Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Mokira - Sex timmar live ambient 29 april Malmö

  1. #1
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

    Mokira - Sex timmar live ambient 29 april Malmö



    Jag har precis släppt min första LP som Mokira på sju år och firar det med att spela sex timmar osläppt musik (inget från LP:n alltså).

    Mokira presents Slumbering Sounds and Drowsy Drones.


    A world premiere featuring Andreas Tilliander aka Mokira. Slumbering Sounds and Drowsy Drones is partly composed in Andreas’ own studio and partly at EMS, the famous Elektronmusikstudion in Stockholm. There will be much room for improvisations though, both via the hands of Mokira himself during this six-hour live performance but also through analogue random generators set up to engage the composed piece in a musical way. The aim is to produce a musical environment in which the public will be captivated enough not to fall asleep, but at the same time thoroughly soothing, creating a half-conscious dreamlike state. If you do fall asleep, though, Mokira hopes to alter your dreams through his music.

    Slumbering Sounds and Drowsy Drones is a unique ‘Sleeping concert’ requiring a special registration due to the limited space in Inkonst’s Black Box. The concert will be live performed between Sunday at midnight and 06, Monday morning. Breakfast will be included in the price.

    IMPORTANT INFORMATION:

    - Please be ready to enter the Black Box at 23:45 if you have a ticket to the Sleeping Concert.

    - Inkonst will not provide your sleeping arrangements, but feel free to bring your own pillow, cover or sleeping bag, bedroll, camping mattress or similar. Or perhaps borrow from your hotel! Due to the limited space we will not allow big ol’ electrical inflatable beds or bulky mattresses. Use your common sense and get cozy!

    - Fruit and water will be readily available during the night. You’re allowed to bring some light refreshments but keep it simple. And quiet. Alcoholic beverages are absolutely forbidden.

    - For some, this will be a night filled with musical wonder. Others will perhaps fall asleep at 00.05, with dreams heavily infused by Mokira. Either way, mutual respect and consideration are key words. There will be an Inkonst host available at all times, at your service.

    - Inkonst reserves the right to exclude anyone not observing these requirements. But of course you will. It will be fantastic.

    Get your tickets to Slumbering Sounds and Drowsy Drones and the rest of the festival here: https://bit.ly/2DUOcqE





    Facebookevent: https://www.facebook.com/events/167053887215097/


    Artikel i Sydsvenskan: https://www.sydsvenskan.se/2018-04-2...-sovkonsert-pa

    På programmet finns även världspremiären av Andreas Tillianders alter ego Mokiras nya koncept: sovkonserten ”Slumbering sounds and drowsy drones”.
    Hur fick du idén till en sovkonsert?
    – Min allra första spelning i Japan år 2001 var faktiskt precis för precis en sådan publik. Det kändes rätt fånigt då, jag hade åkt över hela jorden och skulle spela för första gången i Japan – och så låg folk och sov. Men jag har förstått att den här musiken måste få ta tid. Jag vill inte att fokus ska hamna på framträdandet eller artisten så det känns ypperligt att spela för folk som somnar till lite, säger Andreas Tilliander.

    Natten till den 30 april intar han Inkonsts black box från midnatt och sex timmar framåt. Målet är att försätta publiken i ett drömlikt tillstånd. Men tanken är inte att folk ska sova som stockar, betonar han.
    – Om någon snarkar lite gör det ingenting, men det bästa är nog om man befinner sig i det där stadiet precis mellan att vara vaken och sova.
    Sedan i september har han jobbat i princip heltid med att skapa musik till konserten. Resultatet beskriver han som långa melodiska slingor, helt utan trumrytmer.
    – Sedan blir det såklart mycket improvisation också. Det är inte så att jag bara kommer att sätta igång en låt på en timme som mixas över i en annan. Jag kommer bland annat att ha med mig en synt så att jag kan spela melodier.
    Om man somnar under konserten, vad kommer man att drömma då?
    – Sedan i september har musiken tagit väldigt olika vändningar. Ett tag gjorde jag besvärlig, nästan otäck musik, men insåg att ingen nog vill sova till det. Men lite av det otäcka finns kvar. Det blir inte bara vackra drömmar, utan kan nog kännas lite hotfullt också.

    99musikinfo: Det jag har med mig, förutom en kudde att sitta på, är:
    Buchlalåda
    Microsoft Surface + Ableton Live
    Elektron Digitone
    Elektron Digitakt
    Clavia NordModular
    Clavia NordModular
    Boss RC-505 (Köpt av Keiowas)
    Roland TB-303
    Teenage Engineering OP-1
    Organelle
    Eventide H9
    Eventide H9
    Strymon Big Sky
    Hologram Dream Sequence
    Hologram Infinite Jets

  2. #2
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Kommer det ges ut på något sätt i efterhand?

  3. #3
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Fett!

    Somnade en gång på en konsert med Damo Suzuki. Kändes säkert fånigt för honom men för mig var det fantastiskt.

  4. #4
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kommer det ges ut på något sätt i efterhand?
    Jag hoppas på det. Kanske inte alla sex timmar lämpar sig, men nog finns det en tre LP-skivor här tycker jag.


    Citat Ursprungligen postat av 834 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fett!

    Somnade en gång på en konsert med Damo Suzuki. Kändes säkert fånigt för honom men för mig var det fantastiskt.
    Jag somnade på en Roni Size-spelning i Miami år 2000. Golvet var nästan tomt och jag somnade på en stol längst fram så han såg mig hela tiden.

  5. #5
    SINUS
    SINUS är inte uppkopplad
    SINUSs avatar
    Senior
    Galet men coolt! Kanske dyker upp.

  6. #6
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hoppas på det. Kanske inte alla sex timmar lämpar sig, men nog finns det en tre LP-skivor här tycker jag.
    Låter lovande!

    Har somnat på flera konserter inne i Mimerlaven på Norberg.

  7. #7
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Kul koncept! Hoppas du kan hålla dig vaken själv

  8. #8
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul koncept! Hoppas du kan hålla dig vaken själv
    Jag har en spelning på annan ort dagen innan samt en annan på annan ort tidigare under dagen innan Malmö så ja, lite mosig kommer jag nog vara. Spännande! Jag litar på att Turing i Buchlan plus lite reverb gör susen.


  9. #9
    Varkyar
    Varkyar är inte uppkopplad
    Varkyars avatar
    Veteran

  10. #10
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Satan att man missar detta. Kan du inte få arrangera en sex-natt i Mimer på Norberg i sommar?

  11. #11
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Satan att man missar detta. Kan du inte få arrangera en sex-natt i Mimer på Norberg i sommar?
    Någon i bokningsgänget skrev något i vintras om att boka Mokira för en chill out (LP:n jag släppte förra veckan heter så). Men sedan har jag inte hört något så jag tror inte det blir något.

    Jag spelade på Norberg typ varje år de första fem åren men nu är det nog tio år sedan jag spelade där senast!

  12. #12
    aorta
    aorta är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Cool grej!! Har velat gå på ambient-sov-konsert ända sedan jag läste om att Robert Rich körde det på 80-talet. Missar tyvärr detta pga fel stad

  13. #13
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon i bokningsgänget skrev något i vintras om att boka Mokira för en chill out (LP:n jag släppte förra veckan heter så). Men sedan har jag inte hört något så jag tror inte det blir något.

    Jag spelade på Norberg typ varje år de första fem åren men nu är det nog tio år sedan jag spelade där senast!
    Ah typiskt, nya plattan är mycket bra! Jag minns när du lirade som Kondens, det var fint vill jag minnas!

Liknande ämnen

  1. Marcel Dettmann + Mokira (releasefest!) i Malmö
    Av outshape i forum Evenemang
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-05-23, 12:43
  2. Mokira på Strand onsdag 14 april
    Av outshape i forum Evenemang
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-04-14, 22:27
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 17:02
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-13, 14:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •