Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Tips på bra topp?

  1. #1
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran

    Tips på bra topp?

    Jag har idag en kombo - en VoxAC15 som jag är väldigt nöjd med. Men kommer köra mycket stugan i år har jag tänkt och vill inte släpa en tung stärkare fram och tillbaka.

    Så funderar på en topp (kanske 50W) och någon bra låda. Gärna rör - absolut inga simuleringar. Vad har ni gitarrbändare för tips? Är det saker som kan användas långsiktigt kan de få kosta en slant - men inga gourmetprylar; har jag fan inte råd med

    Tips jag har är Marshal Vintage Modern 50V... verkar rätt nice men kanske lite i dyraste laget.

  2. #2
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Köpte precis en Orange TH100. Extremt nöjd efter ett rep iaf. TH30 räcker väldigt långt skulle jag tro. Jag överdrev lite.

  3. #3
    Fred99
    Fred99 är inte uppkopplad
    Fred99s avatar
    Senior
    Min favorit! Laney TT20 topp .Helrör. Välj pentiod eller triod. Har en uppseende väckande hög volym. Beg ca 2-3 tusen
    Musicman topparna låter också väldigt bra med trots att det inte är rör i försteget.Mkt kraft i dessa .En vintage beg ca 4-5 tusen. De nya är väldigt dyra.
    Bästa lådan tycker jag är Marshall 1960 A med 4 st 25 watts element. ca 5 tusen?
    Dessa ger ett fint rent , runt grundljud vilket för mej är viktigast. Vid dist så åker pedalerna på, Ibanez Smashbox för min del.
    Lycka till! /Fred

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Marshall 50 med tillhörande Marshall 4x12 - men så tycker jag att både Steve Hackett och bröderna Young har/hade det ideala grundljudet!

  5. #5
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Jag har en Mesa Boogie Mini Rectifier som har 25 väldigt kraftiga watt, den kan jag verkligen rekommendera. Det rena ljudet är fantastiskt, och den går hela vägen till fet dödsmetall-dist om man stämmer ned lite och har max gain. Den är lite dyrare men helt klart riktigt hög kvalité. Den brukar gå att hitta mellan 7500-8500.

    Jag är allergisk mot att tipsa om saker jag inte har testat själv, men har du kollat på Orange Tiny Terror? Jag har en Orange Dark Terror som jag tycker är magisk men den har ju inget rent ljud alls, så den går ju inte att rekommendera Men Tiny Terror kan vara värd att kolla på.

  6. #6
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteffeE Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är allergisk mot att tipsa om saker jag inte har testat själv, men har du kollat på Orange Tiny Terror? Jag har en Orange Dark Terror som jag tycker är magisk men den har ju inget rent ljud alls, så den går ju inte att rekommendera Men Tiny Terror kan vara värd att kolla på.
    Jag har kollat en del på Tiny Terror, och den verkar jättebra. Men satt och lyssnade på jämförelser med kraftigare toppar, och det saknas en hel del botten i TT jämförelsevis... Så det beror väl som alltid på vad man är ute efter. Inte lika hög gain dom Dark Terror, men distar ändå rätt snabbt verkar det som.

  7. #7
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Ang. Marshall så är de enda jag verkligen gillat när jag provspelat både gamla och dyra. Men finns säkert bra nya, jag har bara inte stött på dom.

  8. #8
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Och inte att förglömma: Låda/högtalare färgar ljudet väldigt mycket, minst lika stor faktor som förstärkare. Så där är värt att lägga lite tid på att hitta något man verkligen gillar.

    Körde min Musicman 210HD genom en 2x12 med Vintage 30-element häromdan. Blir en helt annat grej.

    (har egentligen slutat skriva här, men kan inte riktigt hejda mig när jag kan babbla på om något jag nördat loss fullständigt på sista veckorna )

  9. #9
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Haha, tack Peter Ja, bra tips. Vet ju jag vill ha en vintage Marshall så får väl börja jaga då :/ Men hör tipsen - borde testa runt.

  10. #10
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Marshall med rör KAN inte vara fel i min erfarenhet. Deras rena ljud är så klassiskt ett rent ljud kan bli, och disten markant legendarisk. De är säkert lite olika allihop men dåligt blir det säkerligen inte.

  11. #11
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    zvex nanohead om du vill kunna ha med den i väskan.

  12. #12
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte precis en Orange TH100. Extremt nöjd efter ett rep iaf. TH30 räcker väldigt långt skulle jag tro. Jag överdrev lite.
    Inget låter som Orange.

  13. #13
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    De nya små orangetopparna är ruskigt bra, det jag har hört. Förvånansvärt, för att vara så små liksom. Men hur "breda" i sin palett är de?

  14. #14
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Min AD15 är fan magisk, har ju likriktarrör också vilket
    flera av topparna inte har, så den har inte lika hård attack,
    men det blir en ”studs” istället, som jag gillar.
    ”Thump” i basen, lite som en minimoog
    Men de lever inte länge de där likriktarrören..

  15. #15
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... bröderna Young har/hade det ideala grundljudet!
    Amen!

  16. #16
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag högg en Ampeg vt22 som är ombyggd till topp för 3 lök , magisk vintage Mörs! Samma som v-4 fast kosta 3lax.

    Annars är dual terror hyfffsad om du vill ha lite smidigare fast mest fokus på dist. Ingen höjdare men funkar , för dålig headroom för att låta riktigt bra dock. Orange är väldigt jämna i sound och lättjobbade.

    Marshall är väll verkligen det man måste ha mest tur med, vissa låter skit och ett fåtal fantastiskt. Svåra att kombinera ihop gitarr, pedaler och låda så det blir helt rätt.

    Hiwatt är magiskt , deras billigare är ändå dyra men låter bra.

    Importera en sovtek så får du Marshall soundet men slipper skämspåsen.

  17. #17
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Bra bastopp för källare/vardagsrum? Funderar på Ampeg Micro-grejen med låda och allt. Eller Kustom DE300.

Liknande ämnen

  1. tips på bra musik?
    Av godscent i forum Allmänt om musik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-06-01, 16:39
  2. tips till er som behöver vita eller oranga topp pluppar till 808!
    Av farbror synt i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-13, 23:41
  3. Tips på bra 2.1 datorhögtalare
    Av viadirekt i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-12-10, 10:08
  4. Tips på bra mingelmusik!?
    Av Oxygenic i forum Allmänt om musik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-09-19, 21:46
  5. Tips på bra album (minst 5 bra låtar/album) ?
    Av Haplo i forum Skivor & artister
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-02-09, 16:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •