Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Ljudlägga iMovie via Logic

  1. #1
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran

    Ljudlägga iMovie via Logic

    Jag skulle behöva lite tips för att komma igång med ljud till iMovie genom Logic.

    Som nästan total novis på film/video men van vid Logic så känns det helt givet att jag, för att förse videoklipp med ljud skall använda Logic. Ljudredigeringen i iMovie är väl rätt rudimentär? I Logic vet jag att jag kan göra allt jag vill med gott resultat.

    Det handlar om enklare videofilmer men det jag ändå undrar är hur den korrekta arbetsmetoden är numera. Frågan kanske likaväl kunde gälla Final Cut. Finns det någon synkprincip som funkar foolproof?

    Jag testade att göra ett grovklippt iMovieprojekt.
    • Exporterade en "visningskopia" i mp4-format som kom upp perfekt i Logic.
    • Redigerade ljudet och lade till lite grejs.
    • Bouncade till fil.


    Men sedan är frågan hur man skall gå tillväga? Jag kan boucea till ljudfil och till videofil från Logic. Ljudfilen kan jag dra in i iMovie och manuellt lägga i synk, ta bort originalljudspåret. Men det känns ju lite primitivt och skulle jag vilja byta ut enbart en del så är ju frågan hur jag får ljudet i synk.

    Det andra alternativet är att låta Logic bädda in det nya ljudspåret i videoklippet men kan det vara skadligt för bildkvaliteten? Dessutom kan jag ju inte ändra något i filmen efter detta väl?

    Alla tips mottages gladeligen.

  2. #2
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Jag skulle köra med Davinci Resolve som också finns i en gratisversion till videon. Det finns faktiskt numera ljud editering i Resolve som heter Fairlight men videoindustrin fattar inget och uppfinner hjulet igen dessvärre så det suger enligt mig. På video är Resolve däremot riktigt bra och används i Hollywoodfilmer.

    Logic 9 32 bitarsversionen är väl det senaste som kan hantera video på så sätt att man kan låsa upp videon när det gäller ljudet och manipulera det eller byta ut det. Man kan få synka för hand genom att dra ljudspåret rätt förhållande till videon. Sen är det bara att dra in filmen/erna i Resolve och redigera om det behövs och sen skriva ut den.

    Har du en färdig film som du är nöjd med och bara vill byta ut ljudet på så behövs ju inte Resolve utan då räcker det med Logic. du kan bara köra en video åt gången i logic.

    Lycka till

  3. #3
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Tack för tipset. I första hand räcker iMovie för mig men det kan vara bra att ha alternativ.
    Klarar Resolve att göra audiobaserad synkning som Final Cut Pro kan (men inte iMovie)? Det är en väldigt bra funktion för oss som håller på med musik.

    Logic Pro X senaste kan också extrahera ljudspår och embedda ljudspår. Däremot som sagt vet jag inget om huruvida kvaliteten i videon påverkas om man embeddar i Logic.

  4. #4
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Har tyvärr inga bra svar på frågorna ovan men då jag suttit med iMovie och klippt egna videor har jag haft ljudspår klart från Logic som jag importerat in i iMovie och har sedan försökt att klippa efter musiken så att det ska bli skönt flow. Tycker dock att det är svårt att göra klipp i synk i programmet. Har för mig (jobbade senast i imovie för 6 månader sedan så ta't med en nypa salt) att man inte kan göra exakta klipp utan måsta hålla sig till apples synktider som inte stämde överens med mina

    Kvalitén vid exporter blev bra. Finns ju dock olika inställningar för detta och jag brydde mig inte supermycket eftersom det ändå skulle upp på youtube. Men jag exporterade då alltså från imovie. Visste inte om att det gick att jobba med video i Logic...

  5. #5
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Det blir ingen skillnad på kvaliten på videon inte i 9an i alla fall, jag tror den sista versionen av Resolve kan det men är osäker. Däremot så finns Resolve i en mycket kraftfull gratisversion och final cut är nog omseglat redan för några år sedan enligt mig. Resolve har som jag ser det ett mycket mera logiskt och mindre krångligt upplägg och gränssnitt än Imovie och sist jag provade att rendera ut en video i Imovie så tog det evigheter. Resolve om du har en någorlunda ny maskin renderar ut full hd kanske till och med snabbare än realtid dvs en 25 fps video kanske renderas till disk i uppåt 30 fps men som sagt det beror på hårdvaran.

    I resolve kan du både redigera samt fixa till dina färger eller spejsa till det det är kort sagt förmodligen på G att bli marknadsledande så att det finns i en gratisversion är helt enkelt fantastiskt. Den senaste versionen 15 som bara finns i beta ännu där har dom lagt till fusion som är ett program som används till att göra specialeffekter och greenscreen vilket väl är standard i alla filmer nu för tiden så dom kan spela in i studio och sen lägga ditt bakgrunder/miljöer via dator och slippa åka världen runt till inspelningsplatser.

  6. #6
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har tyvärr inga bra svar på frågorna ovan men då jag suttit med iMovie och klippt egna videor har jag haft ljudspår klart från Logic som jag importerat in i iMovie och har sedan försökt att klippa efter musiken så att det ska bli skönt flow. Tycker dock att det är svårt att göra klipp i synk i programmet. Har för mig (jobbade senast i imovie för 6 månader sedan så ta't med en nypa salt) att man inte kan göra exakta klipp utan måsta hålla sig till apples synktider som inte stämde överens med mina

    Kvalitén vid exporter blev bra. Finns ju dock olika inställningar för detta och jag brydde mig inte supermycket eftersom det ändå skulle upp på youtube. Men jag exporterade då alltså från imovie. Visste inte om att det gick att jobba med video i Logic...
    Det går nog inte att manipulera själva videon ens i Logic x utan det är bara ljudspåret.

  7. #7
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nubira Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det går nog inte att manipulera själva videon ens i Logic x utan det är bara ljudspåret.
    Ja, Logics videokapacitet är för ljudläggning. Inte för videoredigering.

    Kolla upp Resolve....
    Jag fattar inte ljudgrejen är det Farilight som i Fairlight CMI? De legendariska samplingsmakarna och sedemera datorredigeringspionjärerna? Verkar som det. De har alltså gjort ljuddelen i Resolve?
    Senast redigerat av Oortone den 2018-04-22 klockan 10:23.

  8. #8
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Lika bra att ladda ner gratisversionen innan de ångrar sig...

  9. #9
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Dom ändrar sig nog inte jag tror det har funnits en gratisversion som är hur kompetent som helst sen dom köpte upp Davinci Resolve.

    Dom köpte Fairligt också men det suger enligt mig så kör på Logic för ljud. I filmindustrin så verkar det vara tal/prat som är högsta volym så bara där blir det jätterörigt. En kompis dog och hans släkt ville ha det jag hade med honom så jag började göra en kort film med blandat musik och när vi är ute och går och sånt. Det gick inte att fatta hur man ska tänka ang. ljudet i fairlight överhuvudtaget trots alla år med olika ljudinspelningsprogram då det blev distat som fan hur man än gjorde så jag gav upp och gjorde en film där vi är ute med hunden och sen separata musikfilmer. Han var verkligen en duktig låtskrivare lite i Dylan traditionen men hade akdrig tid att vänta till jag det var inställt och klart för inspelning så jag gav upp och körde med en webkamera vilket i sig suger riktigt hårt i och med att hans låtar var så bra men så var det.

  10. #10
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Konstigt med Fairlight. Jag har jobbat med deras "riktiga" redigeringsprogram och det är (var?) helt fantastiskt. Makalöst till ljudläggning/dokumentär och liknande. Dock inte till musik eftersom de då inte hade midi integrerat. Men det är längesedan nu cirka 15 år sedan. Krävde egen hårdvara på ett operativsystem som hette OS9, inte att blanda ihop med Apples gamla MacOS 9.

  11. #11
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Det kan nog bero på att det bakades in från och Resolve 14 och så vitt jag vet så var det inte helt buggfritt men det har dom säkert fixat nu. Det underlättar nog om man har deras hårdvara också. Det senaste resolve 15 är fortfarande i beta stadiet men där har dom lagt till fusion också.

    Det är nog bara att logiken i upplägget på fairlight och hur det funkar som inte passar mig som daw användare. Men varför uppfinna hjulet igen när det redan finns så många kompetenta och lättarbetade daws. Varför inte inleda ett samarbete med Harrison och ta en titt på deras Mixbus som förmodligen är världens mest välljudande daw i dagsläget.

    Det verkar som att det är vattentäta skott och ganska mycket revirtänkande mellan musik och film industrin dessvärre.

  12. #12
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nubira Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kan nog bero på att det bakades in från och Resolve 14 och så vitt jag vet så var det inte helt buggfritt men det har dom säkert fixat nu. Det underlättar nog om man har deras hårdvara också. Det senaste resolve 15 är fortfarande i beta stadiet men där har dom lagt till fusion också.

    Det är nog bara att logiken i upplägget på fairlight och hur det funkar som inte passar mig som daw användare. Men varför uppfinna hjulet igen när det redan finns så många kompetenta och lättarbetade daws. Varför inte inleda ett samarbete med Harrison och ta en titt på deras Mixbus som förmodligen är världens mest välljudande daw i dagsläget.

    Det verkar som att det är vattentäta skott och ganska mycket revirtänkande mellan musik och film industrin dessvärre.
    Bara för att vara historiskt korrekt. Fairlight var (nästan) de som uppfann DAW-ljulet! De var mycket tidiga med många av de koncept som sedan plockades upp av t.ex Steinberg, Motu och E-magic.

  13. #13
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Ok det viste jag inte. Jag tror nog att det är jättebra grejor och speciellt om man har deras konsol också. Uppläget och gränssnittet på Fairlight i Resolve är så väldigt olika tex Logic så jag kommer att välja bort det helt dessvärre.

Liknande ämnen

  1. Hur hanteras ljudet i iMovie?
    Av Sun King i forum Övrig mjukvara
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-01-29, 11:23
  2. Uppdatera Logic 7 till Logic Studio?
    Av Martin Pettersson i forum Logic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-01, 23:47
  3. Uppgradera Logic express 7 till Logic studio 8?
    Av daniel_hejhopp i forum Logic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-07, 12:16
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-09-06, 10:13
  5. Logic Pro 6 & Logic Express 6
    Av ruddock420 i forum Logic
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2004-01-28, 13:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •