Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: Bra patchkablar utifrån balansen pris/kvalitet?

  1. #1
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran

    Bra patchkablar utifrån balansen pris/kvalitet?

    Vilka kablar ska jag köpa om jag vill ha bra kablar till ett ok pris?
    Det vill säga, jag behöver inget premium deluxe, men jag vill inte ha något som känns rappligt.

  2. #2
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Funkar exempelvis sssnake bra?

  3. #3
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Jag kör inte euro men har efns kablar till SQ1 osv, billiga och känns rätt gedigna:
    https://escapefromnoise.com/kablar/
    (OBS det är 5st i packen)

  4. #4
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Kan verkligen rekommendera Escape From Noises egna. Jag har dem i snorgult, kanske ingen kalasfärg men jäkla bra!

  5. #5
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Tackar

  6. #6
    Valdo
    Valdo är inte uppkopplad
    Valdos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan verkligen rekommendera Escape From Noises egna. Jag har dem i snorgult, kanske ingen kalasfärg men jäkla bra!
    1+
    körde Radioaktivt gröna kablar från JAM men har för mig att det är samma batch som EFN!

  7. #7
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Dom där neongröna kablarna från EFN är värdelösa, dels är dom rätt styva vilket jag skarpt ogillar, hälften har gått sönder för mig.

    Doepfers med vinklad kontakt kan jag också varna för, jag köpte 5 och alla 5 var sönder efter bara några månader.. Är noga med att aldrig dra i kabeln när jag avpatchar, det är helt enkelt usel kvalité på många kablar.

    jag brukar göra en kabeltest lite då och då, kopplar till en mult och sen till en klocka och sen rör jag lite på kabeln för att se att det fortfarande kommer en ljus-puls på multen.. första gången jag gick igenom mina kablar fick jag en shock över hur många som faktiskt var antingen trasiga eller bara hade glapp. Kan vara oerhört frustrerande när man inte fattar varför något inte verkar fungera i en komplex patch, och så är det nån kabel som fungerar lite då och då beroende på hur den ligger.

    ssnake är väl inte patchkablar för modulära system, det är väl stereokablar, vilket inte kan rekommenderas även om det för det mesta kommer fungera, dumt att chansa.

  8. #8
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Skall sägas att mina doepfer 90-graders har tålt flera års tortyr med liveshower, vinylväskor och allsköns trassel. Enbart haft två-tre doepferkablar som strulat av kanske 100st totalt, men då gick de sönder nästan direkt. Verkar vara lite svajig kvalitet, har nog bara haft tur med mina. Dock älskar jag hur smala de är.

  9. #9
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    ja de är verkligen supertunna, något som klart är att föredra.

  10. #10
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dom där neongröna kablarna från EFN är värdelösa, dels är dom rätt styva vilket jag skarpt ogillar, hälften har gått sönder för mig.
    Alltså dessa?
    https://escapefromnoise.com/kablar/e...hkabel-120-cm/
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ssnake är väl inte patchkablar för modulära system, det är väl stereokablar, vilket inte kan rekommenderas även om det för det mesta kommer fungera, dumt att chansa.
    De har mono också
    https://www.thomann.de/se/the_sssnake_dd1030.htm

    - - - Uppdaterad - - -

    Vilka skulle du rekommendera då vurt?

  11. #11
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Ja dom.
    De jag har som fungerat bäst köpte jag från en norrman på muffwiggler, ingen aning vad det är för märke, dom är helt omärkta. hade tur som köpte väldigt många i olika längder av just dessa kablar.

    Doepfers andra kablar har varit lite si och så med, de senaste jag köpte fungerar än. det kan nog vara så att det skiljer sig åt från batch till batch. har ingen direkt rekommendation tyvärr.

  12. #12
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    EFN sålde tidigare Ad Infinitum till bra pris, de har funkat bra Tucker jag, men jag föredrar tunntarmen flexibla kablar.

  13. #13
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Köpte ett gäng självlysande från Thonk som har fungerat väldigt bra, men det är lite jobbigt att följa större patchar eftersom allt har samma "färg".

  14. #14
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Stackables är förstås dyrare, och lär visst vara bättre isolerade förutom den extra mult-funktionaliteten. Annars vet jag inget märke jag definitivt kan avråda från, allt jag har fungerar efter flera år.

  15. #15
    Summa
    Summa är inte uppkopplad
    Summas avatar
    Senior
    Jag rekommenderar Erthenvar's kablar, finns i en massa färger och längder som du kan välja själv.

  16. #16
    Ludvig
    Ludvig är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag känner att jag måste nämna att de här finns:
    https://www.roland.com/se/products/rcc-624-12/

    Splånkans nya och trevliga!

  17. #17
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag kör nu med mutable instruments paket och är jättejättenöjd. Kostar en del men det är en väl värd investering.
    Funkar klockrent, känns pålitliga. Fina också!

    https://escapefromnoise.com/tillverk...f-patch-cords/

  18. #18
    Ingemar Stålholm
    Ingemar Stålholm är inte uppkopplad

    Senior
    Förlåt för eventuell kapning av tråd, men finns det några objektiva kriterier för bedömning av sladd? Själv gillar jag de relativt hårda sladdarna från EFN, och begär bara att de ska hålla bra. Med mjuka sladdar blir det bara spaghettitallrik tycker jag...

  19. #19
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jepp, hur länge de håller!
    Men som dig så gillar jag lite styvare. Vilket MIs är.

  20. #20
    Kakan
    Kakan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ingemar Stålholm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förlåt för eventuell kapning av tråd, men finns det några objektiva kriterier för bedömning av sladd? Själv gillar jag de relativt hårda sladdarna från EFN, och begär bara att de ska hålla bra. Med mjuka sladdar blir det bara spaghettitallrik tycker jag...
    Synd att de inte finns i 45cm, hade varit perfekt att ha 30, 45 och 60... ja och 15. Gillar inte att blanda kablar Började använda Hosa och trivs med de, men tänkte beställa ett gäng EFN också för att testa

  21. #21
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	84B98F95-E1B8-405C-9B4A-ECCD2C127300.jpeg 
Visningar:	5 
Storlek:	5,18 MB 
Id:	87281

    Har en salig blandning av patchkablar. Uppifrån och ner:

    ALM - små kontakter, lagom tjocka, väldigt mjuka. Känns välgjorda. Smaksak om man gillar kokt spaghetti-känslan.
    Escape from noise - smidiga kontakter, lagom styva. Budget, men funkar bra.
    Korg SQ-1 patch cables - smidiga och lagom långa (75cm)
    Make Noise/Moog - Lite större kontakter. Lagom styva. Urtypen av patchkablar för mig
    Tendrils - Supertunna och smidiga. Vinklad kontakt är smidigt ibland, ibland inte.

  22. #22
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag behöver ett gäng patchkablar och orkar inte vänta på transport... (Nya leksaker måste lekas med direkt helst.)

    Är det någon som vet om Escape From Noise har "öppen butik" på Roslagsgatan? Dvs kan man svänga förbi och handla direkt eller är det bara webhandel?

    Eller tips på andra smidiga ställen som antingen säljer 3,5mm-kontakter eller patchkablar?

    (Och säg för guds skull inte Kjell&Co, jag har fått öppna syntar och plocka ut trasiga Kjelle-spetsar mer än en gång. Köper aldrig mer deras helt undermåliga 3,5mm kontakter)

    - - -

    EDIT; Eller om någon i Sthlm / Söder / Söder-om-Söder har 4-8 kablar att sälja är det förstås intressant också. PM'a i så fall.
    Senast redigerat av Lackan den 2019-06-19 klockan 22:24.

  23. #23
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Har EFN och Roland av lite blandade längder. Skickat PM.

Liknande ämnen

  1. Rotary encoders av bra kvalitet
    Av barockugglan i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-01-26, 14:36
  2. Spela in utan dator - men med bra kvalitet
    Av theVOID i forum Inspelning
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2014-04-26, 16:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •