Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: DeoxIT FaderLube - Återförsäljare i Sverige?

  1. #1
    Svanis
    Svanis är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    DeoxIT FaderLube - Återförsäljare i Sverige?

    Vet någon var man kan få tag i denna produkt eller liknande i sverige? EU-land fungerar med, så länge frakten inte blir för dyr.

  2. #2

  3. #3
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Men typ 4000kr litern... Jag tror inte ens Svalander tar så mycket för äkta serum.

  4. #4
    Svanis1337
    Svanis1337 är inte uppkopplad
    Svanis1337s avatar
    Inte så pratsam än
    Ja, det verkar väldigt dyrt överallt tyvärr, men det ska tydligen göra underverk på potar. Det finns två varianter F5 med 5% DeOxit och F100 med 20% DeOxit. Det har funnits en minispray som kostar mindre än hälften av den stora sprayburken, men har inte hittat någon återförsäljare i Sverige...

    Någon använde F5-lösning på samma potar som jag ska med framgång, så det är väl den varianten jag är mest ute efter.

    Av mina potar går några för lätt, några har mer motstånd/känns mer skrapiga, en går för lätt samt så skrapar ljudet när man vrider på den. Vad jag förstått skulle F5 smörja potarna som är tröga, feta upp de som går för lätt, samt rengöra/skydda alla.
    Senast redigerat av Svanis1337 den 2018-04-18 klockan 01:37.

  5. #5
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Och när var F100 att föredra över F5?

  6. #6
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Faderlube förstör potar som har ”nykänsla” (lite tröga/feta). Dvs den sköna ”trögheten” försvinner. Har en gammal tråd om detta.

  7. #7
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Vad är det för potar Svanis?
    Om det är standardpotar hade jag övervägt att byta ut dem i stället.

  8. #8
    Svanis1337
    Svanis1337 är inte uppkopplad
    Svanis1337s avatar
    Inte så pratsam än
    Det är Oberheim OB-8 potar, vet inte om det finns sådana att få tag i? Caig har ju flera produkter, bl.a Fadergrease - (Use when surfaces require thicker lubrication/protection than the DeoxIT® Fader can supply. It replenishes lubrication lost on surfaces that have been cleaned with solvents or other cleaning solutions.)

    Skulle gissa att poten som skrapar lite redan är sprayad med någon sorts kontaktspray tidigare eftersom den går lättare än vissa andra. Är det då bättre att använda sådant fett efter en spray med kontaktspray? Vad är rätt tillvägagångssätt? Snubben här hade använt Faderlube F5 på sina knobs som gick trögt och de blev helt perfekt efteråt tydligen: https://www.gearslutz.com/board/elec...ore-years.html

    Har gått igenom dussin videos och foruminlägg där folk skriver olika saker, blir inte klok på det. Det jag vill är att återfå bra känsla i potarna, samt förbättra kontakten i den som skrapar lite. Jag har gamla trasiga förstärkare/radioapparater osv med potar/sliders att testa produkter på iaf. Svårt att säga exakt hur de ska vara också eftersom alla potar går lite olika, men det känns som de ska vara åt det något tyngre hållet, och det är de flesta.

    Svalander skriver:

    "DeoxIT Fader minskar slitaget, bibehåller den optimala kontakten under lång tid och behåller den sköna känslan i reglar och potentiometrar. DeoxIT Fader kan med fördel användas på alla mekanismer med glidande ytor."

    "5 eller 100%
    DeoxIT Fader finns i två olika koncentrationer. 5% lösningen består av 5% DeoxIT Fader, 75% lösningsmedel och 20% drivgas. Fördelen med denna är att den samtidigt som den behandlar metallytan även tvättar bort smuts, fett och andra föroreningar. 100% lösningen ger maximal smörjning och effekt, men den behöver ha en ren yta där den kan nå metallytan."

    "DeoxIT FaderGrease ger den härliga ”feta” känslan tillbaka i dina reglar
    DeoxIT FaderGrease ger en mer smörjning än Fader och bör användas när man behandlar hårt slitna potentiometrar och reglar. FaderGrease kan även med fördel användas för att återskapa den sköna känslan i en regel som annars bara finns där när den är ny."
    Senast redigerat av Svanis1337 den 2018-04-20 klockan 01:07.

  9. #9
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Faderlube förstör potar som har ”nykänsla” (lite tröga/feta). Dvs den sköna ”trögheten” försvinner. Har en gammal tråd om detta.
    Jag använder den ibland och det du beskriver händer bara om det kommer in mellan axeln och ytan på bussningen där det finns fett.
    Man ska inte spraya för mycket och inte när synten är upp och ned så händer inte detta. Om fettet försvinner så hamnar det dessutom ofta på själva banan och då blir den skitig och ännu sämre.

  10. #10
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag tror många missuppfattar hur potar funkar och vad sprayen egentligen gör.

    Det finns minst två kontaktytor mellan material i en potentiometer, en mellan axeln oc höljet, där sitter ett fett som gör att det är trögt och trevligt, där ska man INTE spraya och som jag skrev ovan, spraya inte med poten upp och ned så det rinner in där om du inte vill ha axeln lösare (se Synthex). Vill man ha det trögare så blir det till att ta isär poten, göra rent lagerytorna och lägga på nytt fett, det finns lithiumfett och molbydenfett som man använder till mekanik som brukar vara bra.

    En annan kontaktyta är mellan den rörliga delen och resistansbanan. Där vill man inte ha fett eller skit och ibland finns ett skyddande oljelager som hindrar oxidering. Här ska sprayen vara.

    Det finns olika sprayer, sådana som bara rensar och dunstar och sådana som smörjer och där en del dunstar. Man kan även göra rent med sprit men samma här, vissa potar reagerar olika på olika lösningsmedel.

    Den bästa metoden på vanliga kolbanepotar tycker jag brukar vara att ta av höljet och göra rent banan med isopropanol eller t-sprit och eventuellt lägga på ytterst lite DeOxit som skydd.
    Om man inte kan eller vill ta isär poten så kan man så klart spraya in EN LITEN MÄNGD och vrida på poten, akta så det inte hamnar på axeln. För att förhindra kladd om det blir för mycket kan man hplla papper kring poten när man sprayar och sedan torka bort överskott.


    mina 5:- (det var rätt mycket text och personliga åsikter/erfarenheter)
    Det finns även många olika material på resistorbanan och se svara oliika på¨olika rengöringsmedel.
    P

    Citat Ursprungligen postat av Svanis1337 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är Oberheim OB-8 potar, vet inte om det finns sådana att få tag i? Caig har ju flera produkter, bl.a Fadergrease - (Use when surfaces require thicker lubrication/protection than the DeoxIT® Fader can supply. It replenishes lubrication lost on surfaces that have been cleaned with solvents or other cleaning solutions.)

    Skulle gissa att poten som skrapar lite redan är sprayad med någon sorts kontaktspray tidigare eftersom den går lättare än vissa andra. Är det då bättre att använda sådant fett efter en spray med kontaktspray? Vad är rätt tillvägagångssätt? Snubben här hade använt Faderlube F5 på sina knobs som gick trögt och de blev helt perfekt efteråt tydligen: https://www.gearslutz.com/board/elec...ore-years.html

    Har gått igenom dussin videos och foruminlägg där folk skriver olika saker, blir inte klok på det. Det jag vill är att återfå bra känsla i potarna, samt förbättra kontakten i den som skrapar lite. Jag har gamla trasiga förstärkare/radioapparater osv med potar/sliders att testa produkter på iaf. Svårt att säga exakt hur de ska vara också eftersom alla potar går lite olika, men det känns som de ska vara åt det något tyngre hållet, och det är de flesta.

    Svalander skriver:

    "DeoxIT Fader minskar slitaget, bibehåller den optimala kontakten under lång tid och behåller den sköna känslan i reglar och potentiometrar. DeoxIT Fader kan med fördel användas på alla mekanismer med glidande ytor."

    "5 eller 100%
    DeoxIT Fader finns i två olika koncentrationer. 5% lösningen består av 5% DeoxIT Fader, 75% lösningsmedel och 20% drivgas. Fördelen med denna är att den samtidigt som den behandlar metallytan även tvättar bort smuts, fett och andra föroreningar. 100% lösningen ger maximal smörjning och effekt, men den behöver ha en ren yta där den kan nå metallytan."

    "DeoxIT FaderGrease ger den härliga ”feta” känslan tillbaka i dina reglar
    DeoxIT FaderGrease ger en mer smörjning än Fader och bör användas när man behandlar hårt slitna potentiometrar och reglar. FaderGrease kan även med fördel användas för att återskapa den sköna känslan i en regel som annars bara finns där när den är ny."

  11. #11
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Kört en totalrenovering. "DeoxIT FaderGrease ger den härliga ”feta” känslan tillbaka i dina reglar" - funkar inte. Ger absolut inte alls den där "känslan".

  12. #12
    JagErMed
    JagErMed är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kört en totalrenovering. "DeoxIT FaderGrease ger den härliga ”feta” känslan tillbaka i dina reglar" - funkar inte. Ger absolut inte alls den där "känslan".
    +1

    DeoxIT kan også ETSE bort kontakt-legering i switchar. Det sagt, det er likevel et av de bedre produktene.

  13. #13
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Se ovan, DeOxit är för resistansbanan, det du behöver är för axeln/glidskenan och då måste poten/slidern isär. Att ha för mycket spray löser upp fettet.
    Senast redigerat av dar303 den 2018-04-22 klockan 12:57.

  14. #14
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Avråder bestämt från DeOxit Fadergrease. Överprisat smäck.

  15. #15
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Se ovan, DeOxit är för resistansbanan, det du behöver är för axeln/glidskenan och då måste poten/slidern isär. Att ha för mycketspray löser upp fettet.

    Jag säger ju att jag haft isär allt och gjort enligt konstens regler med flera deoxit produkter inkl. deras ”grease”. silikonfett och ej ”spray”.

  16. #16
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag säger ju att jag haft isär allt och gjort enligt konstens regler med flera deoxit produkter inkl. deras ”grease”. silikonfett och ej ”spray”.
    Har du testat med lithiumfett eller något tjockare istället om du tycker denna var för lös? Finns diverse olika på biltema och det är inte så dyrt att testa.

Liknande ämnen

  1. Deoxit till Elektron eller va?
    Av Keiowas i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-05-20, 15:44
  2. DeOxit Caig i Malmö
    Av Antimon i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-04-10, 22:21
  3. Palmer återförsäljare i Sverige?
    Av axeman i forum Stränginstrument
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-15, 21:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •