Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: DBX 166 xs

  1. #1
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior

    DBX 166 xs

    Är den värd att köpa främst för att sidechaina? Just nu bråkar min AR och modular rätt ofta i basregistret. Förstår att jag antagligen redan har bättre grejer i datamaskinen för ändamålet men då jag mest jammar fram allting nuförtiden vore det smidigt med en hårdvarulösning.
    För stunden blir det till att filtrera bort bas från synthen men vore kul med andra alternativ ibland.
    Dessa får ju rätt mycket skit på nätet så känner mig osäker på om det är värt det?
    Finns det andra alternativ i prisklassen? Och vad är skillnaden på 166xs och 266xs egentligen?
    Har även planer på att skaffa en oto boum framöver, kanske bättre att spara ihop till den direkt. Men den vill jag använda som dist också...
    Dessa val asså! Blir galen!

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    (Du kan ju mastra i dator iaf? Långt bättre än en begränsad kompressor tänker jag.)

  3. #3
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    Jo det går ju, sen om jag kan just mastra är ju en annan femma
    Är ju i stort sett bara ute efter sidechain effekten när det gäller denna. Möjligt att försöka lära mig använda kompressorer också. Verkar lära mig bättre med hårdvara.
    Är alltså för live/jam och inspelning. Har i stort sett gett upp datorn då pga latency, sitter och pillar dator några timmar så tills jag ger upp...

  4. #4

    Veteran
    Funkar att sidechaina med, köp.
    Och fixa latencyn i din dator så det blir lite spelglädje.

  5. #5
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    Har i stort sett gett upp att kunna jamma loss med hårdvaruburkar och mjukvarusynthar i perfekt sync, känns som någon slags utopi. Har iof fått till det skapligt nån gång efter massa pill men driftar ur synk o har sig får jag för mig. Men vore ju ett billigare o bättre alternativ egentligen... Men blir mest frustrerad o förbannad av det ständiga pillandet!

  6. #6

    Veteran
    Ableton Live eller?

    Kör på hårt och köp en DBX om du vill sidechaina.
    Sedan är det inte fel att skära botten med EQ också.

  7. #7
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av rickardg84 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har i stort sett gett upp att kunna jamma loss med hårdvaruburkar och mjukvarusynthar i perfekt sync, känns som någon slags utopi. Har iof fått till det skapligt nån gång efter massa pill men driftar ur synk o har sig får jag för mig. Men vore ju ett billigare o bättre alternativ egentligen... Men blir mest frustrerad o förbannad av det ständiga pillandet!
    Har haft det så i många år. Dvs små förskjutningar i sync när man kör många softsyntar blandat med externa hwinstrument. Detta har gjort att jag undermedvetet undvikit att spela in med mycket hwsyntar.

    Nu finally blivit av med problemet

    DAW - Logic
    Clocka - Innerclock SyncGen
    Sequenser som styr alla hw & softsyntar o får sin clocka från SyncGen - Sequentix Cirklon
    Ljudkort - uad apollo8, apollo twin samt behringer xr18. 8an & twin i thunderboltförhållande som sen är aggregerat i osx med xr18

    Logic funkar egentligen mer som en multitrackbandspelare för audio. Kan sequensra från den (iom att cirklon även funkar som midiinterface) om jag vill, men låter Cirklon dra det lasset iom att dess midi out är snortajt utan massa jitter.

    Summasummarium.. har stört mig i många år på det där småpillandet man fått göra för att rätta till efterbörden av all ickeperfektisync/latencytjabbel.

  8. #8
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ableton Live eller?

    Kör på hårt och köp en DBX om du vill sidechaina.
    Sedan är det inte fel att skära botten med EQ också.
    Använder fl studio men har dragit hem tracktion 7 för att jag är sugen att byta/testa lite nya daw.
    Kanske blir köp då, vore kul att ha nån hw compressor att vrida på
    Nä precis angående EQ. Men det är faktiskt nått jag kan härda ut att göra i datorn efter inspelning

  9. #9
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har haft det så i många år. Dvs små förskjutningar i sync när man kör många softsyntar blandat med externa hwinstrument. Detta har gjort att jag undermedvetet undvikit att spela in med mycket hwsyntar.

    Nu finally blivit av med problemet

    DAW - Logic
    Clocka - Innerclock SyncGen
    Sequenser som styr alla hw & softsyntar o får sin clocka från SyncGen - Sequentix Cirklon
    Ljudkort - uad apollo8, apollo twin samt behringer xr18. 8an & twin i thunderboltförhållande som sen är aggregerat i osx med xr18

    Logic funkar egentligen mer som en multitrackbandspelare för audio. Kan sequensra från den (iom att cirklon även funkar som midiinterface) om jag vill, men låter Cirklon dra det lasset iom att dess midi out är snortajt utan massa jitter.

    Summasummarium.. har stört mig i många år på det där småpillandet man fått göra för att rätta till efterbörden av all ickeperfektisync/latencytjabbel.
    Living the dream alltså!
    Var en redig setup, nice! Har dock en bit, och en rejäl hög med cash kvar innan jag har nått liknande. Har dock en liten strimma hopp om att kunna lösa det med expert sleepers. Köpte t.o.m ljudkort med det i åtanke men har inte införskaffat modulen än. Funkar det blir jag o mitt bankkonto glada... DBX 166xs var det ja...

  10. #10
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av rickardg84 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Living the dream alltså!
    iaf setupmässigt. Softsyntar, hwsyntar trumsyntar i perfekt sync


    https://youtu.be/PCSaQH1YyJk

  11. #11
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    gött=)

  12. #12
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Sett över möjligheterna att ducka modularens volym med MIDI eller CV? Jag letade också kompressor nyligen för att sidechaina bassynth men löste det genom att skicka MIDI till volym. Billigare och du kan enkelt få kontroll över hur mycket eller om det ska ducka

  13. #13
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    iaf setupmässigt. Softsyntar, hwsyntar trumsyntar i perfekt sync
    Kameramick OCH vertical bild Men gött att ha en sån sync! Så skulle jag vilja ha det

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •