Resultat 1 till 55 av 55

Ämne: Mixa i hörlurar, det måste gå!

  1. #1

    Veteran

    Mixa i hörlurar, det måste gå!

    Jag har svårt att få till bra mixar överhuvudtaget.
    Och jättesvårt att få till det i hörlurar.

    Så då tänkte jag att jag provar att ge mig på en mix som den berömde Chris Lorde Alge redan mixat så att jag får något att jämföra med.

    IVO - Let her know är den låt jag testat.

    Så här låter min mix.
    https://soundcloud.com/dabene/mixoff-ivo-let-her-know-earphonemix

    Vad tycker ni? Har jag kört bort mig helt?

    Jag har inte jämfört min mix med CLA under tiden jag mixat. Märker att vi har lite olika ideal hur det skall låta.

    Så här låter Chris Lorde Alge mixen
    https://open.spotify.com/track/4VGkd...TdqQbufuHyHT5w

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Lite förhoppningsvis konstruktiv kritik: Hela rymden känns märklig. Ungefär som om de står och spelar i ett långt, men jättesmalt rum med väldigt dämpade väggar, så en del jobb med främst panorering och EQs vore lämpligt. Den typen av rumsklang du valt känns passande till låten men ändå lite för "utspridd" (jag tror det skulle låta bättre om rumsklangerna filtrerades hårdare). Sången krockar en hel del med instrumenten och det blir då väldigt svårt att höra vad han sjunger. Det finns även en del lite väl utstickande "S" från sången.

    Det kunde ha varit bra mycket värre. Men klart som tusan det går att mixa med hörlurar numera. Tekniken har verkligen gått framåt där med t ex SPL Phonitor och en del DSP-processning

  3. #3

    Veteran
    Tackar!
    Det som låter rum är nog min M/S processning av gitarrerna, tog kanske i lite mycket där. Finns inte mycket rum förutom det naturliga på trummorna.
    Sången är lite tjock mellan 200-500 gissar jag, tunnas ut och höjas.

    Nu när jag lyssnar en stund efteråt så tycker jag nog inte det här var så illa. Ser framåt att kunna mixa i lurar efter en 3-4 månaders träning.

    Tack för tips om Phonitor, men jag vill kunna mixa utan någn DSP hokus pokus.

  4. #4
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Jag tycker det låter trevligt. Men mixen saknar en fast punkt på nåt vis. Kör du basen i stereo? Testa att köra den i mono, tror den skulle funka bättre som "ankare" då.

  5. #5

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av brynolf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det låter trevligt. Men mixen saknar en fast punkt på nåt vis. Kör du basen i stereo? Testa att köra den i mono, tror den skulle funka bättre som "ankare" då.
    Bas i mono

  6. #6
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Oj, hm... Tja, nåt där nere är det som inte känns centrerat. Kanske lowmid i gitarrer eller nåt.

  7. #7

    Veteran
    Det är extrem bredd på gitarrerna.

  8. #8
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är extrem bredd på gitarrerna.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	storgitarr.jpg 
Visningar:	43 
Storlek:	40,7 KB 
Id:	80906

  9. #9

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	storgitarr.jpg 
Visningar:	43 
Storlek:	40,7 KB 
Id:	80906
    Bredd inte storlek...
    Senast redigerat av drloop den 2018-04-16 klockan 08:28.

  10. #10
    jCoke
    jCoke är inte uppkopplad
    jCokes avatar
    Veteran
    Jag kör allt i lurarna eftersom monitorerna är obrukbara sent på kvällen då jag har tid för musik. Nu upptäckte jag till min förskräckelse att jag suttit med fel sort för mixning och mastering. Har haft KRK8400 eftersom det är KRK jag också har i monitorer och någon sa till mig att det kan vara bra att ha samma ingenjörer för lurar och högtalare. Utmaningen med lurar är att man måste lära känna dem och referenslyssna på andra system så man vet hur basen ska ligga och hur hi kan bli bättre. Började med gaminglurar som förvanskade ljudet genom att vara basiga osv. Gjorde väl typ 200 låtar i dessa.

    Sen gick jag över till mer "sanna" lurar men fattade inte då skillnade på closed eller open, vilket jag nu förstått. KRK har givit mig problem i basen då jag tycker jag oftast fått för mycket bas på referenssystemen. Tror det just beror på att de är stängda och på något sätt blir det interferens i basen så jag upplever det som låg bas i lurarna. Har väl gjort ca 250 låtar med dem och ibland har det varit mycket slitigt att få det rätt.

    Idag kom mina nya "öppna" lurar och jag kunde inte låta bli att dra igång studion och lyssna, kunde direkt höra skillnaden och jag tror det kommer bli mycket bra. Gick på ett par AKG K-701.

    Så ja det går att mixa och mastra i lurar, det tar bara lite tid att lära sig egenskaperna. Sen är det lätt att överkonsumera reverb osv men det är också sånt man lär sig. De stängda lurarna har jag ju fortfarande nytta av när jag ska spela in med mikrofonen, möjligen får jag också nytta av dem när jag inte mixar och familjen gnäller på ljudet eftersom öppna lurar läcker mer ljud.

    För referenslyssning har jag följande (då är låten mixad och mastrad):

    Gaminglurar (extremt ljudpåverkande)
    Iphone lurar i Iphone
    Mac Book - inbyggda högtalare
    Bilen

    KRK 5 - monitorhögtalare (när så är möjligt använder jag dessa för att snabbt få in low även mixen)

    Nu har jag bara lyssnat i iphone lurar men jag tycker du fått ett till mjuk skönt och behagligt ljud. Frågan är vad du vill ha, själv är jag en basjunkie och överdriver den ofta för att få extra djup. Sen går det ju att jobba mer med balansen men du som mixar väljer ju själv vad du vill presentera för lyssnare genom balansen så man måste tänka på vad vill jag att lyssnare ska höra nu. Vill man att sången ska framträda tydligt så måste man jobba på det och kanske använda side-chaining för att få till balansen över hela låten eller jobba med automatisering av gain. Jag är ofta lat och gör två eller fler spår med olika volym på det jag tycker är viktigaste och få till balansen i alla partier.
    Kämpa på!

  11. #11
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det som låter rum är nog min M/S processning av gitarrerna, tog kanske i lite mycket där. Finns inte mycket rum förutom det naturliga på trummorna.
    Mixen är ändå absolut inte för bred. Jag skulle t om vilja ha leadgitarren mer bort från centrum.

    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sången är lite tjock mellan 200-500 gissar jag, tunnas ut och höjas.
    Japp, det tror jag på!
    Samtidigt så känns mixen lite tunn däromkring. Testa gärna att gaina elbasen lite.. för den känns lite för klen just nu.

    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu när jag lyssnar en stund efteråt så tycker jag nog inte det här var så illa. Ser framåt att kunna mixa i lurar efter en 3-4 månaders träning.
    Eller hur! Och jo, det är fler och fler som både mixar och mastrar med lurar

    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    men jag vill kunna mixa utan någn DSP hokus pokus.
    Varför då? T ex Flux HEar eller GoodHertz CanOpener kan göra underverk. Det här skulle jag nog säga är en av orsakerna till att fler och fler börjat jobba med lurar.

  12. #12
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    En svårighet med mixning i hörlurar kan vara att man undviker hårdpanorering till vänster eller höger eller extrem stereoseparation. Är det något man kommer undan med de där sakerna som gör underverk, Volantiz? Vad annat gör de?

  13. #13
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En svårighet med mixning i hörlurar kan vara att man undviker hårdpanorering till vänster eller höger eller extrem stereoseparation. Är det något man kommer undan med de där sakerna som gör underverk, Volantiz? Vad annat gör de?
    Just det är det främsta problemet som de kan lösa. Det finns ett gäng olika och alla har lite olika features.

  14. #14
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Intressant tråd. Jag tvingas också under nuvarande omständigheter att lösa det mesta med lurar. Tycker det funkar ok, men ibland blir det helt off.
    Slog till på CanOpener efter Volantiz nämnde dem här och jäklar vad bra det funkade för mig! Med denna och lurar så upplever jag materialet såsom jag gör med monitorer. Bra tips!

    Sen kan man ju undra när skiftet går mot att mixa/mastra enbart för lurar, brytpunkten borde ju nåtts nu, mer lyssnar via lurar än högtalare. Jag kommer likväl mixa/mastra för lyssning på system, då det är så jag lyssnar på musik, än lurar, men vill man ge vad konsumenten vill ha idag så kanske det inte är rätt väg? Historiskt så har ju det rört sig framåt s.a.s

    Kanske lite OT men intressant tycker jag.

  15. #15
    RK1
    RK1 är inte uppkopplad

    Senior
    Iphonelurar forever! Ns10 för pappor... /mammor (edit)

  16. #16
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Jag tycker det låter jättebra. Visst låter CLAs annorlunda och rätt snygg med de panorerade körerna med mera. Men jättebra jobbat!

    Jag kan tänka mig att göra mixen lite skitigare på nåt sätt. CLAs är ju väldigt slick och amerikansk och jag associerar till Nashville. Kanske lite Ethan Johns?

    https://open.spotify.com/track/3qq5H...TO2JAf80meTMjg

    Eller

    https://open.spotify.com/track/0lngU...Tf25zPmjYsYdwg

  17. #17
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen kan man ju undra när skiftet går mot att mixa/mastra enbart för lurar, brytpunkten borde ju nåtts nu, mer lyssnar via lurar än högtalare. Jag kommer likväl mixa/mastra för lyssning på system, då det är så jag lyssnar på musik, än lurar, men vill man ge vad konsumenten vill ha idag så kanske det inte är rätt väg? Historiskt så har ju det rört sig framåt s.a.s
    Om man har i bakhuvudet att folk eventuellt kommer vilja lyssna i lurar så mixar man väl därefter. Med konsekvens att man undviker extrempanoreringar som kittlar i öronen.

    Å andra sidan är det väl lite genre-avhängigt. I metal är det mycket vanligt att lägga in partier med solo gitarr enbart i ena kanalen. Det låter definitivt oävet i lurar, men passar liksom in i estetiken med saker som går på tvären och är lite taggiga.

    Om man har för vana att lyssna på allt möjligt i lurar så får man ju också lyssnarreferenser för hur man ska mixa, så det med stereohanteringen borde mest vara en vanesak.

  18. #18
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen kan man ju undra när skiftet går mot att mixa/mastra enbart för lurar, brytpunkten borde ju nåtts nu, mer lyssnar via lurar än högtalare. Jag kommer likväl mixa/mastra för lyssning på system, då det är så jag lyssnar på musik, än lurar, men vill man ge vad konsumenten vill ha idag så kanske det inte är rätt väg? Historiskt så har ju det rört sig framåt s.a.s
    Varför mixa mot lurar? Ett problem där är att lurar låter så otroligt olika. Det blir i stort sett omöjligt att göra något mer generellt än att helt enkelt försöka få det att låta så bra som möjligt till ALLT (då även högtalare). En bra mix + master på ett bra arr låter bra var man än lyssnar.

  19. #19

    Veteran
    Jobbar vidare med mix i lurar.
    Den här gången med en egen demo.

    Tycker jag börjar få till det nu. Den här gången har jag provat att mixa i slutna lurar för att få en känsla för hur det är.
    Ni får ha överseende med basspelet, det är inte på topp.

    https://soundcloud.com/dabene/ventar/s-Qmx8x

    Klicka på länken, låten är privat.

  20. #20
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Lät bra i mina mobiltelefon lurar allafall

  21. #21

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lät bra i mina mobiltelefon lurar allafall
    Gött

  22. #22
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Jag säger som joCke, "Utmaningen med lurar är att man måste lära känna dem och referenslyssna på andra system så man vet hur basen ska ligga och hur hi kan bli bättre".

    Det så enorm många faktorer som avgör om man får till en bra mixning. Och även om man har monitorer så behöver det inte bli ett dugg bättre.
    Jag skulle till och med våga säga att om man inte har en absolut "high end" studio så är det bättre att mixa i lurar. Med lurar så minskar man antalet felkällor.

  23. #23
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag säger som joCke, "Utmaningen med lurar är att man måste lära känna dem och referenslyssna på andra system så man vet hur basen ska ligga och hur hi kan bli bättre".
    Men det där är tyvärr generellt sett bara en stor myt. Du kan aldrig kompensera för det du inte hör. Det spelar ingen roll hur väl du lär känna dem. Du hör t ex inte något så väsentligt som fasfel i hörlurar (utan att köra med lite bra processing av utljudet till lurarna.. men det gör tyvärr inte så många).

  24. #24
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hittar man inte fasfel genom att köra mono? Eller är det någon annan sorts fasfel du tänker på?

  25. #25
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hittar man inte fasfel genom att köra mono? Eller är det någon annan sorts fasfel du tänker på?
    Du hittar absolut inte alla fasfel så.

    Tillägg: Raka 180-gradare och liknande är lätta att höra så. De hör iofs till de största problemen. Mer subtila fasfel kan låta nästan exakt likadant men i mono så klart då man växlar.. problemet där är då främst att de tar upp en massa energi i onödan. Såna problem får jag relativt ofta försöka lösa under mastering-passen..
    Senast redigerat av Volantiz den 2018-06-04 klockan 14:46.

  26. #26
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ah. Tack för utläggningen, bra att förstå problemet bättre.

  27. #27
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Men fasfel? Jag antar då att det gäller då man kör med flera nickar samtidigt, eller?

  28. #28
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men fasfel? Jag antar då att det gäller då man kör med flera nickar samtidigt, eller?
    Det räcker ofta med att någon använder sig av något "ballt mix-trick" för att få mer stereobredd. Mer subtila men ändå riktigt störiga problem kan exempelvis uppstå då fel typ av filter/EQ används efter att en signal splittats för att processas parallellt. Inte alls ovanligt i ren elektronisk musik.

  29. #29
    jCoke
    jCoke är inte uppkopplad
    jCokes avatar
    Veteran
    Jo men nu kunde han ju inte mixa i högtalare, eller vad flreslår du? Stor studio? 99% av oss är amatörer och klart som f-n att det går att mixa i lurar. Referenslyssningen lär ju avslöja om det låter skumt. För vilket system mixar du? Arenaanläggningar?

    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det där är tyvärr generellt sett bara en stor myt. Du kan aldrig kompensera för det du inte hör. Det spelar ingen roll hur väl du lär känna dem. Du hör t ex inte något så väsentligt som fasfel i hörlurar (utan att köra med lite bra processing av utljudet till lurarna.. men det gör tyvärr inte så många).

  30. #30

    Veteran
    Finns för och nackdelar med allt.
    Känner att jag är på rätt väg med hörlursmixandet.
    Orsaken till att jag vill kunna mixa i lurar är att jag vill kunna skapa på resande fot med så lite prylar som möjligt med mig.

    Fasfel där man tex splittat ljud kan bli en del av ljudet och inte nödvändigtvis fel bara för att man får fasfel.
    Det är en del av det kreativa skapandet.

  31. #31
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns för och nackdelar med allt.
    Känner att jag är på rätt väg med hörlursmixandet.
    Orsaken till att jag vill kunna mixa i lurar är att jag vill kunna skapa på resande fot med så lite prylar som möjligt med mig.

    Fasfel där man tex splittat ljud kan bli en del av ljudet och inte nödvändigtvis fel bara för att man får fasfel.
    Det är en del av det kreativa skapandet.
    Precis. Och i hemmastudios (som för min egna del) så slipper övriga familjen höra när man kör om och om igen, för att hitta rätt i EQn eller rätt delay tid.
    Ibland så brukar jag faktiskt testa med både att köra med ett par mobil-lurar och i slutändan ut i högtalarna på mycket låg volym. Bara för en sista kontroll att lyssna så att allt hörs.

    För övrigt så tycker jag att det råder en mycket hög nivå här på 99an. Dina grejor, drloop, låter kanonbra. Om det är den nivån du har fått till i hörlursmix så behöver du inte oroa dig. Jag tycker att det matchar vilken kommersiell mix som helst.

  32. #32
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jCoke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    klart som f-n att det går att mixa i lurar.
    Ingen har påstått något annat, särskilt inte Volantiz som kommit med bra tips om hörlursmixning.

    Enda som sägs är att det där att man skulle kunna lära sig sina lurar så bra att man kan kompensera för allt är en myt, vilket stämmer. På exakt samma sätt är det en myt att man kan lära sig/kompensera för alla brister i akustik och högtalare. Det kan man inte. Det man inte hör kan man inte kompensera för. Däremot går det att göra utmärkta mixar i alla dessa situationer i alla fall, särskilt om man referenslyssnar i lite andra system/platser.

  33. #33
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Inlägg till Rydans kommentar - Det man inte hör kan man se. Visuella hjälpmedel har vart med i bra många år också.

  34. #34
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inlägg till Rydans kommentar - Det man inte hör kan man se. Visuella hjälpmedel har vart med i bra många år också.
    Så är det. Exempel 1a är spektrumanalys för att upptäcka att man hade högst nivå kring 20Hz och kanske borde filtrera lite...

    (Just det exemplet kan man ju ibland även fånga med lurar. När det är svårt att få lurarna att sitta kvar på huvudet är det förmodligen dax att filtrera lite djupbas... )

  35. #35
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Jag finner det oerhört svårt att mixa i hörlurar. Kompression, reverb inställningar, stereobredd, .. allt det där som avgör om det låter "proffsigt" eller inte "är sådant som tenderar att alltid låta bra i lurar... men inte i verkligheten

    Har sagt det förut. För den som vill utforska. Gå till närmaste bygghandel. Köp ett 4 balar mineralull och ställ in i studion (Gärna i hörnen). Testa att mixa dina låtar. Jämför med hörlursmixen... Nä det är inte snyggt... och man kan göra mycket mer. Men det är ett lätt (och billigt sätt) sätt att förstå hur lite akustikbehandling kan göra för att få dina mixar att gå upp en nivå... eller två eller tre eller fyra

  36. #36
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jCoke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo men nu kunde han ju inte mixa i högtalare, eller vad flreslår du? Stor studio? 99% av oss är amatörer och klart som f-n att det går att mixa i lurar. Referenslyssningen lär ju avslöja om det låter skumt. För vilket system mixar du? Arenaanläggningar?

    Utöver det rydan så klart och tydligt skrev så kan jag nämna att jag själv experimenterat mycket med att mastra med hörlurar av samma anledning som drloop (jobba på resande fot). Jag har satsat rätt hårt på det här ända sedan jag hjälpte Flux med få ut deras HEar och såg potentialen i det. Nu sitter jag och experimenterar med in ear-monitorer + mobila DACar + hörlursförstärkare för ca 100k, så jag tar det här väldigt seriöst. Jag föredrar fortfarande att mastra i min studio med mina custombyggda full range-torn som är gjorda just för mastering eftersom jag snabbare får fram ett bra resultat, men för att vara lite extra tydlig: klart som tusan det går att mixa med hörlurar numera. Det är t om så att jag anser att det går att helt komma ifrån att behöva referenslyssna i högtalare även för att kunna mixa eller mastra professionellt.

    Det jag föreslår är att lägga till lite bra processning av allt utljud till lurarna för att få en betydligt bättre helhetsbild. Jag har redan nämnt SPL Phonitor, Flux HEar och GoodHertz CanOpener i den här tråden. De två senare alternativen är billiga och verkligen jättebra. Det finns ytterligare ett gäng bra alternativ numera.

    Kan även nämna Sonarworks Reference, men den försöker enbart jämna ut frekvensbalansen vilket däremot till stor del går att kompensera för genom att "lära känna dem".. så den känns egentligen knappt värd att nämna just här trots att det är en fantastisk produkt för de som inte spenderar en förmögenhet på bra lurar. ..så kolla in den också!

    /skrivet på resande fot med ett par JH Audio Layla i öronen kopplade till DAC+förstärkare från Chord.. körandes CanOpener som processning av allt som går ut.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inlägg till Rydans kommentar - Det man inte hör kan man se. Visuella hjälpmedel har vart med i bra många år också.
    Med vad för visuellt hjälpmedel menar du att du skulle se t ex ett mindre fasfel som bara stjäl en massa energi utan att totalt släcka ut? Jag råkade ut för ett riktigt störande sådant fel för bara ett par dagar sedan i en mix jag fick. Jag vet fortfarande inte hur jag ska kunna hitta mer exakt vilken frekvens jag ska sätta t ex ett allpass-filter för att lösa det utan att använda öronen (det problemet hördes det inte ett dyft av i lurar utan cross feed.. så det känns som ett aktuellt exempel).

  37. #37
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Jag har faktiskt precis skrivit ett C-arbete som berör ämnet. Men då fokuserat på att mixa bas i lurar och hur man gör det mer pålitligt.
    Det kommer publiceras snart på LTU.

  38. #38
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag finner det oerhört svårt att mixa i hörlurar. Kompression, reverb inställningar, stereobredd, .. allt det där som avgör om det låter "proffsigt" eller inte "är sådant som tenderar att alltid låta bra i lurar... men inte i verkligheten
    Du hittar ett par alternativ som löser de problemen i mina tidigare inlägg.

    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har sagt det förut. För den som vill utforska. Gå till närmaste bygghandel. Köp ett 4 balar mineralull och ställ in i studion (Gärna i hörnen). Testa att mixa dina låtar. Jämför med hörlursmixen... Nä det är inte snyggt... och man kan göra mycket mer. Men det är ett lätt (och billigt sätt) sätt att förstå hur lite akustikbehandling kan göra för att få dina mixar att gå upp en nivå... eller två eller tre eller fyra
    Försök ta med de där balarna på resan
    Men för att gå vidare med din idé.. för den som vill utforska på riktigt.. skit i balarna och gör det ordentligt istället. Ta hjälp av en akustiker, fixa ett riktigt bra rum och bygg nya väggar, golv och tak.. sen fyll med bra akustikreglering. Skillnaden är helt fantastisk.

  39. #39
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har faktiskt precis skrivit ett C-arbete som berör ämnet. Men då fokuserat på att mixa bas i lurar och hur man gör det mer pålitligt.
    Det kommer publiceras snart på LTU.
    Skicka jättegärna en länk sen <3

  40. #40
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu sitter jag och experimenterar med in ear-monitorer + mobila DACar + hörlursförstärkare för ca 100k, så jag tar det här väldigt seriöst. Jag föredrar fortfarande att mastra i min studio med mina custombyggda full range-torn som är gjorda just för mastering eftersom jag snabbare får fram ett bra resultat, men för att vara lite extra tydlig: klart som tusan det går att mixa med hörlurar numera. Det är t om så att jag anser att det går att helt komma ifrån att behöva referenslyssna i högtalare även för att kunna mixa eller mastra professionellt.
    Ahh... Då förstår jag. Det liksom en helt annan ljudbild än med dåligt placerade 10 - 30 kkr monitorer i ett rum med halvdan akustik.

  41. #41
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du hittar ett par alternativ som löser de problemen i mina tidigare inlägg.



    Försök ta med de där balarna på resan
    Men för att gå vidare med din idé.. för den som vill utforska på riktigt.. skit i balarna och gör det ordentligt istället. Ta hjälp av en akustiker, fixa ett riktigt bra rum och bygg nya väggar, golv och tak.. sen fyll med bra akustikreglering. Skillnaden är helt fantastisk.
    Absolut. Men det var ju bara ett förslag .. Dels som en ingång till det där med akustikbehandling (ett spännande ämne). Dels ett sätt för dem som inte vill sitta med hörlurar på... Eller betala ca halv miljon för ett riktigt lyssningsrum

    Jag erkänner dock att jag inte testat de senaste "hokus pokus" programvarorna för virtuell lyssning i hörlurar. Jag är övertygad om att du har rätt i att dessa fungerar på ett bra sätt. I detta vill jag tacka dig för att du delar med dig av din kunskap.
    Senast redigerat av Jeppe K den 2018-06-05 klockan 15:34.

  42. #42
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Med vad för visuellt hjälpmedel menar du att du skulle se t ex ett mindre fasfel som bara stjäl en massa energi utan att totalt släcka ut? Jag råkade ut för ett riktigt störande sådant fel för bara ett par dagar sedan i en mix jag fick. Jag vet fortfarande inte hur jag ska kunna hitta mer exakt vilken frekvens jag ska sätta t ex ett allpass-filter för att lösa det utan att använda öronen (det problemet hördes det inte ett dyft av i lurar utan cross feed.. så det känns som ett aktuellt exempel).

    Säger inte att visuella hjälpmedel löser allt. Korrelationsmätare, spectrum etc är väl ändå något som även du använder i ditt dagliga jobb?
    Jag lyssnade på dig och skaffade Canopener, ytterligare ett kanonbra verktyg. Hade jag haft plats så hade jag helst alltid mixat med högtalare, men tvingas att använda lurar om jag skall få något gjort

  43. #43
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Säger inte att visuella hjälpmedel löser allt. Korrelationsmätare, spectrum etc är väl ändå något som även du använder i ditt dagliga jobb?
    OK! Jag tolkade ditt "Det man inte hör kan man se" med att du kanske hittat något revolutionerande. Jag letar helt seriöst just nu efter något sätt att kunna hitta den typen av fel mer automatiskt. Men det här känns off topic..
    Och jo, jag använder en mängd olika mätare ca dagligen trots att det blir mindre och mindre med tiden.

  44. #44
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Fin tråd med många intressanta tips. Här ”mixas” det bara i lurar pga trångboddhet och att jag bara kan sitta nattetid med musiken.

  45. #45

    Veteran
    Härmed kan jag meddela att jag är kapabel att mixa i lurar princip lika bra (eller dåligt) som i mina monitorer.
    Detta utan någon extra hjälp från mjukvara.
    Jag är fan i mig riktigt nöjd med detta, sänder ett extra tack till Andrew Scheps för inspirationen.

  46. #46
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Härmed kan jag meddela att jag är kapabel att mixa i lurar princip lika bra (eller dåligt) som i mina monitorer.
    Detta utan någon extra hjälp från mjukvara.
    Jag är fan i mig riktigt nöjd med detta, sänder ett extra tack till Andrew Scheps för inspirationen.

  47. #47

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaja, kanske inte så märkvärdigt. Det har tagit lång tid men nu är jag portabel på riktigt och kan göra mixjobb på resande fot!

  48. #48
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har faktiskt precis skrivit ett C-arbete som berör ämnet. Men då fokuserat på att mixa bas i lurar och hur man gör det mer pålitligt.
    Det kommer publiceras snart på LTU.
    Kan man läsa C-uppsatsen nånstans? Mycket intresserad!

  49. #49
    tinybox
    tinybox är uppkopplad nu
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Automatiseringen av att hitta och korrigera problem med mjukara har redan börjat som alla vet. Men än så länge i mjukvaror verkar det vara mest för de som inte bryr sig om en perfekt produktion och man får ett okej resultat. För mig flyter processen mixa och spela in ihop så jag vet inte var gränsen går. Det låter okej för mig oftast på högtalare men jag är ingen aspirerande producent eller liknande. Och jag kör mest med lurar. Då jag hör tydliga problem så är det på stora högljudda system, speciellt då det finns högtalare i flera rum.

  50. #50
    Synthén
    Synthén är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Bra tråd. Själv mixar jag nog mest i hörlurar. Att ta bort värsta basen var nog det första jag lärde mig efter alla bittra överraskningar (tex efter referenslyssning i bilen) Gud vad basigt det ofta blev

  51. #51

    Veteran
    En liten update.

    Efter tips från Volantiz (Ett stort tack Volantiz!) så har jag provat att mixa med mina trådade inears. Har funkat fint men lurarna är ett par billiga IEM från KZ som fyller sitt syfte för scen men kanske inte är i min smak för studiobruk.

    Enter trådlösa inEars med inbyggd DSP, jag har anpassat EQn på mina Soundcore Liberty 2 för mix och första försöken verkar mycket lovande. Nackdelen är att jag inte har aptx i min stationära så latency är ganska hög, spelar ingen större roll vid mix men faller testen väl ut så kommer jag att uppgradera blåtanden med en som fixar aptx.

    Befriande att slippa kablar när man jobbar.

    Men kan tänka mig att ett par dyrare inears kan vara nästa givna investering.

    Skall mixa nästa släpp med Soundcore Liberty 2, blir intressant och se om jag kan komma i mål med dessa ganska billiga lurar.



    Jag är nog lite knäppp som testar detta men man måste ju flytta fram gränsen till vad som går att göra med tekniken idag ....

  52. #52
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Knäpp? Oh ja! Lär du dig saker om att lyssna mixa? Oh ja! Mycket intressant resa det här tycker jag.

  53. #53
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Hur långt ner i basen går dom?

  54. #54

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur långt ner i basen går dom?
    Längst ned typ.
    Det är ett av skälen till att jag testat att mixa med Liberty Air 2.

  55. #55
    Electric Mojo
    Electric Mojo är inte uppkopplad
    Electric Mojos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man läsa C-uppsatsen nånstans? Mycket intresserad!
    https://www.diva-portal.org/smash/se...=sv&dswid=1419

Liknande ämnen

  1. Hörlurar att mixa i
    Av Jony i forum Inspelning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-09-04, 11:23
  2. Mixa med hörlurar?
    Av joresten i forum Mixning & mastring
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 16:20
  3. Mixa med hörlurar ?
    Av Haplo i forum Allmänt om musik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-02-20, 16:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •