Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 107 av 107

Ämne: Vad ska man göra för att få workflow och skön tillvaro i hemstudion? Rum/Inredning

  1. #61
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Så tröttsamt alltså..

    Skulle precis koppla in monitorerna men märker så att dlx har sålt mig "microphone cables" istället för balanserade TRS till XLR.
    Jag frågade specifikt om ett par bra balanserade sladdar mellan ljudkort och monitorer "äh det spelar ingen roll, det går att ha bad som helst bara det är balanserat" och så fick jag den här? Aja skit samma jag får väl köpa nya och ha någon tajt jobbig situation med monitorerna igen tills jag orkar.

  2. #62
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Paratriplel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så tröttsamt alltså..

    Skulle precis koppla in monitorerna men märker så att dlx har sålt mig "microphone cables" istället för balanserade TRS till XLR.
    Jag frågade specifikt om ett par bra balanserade sladdar mellan ljudkort och monitorer "äh det spelar ingen roll, det går att ha bad som helst bara det är balanserat" och så fick jag den här? Aja skit samma jag får väl köpa nya och ha någon tajt jobbig situation med monitorerna igen tills jag orkar.
    Jag tror det är samma sak. Dom kallas mikrofon kablar för det är vanligast användningsområdet...tror jag.

  3. #63
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Kram... vi förstår vad du går igenom....

  4. #64
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Japp, funkar... speciellt på korta sträckor. Du behöver inte kabelvision.

    Btw, rökelse och elektronik är en dålig kombo i min bok.

  5. #65
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Började bli klar så ramlar en eldosa jag precis skulle ta hand om och av någon anledning går Macbook Pro el-dosan sönder.

    Var fixar man billigast en ersättare som är pålitlig? Det är ju en från 15" Macbook Pro retina med magsafe 2. Fungerar kopiorna eller ska man köpa original varje gång? Mer än halva priset billigare ju.

    Jag har en 40W egentligen till Macbook Air. Kan jag använda den någon dag tills jag ersatt denna dosan? Har använt den förut men kanske är jättedåligt?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	26 
Storlek:	2,29 MB 
Id:	82409
    Så jävla konstig sak att gå sönder..

    I såg precis det bara är själva pluggen, har ju en förlängningskabel någonstans, troligtvis inte här.. Men man borde kunna köpa bara själva kontakten lös för 50 spänn eller så?
    Senast redigerat av Paratriplel den 2018-07-25 klockan 20:11.

  6. #66
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror det är samma sak. Dom kallas mikrofon kablar för det är vanligast användningsområdet...tror jag.
    Dessa har ju fel kontakt. De verka balanserade men det är en hona och inte en hane.

  7. #67
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Paratriplel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dessa har ju fel kontakt. De verka balanserade men det är en hona och inte en hane.
    OK, jag läste lite slarvigt, ser nu att du skriver ju TRS till XLR.

  8. #68
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OK, jag läste lite slarvigt, ser nu att du skriver ju TRS till XLR.
    Inte konstigt, jag yrar också omkring med det, jag skrev även helt galet, för det jag ville ha var en TRS till XLR Hane men jag fick en TRS till XRL Hona.

    Sitter och testar och allting fungerar, väldigt tomt på vänster sida om mig, försökte ladda upp en bild men då verkade hela sidan gå ner :O..

    Det jag har väldigt svårt med är att få något vettigt ljud från min Apollo twin till min Roland Space Echo som sedan går in i AD/DA-omvandlaren på kanal 10.
    Gjorde ett test och tog en ljudfil med en synthslinga och spelade upp och valde då Alt out som output, jag hör grejer på eko:t men det låter snarare som att resten av mixen kommer med också, så blir lite fundersam om jag missat någon inställning, får försöka läsa på men om någon känner igen sig så, hojta gärna till. Det fungerade fintfint när jag spelade direkt till det via Instrument in på ekot men vore ju skönt att kunna lägga på effekter senare / separat.

  9. #69
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Paratriplel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag har väldigt svårt med är att få något vettigt ljud från min Apollo twin till min Roland Space Echo som sedan går in i AD/DA-omvandlaren på kanal 10.
    Gjorde ett test och tog en ljudfil med en synthslinga och spelade upp och valde då Alt out som output, jag hör grejer på eko:t men det låter snarare som att resten av mixen kommer med också, så blir lite fundersam om jag missat någon inställning, får försöka läsa på men om någon känner igen sig så, hojta gärna till. Det fungerade fintfint när jag spelade direkt till det via Instrument in på ekot men vore ju skönt att kunna lägga på effekter senare / separat.
    Hur man sätter upp det i Apollo Twin finns beskrivet här:
    https://help.uaudio.com/hc/en-us/art...th-Apollo-Twin

    På ekot så har Roland tänkt sig att du ska använda ingången som heter From PA, då får man bara den "blöta" signalen på utgången.

    En del gillar dock ljudet från instrument- eller mickingångens pre-amp (obs att du riskerar rejält med dist om du använder mickingången i detta scenario). Då kan man helt enkelt bara plugga in en lös sladd i From PA, eller en lös telehane om man har det. Man ska inte ansluta nåt i andra änden i så fall. Det enda sladden/hanen gör då är att bryta den torra signalen. Sen pluggar man in sin ljudkälla i mick- eller instrumentingången.

  10. #70
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Tack för tipset! Vet jag läst liknande men inte riktigt förstod det hela med lågt headroom eller den lösa sladden (eller jag förstod det men jag visste inte om jag förstått rätt).

    Har iaf lyckats få ljud nu och det låter ljuvligt både helt wet och blandat :-). Börjat närma mig få till något musikaliskt också.


    Blir att föra planera lite inför nästa ommöblering och istället kanske fokusera på möjligheten att bygga ut med mindre strul tittade på machinepop's bygge och absolut inspirerade men oj så enormt (inte läst hela tråden ännu)!

    Ska ta och titta genom lite bra trådar om ämnet iaf innan jag börjar flytta nästa gång. Se till jag har kablar i alla längder som kan behövas men framförallt en ritning!
    Dels är det roligt att skapa men lär också ta mindre tid att smyga uti om man redan har bestämt sig. Hoppas också beställt en möbel av forumets snickeri proffs som gör att jag kan kasta bort fula och onödiga möbler.
    Det går dock jag göra musik i nuvarande situation! Tack för all hjälp och alla tips! Ni gör detta pill lite roligare!

  11. #71
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Låter kanon - som att du gått från huvudbry till mer skapande och fokus.

  12. #72
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Till sist:
    För långa kablar är bättre än för korta.
    Namn:  icon_hihii.gif
Visningar: 473
Storlek:  251 bytes

    Den inre bilden jag fick när jag läste den här meningen blev upphov till dagens garv. Tack för det

  13. #73
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Haha blivit endel skapande men som vanligt väldigt lite som närmar sig bli slutfört.

    Jag funderade på att skapa en ny tråd för detta men insåg det jag skulle velat fråga även i denna trådstart var "kan ni beskriva ett workflow och setup?".

    Skulle vara fantastiskt intressant att få veta hur andra gör! Kanske fler än jag kan lära mot någonting.
    Jag tänker saker som:
    Jobbar du enbart ITB?
    Har du skrotat datorn?
    Börjar du med något särskilt "instrument" när du bygget dina låtar?
    Vilka är dina viktigaste verktyg?
    Hur hänger allting samman?
    Vad har du för synthar eller trummaskiner och hur är dem kopplade (Ljud, Midi, ja tillochmed el om du känner för att dela med dig av det)
    Vilka effekter använder du oftast? Hur är dessa kopplade eller var lägger du på dem? I en bus, direkt vid inspelning eller på dem inspelade kanalen i form av mjukvarueffekt?
    Har du någon beskrivande bild?
    Vad är du just nu mest stolt över att ha lyckats lösa mellan DAW och dina outboard prylar?
    Har du en template i din DAW? Ta en screenshot och dela med dig! Gärna med en förklaring.
    Berätta allt du kan tänka på som du känner kan vara relevant, intressant och eventuellt helt ointressant!

    Finns det redan en liknande tråd skulle jag jättegärna ta en länk till den för jag tycker verkligen sådant här är sjukt intressant men känner detr sällan man stöter på en riktigt bra beskrivning av någons setup och workflow.

    Ifall det blir för stort intresse och rörigt kanske mod får bryta ut tråden till en egen tråd såklart.

  14. #74

    Veteran
    Jobbar du enbart ITB?
    Nästan, ibland får hårda grejer vara med.

    Har du skrotat datorn?
    Abolut inte

    Börjar du med något särskilt "instrument" när du bygget dina låtar?
    Nej, kan vara sång, gitarr, synt ller trummor eller ett nytt ljud som inspirerar.

    Vilka är dina viktigaste verktyg?
    Allt i Reason (version 10)

    Hur hänger allting samman?
    Med controllers och arbetsyta som gör att jag sitter i monitorernas sweetspot i 98% av fallen.

    Vad har du för synthar eller trummaskiner och hur är dem kopplade (Ljud, Midi, ja tillochmed el om du känner för att dela med dig av det)

    Hårt kopplas in vid behov.

    Vilka effekter använder du oftast? Hur är dessa kopplade eller var lägger du på dem? I en bus, direkt vid inspelning eller på dem inspelade kanalen i form av mjukvarueffekt?
    Effekterna i min DAW anvämnder jag oftast via en effektsend i DAW mixern men även som insert. Kör även hårdaeffekter oftast som insertar via ljudkort.

    Har du någon beskrivande bild?
    Se bifogad bild

    Vad är du just nu mest stolt över att ha lyckats lösa mellan DAW och dina outboard prylar?
    Att optokompressorn insertas via digitala ingångar på ljudkortet.
    Och fram tills i början av förra veckan att jag kör kompressor och deesser på väg in i min DAW. Nu är min desser trasig.

    Har du en template i din DAW? Ta en screenshot och dela med dig! Gärna med en förklaring.
    Japp, med färdiga effekter routeade till sendarna på mixern i DAWen.
    Dessutom använder jag en Akai MPRD218 för att styra den digitala utsignalen från Reason samt att den också styr min preset där jag switchar mellan mono och stereo för kontrolllyssning.
    Dessutom får MPDn alltid midiklocka så man kan använda Note repeat.
    Samt färdiga genvägar till presets som jag använder ofta till syntar, start presets så att säga.

    Berätta allt du kan tänka på som du känner kan vara relevant, intressant och eventuellt helt ointressant!

    Viktigt att kunna jobba med så lite störningar som möjligt. Tex mjuka tangenter som inte låter på min DAW controller (nanoKONTROL2) så att det inte kommer med klickljud efter en tagning med sång tex.
    Att kunna sitta i sweetspot så mycket som möjligt.
    Att det tar kort för att kunna börja starta att vara kreativ, i mitt fall ca 30 sekunder.
    Använder nanoKONTOL för att styra syntar i Reason, viktigt för att snabbt kunna ratta ljud på syntarna.

    https://youtu.be/6tmWg2cOV9Q
    Spela trummor live på MPD218 är också riktigt najs och ger inspiration, speciellt med Note repeat funktionen.
    Bra lyssning viktigt, kör med sub-sat system för att hära djupbas.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_00501.jpg 
Visningar:	27 
Storlek:	821,7 KB 
Id:	82531  

  15. #75
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Grymt intressant och att du tog mina röriga frågor och helt enkelt svarade på dem var finurligt, borde kanske lagt mer tanke bakom dem men tyckte mycket information kom fram iaf!

    Jag ska väl själv försöka svara på detta (men inte ute i Stockholms trafiken (gåendes) som jag är nu) och hoppas det kanske kan ge mig klarhet i vad jag vill förbättra framöver då också.

  16. #76
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jobbar du enbart ITB?
    Nopes, visionen är faktiskt att enbart använda datorn som bandspelare. Fortfarande en bit dit - främst för slutmix och master som datorn är klart bättre. Har ingen mixer med automation så är en liten show stopper om man inte har någon glad tekniker som kan åka regel.

    Har du skrotat datorn?
    Nopes, se ovan.

    Börjar du med något särskilt "instrument" när du bygget dina låtar?
    Jag har börjat mer och mer att försöka skapa låtar som står för sig självt utan synthar och maskiner. Dvs stomme på gitarr/och eller piano och sång. Syntharna funkar dock perfekt som inspirationsverktyg för att skapa idéer.

    Vilka är dina viktigaste verktyg?
    Mixer, dator, gitarr, piano.

    Hur hänger allting samman?
    Jag gillar inte MIDI (som många andra analog-puritaner här). Jag kör mest CV/Gate eller G-trig (spela på riktigt) in till DAW. Datorn skickar clock till en modul som omvandlar midi-clock till Gate. Sen får modularen vara masterclock till alla andra maskiner. Omständigt och tidsödande ja. Men gillar det så här.


    Vad har du för synthar eller trummaskiner och hur är dem kopplade (Ljud, Midi, ja tillochmed el om du känner för att dela med dig av det)
    Se ovan

    Vilka effekter använder du oftast? Hur är dessa kopplade eller var lägger du på dem? I en bus, direkt vid inspelning eller på dem inspelade kanalen i form av mjukvarueffekt?
    Jag är iof rätt nybörjare på det hårda inspelningsspåret men kör effekter hårt via mixern. Vissa ligger som inserts, andra som Send/return.
    Inserts är oftast direkta spåreffekter som vocoder, hjälpmedel för sång (TC Voiceworx) eller monokompressorer.
    Send/Returns: Reverb, delay
    Buss-send/return: Stereokompressor, Stereo-EQ

    Har du någon beskrivande bild?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0112.jpg 
Visningar:	29 
Storlek:	801,7 KB 
Id:	82532

    Vad är du just nu mest stolt över att ha lyckats lösa mellan DAW och dina outboard prylar?
    Jag hade grova problem att routa mina outboard-effekter via enbart dator/ljudkort. Därför jag gick storkonsoll. Men nu när allt börjar funka känns det satans bra. Har tagit ett antal månader

    Har du en template i din DAW? Ta en screenshot och dela med dig! Gärna med en förklaring.
    Jag har ett antal templates för olika ändamål (bra med logic; går bara med en i Live vad jag fattat). Detta är mitt basic tracking-template. Har bara lött 8 simultana ingångar så är 8 spår i templaten. Kommer försöka få till 16 innan semestern är över. Varje kanal i DAW är mappat in/out till mixern så all tracking går via mixerbordet in till datorn och sedan tillbaka till bordet igen för monitor-mix.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2018-07-30 kl. 18.08.12.png 
Visningar:	21 
Storlek:	296,8 KB 
Id:	82533
    Senast redigerat av Frengus den 2018-07-30 klockan 18:14.

  17. #77
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Wow så inspirerande :-D. Blir riktigt nyfiken.
    Att försöka dumpa datorn eller åtminstone känna att att den enbart användas för inspelning är precis vad jag önskar (tror jag), datorn jag självklart varit enormt viktig för mig och min resa i skapandet men känns verkligen som att jag måste ifrån den mer för att på riktigt kunna slappna av i skapandet men kanske bara är något undermedvetet för att jag ska köpa mer grejer..

    Om du inte har något emot att svara undrar jag två saker: vad menar du när du säger "lött 8 simultana ingångar"? Och även varför detta hat mot Midi men kärlek för CV? :-D Tror jag behöver läsa på mer om just cv men bara hittat väldigt enkelt information eller för avancerad för någon så okunnig om ämnet som mig, så har du någon bra sida på lager går det bra att skicka den också.


    Jag har ju själv läst endel om det förut här på forumet men inte riktigt ifrågasatt det första åren utan trott att det handlade om det hemskt fyrkantiga soundet när man pillade i rutorna I piano roll på ett virtual instrument / extern synt men insåg för ett par år sedan det måste handla om någonting annat, ska nämnas att upptäckte rätt sent att man inte behöver kvantisera sina inspelade Midi-spår lika lite som man måste lämna dem orörda men taktiken idag handlar om att spela samma slinga ett hundratal gånger och välja ut det som både låter rätt och ser rätt ut, vilket kan vara rätt störande, även för grannarna.
    20 minuter sedan dunkade grannen i väggen / taket.. igen.. hon har varit bortrest senaste veckorna så trodde det var fritt fram att dra på!

    Bonus-frågor: Vad fick dig gå över till en så outboard baserad setup? Är du enbart nöjd med det eller finns det saker du saknar/kunde göra förut men inte nu? När du säger du skriver låten utan synthar och dylikt förstår jag precis vad du menar, jag gav det ett försök nyligen och inser att mitt uppehåll från låtskrivandet gjort mig helt stum, jag var inget att säga. Skrev förut, enligt mig väldigt smarta texter men gått släppa den biten utan skapa låten lite som den kommer till och öva på låtskrivandet med lite enklare och löjligaste texter, det fungerar iaf för att get me started (Obs. Nej inte så möjliga som ni tänker utan det är ändå mina egna ett unika texter men det kanske inte kommer lika mycket från hjärtat och den djuptänkande delen av hjärnan som det gjorde förut)

    Tack för att du delade med dig!

  18. #78
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jobbar du enbart ITB?
    Nix. Tvärtom så kör jag mycket utanför.

    Har du skrotat datorn?
    Nix. Jag har vacklat fram och tillbaka, kört allt ITB och allt utanför. Men hur mycket jag än älskar hårdvara (och det är mycket!), så har jag landat i att datorn är helt överlägsen när det gäller vissa saker. Visserligen tycker jag det är lättare att få saker att låta bra på rullband, bandkompressionen får saker att sitta ihop nästan utan ansträngning, men redigering är ju sååå mycket enklare i datorn. Och jag föredrar också definitivt datorn för att mixa, bara att kunna ha i princip oändligt med sånt som kompressorer och limiters och delayer och whatnot är alldeles magiskt, när man som jag började med band, en mixer och ett par outboards. Med det sagt, så har jag flera externa fjäderreverb och bandekon. Allt låter inte bättre ITB.

    Börjar du med något särskilt "instrument" när du bygget dina låtar?
    Jag kan bli inspirerad av vilket instrument i vilken roll som helst, så det varierar. Ofta dyker låten helt enkelt upp i huvudet och då börjar jag med det instrument som var viktigast i huvudet. Ofta sätter jag dock först en enkel rytm, som jag kanske senare helt slänger.

    Vilka är dina viktigaste verktyg?
    E-trumsetet, gitarrerna och basarna, (modul)syntarna, datorn. Och mikrofonerna!

    Hur hänger allting samman?
    Ptjaa, datorn äger klockan. Och jag monitorerar och spelar in allt via datorn (i Ableton Live). Jag bor och spelar in i lägenhet, så jag använder förstärkarsimulatorer för basarna och gitarrerna och triggar samplingsbibliotek med e-trummorna. Så datorn är navet, även om bara programmerade trummor (sånt som ska låta programmerad trummaskin) helt bor i datorn. Alla mina andra ljudkällor är externa. När det gäller sequencing, så sköter jag en del med eurorackhårdvara, en del i datorn.

    Vad har du för synthar eller trummaskiner och hur är dem kopplade (Ljud, Midi, ja tillochmed el om du känner för att dela med dig av det)
    Se ovan

    Vilka effekter använder du oftast? Hur är dessa kopplade eller var lägger du på dem? I en bus, direkt vid inspelning eller på dem inspelade kanalen i form av mjukvarueffekt?
    Jag har två bandekon och två fjäderreverb, vara det ena är i stereo men också kan köras som två monoreverb. Jag patchar in dem i Ableton Live via Lives External Effect, vilket innebär att jag kan använda dem både som send- och som inserteffekter. Vanligen använder jag dem som sendeffekter, men ibland kör jag min digitala Mellotron genom ett bandeko som insert, för att få den rätta, skitiga bandkänslan. I övrigt gödslar jag på med de effekter som finns ITB i Live. Mest konventionella effekter, delay, (convolution) reverb, EQ, kompressorer etc.


    Har du någon beskrivande bild?
    Tyvärr inte.

    Vad är du just nu mest stolt över att ha lyckats lösa mellan DAW och dina outboard prylar?
    Jag vet inte om jag har anledning att vara stolt, det är ju saker jag köpt som gör jobbet. Men för mig blev det en enorm förbättring av mitt workflow när jag köpte ett ljudkort med 26 in/ut. Nu kan jag ha allt externt inkopplat samtidigt, inklusive alla outboards. Jag kan inte nog trycka på hur viktigt det har varit för mig. Det har verkligen kraftigt kortat vägen mellan idé och realiserande.

    Har du en template i din DAW? Ta en screenshot och dela med dig! Gärna med en förklaring.
    Jag har pendlat fram och tillbaka, men för närvarande har jag ingen template. Det går snabbare att komma igång med en template, men jag har upptäckt att det är så olika hur jag vill instrumentera en låt och så olika hur jag vill påbörja den, att en template inte hjälper så mycket. Att ha färdiga External Instruments och External Effects för mina externa syntar och outboards räcker för mig.

  19. #79
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jobbar du enbart ITB?
    Nej, jag använder inte DAW i den bemärkelsen och inte mjukvarusyntar eller effekter. Däremot kör jag sequencer i mjukvara och enstaka editeringar av masterspår.

    Har du skrotat datorn?
    Nej, men jag har heller inte riktigt börjat använda den till musik. Dvs, min Atari rullar sequencer och en gammal laptop agerar stereomasterinspelare.

    Börjar du med något särskilt "instrument" när du bygget dina låtar?
    Inget enskilt nödvändigtvis, men oftast är det nå'n bas eller enklare melodi som inspirerat låtstart och då får den plockas ut och till det behövs en simpel takt. Så där nå'nstans börjar det; en enkel fyra- eller åttatakters konstruktion med en slinga och ett simpelt komp som mest är till för att hålla takten.

    Vilka är dina viktigaste verktyg?
    Hur bedömer man det? Utan Cubase (3.1) skulle min musik förmodligen låta mycket annorlunda.

    Hur hänger allting samman?
    Hela min hårdvarustudio är byggd runt mitt 24-kanalsbord och alla patchbayer. Ju längre bort något står i studion, desto mindre tenderar jag att behöva pilla på det. Men allt är ljudmässigt nåbart från mixern/patchfälten och kan det styras via midi/cv/gate/link/trig/whatever så görs det i de flesta fall.
    Alla styrbara maskiner har ett eget midispår i defaulttemplate i Cubase. Eftersom Atari med Midex-påhäng maxar ut på 80 kanaler fysiskt och 64 i mjukvaran är väl det den egentliga begränsningen där.
    Vid mixern sitter jag i sweetspot. Står jag upp har jag en annan sweetspot via min alternativa lyssning, hifihögtalarna. Spelar jag på någon av mina masterklaviaturer så befinner de sig bakom mig och då blir ju väster/höger switchat, men det är inget som stör mig.

    Vad har du för synthar eller trummaskiner och hur är de kopplade (Ljud, Midi, ja tillochmed el om du känner för att dela med dig av det)

    Det finns ett kaosigt kopplingsträd i min studiobyggtråd, men i stort sett går alla maskiner till en eller flera utgångar i patchbayen, detsamma gäller effekters in- och utgångar. Där finns motsvarande in och utgångar från mixern och de möts via patchande.
    Midi utgår från Atarin 5 utgångsportar. En går till en midi thru och vidare till mestadels stora polyfoner. En går till en midikonverterare och via thru till en till. Dessa två skickar konverterade och filtrerade signaler till 16 olika syntar och trummisar, mestadels monomaskiner. Tredje porten gör nästan exakt samma sak, också via två midikonverterare men 16 andra maskiner såklart. Fjärde porten går via en midi thru till mestadels rackmonterade syntar som accepterar midi. Sista porten går via en rackmonterad midipatch och en midi thru till gamla syntar som fått midi på gamla dagar samt triggkonverterare till trumsyntar och lite andra speciallösningar. I midipatchen möts också en del av de maskiner som sänder midi som ska tillbaka till Atarin.
    El har jag kopplat via tre olika uttag i väggarna. I varje sitter en kopplingsdosa med minst två uttag och varje sådant tar hand om en studiosektion. En sektion är antingen en hyllsektion eller de fristående stativen. Mixerkonsollens enorma mängd uttag är delade på mitten. Men nej, allt är inte påslaget samtidigt. Det blir för varmt då. Jag slår på efterhand som saker används.

    Vilka effekter använder du oftast? Hur är dessa kopplade eller var lägger du på dem? I en bus, direkt vid inspelning eller på den inspelade kanalen i form av mjukvarueffekt?
    Enbvart hårdvara som sagt, men ett reverb och ett delay brukar få ta var sin pre-fader send och de fyra återstående sendarna kopplas till flanger, dist, mer delay, kassettbandare etc. Allt patchbart och därmed inte hugget i sten. På samtliga inserter har jag optokompressorer.

    Har du någon beskrivande bild?
    Hivar in kontemplativ bild nederst.

    Vad är du just nu mest stolt över att ha lyckats lösa mellan DAW och dina outboard prylar?
    Nu har jag ju ingen. Men jag är väldigt nöjd med att ha hittat en multikanalsbandare jag klickar med. Mixerns 24 direktutgångar går till denna och 24 direktutgångar på densamma går tillbaka till tapereturningångarna på mixern. Aldrig mer behöver jag studsa ihop kanaler eller kohandla om att mixa ner i omgångar. Detta helt utan att gå via mjukvarumixning.

    Har du en template i din DAW? Ta en screenshot och dela med dig! Gärna med en förklaring.
    Nej, men däremot en med alla syntar uppe. Inte mer än så. Sedan finns det en "tänkt" template över mixern då jag försöker hålla trummisar på kanal 1-8, syntar på 9-16 och röst och effektreturer på 17-24. Men det är mest riktlinjer för att jag ska ha koll själv. Trummorna hamnar ganska naturligt i ordning kick, snare, hihat cymbal, pukor...

    Berätta allt du kan tänka på som du känner kan vara relevant, intressant och eventuellt helt ointressant!
    On/off-switch av inspelning oftast via pedal. Det är tystast och en sustainpedal har visat sig funka bäst för mig. Olika klaviaturer passar till olika saker, så jag har flera midiingångar för detta.
    Varva lurar med referenslyssning även under skapandeprocessen.
    Jag loopar oftast en vers eller refräng i Cubase och adderar tills det blir grötigt för att sedan ta bort och bygga arret "subtraktivt".
    Allt spelas in som ljud, jag kopierar inte en strof och låter den återkomma senare (som ett riff i en refräng). En del är nog bara inbillning, men har man nu organiskt låtande analoger vore det lite dödssynd att kopiera en tagning flera gånger för att det är lättast imho.
    Min studiopall är helig. Jag hade blivit knäpp av att sjunka ner i en producentstol. Jag behöver stå, sitta, gunga, röra mig och dansa runt för att få flow.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	machinepop_i_studion.jpg 
Visningar:	19 
Storlek:	90,2 KB 
Id:	82540

  20. #80
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Ska försöka svara nedan. En liten brasklapp nedan bara. Tror att studio/inspelningsarbete mycket är en känslosak så kanske inte så vetenskapligt bevisat mina påståenden. Jag har pysslat länge (1985) så man har skapat vanor/ovanor som kanske de som inte gått samma bana inte har.

    Min första musikdator var en Yamaha MSX och den använde främst för att synka något midispår mot trummaskin (Casio RZ1). Vidare till Atari när den kom. Då var det Steinberg Pro24. Midi var då en evig källa till latency och ett evigt hat skapades redan då (midi-kedjor med flera gamla synthar). När man väl slapp latencykompensera var det ett stort steg framåt för mig.
    Körde ett tag A4 + Md från Electron in i Ableton Live och då var man tyvärr tillbaka i latencyträsket - så de fick gå. Bakgrund till mitt MIDI-hat Jag brukar hävda att MIDI bara duger att byta presets på effektenheter - vet många här inte håller med hehe.

    Lött 8 kablar: Jo, jag har ju en gammel-konsoll. Den har inga vanliga TRS/XLR in utan du har ett antal EDAC undertill som du ansluter via en fet patchbay. Då det saknades en EDAC kabel (och de är dyra) så var tipset jag fick att löda på en vanlig piska över de normaliserade kontakterna på patchbayen. Jag är ingen elektriker så har varit ett satans pill för mig att fixa. Men jag har lyckats löda på 8 kontakter på de gamla i patchbayen så nu funkar 8 linor in. Jag har redan plockat fram nästa piska med 8 kontakter till för att löda på nästkommande 8. Jag har 26 kanaler på mitt bord så kan löda ett tag. Dock har jag börjat kika på att köpa en begagnad EDAC -> TRS kabel så jag slipper löda. Då får man 16 kanaler in direkt istället. Jag är rädd för tveksamma lödpunkter som kommer brusa och knastra vad det lider.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ELCO-TRS-16-20-2.jpg 
Visningar:	13 
Storlek:	75,2 KB 
Id:	82541

    Hat midi/Kärlek CV/Gate: Som sagt. En känslosak. Jag tycker analoga signalvägar är mindre påverkade av latency, att en analog CV styrd tex filtersvepning är helt mjuk, medans midi stundtals steppar i sina 127 steg. Sen rent praktiskt; med många MIDI synthar blir det förr eller senare skitsvårt att hålla koll på portar och hur kanaler är kopplade. Lite som MP skriver; man får ha ett fett kopplingsschema uppsatt på dörren. För mig är det enklare att hålla reda på Gate;arna - och de flesta av mina synthar saknar midi i vart fall.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Capture.PNG 
Visningar:	20 
Storlek:	826,8 KB 
Id:	82542

    Bonus:
    Jag gillar mjukisar. Inget snack om saken. Att kunna ha bra EQs på varje spår i DAW samt inte behöva köra tex reverb på buss. Dock tycker jag som Slirak; allt går inte (sorry PF) att emulera i mjukvara. Mycket låter bättre i "orginal". Sen är det faktiskt en ekonomisk fråga också. Mjukvara är fasen inte så billigt som man kan tro. Uppgraderingar kostar ofta pengar; man tappar bort licensnycklar etc. Min HS3000-burk kostade mig 6500:- när jag köpte den. Tyckte det var rätt dyrt. Men med tanke på att Soundtoyspaketet kostar nästan 5k och dess flaggskepp är en emulering av just HS3000 - är det inte så dyrt. Den maskinen kommer (peppar peppar) vara med i många år till när datorer och mjukisar och DAWs sedan länge bytts ut. Så anledningen är mycket just ljud. Sen gillar jag maskiner

    Vad gäller låtskapande har jag märkt jag skriver bäst under demoner. Dvs uppbrott med någon flickvän, bråk med polare etc. Har jag inga demoner - blir det väldigt lite musik. Just nu är det mest studiopill så kommer inte så mycket musik ut här. Så behöver lite demoner




    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jobbar du enbart ITB?
    Nopes, visionen är faktiskt att enbart använda datorn som bandspelare. Fortfarande en bit dit - främst för slutmix och master som datorn är klart bättre. Har ingen mixer med automation så är en liten show stopper om man inte har någon glad tekniker som kan åka regel.

    Har du skrotat datorn?
    Nopes, se ovan.

    Börjar du med något särskilt "instrument" när du bygget dina låtar?
    Jag har börjat mer och mer att försöka skapa låtar som står för sig självt utan synthar och maskiner. Dvs stomme på gitarr/och eller piano och sång. Syntharna funkar dock perfekt som inspirationsverktyg för att skapa idéer.

    Vilka är dina viktigaste verktyg?
    Mixer, dator, gitarr, piano.

    Hur hänger allting samman?
    Jag gillar inte MIDI (som många andra analog-puritaner här). Jag kör mest CV/Gate eller G-trig (spela på riktigt) in till DAW. Datorn skickar clock till en modul som omvandlar midi-clock till Gate. Sen får modularen vara masterclock till alla andra maskiner. Omständigt och tidsödande ja. Men gillar det så här.


    Vad har du för synthar eller trummaskiner och hur är dem kopplade (Ljud, Midi, ja tillochmed el om du känner för att dela med dig av det)
    Se ovan

    Vilka effekter använder du oftast? Hur är dessa kopplade eller var lägger du på dem? I en bus, direkt vid inspelning eller på dem inspelade kanalen i form av mjukvarueffekt?
    Jag är iof rätt nybörjare på det hårda inspelningsspåret men kör effekter hårt via mixern. Vissa ligger som inserts, andra som Send/return.
    Inserts är oftast direkta spåreffekter som vocoder, hjälpmedel för sång (TC Voiceworx) eller monokompressorer.
    Send/Returns: Reverb, delay
    Buss-send/return: Stereokompressor, Stereo-EQ

    Har du någon beskrivande bild?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0112.jpg 
Visningar:	29 
Storlek:	801,7 KB 
Id:	82532

    Vad är du just nu mest stolt över att ha lyckats lösa mellan DAW och dina outboard prylar?
    Jag hade grova problem att routa mina outboard-effekter via enbart dator/ljudkort. Därför jag gick storkonsoll. Men nu när allt börjar funka känns det satans bra. Har tagit ett antal månader

    Har du en template i din DAW? Ta en screenshot och dela med dig! Gärna med en förklaring.
    Jag har ett antal templates för olika ändamål (bra med logic; går bara med en i Live vad jag fattat). Detta är mitt basic tracking-template. Har bara lött 8 simultana ingångar så är 8 spår i templaten. Kommer försöka få till 16 innan semestern är över. Varje kanal i DAW är mappat in/out till mixern så all tracking går via mixerbordet in till datorn och sedan tillbaka till bordet igen för monitor-mix.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2018-07-30 kl. 18.08.12.png 
Visningar:	21 
Storlek:	296,8 KB 
Id:	82533
    Senast redigerat av Frengus den 2018-07-31 klockan 08:44.

  21. #81
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Otroligt intressant att läsa om hur ni andra jobbar verkligen.

    jag ska väl försöka mig på att svara på frågorna också antar jag, även om jag känner en stark vilja att förändra mitt arbetssätt, det kanske däremot är bra att strukturera upp det så man förstår vad man

    Jobbar du enbart ITB?
    Nej, inte alls, men allting spelas in där och när nya låtar tar form börjar det oftast med att ett enkelt trumbeat går i bakgrunden antingen på Analog Rytm MKII eller att jag spelat in det i datorn, funderar på att ändra på detta, dels för att inte låsa mig vid ett tempo förens jag vet vad jag gör.

    Har du skrotat datorn?
    Nej inte alls, men jag gick från att tro att jag behövde en ny snabbare MacBook Pro till att inse att jag kanske borde ta ett steg ifrån den när jag gör musik, önskar använda den till inspelning fortfarande men skulle vilja ha rack-effekter / hårdvara för compressor och EQ redan påvägen in i datorn istället för att lägga på det i projektet, åtminstone innan jag försöker mig på att mixa någonting.


    Börjar du med något särskilt "instrument" när du bygget dina låtar?
    Senaste tiden (halvår) har jag i princip alltid börjat med Juno:n när jag skapar en låt, om man bortser från något enklare trum-beat då. Försöker då och då med gitarr men det blir alltid en gitarr-inspelning som jag skrotar pga den inte alls låter lika tight och härlig när syntharna kommer in, då blir gitarren ett störmoment som är lite för skrikig och tunn, troligtvis Mic-placement som är problemet men inte tagit tag i det.


    Vilka är dina viktigaste verktyg?
    Jag skulle nog säga Juno:n är mitt viktigaste verktyg men jag vet inte, får nog avstå från att svara på frågan.

    Hur hänger allting samman?
    Vilken jobbig fråga.. Allt är kopplat till Apollo Twin-kortet som jag använder 2 inputs med mikrofoner på för (SM57) Gitarr och (SE x1) sång. Via optisk kabel har jag en AD/DA omvandlare där resten är kopplat. Juno är kopplad till Input 3 & 4 (som på RME ADI-8 DS är input 1 & 2 men ska inte skapa mer förvirring utan går på datorns input's), Prophet 6 kopplad till input 5 & 6, kör sedan en stereo out från Analog Rytm till Input 7 & 8 och väntar på att Elektron låter mig använda Overbridge för separata out (Mute:ar sedan varje element utan det jag ska spela in, tar lite tid men fungerar). Har de sista två ingångarna oanvända just nu.

    Vad har du för synthar eller trummaskiner och hur är dem kopplade (Ljud, Midi, ja tillochmed el om du känner för att dela med dig av det)
    Juno och Propheten är kopplade via MOTU's UltraLite MIDI-interface då jag gjorde en stor grej av MIDI-latency som jag är osäker på blivit mindre eller inte, men någonting har hänt, förut hamnade alla mina toner ett par steg för långt fram, nu är det bara en liten liten "fördröjning" verkar det som, har tidigare haft ett digitalt trumset (Roland TD-9) kopplat via MIDI-interfacet också men en midi-sladd "fuckade ur"och skickade massor konstiga toner till Juno så jag fick slänga den och tog då sladden från trumsetet, ska lösa det framöver tror jag då trumsetet mest står nu. Analog Rytm's MIDI är kopplat via USB. Audio-kopplingarna beskrev jag på förra frågan.

    Vilka effekter använder du oftast? Hur är dessa kopplade eller var lägger du på dem? I en bus, direkt vid inspelning eller på dem inspelade kanalen i form av mjukvarueffekt?

    Kommer nästan aldrig till effekter förutom Delay, har ett delay (Eventide Time Factor) som används främst till gitarr samt ett chorus (Boss Super Chorus) samt ett Roland Space Echo RE-201 som används lite här och där, sång, synthar och gitarr osv.

    Har du någon beskrivande bild?
    Okejdå. Såhär kan det se ut
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2018-08-12 kl. 16.13.02 blur.png 
Visningar:	15 
Storlek:	281,0 KB 
Id:	82700

    Vad är du just nu mest stolt över att ha lyckats lösa mellan DAW och dina outboard prylar?
    Kommer verkligen inte på någonting nu, men det finns absolut någonting!

    Har du en template i din DAW? Ta en screenshot och dela med dig! Gärna med en förklaring.
    Se bild ovan, den förklarar lite, men jag är otroligt intresserad av att förbättra min template.

    Berätta allt du kan tänka på som du känner kan vara relevant, intressant och eventuellt helt ointressant!
    Jag får återkomma och redigera det när jag kommer på någonting här, jobbet börjar imorgon så jag har inte riktigt fokuset som krävs för att tänka idag tyvärr. Hehe.

  22. #82
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jobbar du enbart ITB?
    Nej
    Har du skrotat datorn?
    Nej
    Börjar du med något särskilt "instrument" när du bygget dina låtar?
    Börjar ofta med Push2 kopplat till Omnisphere i Ableton Live. Iblan något Native Kontakt-instrument. Men lika ofta börjar det på något akustiskt instrument som gitarr, bouzuki eller dragspel.
    Vilka är dina viktigaste verktyg?
    Push2, Omnisphere, midigitarr via Roland GR55, Alesis Samplepad
    Hur hänger allting samman?
    Vad har du för synthar eller trummaskiner och hur är dem kopplade (Ljud, Midi, ja tillochmed el om du känner för att dela med dig av det)
    Jag har sålt de flesta hårdvarusyntarna men jag kommer nog att köpa på mig någon mer i höst. Jag försöker renodla och inte ha allt för mycket som jag inte använder i studion. De jag har är kopplade via en Mackie Onyx-mixer via Firewire direkt till Macen.
    Vilka effekter använder du oftast? Hur är dessa kopplade eller var lägger du på dem? I en bus, direkt vid inspelning eller på dem inspelade kanalen i form av mjukvarueffekt?
    Jag använder i stort sätt bara effekter (+ Roland GR55 för gitarrerna och några små boxar) i datorn och då oftast på en bus. Favoriten är Abletons convolution reverb med large wodden room, som jag använder nästan alltid.
    Har du någon beskrivande bild?
    Nej
    Vad är du just nu mest stolt över att ha lyckats lösa mellan DAW och dina outboard prylar?
    Renodlat med Mackie Onyx direkt in i datorn via en Belkin Thunderbolt hub och Firewire convertering.
    Har du en template i din DAW? Ta en screenshot och dela med dig! Gärna med en förklaring.
    Ja. I Abelton Live har jag en template som laddar in två Maxpluggar. En som låter mig bygga hela självkörande arr där clippen triggas automatiskt och en annan för att kunna göra anteckningar i Live.
    Berätta allt du kan tänka på som du känner kan vara relevant, intressant och eventuellt helt ointressant!
    Jag försöker koincentrera min studio på sådant som gör mig kreativ och produktiv. Det som är för krångligt och som jag glömmer bort mellan gångern... det ryker. Det ska vara snabbjobbat och intuitivt och inte för mycket fixande för att komma igång. Nu har jag en huvudbrytare till allt så det är bara att slå på den att öppna dator, ladda min DAW och köra.

  23. #83
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Jobbar du enbart ITB?
    Cubase är min ”rullbandare”

    Har du skrotat datorn?
    Nej, men belastar den inte så hårt med softisar...

    Börjar du med något särskilt "instrument" när du bygget dina låtar?
    En synt, vilken som helst. Det är känslan i ljudet jag rattar fram som blir min inspiration. Sedan är det sällan som det ljudet följer med i kompositionen.

    Vilka är dina viktigaste verktyg?
    Cubase, många simultana analoga ingångar direkt ner på separata spår. Hårda syntar och outboards.

    Hur hänger allting samman?
    Cubase, massa midi och livespelat. Kör 100% lurar sedan tre år.... (har inte kvar min gamla studiolokal)

    Vad har du för synthar eller trummaskiner och hur är dem kopplade (Ljud, Midi, ja tillochmed el om du känner för att dela med dig av det)

    Hårda syntar och trummaskiner, allt kopplat på egen kanal i mixerbordet. Aux med reverb och delay,, men det mesta kör jag som insert.

    Vilka effekter använder du oftast? Hur är dessa kopplade eller var lägger du på dem? I en bus, direkt vid inspelning eller på dem inspelade kanalen i form av mjukvarueffekt?
    Oftast som insert. Min mest moderna fx är en TC Electronic d-two, den äldsta är nog en Klark Teknik, nä en Arion chorus-pedal som låter lite ”Roland”

    Har du någon beskrivande bild?
    Inte nu,, men min lilla hörna är liten, kanske 2,5m2 så jag har allt inom räckhåll. Saknar monitorer...

    Vad är du just nu mest stolt över att ha lyckats lösa mellan DAW och dina outboard prylar?
    Snarare tvärt om,, har inte hittat mitt workflow för hela produktionen. komponera och allt kan köras live,, det är bra! Men sedan när det kommer till mix så blir det jobbigt.

    Har du en template i din DAW? Ta en screenshot och dela med dig! Gärna med en förklaring.
    Ch1..ch2... nä har ingen bra template än.

    Berätta allt du kan tänka på som du känner kan vara relevant, intressant och eventuellt helt ointressant!

    För mig så,är det viktigaste att snabbt kunna starta upp hela studion och direkt kunna komponera.

  24. #84
    vela
    vela är inte uppkopplad
    velas avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Först vill jag bara betona att vi är så enormt olika och vad jag strax skriver nedan gäller kanske bara för mig... det är helt enkelt mina erfarenheter....
    Att bygga den perefekta studion kan bli det evighetsprojekt som hindrar dig från att göra musik. "Jag behöver bara den där synten också för att få det perfekta soundet!", "Jag måste färgkoda mina kablar så jag lätta kan ändra!", Jag behöver en ny patchbay så jag kan ha allat inkopplat hela tiden!". Jag har misslyckats otaliga gånger med att organisera mina få instrument och musikprylar och så småningom kommit fram till att jag kommer aldrig att lära mig eller komma ihåg ens de viktigaste inställningarna på många av de prylar jag använder och jag kan lägga hur mycket tid som helst på att försöka systematisera och organisera. Precis som i resten av livet härskar kaosteorin att allting strävar mot oordning i universum.... inklusive min studio. Jag har kommit att uppskatta en viss oordning trots att det strider mot djupa drag i min personlighet.... men tycker mig märka att det blir mer musik gjord och att jag känner mig mer tillfreds.
    Jag håller verkligen med om detta, åtminstone överlag. Jag har lätt för att fastna i framför allt planering av olika slag (två NPF-diagnoser), vilket gör att resurser som tid och energi slukas och inte kan nyttjas till det viktiga: att göra musik. Men till saken hör likväl att det är väsentligt med god planering, flertal tester av diverse saker/lösningar, och allmänt ett måttligt hårt arbete med sådant som berör förutsättningarna för att göra musik. Det går att landa i något som är "perfekt", men då i betydelsen att "detta fungerar för mig". Kriterierna för detta får man väl emellertid lista ut själv.

    För egen del har jag kommit fram till en uppsättning i min hemstudio som gör det så enkelt som möjligt för mig att vara kreativ. Jag kan trycka på ett par knappar och koppla in några patchkablar och sen bara börja spela. Det har tagit lång tid, kostat pengar och jag har fått tumma på flera saker - bl.a. att det är trångt, att det är mycket kablar (de flesta syns dock inte), och att hela schabraket är långtifrån mobilt. Men allt det har varit värt det eftersom det tjänat ett högre syfte (enkelhet).

    Nu har jag skrivit i jag-form, men det hela var förstås riktat till Paratriplel, och andemeningen är att det nog är viktigt att finna en balans mellan å ena sidan planering/inköp/ordning/etc., å andra sidan att göra musik. Det kan låta trivialt, men är i realiteten svårt. Under en period kan det vara värt att lägga tyngden på planering och dylikt, om man har ett tydligt och klart mål med det, vilket i slutändan innebär att ens skapande underlättas. Men det är lätt att fastna i det också. Och i det avseendet är det oftast fruktbart att revidera sina ambitioner, släppa på kontrollen och försöka lätta på sin perfektionism.

  25. #85
    vela
    vela är inte uppkopplad
    velas avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Sorry om jag påpekade alltför uppenbara ting/upprepade vad andra sagt i mitt förra inlägg. Här kommer i alla fall lite svar på de tidigare ställda frågorna.

    Jobbar du enbart ITB?
    Nej. Dator, eller Logic närmre bestämt, är främst ett sätt för mig att spela in, mixa och enkelt mastra. Viss MIDI-sekvensering förekommer också, oftast för bas och trumsamplingar. Men jag använder t.ex. inte synthar som enbart existerar i datorn, först och främst av den anledningen att jag finner det svårt att arbeta mot en datorskärm när jag programmerar ljud.

    Börjar du med något särskilt "instrument" när du bygget dina låtar?
    Nja, när jag börjar "komponera" handlar det oftast om att jag spelar piano, Rhodes eller synth (någon enstaka gång gitarr). Men det är väl bara det första fröet som sås där. När jag sedan börjar strukturera upp saker och spela in, fokuserar jag först på att bygga upp den harmoniska och rytmiska grunden. Oftast börjar jag nog med att få till triaden av piano/Rhodes/synth + bas + bastrumma (om det är en låt med trummor).

    Vilka är dina viktigaste verktyg?
    Svår fråga. Men typ såhär: För att komponera är ett bra digitalpiano med både välljudande akustiska pianon och Rhodes det viktigaste (jag köpte ett Nord Electro 5 HP relativt nyligen, som jag är nöjd med). För inspiration och "direkt" uttryck är mina gitarrer grundläggande. För att snabbt och enkelt kunna spela in är min patchbay och mitt MIDI-interface viktigast.

    Vad har du för synthar eller trummaskiner och hur är dem kopplade (Ljud, Midi, ja tillochmed el om du känner för att dela med dig av det)

    Jag har inte så värst många instrument egentligen, men de jag har förstår jag och jag kan tämligen direkt få fram fina/användbara ljud ur dem. De flesta maskinerna är desktop- eller rackversioner, men två av dem har lite större klaviatur, en har ett mindre. Att de flesta är relativt små är (förstås) av utrymmesskäl - en kompromiss, helt enkelt. Det är ändå trångt. Nå, såhär:

    Studiologic Sledge (den svarta). Går alltid genom ett litet Alesis Nanoverb, för att jag gillar det ljudet och det är enklare att ha reverbet stående på synthen när jag skapar ljud;

    Nord Electro 5 HP. Går alltid genom ett Alesis Microverb II (ja, jag gillar Alesis) och en TC Electronic Flashback-pedal. Samma skäl som ovan för detta tilltag;

    Roland System-1, med SH-101 plugout; Dreadbox Hades; Yamaha TQ5; Roland JU-06; Waldorf Streichfett; Novation Drum Station (rack); Novation Bass Station (rack); Korg Electribe sampler.

    Audio:
    Alla synthar/trummaskin/Nord Electro --> Neutrik patchbay --> Mackie MDB-2P --> Focusrite Scarlett 6i6 --> iMac/Logic.

    Gitarrförstärkaren är alltid uppmickad, men kopplas in i Scarlett först vid användning. När jag använder min bandmikrofon nyttjar jag en särskild preamp (kopplas på XLR-kabeln). Både förstärkaren och pedalbordet får ström via en Furman power conditioner. Pedalerna på pedalbordet strömförs sedan med hjälp av GigRigs "modular power system".

    MIDI
    Logic --> Yamaha YME8 (MIDI in 1)
    Sledge --> Yamaha YME8 (MIDI in 2)
    YME8 --> MIDI ut till samtliga maskiner exklusive Nord Electro och Electribe.

    Vilka effekter använder du oftast? Hur är dessa kopplade eller var lägger du på dem? I en bus, direkt vid inspelning eller på dem inspelade kanalen i form av mjukvarueffekt?
    Oftast använder jag effekter som jag har ständigt kopplade till vissa instrument (se ovan). De är en del av det ljud jag skapar och jag spelar således in med det. Jag är svag för Alesis-reverb från 1980- och 1990-talen. Därtill har jag en Boss RSD-10 sampler/delay som enda nuvarande effekt (halvrack) inkopplad i patchbayen. Den är konstig och fin. Används på samma sätt, dvs. direkt vid inspelning. Ibland använder jag även maskinernas inbyggda effekter (Sledgens chorus är rätt fint). I övrigt använder jag pluggar på enskilda spår - främst reverb, EQ och kompression. Framför allt gillar jag att variera och blanda när det gäller effekter, gärna i en och samma låt; olika hårdvara på några spår, pluggar på några andra, inbyggda effekter på ett annat, etc.

    Har du någon beskrivande bild?
    Beskrivande och beskrivande, men här är en bild i alla fall...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	velastudio.jpg 
Visningar:	35 
Storlek:	611,6 KB 
Id:	82706

    Vad är du just nu mest stolt över att ha lyckats lösa mellan DAW och dina outboard prylar?

    Kanske att jag fått till något som är begripligt, överblickbart och enkelt för mig. Men jag försöker inte längre att åstadkomma något avancerat, så det kanske inte är så mycket att vara stolt över. Jag är glad så länge MIDI ut från Logic funkar och att jag smidigt och snabbt kan spela in. Så basal är jag.

    Har du en template i din DAW? Ta en screenshot och dela med dig! Gärna med en förklaring.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	velalogictemplate.jpg 
Visningar:	26 
Storlek:	457,5 KB 
Id:	82708

    Jag har en template för inspelning och mixning, och en för enkel mastring. Bilden är på den förra. Där har jag skapat "track stacks" och varje stack, inkluderat dess spår, har olika färg, som synes. Eftersom jag tänker visuellt i hög grad (även när jag gör musik) måste det finnas tydliga visuella skillnader mellan exv. spår i ett projekt. Annars får jag panik. Varje spår har även de pluggar jag oftast använder för instrumentet ifråga.

    Berätta allt du kan tänka på som du känner kan vara relevant, intressant och eventuellt helt ointressant!
    Det enda jag spontant tänker på är att jag nyligen börjat använda Goodhertz CanOpener Studio för att underlätta mixning i hörlurar. Jag har inte lagt ned överdrivet mycket energi/tid på akustik, av en massa skäl, så detta är en god kompromiss för mig. Fungerar hittills bra, tror jag.
    Senast redigerat av vela den 2018-08-14 klockan 07:11.

  26. #86
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Nej så försvann allting jag skrivit när jag köpte cigg i en kiosk och håll telefonen lite klumpigt.. Men basically min uppsättning känns inte kreativ men den är ganska kreativ. Jag har varit rätt produktiv under semestern men känner ändå att problemet är att jag inte sättet igång för då går det ju bra. Kändes den mer inbjudande och kreativ skulle jag nog kunna sätta mig där utan att känna känslan av "det kommer bara bli rörigt".. Ska försöka fokusera på att spara pengar nu så jag kanske kan vara ledig lite mer istället men vissa investeringar kommer såklart behöva göras. Men ska planera dessa väl! Inget mer impulsivt!

    Vill gärna höra mer om vad du gjort för någonting Vela, vad har det lett till, vad var det onödigaste fokuset som inte gav något bra alls och vad gav dig mest? Och vad är ditt bästa råd till en person i liknande situation du varit i (bara en känsla och chansning)?

    Edit:
    Började skriva imorse och såg inte det var du som postat men otroligt intressant och bra beskrivet verkligen!
    Senast redigerat av Paratriplel den 2018-08-13 klockan 18:08.

  27. #87
    vela
    vela är inte uppkopplad
    velas avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Paratriplel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej så försvann allting jag skrivit när jag köpte cigg i en kiosk och håll telefonen lite klumpigt.. Men basically min uppsättning känns inte kreativ men den är ganska kreativ. Jag har varit rätt produktiv under semestern men känner ändå att problemet är att jag inte sättet igång för då går det ju bra. Kändes den mer inbjudande och kreativ skulle jag nog kunna sätta mig där utan att känna känslan av "det kommer bara bli rörigt".. Ska försöka fokusera på att spara pengar nu så jag kanske kan vara ledig lite mer istället men vissa investeringar kommer såklart behöva göras. Men ska planera dessa väl! Inget mer impulsivt!

    Vill gärna höra mer om vad du gjort för någonting Vela, vad har det lett till, vad var det onödigaste fokuset som inte gav något bra alls och vad gav dig mest? Och vad är ditt bästa råd till en person i liknande situation du varit i (bara en känsla och chansning)?

    Edit:
    Började skriva imorse och såg inte det var du som postat men otroligt intressant och bra beskrivet verkligen!
    Jag har funderat nu några dagar på vad jag skulle svara, angående din direkta fråga till mig. Och delvis skämts, då det kan framstå som att mina ansträngningar med min hemstudio på något vis skulle vara exceptionellt smarta, komplexa eller nytänkande. Det är de inte. Men de har åtminstone hjälpt mig. Och jag har även insett att det är just det som är grejen för mig: att strunta i om mina val eller mina lösningar är "beundransvärda" eller inte, och istället acceptera hur jag funkar och vad jag behöver för att kunna skapa musik. För det är det enda som spelar någon roll, när jag väl tänker och känner efter. Nå, återkommer till detta snart.

    Jag tror att jag förstår vad du menar angående din uppsättning och hur den känns både kreativ och inte. Jag kan åtminstone relatera till en sådan känsla: man har saker som funkar bra ihop, fina ljud, osv., men i praktiken är det ändå något som stör och tar emot. Och just de där hindrande känslorna - som t.ex. "det kommer bli rörigt" - har jag också erfarit många gånger. Att så att säga lyckas eliminera dem har varit en av väldigt många åtgärder jag vidtagit.

    Det finns naturligtvis otroligt många sätt man kan organisera en hemstudio, särskilt idag, och jag tror att man är fel ute om man tänker sig att det finns en "bästa lösning" för alla. Jag tror också att man måste finna en uppsättning och ett arbetssätt som är så ändamålsenligt som möjligt, dvs. som främjar det man vill göra. Återigen låter detta förmodligen extremt banalt, men jag upplever att en sådan reflektion behöver göras på djupet om inspelning/skapande ska fungera för en - kanske särskilt i en hemmiljö där det vanligtvis finns en hel del olika begränsningar.

    Först och främst har min process utgjorts av att fundera över en hel del "måsten" och "borden" och överlag arbetssätt/prylar jag varit nyfiken på. Angående det senare är ett exempel att jag under många år försökte integrera olika former av hårdvara med den digitala inspelningsmiljön. Det senaste försöket i raden handlade om att använda kassettportastudior. Jag älskar ljudet av en bastrumma inspelad på en porta, och med vissa låtar kan det även låta fantastisk om man kör en hel (digitalt inspelad) mix genom en sådan. Men för mig blev det väldigt bökigt att i realiteten jobba så. Jag har spelat in på dator sedan 2002 ungefär och jag känner mig som mest hemma när jag jobbar i princip på samma sätt som jag gjorde då: när datorn tar vid, upphör hårdvaran (ja, en dator är också hårdvara, men du förstår nog vad jag menar). Så behöver jag göra för att känna att jag har överblick och en känsla av kontroll. Den enda integreringen i övrigt, om det nu kan kategoriseras så, är väl att Logic skickar ut lite MIDI emellanåt.

    Sedan handlar det vidare, för mig åtminstone, om vad man egentligen behöver. Jag har t.ex. ägt en del trummaskiner, men sålt av alla då jag ändå bara samplade dem och sekvenserade dem i Logic. För det är så jag är van att arbeta. Jag har väldigt svårt att kunna fokusera på att programmera en trummaskins sequencer, särskilt när jag vet hur lätt det går för mig att göra det i datorn. Min Drum Station, som inte har någon inbyggd sequencer, samplar jag också när jag använder den. Jag skruvar till ljudet på den så att det låter som jag vill, sedan samplar jag ljuden och sekvenserar dem i Logic (alternativt sekvenserar jag direkt från Logic och spelar in ett spår). Och så är det klart. Spelar jag live skulle jag nog använda datorn, så en hårdvaru-trummaskin (med inbyggd sequencer, alltså) är för mig överflödigt. Jag förstår dock mer än väl att det inte är så för många andra.

    För att spinna vidare på detta med vad man behöver, så är det ur min synvinkel fullt möjligt att komma till en punkt då man är mer eller mindre färdig med sin hemstudio och uppsättning av instrument. Jag har svårt att relatera till så kallad GAS, snarare finner jag en tillfredsställelse i att landa i en uppsättning som är precis det jag behöver. Det måste finnas variation, det kan jag tillstå, och vissa - nya eller gamla - instrument/dylikt kan definitivt påverka ens musik och musicerande på ett gott vis. Men jag blir stressad av att ha många saker. Om de närapå aldrig används/spelas på, då hör de inte hemma hos mig. Allt måste fylla en särskild funktion. Och användas. (Återigen, jag vet att inte alla fungerar så.)

    En annan form av "borde"/"måste" har att göra med synthprogrammering. Jag skulle mer än gärna kunna programmera en DX-synth. Och jag har försökt. Men det går inte. Jag börjar läsa på, testar, läser på mer, testar lite mer, läser på igen, och lite till, testar, misslyckas, försöker förstå... Och ja, till slut skjuter jag bara upp att fortsätta med det, känner mig dålig över min bristande förmåga, och så är en ond cirkel igång. På samma vis kan det vara med mer enkla synthar, programmeringsmässigt, men där det finns extremt många möjligheter. Jag blir stressad av det, vill förstå allt och, naturligtvis, behärska det. Men återigen, det blir en ond cirkel och jag värjer mig för att ens sätta mig ned och försöka göra något alls med synthen ifråga. Så, istället för att pressa mig själv till att använda sådana instrument, gav jag upp alla de där ambitionerna och accepterade hur jag funkar och vad mina behov är. Sålde av alla mina dåvarande synthar etc., och började om. De synthar och andra instrument jag har nu känner jag väl, och de framstår för mig som relativt enkla. Jag kan hantera dem och uttrycka mig med hjälp av dem, och det är det viktiga.

    För att vara lite mer konkret så är nog min patchbay den främsta investeringen för min del, rent inspelningsmässigt så att säga. Jag övervägde en mixer, men ett skäl till att det blev inaktuellt är att jag aldrig spelar in mer än ett instrument i taget (det finns förstås andra skäl till att ha en mixer, men det är en annan sak). Med hjälp av patchbayen är allt förstås inkopplat hela tiden, i princip ingenting behöver kopplas in för att jag ska kunna sätta igång. All ström (förutom till ljudinterfejset och ett par synthar och effekter) slås på med en enda brytare på en av skarvsladdarna. Samma sak gäller med gitarrerna - pedalbordet och förstärkaren slås båda på med en brytare (på en Furman power conditioner). Detta har underlättat väldigt mycket för mig, mer än man kan tro. Jag behöver t.ex. aldrig oroa mig för någon röra längre. Och jag är väldigt känslig för när det blir rörigt, samtidigt som jag kan ha svårt för att itu med det. Min DI-box var också en god investering, då jag hade lite problem med dels låg signalnivå från några effektenheter/-pedaler, dels jordloopar.

    En sista tanke rör detta med akustikbehandling etc. Egentligen har jag inte så mycket att säga om det. Min lösning angående det är förmodligen relativt temporär. Jag har inte akustikbehandlat mitt arbetsrum, men det är en hel del saker i rummet (bokhyllor, gardiner, etc.) som eventuellt hjälper till lite. Det funkar okej att mixa etc. i mina monitorer, men det är inte optimalt, därför håller jag som sagt på att övergå till att använda hörlurar mer. Men förhoppningen är att jag ska kunna bo i ett hus inom en viss framtid, och då kommer jag att akustikbehandla det/de rum som då blir platsen för min hemstudio.

    Sorry för långt inlägg, som kanske inte tillför så värst mycket nytt för dig. Men jag hoppas att jag ändå kunnat beskriva några av de saker jag "fastnat" i och sedermera jobbat med att ta mig ur (och fortfarande jobbar med). Hoppas också att det är begripligt, det jag skrivit. Fråga gärna om något är oklart eller dylikt.
    Senast redigerat av vela den 2018-08-17 klockan 10:11.

  28. #88
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Åh jag orkar inte. Ännu en gång försvann allting för jag skulle ladda upp en bild jag precis tog och så hade jag kopierat texten innan men iPhone kanske "glömmer bort" när man tar en bild?.. Aja..

    Kort sagt. Jätteintressant! Känns som jag kunde skrivit det om 2-3 år som jag känner nu. Kanske slänger iväg ett PM och frågar om lite detaljer om sådant jag själv behöver en extra åsikt om. Men det var jätteintressant åtminstone för mig att läsa, tro inget annat!
    Det där om stressen med att ha massor prylar man inte använder har jag känt på senare dagar. Jag blir fäst vid få prylar och därefter använder jag dem och enbart dem.


    Sry jag inte skrivit så mycket, inte helt på topp dessvärre med mycket ångest och även varit / är sjuk.

    Jag har iaf gjort om rummet nu Ännu en gång och denna gången blev det riktigt bra. Känns riktigt bra iaf. Luftigt och mycket mer inbjudande än tidigare. Fått ett annat tankesätt angående att köpa saker också, försöka tänka lite mindre, dvs inte en stor köpplan där massor saker behöver köpas vartefter och man inte vet var man ska börja utan försöka begränsa sig till en sak eller iaf en mycket mindre budget för en eller tre mindre saker. Som exempelvis möbler / inredning.

    Behöver fortfarande få upp lite på väggar och någon schyst lampa såklart men det känna bättre än tidigare. Halva rummet är i lite oordning så det får inte vara med:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	B2C7AA9C-629F-45E1-A151-3D94BBDA40B8.jpeg 
Visningar:	62 
Storlek:	790,0 KB 
Id:	83057

  29. #89
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Det ser ju superbra ut på bilden tycker jag!

    Att ta planering, inköp osv i steg och i lugn takt är det enda som funkar för mig åtminstone. Ibland har jag tokköpt och försökt fixa allt på en gång. Det brukar bara bli en röra av det...

  30. #90
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Ser Najz ut para!

  31. #91
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jepp, ser trivsamt ut! Testa det där ett tag och utvärdera!

  32. #92
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag satsade pengarna på en sån här:
    https://www.wearedorothy.com/collect...pecial-edition

    En karta över dansmusiken, så att man inte går vilse i studion...
    Senast redigerat av Aos den 2018-08-30 klockan 09:48.

  33. #93
    vela
    vela är inte uppkopplad
    velas avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Paratriplel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åh jag orkar inte. Ännu en gång försvann allting för jag skulle ladda upp en bild jag precis tog och så hade jag kopierat texten innan men iPhone kanske "glömmer bort" när man tar en bild?.. Aja..

    Kort sagt. Jätteintressant! Känns som jag kunde skrivit det om 2-3 år som jag känner nu. Kanske slänger iväg ett PM och frågar om lite detaljer om sådant jag själv behöver en extra åsikt om. Men det var jätteintressant åtminstone för mig att läsa, tro inget annat!
    Det där om stressen med att ha massor prylar man inte använder har jag känt på senare dagar. Jag blir fäst vid få prylar och därefter använder jag dem och enbart dem.


    Sry jag inte skrivit så mycket, inte helt på topp dessvärre med mycket ångest och även varit / är sjuk.

    Jag har iaf gjort om rummet nu Ännu en gång och denna gången blev det riktigt bra. Känns riktigt bra iaf. Luftigt och mycket mer inbjudande än tidigare. Fått ett annat tankesätt angående att köpa saker också, försöka tänka lite mindre, dvs inte en stor köpplan där massor saker behöver köpas vartefter och man inte vet var man ska börja utan försöka begränsa sig till en sak eller iaf en mycket mindre budget för en eller tre mindre saker. Som exempelvis möbler / inredning.

    Behöver fortfarande få upp lite på väggar och någon schyst lampa såklart men det känna bättre än tidigare. Halva rummet är i lite oordning så det får inte vara med:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	B2C7AA9C-629F-45E1-A151-3D94BBDA40B8.jpeg 
Visningar:	62 
Storlek:	790,0 KB 
Id:	83057
    Äsch, synd att din text försvann. Jag vet dock hur det är, och har lärt mig läxan den hårda vägen; numera kopierar jag frenetiskt all text närhelst jag skriver något på internet.

    Fint att höra att min långa utläggning kunde vara till någon liten nytta i alla fall. Och skriva gärna PM om du vill!

    Men tråkigt att höra om ångest/sjukdom. Vet dock alltför väl hur också det är.

    Nå, rummet ditt ser ju väldigt fint ut! Rent, mysigt, balanserat och inbjudande. Lampor och väggornament kan man ganska snabbt ordna till, när andan faller på och orken finns.

  34. #94
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Off-topic: Jag hoppas ni ser det komiska i att TS frågar om råd hur man bäst får flow och stabil studiomiljö och den som svarar heter vela. Medge att det är lite kul?! <3

  35. #95
    vela
    vela är inte uppkopplad
    velas avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Off-topic: Jag hoppas ni ser det komiska i att TS frågar om råd hur man bäst får flow och stabil studiomiljö och den som svarar heter vela. Medge att det är lite kul?! <3
    <3

    (Mitt användarnamn är förstås ingen slump; jag tänker mig att mitt livslånga velande medfört att jag tvingats lära mig att ta väldigt genomtänkta beslut. Lite som med rädsla och mod.)

  36. #96
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Det har faktiskt varit ganska inbjudande men inte spenderat så mycket tid där trots allt tyvärr.

    Varit lite otålig kring att få ordning på det sista jag vill fixa innan "steg 1" kan kännas lite uppnått men åtminstone inte köpt annat än en mikrofon, en Neumann TLM 193 men väldigt glad över köpet då den låter väldigt bra på min röst enigt mig. Väldigt förlåtande på något sätt vilket jag också läst den ska vara, osäker på om jag verkligen förstår vad som menas med att den ska vara mörk dock för jag tycker den låter väldigt lik exempelvis min SE x1 men liksom, lite "stabilare" eller "bättre" hehe.

    Men det jag väldigt gärna önskar nu är ett rack så jag kan stoppa in lite effekter och min patchbay. Spanat in thomann's bordsrack på 4U men inte hittat någon som iaf både säljer och svarar på meddelande så kanske blir att köpa nytt helt enkelt.

    Men det är svårt, sålt av lite grejer nu äntligen och har lite mer pengar men frågan är om jag nu ska köpa:
    FMR RNC - begagnad för halva priset så jag kan ha lite lätt kompression vid tracking (eller ska jag spara ihop till någon dyrare kompressor eller kanske channelstrip?)
    27" skärm - kompis som säljer för 1000 kr (kommer jag känna jag får bättre översikt om jag har en extra skäbest
    Rack 4U - Beställa ny från Thomann + smått och gott, kanske även RNC:n?!
    Spara mina hårt intjänade pengar.. - så tråkigt men kanske det mest vuxna beslutet.... Observera en stor spärr för att slutföra mina låtar är att jag känner och inbillar mig att jag inte "spelar in på riktigt" än utan bara gör demos, även fast jag verkligen försöker och vill och är medveten om att jag inbillar mig.

    Observera jag i första hand inte vill ha en mix setup utan bara en riktigt bra låtskrivare och inspelnings setup! Även om jag kommer försöka mig på mix så snart jag börjar slutföra låtar.

    Kommer säkert skicka ett PM för att få lite veliga råd ;-). Bara inte hunnit tänka på det.

  37. #97
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Akustisk gitarr och filtkudde?

  38. #98
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag har aldrig testat just RNC:n, men extern kompression vid tracking är trevligt, men absolut inte nödvändigt. Stor skärm kan vara jäkligt smidigt om man jobbar med många spår, men gör man det inte kan annat vara viktigare. Och det har gjorts åtskilliga skivor med gott om spår på en laptop.

    Jag tycker du ska försöka använda det du har, som du har det nu och bara ändra om, köpa nytt, sälja osv, när du märker att nåt specifikt stör.

  39. #99
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Jag slog faktiskt till på RNC:n, i värsta fall dyker den upp här några hundra-lappar billigare om ett halvår när jag orkar göra en rensning bland sakerna jag inte använder hehe.

    Angående extra skärm, är jag rätt sugen på det då jag har en förhoppning på att slippa "slåss om yta" på skrämen, den skärm jag använder nu har dessutom en upplösning att ganska allting blir ganska stor.
    Så jag är intresserad av att testa detta men lite osäker angående om det är rätt att spendera pengar på en sådan nu, men hoppas kunna göra någon bra deal med min vän där jag får ner priset en sväng och ger han någonting han hellre vill ha än cash osv, men han ligger hemma lite sjuk nu så inte hunnit prata med honom om det.

    Vet jag har allting jag behöver för att göra bra musik och jag tycker jag gör det redan nu, men det behövs ett lite bättre arrangemang, lite mer sound-shaping verktyg, eller iaf verktyg jag klarar att använda.
    Jag har tänkt på att skaffa en Channel-strip nu senaste dagarna men så svårt när jag helt omöjligt kan veta vilken som passar mig bäst men kanske det spelar mindre roll bara jag kan lägga på en liten liten gnutta (eller otroligt mycket någon gång här och där) kompression på en gitarr, synth eller sång och skära bort lite av mud, bas eller diskant så kanske det känns lite mer verkligt att skapa en låt, kanske spenderar jag 5-15 minuter längre på gain-staging än de 0,5 sekunder jag lägger idag men jag tror ändå att jag faktiskt sparar tid i slutändan, för förhoppningsvis kommer ljudet som kommer in vara det jag vill ha, i större detalj än idag. (även om det formas senare i mixen också tror jag att det är ett måste för att jag ska ta mig ur denna "inte göra klart låtar"-svacka jag hamnat i sedan tre år, eller 4-5 år om vi räknar ända sedan då jag faktiskt slutförde en låt och faktiskt fick den mastrad av outshape här på forumet)..

    Oj ett långt och rörigt ärende igen.. Sorry, jag "smiter in lite på jobbet skriver en rad" då jag jobbar kväll och helg.

    Behöver nog testa på lite mer ljudtekniska produkter, gärna hårdvara, för att förstå vad dom kan göra, för just nu känns allting som inte är perfekt inte kommer låta bra efter mix heller och det kommer jag nog känna tills jag dels själv kan forma vid inspelning, och pluggar känns nästan lite overkliga eller plastiga för mig, tyvärr, även om jag vet det är placebo och inget verkligt, kanske släpper även den tanken när jag fått känna på hårdvara.

  40. #100
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Det kan iofs finnas ett par argument för att ha en channel strip (eller för den delen en kompressor) före A/D-omvandlarna och alltså spela in den vägen. Vilket är vad jag uppfattar att du vill göra?
    1) En analog channel strip kan låta bättre än en virtuell i datorn
    2) Tar man oåterkalleliga beslut kring EQ, kompression etc innan allt hamnar i datorn, så slipper man en del av problemet med att man har så många valmöjligheter i datorn, att man kan fastna i väljandet

    Men.

    För det första kan det kosta ganska mycket att köpa en channel strip som de facto låter bättre än det du kan göra i datorn.
    Och för det andra så måste du antingen vara väldigt försiktig med vad du gör med din channel strip, eller ha väldigt bra koll på vad du håller på med, för att inte hamna i ett läge där de där oåterkalleliga valen du gjorde på vägen in till datorn är val du kommer att ångra när det är dags att mixa.

    Bättre då att lägga sina pengar på ett bra ljudkort, med bra pre-ampar och låg latency (så att man kan monitorera sin inspelning via pluggar i datorn vid behov) och på en bra mikrofon (vilket du redan gjort), bra monitorer och möjligen outboards för send-effekter (t.ex. så är fjäderreverb och bandekon som ditt Space Echo svåra att simulera bra i datorn), än på outboards som ligger mellan ljudkällan och datorn vid inspelning.

    Jag kanske har fel, men jag får en känsla av att du vill bygga upp den perfekta hemstudion innan du börjar spela in. 35 års erfarenhet - där jag bland annat provat just den vägen - säger mig att det inte är en fungerande väg.

    Jag vill påstå att man faktiskt inte kan veta vad man behöver eller inte, förrän man testat i en verklig inspelningssituation. Och ett rimligt första steg är då att börja med att testa det man faktiskt redan har. Visst behöver man en stabil grund, men jag skulle nog våga påstå att du redan har det, med råge.

  41. #101
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Du har så rätt i att jag i många fall avvaktar att "spela in" på sätt och vis iaf.
    Jag menar, jag spelar typ bara musik/instrument när jag spelar in. Men jag har fastnat i en tanke där jag känner att det inte blir på riktigt förens jag kan göra det via en ok channelstrip eller ja, delarna av en funkar också.

    Jag längtar tillbaka till det där när man lånade en porta och spelade in och sedan var det i princip inge valmöjligheter, det lät ibland bra och ibland dåligt men det var riktigt kul och produktivt, att jag sedan Inte kan minnas att jag någonsin fick ut låtarna ifrån porten pga avsaknad av minneskort-läsare eller dylikt är ju en annan grej..

    Jag har ju spelar in en hel del grejer förut och gjort klart men jag vet inte hur jag tänkte på den tiden men jag saknar det verkligen.

    Nu vill jag bara komma till en punkt där jag känner jag kan slutföra det jag påbörjat och dessvärre kräver nog det någon form av förändring. Just nu kör jag den lätta vägen och köper prylar, jag hoppas det ska få mig att slutföra saker eller åtminstone inse att det inte spelar någon roll för slutprodukten vad jag använder så länge jag gör det ordentligt och har tiden till det.

    Jag tror dock det skulle gynna mig väldigt mycket att kunna få commit:a till olika ljud.
    Att liksom kunna avgränsa tracking och mix. För ofta hamnar jag i ljudpill med eq och kompressor mitt i inspelningen, sedan försvinner en halvtimme och helt plötsligt märker jag att låten är helt annorlunda och ofta "mudd"-ig, "men ta bort pluggen då?", men då är jag där jag började och det fanns ju en anledning till att jag började pilla på trummorna/basen/rytmiska synthen osv och det är ofta efter något enstaka inspelat track till jag brukar tröttna.

    Jag hoppas kunna lära mig mer om kompressorer och eq's av att ha hårdvaran, och som många säger så är man ofta inte tillräckligt bra för att uppnå ett bättre ljud via hårdvara än software men det kanske kan hjälpa till att rättfärdiga ett billigare köp helt enkelt? Det är inte direkt karaktären jag är ute efter nu utan funktionen och gärna ganska transparent sådant även om det vore kul med viss färgning. Men inte kan alla channelstrip för < 5 000 kr vara dåliga? Eller? Bör jag istället köpa alla var för sig? Preamp, kompressor och eq? Det lär bli dyrt men kanske värt det? Jag köper hellre någonting i onödan och lär mig den hårda vägen, än att inte våga eller snåla och inte lära mig någonting och vara kvar i samma tråkiga situation som nu undrandes om *pryl X* skulle ge mig det jag saknar.
    Jag lär mig bäst och jag lär mig då jävligt bra den hårda vägen.
    Jag baserar dock gärna mina köp på vad andra ger för råd och rekommendationer. Liksom "jag vet detta är dumt men jag måste göra det här, vad vore det bästa valet i min situation?"

    Och som sagt, det är för tracking enbart. För att kunna forma ljuden lite innan de når konverteraren. Jag kommer såklart börja väldigt försiktigt och därefter försöka bli bättre.

    Jag har verkligen letat efter ett sätt att lära mig mer om detta utan att köpa grejer men jag är väldigt dålig på att hitta det jag letar efter om det inte handlar om någonting jag är väldigt passionerad om och även om jag älskar att göra musik och skapa låtar är det inte en passion att syssla med ljudteknik för mig utan någonting jag får ta på köpet eftersom jag arbetar på det sätt jag gör och inte ser något annat sätt som en möjlighet.
    Har ni tips tar jag väldigt gärna emot dem, böcker (gärna digitala och gratis / billiga), videos, pods, forumtrådar osv! Nu handlar tråden om själva workflowet och rummet men detta får ses som en del. Det jag är mest intresserad av just nu är låtskriveri. Men det får inte vara tråkigt och det får väldigt gärna handla om och berätta om de 4 / 5 elementen en låt ska innehålla, jag syftar på rytm, lead, foundation osv! Arrangemang är också intressant och en del av det såklart. Jag skulle vilja lära mig mer om det och kunna analysera bättre och nörda ner mig ordentligt i det. Även liknande tips på ljudtekniks grejer är intressant, dvs eq, kompression osv. Jag känner jag läst grunderna 10 gånger men jag är i princip kvar på samma basic nivå jag var för tio år sedan! Förutom att jag lärt mig massor namn på gamla kompressorer och ord som karaktär och "värme"...

    Jag vet, jag vet.. Man lär mig bäst genom att praktisera / utöva men det gör jag så mycket jag kan, det jag vill ha är någonting att använda min tid på tunnelbanan till något vettigt istället för att som idag söka fram någon random Youtube-video med taskigt ljud som jag känner mest är upprepning av allting jag hört tidigare.

  42. #102
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag ska poängtera att jag tycker jag känner igen mig själv mycket i det du skriver och kanske gör jag därför misstaget att tro att det som visat sig vara rätt och fel för mig gäller dig också. Så behöver det ju inte vara! Dock, jag kan bara ge råd utifrån hur det funkat för mig.

    Jag måste, trots som sagt 35 års erfarenhet, ständigt kämpa mot min impuls att fokusera på den perfekta setupen. Det är så lätt för mig att skylla mina perioder av improduktivitet på att jag inte har rätt grejer, så lätt för mig att tänka att jag bara ska vänta tills jag skaffat den där grejen också. Men om jag ser tillbaka på när jag varit mest respektive minst produktiv, så är det inget snack om saken - det finns nästan inget samband alls mellan vad jag haft för utrustning och min musikaliska produktivitet.

    Jag säger "nästan", för visst kan jag få en kortsiktig ökning av inspirationen av att köpa en ny pryl. Och visst blev jag mer produktiv när jag kom över en viss nivå på utrustningen. Men den lägstanivån var grymt låg, oerhört mycket lägre än det du har nu. Det enda bättre utrustning inneburit har för mig varit bättre ljudkvalitet, men även där kom peaken med betydligt enklare grejer än du har nu.

    Det som istället varit avgörande för produktiviteten har varit mitt fokus på att just skriva och spela in låtar. Det har både handlat om livssituation (det var enklare när jag var arbetslös!) och om beslutsamhet. Under ett par år så gick jag ingenstans utan en liten diktafonbandare (detta var före smart phones) och visslade eller nynnade in varenda låtidé jag fick. Sen satte jag mig nästan varje helg och lyssnade igenom veckans resultat och gick vidare med det bästa. Det gav mig säkert ett femtiotal färdiga och inspelade låtar.

    Det som varit avgörande för ljudkvaliteten på det jag spelat in har också till häpnadsväckande liten del haft att göra med min utrustning. Från den dag jag gick från kassettporta till rullband, en gång i urtiden, så har ljudkvaliteten nästan bara haft att göra med min kompetens och den kompetensen har i sig nästan bara haft att göra med hur mycket jag spelat in och mixat.

    Alltså - praktik före prylar.

    Och för att svara på din konkreta fråga om channel strip, så skulle jag nog våga påstå att en för 3 - 4 k säkert är bra, men förmodligen inte ett dugg bättre än det du redan har inbyggt i din DAW. Och, för att upprepa mig själv, så finns det uppenbara nackdelar med att spela in genom en channel strip, nackdelar som jag personligen inte tycker uppvägs av de få (om några) fördelarna. Visst, hade jag obegränsat med pengar, tid och ljudisolerat utrymme, så skulle jag skrota datorn och bara köra hårdvara. Men nu har jag inte det och då tycker jag som sagt att det finns betydligt viktigare saker att lägga pengarna på. En channel strip ligger lååååååångt ner på min personliga prioritetslista. Liksom de separata delarna. Jag sålde t.ex. nyligen min alldeles utmärkta externa mic-preamp, eftersom jag insåg att mitt ljudkorts inbyggda pre-amps lät nästan lika bra och att det faktiskt mest bara blev krångligare att ha en extern mic pre dessutom.

  43. #103
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    En sak till, angående att ta beslut tidigt under inspelning. Jag vet att det finns de som tycker det funkar bra att s.a.s. mixa varje spår vid inspelning. Men jag håller inte alls med. Visst, om vi snackar om effekter som man kan känna är integrerade med instrumentets själva grundljud, saker som får en att spela helt annorlunda än om effekten inte funnits där, det är en sak. Men annars så är min personliga erfarenhet, efter att ha testat den tesen, just för att komma runt mixvelande senare, att det väldigt lätt får motsatt effekt. För det gör det ofta bara så mycket svårare att få ihop en fungerande mix i slutänden.

    Så vad jag tvärtom landat i är att undvika allt som har med mix att göra, tills att alla spår är inspelade. Det är ju inget kul att vid slutmix inse att man hade behövt mer botten i leadsången, om man skurit bort all botten därifrån redan vid inspelningen...

  44. #104
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Jag förstår din poäng och vill bara tydlig med att jag inte säger emot den alls tvärtom håller med.

    Det kommer inte förbättra märkvärt mycket på slutprodukten men det kanske skulle kunna hjälpa mig komma dit, till slutprodukten alltså. Som sagt, det hjälper mig att känna att jag gör något på riktigt och jag kan i mitt personliga fall inte tänka mig ett bättre sätt att faktiskt spendera tid med kompresorer och eq's än att skaffa en hårdvaru-version av dem så att jag slipper fundera på vilken av alla mjukvarukompressor jag ska välja, en av logic's 5 olika? Kanske testa en ny demo av fabfilters? Osv.. Utan att bara ha en att välja på och bara vid tracking just för att jag ska kunna låta datorn och Logic Pro bara vara en multi-track recorder i processen. Jag vet alla dem jag försökt skapa låter med skulle uppskatta att slippa uppleva mig sitta vid datorn och be dem bara tysta så att jag kan lyssna om det låter bra.

    Men jag uppskattar din input och har hört många säga samma sak men jag har svårt att släppa det, jag har ju försökt över två år att släppa det och istället fortsätta i datorn men det fungerar helt enkelt inte bra för mig just där närvarande innan jag fått chansen att faktiskt känna med händerna. Så jag tror verkligen en enkel channel strip skulle ge mig väldigt mycket i form av lärande, om jag varit otydlig med det, för det handlar mycket om det psykologiska. Att känna man gör någonting på riktigt.

    Jag spelar självklart om det som inte passar vid mix och gör "rätt" den gången och lär mig förhoppningvis tills nästa gång.
    Själva preampen är jag väl inte missnöjd med men snarare att jag tror det vote smidigare än att route ut ljudet även om jag då skulle kunna spela in en orörd track (men detta är idiotiskt, jag orkar inte mer röra och jag kommer isåfall hellre spela in det på nytt).

    Hoppas det klargör bättre hur jag tänker kring outboard. Det handlar väldigt lite om ljudkvaliten. Det låter bra redan nu men det skulle kännas bättre för mig att göra detta. Sedan måste jag såklart sätta stopp för mig själv någon gång och säga nu räcker det fram tills en begränsning verkligen hindrar mig från att göra någonting.
    Senast redigerat av Paratriplel den 2018-09-08 klockan 10:49.

  45. #105
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Insåg jag varit dålig på att posta musik här så jag tänkte jag skulle göra det för att bevisa jag inte bara sitter och väntar på den perfekta studion...

    Detta är en remake av en låt jag tidigare skrivit, tänkte jag skulle försöka sätta ihop en EP med gamla låtar, då blir det ett moment mindre liksom eftersom låten i stort sätt är färdigskriven. Det är dock svårare än vad det låter för börjar fundera på vad som ska ändras osv men det kan nog vara nyttigt!

    Problemet är som sagt också en känsla av att "det blir mer på riktigt när jag har en kompressor att spela in genom" eller EQ eller bättre preamp osv. Men jag är ju inte missnöjd med ljudet liksom utan snarare att jag känner någon inbillning att jag kan uppnå det snabbare och enklare.. Men jag vet inte, jag tror inte jag kan släppa det förens jag testat och jag tror nog inte att nackdelarna överväger fördelarna av att testa åtminstone!

    Här kommer låten! Tar jättegärna emot feedback. Denna är inte mixar men jag har ett high pass här och där för att få bort lite energislukande grejer osv, kompressor med någon modifierad preset på trummorna samt stereomix kanalen.

    Jag hoppas det fungerar att spela upp!

    Lovar att sluta med OT snart och återgå till ämnet samt eventuellt skapa en eller möjligtvis fler trådar som är mer specifika men jag hatar att ha mig själv som ämne men antar jag är i behov av det just nu.


    Uppdaterad och lite mer vågad

    Click here for Paratriple's tragglande!
    Senast redigerat av Paratriplel den 2018-09-10 klockan 13:40.

  46. #106
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Trevlig klassisk syntpop! Och i mina telefonhörlurar, som iofs inte har särskilt rak frekvenskurva, så lät snutten bra mixad.

    Du spelar alltså redan in och är inte nöjd med att jobba som du gör och dessutom väldigt sugen på en channel strip? Det låter ju som att du borde köpa dig en channel strip!

    För att fortsätta med förtydliganden, så är jag inte principiell motståndare till att spela in genom en channel strip. Många proffs gör ju så, eller plockar ihop motsvarande funktionalitet med hjälp av separata burkar.

    Min argumentation byggde mest på a) att jag uppfattade att du drog dig för att jobba med musiken tills din setup var "färdig" och b) att jag personligen tycker att en channel strip eller liknande är något som kommer ganska långt ner på listan. Med det sagt, så ska du inte bli förvånad om jag börjar starta trådar om att köpa motsvarande en channel strip i API 500-format inom några månader. Jag har redan plockat ganska mycket av det som ligger före på min egen priolista, så det börjar nog bli dags. Även om det jag är mest intresserad av är att färga ljudet, inte att förbättra mitt workflow.

    Jag förstår vad du menar med "på riktigt", jag känner bara inte den saken just i den delen av processen. Däremot så känner jag så när det gäller virtuella instrument och för mig så hjälper det inte med externa kontrollenheter heller, utan ska jag trivas, så måste det vara hårdvara. Synd, för det vore ju så mycket smidigare att vara en renodlad laptop-musiker och köra allt ITB.

  47. #107
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Tack!

    Och då var det som sagt bara någon EQ jag lagt på för att skära av lite low end! Vill lova att de flesta av mina låtar inte låter så dock även om själva låten är rätt bra (enligt mig). Jag tror dock det handlar om arrangemang i kombination med att jag är slå och inte orkar ställa in ljudet efter resten av låten, svårt lätt man kanske inte redan från början vet hur man vill den ska låta.

    Jag kollade kontot och jag får nog avvakta med inköp av channel-strip någon månad till åtminstone oavsett. Men idag bor min RNC komma så ska bli intressant att testa den och låta den avgöra lite om jag kommer ha nytta av mer outboard gear.

    Jag hoppas väl innerst inne att jag egentligen ska klara mig på det jag redan har av anledning för plats och ekonomi. Kanske ska man jag istället spara pengarna för att hyra en studio och en studio kille/tjej med den hårdvaran som skulle kunna ge det jag letar efter i mix och möjligtvis någon enstaka omtagning av sång eller dylikt. Det vore ju det absolut bästa men hur kul blir det .

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-21, 16:05
  2. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-07-31, 23:02
  3. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 23:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •