Artister får inte royalties/betalning på 20 år gamla grejer om det inte finns något intresse för musiken. Men du menar att t ex Aphex Twins musik från 1996 inte ska ge honom ersättning längre? Även om hans skivor fortfarande säljs och hans musik används i massvis med olika sammanhang. Vem ska då få hans pengar? Eller ska det vara gratis att använda musiken?
Garageband och andra gratisappar i telefonen vanligast bland de 14-20+åringar som jag snackar med. Sen verkar det vara vanligt att inspelningen i sig är en video när man spelar "på riktigt" framför kameran bland de yngre.
Jag har inte gjort nån undersökning men brukar intressera mig för elever och kolla läget.
Så du tycker att andra än upphovsmännen ska kunna göra vad de vill med andras verk efter 20 år, typ råkapitalism? Problemet med det är ju att många verk blir populära långt efter de gjorts och att moraliskt sett såbör ju den som gjort något ha rätt att välja hur det exploateras..
Ja och nej. Som jag läser nyd så menar han att upphovsrätten försvinner, men jag tolkar det också som att man inte får sälja någon annans verk (oförändrat) då. Lite som det funkar med bilder på t ex pixabay.
Även om jag inte håller med nyd så tycker jag det är viktigt att man får ha andra åsikter än dina El Toro.
Vill inte ge mig in moraliska diskussioner. Personligen tycker jag att Berras 808 verkar mycket roligare än originalet, de har ju inte bara klonat utan även lagt till en massa nya bra funktioner. När det gäller Rolands senaste mjukisar så verkar TR8S riktigt kul, de övriga är helt ointressanta för mig.
Mitt intryck är att de satsar på bra dator och sedan krystar man fram klaviatur, ljudkort, mic, högtalare osv efter bästa förmåga och kör relativt mycket med crackad mjukvara eller enklare varianter och gratismjukvara och allehanda kreativa varianter och kombinationer.
Senast redigerat av El Toro den 2019-02-11 klockan 16:21.
Det jag vet köper boutiquer är typ 40 åringar som gillar hårdvara...
De jag vet som mest håller på med datorer kör drumracks i Ableton och är inte så imponerade av kloner som kan låta gammalt.
Yngre än 30 sitter i FL studio
Vet en hel del 40 åringar unga gubbar och tanter som gått på rejv i sin ungdom och nu sitter som småbarnsföräldrar och bygger parent caves där de är ifred på fredagkvällen. Dagens vuxna leker (och köper leksaker) hela livet... det är en marknad perfekt i 2000-3000 kronors klassen, fickpengar de inte behöver redovisa i familjekassan...
Kanske det, men svårt att göra pengar av något som är gratis. Visst kan man ge ut DM Speak and Spell på färgglad vinyl, men om den redan är gratis att ladda ned så ger det ju inget mervärde, eller använda i reklam javisst men då skulle ju jag tycka att det är lite B att använda 20 år gammal gratismusik istället för så att kosta på sig en ny låt. Nåja, diskussionen är off topic och vi kommer inte tycka lika hur vi än vrider argumenten.
Det är synd att inte man håller igång klassiska synthar/trummaskiner i produktion som man gör mer gitarrer t.ex. Tänk om fender skulle sluta tillverka stratan. Såklart större efterfrågan på gitarren än synthar och när det också finns pluggar, men ändå ..
Man vill ju ha instrumentet som det var tillverkat från början, inte nån miniatyr där man knappt kan trycka på knapparna. Jag hade lätt köpt 808an med ACB teknologi om den var i full storlek och med samma design som originalet
Färgad vinyl inget mervärde? Du känner inga DM-samlare tydligen.
Du kanske tycker det är B att använda gamla låtar i reklam och filmer men företag reklambyråer och tittare generellt älskar det och slipper bolagen betala för äldre musik de använder så skulle nog en hel del moderna kompositörer och musiker som försörjer sig på reklam och filmmusik bli arbetslösa.
Senast redigerat av Firechild den 2019-02-13 klockan 13:39.
Äh 13 åringarna skriker och pappa betalar för curlade skitungen skall hålla truten.... andra fallet är ju fotbolls/synthpappan som överöser 13 åringen med nostalgigodis..... men nej jag tror inte på att det bara är gubbar som köper hårdvara... betalar för den säkerligen...... men nog fan ser man kids som dreglar över maskiner precis som man själv gjorde.
Och ny finns det en marknadsgrupp till... En hel hög med köpstarka hipster
Jaha, så blir man outad som yngling igen! Ska man få leva med detta hela livet? Antar att jag kan leva med det
/en som drägglat efter hårdvara sen dag 1 av synthintresse men startade med mjukvara pga cash
att jag på gymnasiet byggde modularsynth som projektarbete får vara en parantes