    Vad var ursprungliga rubriken? Behringer klonar TR-808?
    Senast redigerat av Anubis den 2020-03-01 klockan 15:22.

  48. #528
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tror det. Tycker det är förvirrande med titelbyten på "inarbetade" trådar.

  49. #529
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uppskattar inte att ni ändrar mina rubriker
    [admod]

    Noterat. Men en användare som specifikt söker efter produkten kommer inte att hitta tråden med dess föregående titel.

    Det är inte heller något unikt att vi ändrar rubriker när trådar flyttas från Nyheter.

  50. #530
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Fick min RD i veckan och är i huvudsak nöjd. Det är över 15 år sedan jag sålde min 808 men ur minnet så låter den väldigt lik.

    Bra saker:
    - Ljudet
    - Sequensern. Även om OG är mästaren i enkelhet och effektivitet så tycker jag tilläggen fungerar bra här.
    - Större rattar än på OG. Uppskattas.
    - Byggkvaliteten är helt ok.
    - Ingen skillnad i volym på Claves och Rimshot på mitt ex.
    - Priset!

    Dåligt:
    - Synkning via USB-MIDI (från Cubase) fungerar i princip inte alls. Kommer nog inte att använda den så men ändå... Från Beatstep Pro med DIN-MIDI så fungerar det hur bra som helst. En del har haft problem med att trigga den som MIDI-modul men det fungerar utmärkt här. Både via USB och MIDI.
    - Behringers usla manualer...
    - Uppdateringsproceduren. Har tre andra B-burkar och med dem behöver man bara starta deras program SynthTool och så sköter sig uppdateringen själv. Döm av min förvåning när det inte fungerar med RD'n. Här gör man tydligen helt annorlunda! Tur att det finns Internet och Google annars hade man varit rökt.

  51. #531
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Ang. uppdatering av Behringerburkar: Jag har märkt med model D och VC340 att bara en av dem får vara ansluten till min USB-hub. Annars vet inte programmet vem den ska prata med. Säkrast är då att bara ha den aktuella maskinen påslagen, när man kör SynthTool.

  52. #532
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Uppdatering. När jag nu skulle spela in problemen med USB-synk så fungerar allt hur bra som helst . 1 av 10 gånger så kan den missa att spela första beatet men synken fungerar. Trycker man på Stop i mellan så fungerar även det alltid. Har kört många start-stop och tempoändringar från Cubase men RD-8:an följer snällt med.

  53. #533
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	n30qiv6bmtif0btaxo1g7x3p.jpeg 
Visningar:	36 
Storlek:	79,3 KB 
Id:	93738

    Tusen tack foliekatt!

  54. #534
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Antiloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	n30qiv6bmtif0btaxo1g7x3p.jpeg 
Visningar:	36 
Storlek:	79,3 KB 
Id:	93738

    Tusen tack foliekatt!
    Ser ut som en liten död robot på en vagn.

  55. #535
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser ut som en liten död robot på en vagn.

  56. #536
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Såg nyligen ”808 dokumentären”. Visst var det transistorerna till just hihats som Roland köpte in defekta utav va?
    Tycker att just hihat soundet på berran inte var lika trevligt som min OG.

  57. #537
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Antiloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	n30qiv6bmtif0btaxo1g7x3p.jpeg 
Visningar:	36 
Storlek:	79,3 KB 
Id:	93738

    Tusen tack foliekatt!
    Ser ut som Little Helpers begravning

  58. #538
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg nyligen ”808 dokumentären”. Visst var det transistorerna till just hihats som Roland köpte in defekta utav va?
    Tycker att just hihat soundet på berran inte var lika trevligt som min OG.
    Så säger myten. Beskrivs bl a här:
    https://secretlifeofsynthesizers.com...roland-tr-808/

    Nu är det så länge sen jag sålde min 808 så det är svårt att jämföra ur minnet. Jag har min RD-8 kvar och väntar på 2.0 uppdateringen som verkar komma snart.

  59. #539
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Originally Posted by Behringer FB
    RD-8 Firmware 2.0
    We are very excited to announce that the new 2.0 firmware is now ready for public release. Not only have we fixed some known bugs, we've also added very cool new features plus the integration into our Synthtool platform for easy updates in the future.
    We like to especially thank the many beta testers who tremendously helped with their diligent testing and great feature suggestions, many of which we managed to implement already. The rest will surely come with future firmware releases.
    We'll publish the new firmware over the next few days, together with release notes and an updated manual.
    Thanks for all your patience and support. The RD-8 has just been reinvented:-)

  60. #540
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Nu är FW 2.0 släppt. Utöver nyheterna ska de även fixat sync-problemen.

    New features:
    - Synthtool support. (right click on a step cell in the sequencer page for more step options).
    - Pattern length, step on/off will be saved automatically when programmed in RECORD mode.
    - Trigger/play sound by pressing corresponding voice button. With TAP/HOLD button held the voice will be triggered with accent on.
    - Note repeat real time recording (press TRIGGER with note repeat enabled when in STEP recording). Removing step will remove note repeat.
    - In PATTERN mode, copy currently selected pattern to other locations by holding COPY then pressing the STEP button of the destination you want.
    - In STEP MODE, copy page 1 (1-16), page 2 (17-32), page 3 (33-48) or page 4 (49-64) to other pages: 1) Press LENGTH to enter pattern length setting. 2) select a page using arrows and press COPY, 3) select another page then press SAVE. This is will be automatically saved to the pattern.
    - TRIGGER ASSIGN setting (press SETTINGS, holding TAP/HOLD then press STEP 7 to enter the settings menu, press TAP/HOLD to switch between trigger assign 1 and 2). Select any voice as trigger (solid Light when selected). Accent is tied to trigger 3
    - PROB and FLAM set to off as default, set tempo, swing and step size PREFS to pattern as default.
    - Screen dim level adjust (holding TAP/HOLD then turn DATA knob).
    - Hold TAP/HOLD and press MUTE or SOLO to clear all mutes or solos.

    How to update with the Synthtool:
    - Connect the RD-8 to a computer via USB.
    - Open the Synthtool app.
    - Press the Get Started button.
    - The Synthtool will jump to the firmware upgrading page automatically.
    - Follow the instructions in the synth tool. NOTE: DFU mode is when you power on the unit and with a small pin type object pressed in the small boot button found next to the USB port on the rear of the RD-8.

    To check the firmware version:
    - Press SETTINGS.
    - Hold down the TAP/HOLD button while pressing step key 5. The display will show the current version

Liknande ämnen

  1. Behringer mx8000 PSU pajj, förvånad? Nej, det är ju behringer.
    Av netlas i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-18, 23:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •