Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Music Man Stingray

  1. #1
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran

    Music Man Stingray

    Jag har sen jag började spela önskat mig en Stingray. Sitter någon på informationen om hur Music Man har förts igenom historien och hur kvalitén har varit. Och att bara springa in på affären och köpa en 4 string Stingray, hur korkat är det?

  2. #2
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Börja med att kolla den här tråden: https://www.talkbass.com/threads/que...#post-21217121 Pratabas och Basschat har säkert en del också. Visste jag något själv, skulle jag berätta.

  3. #3
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag har en olp 5strängad stingsray copia. Jag gillar den och man kan ju byta mickar o elektronik för att få den att låta mer som orginalet. Köpte den för kaffepengar typ.

  4. #4
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Blev hooked på bas -91 och då präglade RHCP och Rage against the machine min uppfattning för hur en bas skulle låta. Hård och punchig som en Stingray. Men det dröjde till för två år sen innan jag köpte en. Men det blev då istället en MusicMan Sabre -79 istället. Tyckte halsen var skönare (mindre planka och mer åt rund Fender) och att den gav fler möjligheter till olika sound iom två mickar. Den ger dock inte exakt Stingray-soundet iom att Stingrayens enda mick är placerad i en sweetspot medan Sabrens stallmick är lite närmre stallet. Men jag är helnöjd ändå.

  5. #5
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en olp 5strängad stingsray copia. Jag gillar den och man kan ju byta mickar o elektronik för att få den att låta mer som orginalet. Köpte den för kaffepengar typ.
    Jag hade nog en likadan bas ett tag. Fin och så och om man moddar den kan den bli riktigt bra. Men i stort sett behövs allt bytas ut utom trät. Hammra tummen mot A strängen en gång på en Stingray och man inser klasskillnaden.

  6. #6
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag har hört rykten då och då igenom åren om att Music Man inte är vad de varit, hoppas det inte är kumulativt. Så jag är lite orolig att köpa en ny. Kanske en gammal eller något helt annat är bättre idag. Jag har varit ute ur basvärlden så länge nu att om jag sa mer så skulle basisterna här skratta.

  7. #7
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Jag har tvärtom för mig att Stingrays varit stabilt bra mest hela tiden. Särskilt jämfört m t ex Fenders. OBS, kan vara ute på rejält djupt vatten. Rejäl gubbgissning här.

  8. #8
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bassoprofundo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Börja med att kolla den här tråden: https://www.talkbass.com/threads/que...#post-21217121 Pratabas och Basschat har säkert en del också. Visste jag något själv, skulle jag berätta.
    Jag ska kolla in de forumen, tack för tips

  9. #9
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Alltså den där Pino på sin fina fina bandlösa Music Man... äeehh... måste sadla om tror jag.

    https://www.youtube.com/watch?v=TRjiMN2qJHI

  10. #10
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag har ingen uppfattning om dagens Stingray, men jag provade en ny Music Man-gitarr idag, nån sorts strata-ish grunka och den var faktiskt riktigt grym. Den andades definitivt kvalitet.

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Ditto - testat deras Majesty-gitarrer som är bland det mest välbyggda jag testat!

  12. #12
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ditto - testat deras Majesty-gitarrer som är bland det mest välbyggda jag testat!
    Music Man Stingray

    När jag började sukta så kostade de 13k.

    Vad fan i helvete har hänt?

  13. #13
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Sterling by Music Man?

    https://www.dlxmusic.se/sokresultat?...tring=stingray

    Jag och en annan basfantast går till Hellstone och hittar en nog bra för småpengar istället. Hellstone är en affär värd att besöka Stockholm för förövrigt.

  14. #14
    sonicaddiction
    sonicaddiction är inte uppkopplad
    sonicaddictions avatar
    Senior
    De dykter upp titt som tätt på pratabas och vend, men framför allt basschat.co.uk. Har köpt flera basar därifrån utan strul.
    Sterlingen låter annorlunda än Stingrayn så jämför dem om du har möjlighet så du inte blir besviken.

    Iofs kanske jag blandar ihop Sterling by Musicman med Musicman Sterling som var en mindre variant av de vanliga Stingray-basarna med andra (keramiska?) pickuper. Sterling by Musicman verkar vara nåt billigare bygge. Jag hade hellre försökt hitta en bra beggad Stingray eller Sterling istället för att köpa en ny "budget"-variant för samma pengar.

  15. #15
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag är en Stingray älskare. Pino lyser upp i händerna på basen https://www.youtube.com/watch?v=_WC5Xys6zNU

Liknande ämnen

  1. Dj Stingray 4/11 Sthlm
    Av bakelit i forum Evenemang
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-11-05, 13:43
  2. MusicMan Stingray
    Av M i Gbg i forum Stränginstrument
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2016-07-01, 09:56
  3. Värdera Music Man
    Av PeterH i forum Stränginstrument
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-03, 08:23
  4. Åldersbestämma en Stingray?
    Av imported_Jonaz i forum Stränginstrument
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-04-06, 21:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •