Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Handla från Reverb.com - säkert?

  1. #1
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran

    Handla från Reverb.com - säkert?

    Jag är riktigt sugen på att köpa en gitarrförstärkare via Reverb.com från en musikaffär i Italien. Deras score på Reverb är 25 st 5-stjärniga reviews. Det finns en hemsida för musikaffären https://www.musicash.it

    Frakten är bara på 30 EUR för en 25 kg rörförstärkare, vilket låter lite orimligt, men om jag betalar via Reverb Payments så är det med tracking number.

    Priset på stärkaren inklusive frakt är ungefär hälften jämfört med likadan beggad förstärkare i Stockholm.

    Är jag onödigt försiktig eller bör jag ta till ytterligare försiktighetsåtgärder?

  2. #2
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Jag har inte använt mig av reverb.com, de är väl bara en mäklare för begagnat? Men i vilket fall känns ju den största risken som att behöva diskutera med en italiensk musikaffär om prylen visar sig inte vara i det skick du hoppats på.

  3. #3
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag har köpt och sålt lite på Reverb och det har alltid funkat bra.
    Men det har varit grejer för runt 1000:- så jag har vågat chansa.

  4. #4
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Du menar om den inte funzionalitā perfetta som de anger i sin beskrivning?
    Jag har tydligen 7 dagar på mig att reklamera och då kliver Reverb in och medlar. Om man inte kommer överens så kan man få pengarna tillbaka tydligen, och i en del fall kan säljaren bli utesluten från Reverb.

  5. #5
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har köpt och sålt lite på Reverb och det har alltid funkat bra.
    Men det har varit grejer för runt 1000:- så jag har vågat chansa.
    Samma här. Har köpt olika saker för någon tusenlapp eller lite mer och det har funkat utmärkt, men här gäller det 6500 kr.

  6. #6
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag har främst sålt grejer på reverb och jag blev halvblåst av en köpare i Spanien, men då var Reverbs personal väldigt alerta och mycket mer "på" än vad jag någonsin upplevt ebays personal att vara. Fick t.o.m en personlig handläggare för vårt ärende.

    Så i min ringa erfarenhet (sålt ett tiotal saker på reverb) så är de egentligen att föredra framför ebay.

    PS; Om jag blev blåst eller inte lär jag aldrg få veta - jag sålde massa ljud-EPROMs till Oberheim DMX. Efter 6 månader hävdade köparen att hälften (!) av chippen var paj.

    Reverbsnubben insåg också det orimliga i detta, men vi enades om att en refund på 50€ var skäligt. Vilket kändes helt OK för mig eftersom jag inte hade några bevis på att alla funkade när jag skickade dem.

    Så jag upplevde det absolut som att Reverb tog ett större ansvar än vad Ebay gör.

  7. #7
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Tack för svar, Lackan!
    Att ha mage att reklamera ett privat begagnat köp efter 6 månader?! Jag kan förstå om man hör av sig inom några dagar...

    Hur länge sedan var den här incidenten?

  8. #8
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av SteffeE Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur länge sedan var den här incidenten?
    Det var något halvår sedan. Han skylde på att hans tech som skulle hjälpa honom installera EPROM'arna inte hade haft tid innan dess. Dessutom var en av grejerna i paketet ett intakt Voice-card för DMX där det sitter dels en CEM3320 filterkrets men också en AM6070 D-A-omvandlare som begagnat går på ca 150:-

    Och hans tech påstod att AM6070 var paj. Där gissar jag att hans tech kanske blåste honom och snodde chippet (om något alls i hans story är sant dvs)...

    - -

    Två gånger har jag blivit halvblåst som säljare och båda gångerna hade jag glömt att dokumentera tydligt att grejerna funkade innan skeppningen. Dyr läxa.

    Men nu för tiden filmar jag och spelar in YT-klipp på grejerna så att jag lätt har bevisen till hands. ...

    - - -

    Men som sagt, Reverb litar jag faktiskt på. Så mycket som man nu kan lita på en kommersiell köp/sälj-sida...

  9. #9
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Stort tack för era svar.

  10. #10
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var något halvår sedan. Han skylde på att hans tech som skulle hjälpa honom installera EPROM'arna inte hade haft tid innan dess. Dessutom var en av grejerna i paketet ett intakt Voice-card för DMX där det sitter dels en CEM3320 filterkrets men också en AM6070 D-A-omvandlare som begagnat går på ca 150:-

    Och hans tech påstod att AM6070 var paj. Där gissar jag att hans tech kanske blåste honom och snodde chippet (om något alls i hans story är sant dvs)...

    - -

    Två gånger har jag blivit halvblåst som säljare och båda gångerna hade jag glömt att dokumentera tydligt att grejerna funkade innan skeppningen. Dyr läxa.

    Men nu för tiden filmar jag och spelar in YT-klipp på grejerna så att jag lätt har bevisen till hands. ...

    - - -

    Men som sagt, Reverb litar jag faktiskt på. Så mycket som man nu kan lita på en kommersiell köp/sälj-sida...
    Problemet när man säljer med paypal är ju att du som säljare även ansvarar för frakten.. Även om prylen fungerar innan såkan det ju och det händer ju ganska ofta hända saker när man fraktar över halva världen.. eller 5km..

Liknande ämnen

  1. Handla från Ryssland
    Av Skeletor i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-04-13, 13:54
  2. Handla från Plugindiscounts.com?
    Av axeman i forum Övrig mjukvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-03-27, 08:21
  3. Köpa pryl från Danmark på ett säkert sätt?
    Av nixpix i forum Allmänt om musik
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-12-02, 15:13
  4. Handla från the US?
    Av Dee i forum Allmänt om musik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-09, 09:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •