Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vad säger mastring och mixproffsen om Jarre?

  1. #1
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran

    Vad säger mastring och mixproffsen om Jarre?

    Jarre har släppt en hyfsad drös plattor, men bortsett från om man inte kan acceptera något efter 1978 eller nyligen upptäckt honom och backar sig tillbaka genom katalogen.

    Hur står sig Jarre när det handlar om mix? Mastring?

    Blivit bättre och bättre? Eller kanske mer slätstruket?


    Apropå slätstruket, nu blir det nymalet finkaffe!

  2. #2
    8_bit
    8_bit är uppkopplad nu
    8_bits avatar
    Senior
    Min oproffsiga input är att jag uppfattar det som mycket välmixat och radiovänligt. Ska erkänna att jag inte lyssnat på något med någon slags analytisk nyfikenhet efter chronologie (1993-94, tror jag?).

  3. #3
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Ja, min uppfattning är ju också att det håller hyfsat hög nivå.

  4. #4
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Det är väl tusen gånger enklare att mixa instrumental musik utan sång än med sång?

    På Electronica albumen där det är sång med på många av spåren tycker jag resultatet är varierande.
    Men så klart är det ett svårt projekt med så många artister inblandande (och sett till resultatet så tycker jag det är Jarres höjdpunkt sen klassikerna).

  5. #5
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Oxygene var ju en referensskiva under hela 80-talet imo.

  6. #6
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Frassarna har alltid haft hög ambitionsnivå när det kommer till ljudteknik.

    De har fortfarande prestige-utbildningar som diplomerar folk till detta yrke, och de som är yrkesverksamma har långt mycket högre status, och lön, om de är diplomerade ljudtekniker.

  7. #7
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Inte för att jag är nått proffs på mixning/mastring men jag kan inte låta bli att kommentera:

    Om vi pratar Oxygene, Equinoxe, Magnetic Fields, Zoolook, Rendez-Vous och Oxygene 7-13 så tycker jag att överlag är det toppkvalitet, bra mix som lyfter fram arrangemanget. Mästerligt. Men en sak tycker jag inte riktigt håller idag. Han har en förkärlek att köra LCR (left/center/right), hård-panorerat mao. Och ofta kombinerat med ett tape delay i andra kanalen. Ofta inte mycket där emellan. Och då de första plattorna inte har ofta mer än 7, 8 spår så kan det bli lite glest i stereofältet. Det bättrar sig för varje platta med fler spår och tätare arrangemang men LCR + tape delay i andra kanalen består. Det blir lite one-trick pony. Och när lyssningen är mestadels i lurar idag så funkar det inte lika bra som i högtalare. Sedan finns det undantag. Diva på Zoolook tex där Laurie Anderson dyker upp med sitt alien-prat lite här och var - magiskt.
    Nu är JMJ inte ensam om att köra LCR mixar (det var väldigt vanligt på 70-talet) och det funkar fortfarande hur bra som helst om man heter Chris Lord-Alge tex.

    Jean-Michel mixar inte sina plattor själv: Oxygene, Equinoxe (Jean-Pierre Janiaud), MF (Jean-Pierre Janiaud & JMJ) och Zoolook (David Lord). Oxygene 7-13 (Rene Ameline & JMJ).
    Senast redigerat av Steelberry den 2021-03-18 klockan 00:17.

  8. #8
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Jean-Michel mixar inte sina plattor själv: Oxygene, Equinoxe (Jean-Pierre Janiaud), MF (Jean-Pierre Janiaud & JMJ)

    I gott sällskap med många andra...

    http://www.gangrecordingstudio.com/projects/

  9. #9
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Frassarna har alltid haft hög ambitionsnivå när det kommer till ljudteknik.
    Inte för att jag har så bra koll på fransk musik men jag har några plattor som långt in på 70-talet dränker sången i nån echo chamber. Sånt man hörde UK och Svenskar gjorde på 60-talet men drog ner aux send på reverbet under början av 70-talet. Jag vet inte om man kan generalisera min spaning eller om jag bara har några dåliga exempel. Iof inte ljudteknik utan estetik.

  10. #10
    Gammal Kuf
    Gammal Kuf är inte uppkopplad

    avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte för att jag har så bra koll på fransk musik men jag har några plattor som långt in på 70-talet dränker sången i nån echo chamber. Sånt man hörde UK och Svenskar gjorde på 60-talet men drog ner aux send på reverbet under början av 70-talet. Jag vet inte om man kan generalisera min spaning eller om jag bara har några dåliga exempel. Iof inte ljudteknik utan estetik.

    Om det har jag inte någon aning.

    Men rent yrkesmässigt är det mycket prestige, och med tanke på var JM kommer ifrån har jag svårt att se att det hade varit möjligt att kompromissa mix/mastring på hans utgivningar

  11. #11
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gammal Kuf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men rent yrkesmässigt är det mycket prestige, och med tanke på var JM kommer ifrån har jag svårt att se att det hade varit möjligt att kompromissa mix/mastring på hans utgivningar
    Ja prestige med examen och diplom är det verkligen - i alla yrkeskategorier i Frankrike, men även i många andra länder på kontinenten. En helt annan betydelse än i Sverige.

  12. #12
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Här är en kul artikel om inspelningen av Oxygene. Den kanske har varit uppe tidigare...

    https://www.theguardian.com/music/20...9MgnZ-MV-jt2no

Liknande ämnen

  1. Vad säger ni om Kawai K4(m)?
    Av skogge i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-11-17, 15:02
  2. Vad är det som skiljer vid mastring för cd och vinyl
    Av Infra i forum Mixning & mastring
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-10-23, 21:38
  3. Vad säger bilden?
    Av Volt i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2009-12-13, 22:44
  4. Vad säger man??
    Av Mårre i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2003-07-10, 11:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •