Resultat 1 till 56 av 56

Ämne: Behringer modular

paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran

Behringer modular

Ja vad tror ni?

https://www.gearslutz.com/board/elec...l#post13257770

(om ämnet tagits upp tidigare så radera denna post)

Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad
    Ƶl8Rs avatar
    Vintage
    Äh säger som vanligt... tycker Uli är är skitpelle... nu ska han gå in och göra 100m moduler när Roland lanserar sina nya 500 moduler... tycker han är en djävla design och marknadsparasit. Gör nåt eget i stället och våga stå på egna ben.

paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    Äh säger som vanligt... tycker Uli är är skitpelle... nu ska han gå in och göra 100m moduler när Roland lanserar sina nya 500 moduler... tycker han är en djävla design och marknadsparasit. Gör nåt eget i stället och våga stå på egna ben.
    Jo men dom ser sjukt fina ut designmässigt.

Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    ser bättre ut än rolands nya imo..

Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad
    Ƶl8Rs avatar
    Vintage
    och?

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    fjomp
    Det är förjävligt att det finns billiga moduler. Det skall vara en hobby för DE RIKA!

Amonhoteph
    Amonhoteph är uppkopplad nu
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Fast "Behringer modular" finns ju redan iom Doepfer. Jag har svårt se det uppenbart attraktiva i detta. Men jag lämnar det åt dem själva att avgöra.

Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad
    Ƶl8Rs avatar
    Vintage
    @jgb Ha-Ha-ha.. nej det är väl bra om man gör billigare och innovativare... men att rippa andras design samtidigt som Roland/malekko nylanserar (el vad man säger) tycker jag är dåligt... visa att du har något eget att komma med i stället.

Gör en riktigt unik och egen Behringerdesign som tillför något nytt...det skulle ju vara guld.
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2018-04-15 klockan 16:37.

moelodin
    moelodin är inte uppkopplad
    moelodins avatar
    Senior
    @jgb rippa andras design
    .
    Ja. Hur kan det ens fungera att en företagsledare frågar "vad vill ni att vi ska klona?". ( Fungera som i lagskydd för de andra företagen. )

Och mer moraliskt.. var är respekten för någon annans arbete.. ?

Och det här kommer ju vattna ur synthproduktionen långsiktigt om behringer tar återbäringen andra företag borde fått.

mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Nu är ju 90% av all euro kloner eller kopior av annat på kretsnivå, så jag ser inte problemet. Fett att det inte ska behöva kosta en förmögenhet att ta sig in.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Väldigt bra att Behringer berikar ett utsorterat utbud får man väl konstatera.

Amonhoteph
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Sett prismässigt är ju modularbranschen i sig ett gigantiskt lurendrejeri. Billigt är bra. (och gott)

Axxe
    Axxe är inte uppkopplad

Veteran
    Roland fuckade ju upp 100m momentet iom 500-seriens design och Malekkos inblandning. I det här fallet gör Behringer rätt, Roland har visat ovilja att utnyttja 100m trots stor efterfrågan. Behringer tar upp stafettpinnen och följer marknadens efterfrågningar.

Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av moelodin Visa inlägg
    Och det här kommer ju vattna ur synthproduktionen långsiktigt om behringer tar återbäringen andra företag borde fått.
    I varje fall när det handlar om att det sker samtidigt som Moog och Roland återlanserar sina produkter. Blir lite mindre relevant argument när det handlar om produkter som bara finns på begagnatmarknaden.

Sedan lär det ju knappast hämma kreativiten hos andra bolag för att lansera nya prylar.

mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Det räckte inte att rippa Moogs Minimoog de var tvungna att rippa deras eurorack case också att lägga den i =) Den verkar även vara skal till alla deras andra synt moduler som passar eurorack. Såg iaf likadan ut även inuti när jag öppnade.

Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    Roland fuckade ju upp 100m momentet iom 500-seriens design och Malekkos inblandning. I det här fallet gör Behringer rätt, Roland har visat ovilja att utnyttja 100m trots stor efterfrågan. Behringer tar upp stafettpinnen och följer marknadens efterfrågningar.
    Jag är böjd att hålla med. Att Roland inte gör en analog 808 klon är en gåta tex. Och som sagt hela eurorack marknaden är ju redan clone wars så det stänker om det. Av alla kloner jag testat är det Behringer som låter mest likt originalet eftersom de gör det utan krusiduller, ”vi klonar oblygt 1:1” visserligen med SMT. Alla egna ”förbättringar” som tillkommer är bara försämringar. Antingen gör man en klon eller något helt eget. Klon med en tvist är inte kul.
    Senast redigerat av Firechild den 2018-04-15 klockan 18:12.

El Toro
    El Toro är uppkopplad nu

Veteran
    Behringer verkar vilja profilera sig som Syntarnas VW bra billiga pålitliga och lite tråkiga men säljer mycket. Men det kommer ju alltid finnas plats för mer innovativa exklusivare OCH skruvade konkurrenter. Troligen kommer Behringer även tillverka synthar åt en del av sina konkurrenter i sin nya kostnadseffektiva fabrik.

Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    och?
    och om reglarna är av bra kvalité och inte wobbliga som rolands varianter så blir det nog ett köp här, 2 env + lfo för 100 eur, tackar!

mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

Jag har deras monitor2usb spl klon och minimoog klon och det gör ett fantastiskt jobb med tanke på priset. Jag har inte rätt att gnälla då jag köper av dem, hyckleri varning egentligen. Men jag hade ju ändå föredragit om de gjort vissa saker lite snyggare.
    Jag ser framförallt fram emot vp330 och oberheim klonen.

Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad
    Ƶl8Rs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    och om reglarna är av bra kvalité och inte wobbliga som rolands varianter så blir det nog ett köp här, 2 env + lfo för 100 eur, tackar!
    Men hade inte du Intellijels variant..... var den sämre då?

Det jag menar med och är ju att det är så ruskig rop... ok man härmar eller gör som t.ex. intellijel med annan panel..osv... men att som Behringer här gör att det skall vara så lik originalet som möjligt...nä.... det var ju det som bl.a. Buchla rasade på att man klonade paneldesignen.. själva innehållet sket han i.
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2018-04-15 klockan 19:22.

Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad
    Ƶl8Rs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg

Men på vad sätt (förutom pris) följer Behringers moduler marknadens efterfrågningar mer än Roland? Det är ju i princip samma sak... förutom att Roland bygger på sin egen legacy medan Behringer parasiterar på andras design.

Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Men hade inte du Intellijels variant..... var den sämre då?
    Intellijels hade bättre kvalitékänsla än Roland/Malekko, helt klart, men jag gillade inte riktigt responsen. De som funkar bäst med de VCA's och filter jag har är Maths och Verbos, båda med variabel slope. Ska testa Behringers iaf, så märker vi, men 2 env + Lfo i det formatet är lockande :-)

Odd Bob
    Odd Bob är inte uppkopplad
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Kanske kan man bygga en vägg nu trots allt....

Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Jag är väl mest intresserad av fler billiga case för eurorack. Men annars så känns det som att Behringer faktiskt gör helt rätt, men det är lite synd att det ska bli såhär för att de stora failar... Varför kan Roland inte göra det som folk vill ha? Vad är det med deras utvecklare som gör att de gör så mycket lull-lull? Är det för att de är Japaner på en isolerad ö som gör att de inte fattar budskapet?

Firechild
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag tror det har med Japansk företagskultur att göra. De är emot att gå in och klampa på andras skapelser av respekt för designern. Kan inte det där men har hört det sägas av bra källor därav gör de hellre digital varianter än riktiga kloner och de agerar som de har noll koll vad marknaden vill ha, ett dilemma helt enkelt.

El Toro
    El Toro är uppkopplad nu

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    Jag tror det har med Japansk företagskultur att göra. De är emot att gå in och klampa på andras skapelser av respekt för designern. Kan inte det där men har hört det sägas av bra källor därav gör de hellre digital varianter än riktiga kloner och de agerar som de har noll koll vad marknaden vill ha, ett dilemma helt enkelt.
    De agerar definitivt inte som om de har noll koll på marknaden snarare tvärtom. De japanska företagen säljer enorma mängder keyboards, syntar pianon och elpianon i alla kategorier. Tro det eller ej men cutting edge och retro produkter säljs inte i så stor mängd att det är värt att riskera hela företags framtid på. Sen hade ju Roland länge en policy att inte satsa på gamla produkter. De designade ju framtiden!
    Men sen Kakehashi lämnade Roland så bytte de policy och det är ju betydligt lättare att tillverka virtuella kloner än repliker med ofta ålderstigna miljöfarliga komponenter som inte går att få tag på längre.

Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad
    Ƶl8Rs avatar
    Vintage
    Nej Roland har järnkoll på vad som säljer och de säljer nog tusen ggr bättre av alla Aira och Boutique än vad de sålt all Legacy de bygger på....och de kan göra det om och om igen för köparna är nostalgihungriga. Jag tror nog att det kommer komma mer fullvuxna repliker i limited editions för att hålla myten levande och sen fortsätter de mer Aira och Boutiques..osv.

Nu har jag ju redan originalen jag vill ha och visst skulle det vara helmys att packa upp en o-ollad 808 sprillans ur kartong....men samtidigt så tycker jag verkligen Boutique är skitkul........ alla gnällde på Roland för några år sedan... sen har de droppat AIRA Boutique... JD-XA... och börjat tillverka modulär igen som bygger på de gamla.... och alla gnäller ?!?!?

tycker det är skitkul

Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad
    Ƶl8Rs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    Intellijels hade bättre kvalitékänsla än Roland/Malekko, helt klart, men jag gillade inte riktigt responsen. De som funkar bäst med de VCA's och filter jag har är Maths och Verbos, båda med variabel slope. Ska testa Behringers iaf, så märker vi, men 2 env + Lfo i det formatet är lockande :-)

Men förutom kvalitet hur gillade du responsen i Rolle?

nyd
    nyd är uppkopplad nu
    nyds avatar
    Veteran
    Välgjorda System700, Emu och PpG-kloner skulle jag gärna se.

- - - Uppdaterad - - -

Och förstås en Behringer Data Lord.

Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Fast nu pratar jag inte om keyboards och trummisar, utan just eurorack.

machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Inte förvånad... och just att han efterfrågar "legacy systems" är ju för att han surfar på andras arbete. Jag tycker det är trist, eftersom Uli och gänget verkarr kunna själva. Men att göra bra instegsgrejer för de som vill ha ett grundsystem kan jag förstå. Jag tror inte han är ute efter att sparka undan fötterna för Dieter. Däremot att t ex köra System 100 rakt av...

OT: Uli, om du vill ha tips tror jag att en billig klon av Sennheisers vocoder eller Synton 221 är nästa givna köp för alla som gör synthwave därute.

Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Spännande att se om/vad de kommer att erbjuda för case. Känns som att det finns ett stort glapp prismässigt upp till ett bra, portabelt 12U/104hp case, typ mdlr-case. Samtidigt kostar ju kvalitet givetvis, men det kostar lite extra när en ensam person bygger dem..

SteelberryWorker
    SteelberryWorker är inte uppkopplad
    SteelberryWorkers avatar
    Veteran
    Kan man önska sig en 5U Behringer Modular 3C i fuskteak? Inte 35KUSD utan 35KSEK!

AnotherSwede
    AnotherSwede är inte uppkopplad

Har svårt att se något negativt med att Behringer börjar med eurorack.

Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    CDM har skrivit lite om nyheten. Bland annat:

"promising Eurorack modules for under a hundred bucks ought to be a popular idea. But then it’s easy to promise something"

"Clones seem to be the order of the day, as Behringer promises to “bring back” more “legacy” hardware. In fact, Behringer are so hard up for ideas of what to actually do, they’re going beyond just posting quick what-if renders of Roland modules, or continuing this trend of posting teasers as a series of questions. (“What do you want to see? What should we charge? What color should this be? What do you want for lunch?”) Behringer are now posting to message forums asking for people to submit ideas:"

Emil
    Emil är inte uppkopplad

Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg

What color should this be? What do you want for lunch?”) Behringer are now posting to message forums asking for people to submit ideas:"
    der er jo ikke noget nyt i at bruge fokus grupper, egentlig underligt bare at Behringer er først med at bruge forums... tænk om Roland brugte samme strategi

Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg
    der er jo ikke noget nyt i at bruge fokus grupper, egentlig underligt bare at Behringer er først med at bruge forums... tænk om Roland brugte samme strategi
    Nej, men som jag tolkar artikelförfattaren så är det snarare så att Behringer frågar: vad vill ni att vi ska klona åt er?

HZA
    HZA är inte uppkopplad

Veteran
    Hoppas de låter lika bra som original .
    Längtar till liveset under 2019

Amonhoteph
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    Nej, men som jag tolkar artikelförfattaren så är det snarare så att Behringer frågar: vad vill ni att vi ska klona åt er?
    Frågar inte alla kundundersökningar just den frågan egentligen - "vilken produkt vill ni ha?"

Firechild
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    Kan man önska sig en 5U Behringer Modular 3C i fuskteak? Inte 35KUSD utan 35KSEK!
    Du är inte helt ute och cyklar men nu är det dags för Berra att få lite verkstad också och inte bara snack.

Amonhoteph
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Du är inte helt ute och cyklar men nu är det dags för Berra att få lite verkstad också och inte bara snack.
    Sannerligen

Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    Frågar inte alla kundundersökningar just den frågan egentligen - "vilken produkt vill ni ha?"
    Jo, men det är inte alla företag som har Behringers historia av att nästan uteslutande klona allt de gör. Återigen, det är så jag tolkar CDM-artikeln, inte hur, eller vad, jag eventuellt tycker.

symptm
    symptm är inte uppkopplad
    symptms avatar
    cool

834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Submoderator
    Spännande ändå även om jag tycker att de inte ska nöja sig med bara kloner. De hade väl iaf ett nytt filter i neutronen. Mer sånt så blir det nog bra.

Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    The Behringer M100 modular system includes 13 module designs:

SYSTEM 100 174 PARAMETRIC EQ
    SYSTEM 100 173 QUAD SIGNAL GATE/ PATCH BAY
    SYSTEM 100 172 PHASE SHIFTER/AUDIO DELAY/GATE DELAY/LFO
    SYSTEM 100 165 DUAL PORTAMENTO CONTROLLER
    SYSTEM 100 150 RING MOD/NOISE/ S&H/LFO
    SYSTEM 100 132 DUAL CV/AUDIO MIXER & CV GENERATOR
    SYSTEM 100 131 MIXER/OSCILLATOR/ HEADPHONE AMP
    SYSTEM 100 130 DUAL VCA
    SYSTEM 100 121 DUAL VCF
    SYSTEM 100 112 DUAL VCO
    SYSTEM 100 182 ANALOG SEQUENCER
    SYSTEM 100 140 DUAL ENVELOPE/LFO
    SYSTEM 100 110 VCO/VCF/VCA

http://www.synthtopia.com/content/20...r-synthesizer/

nyd
    nyd är uppkopplad nu
    nyds avatar
    Veteran
    Ingen m-160 computer interface alltså.

Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad
    Ƶl8Rs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg

moelodin
    moelodin är inte uppkopplad
    moelodins avatar
    Senior
    behringer 5U please..

dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    värdelöst.

Firechild
    Firechilds avatar
    Veteran
    Tråkigt att det inte blev System 700. Gav feedback till Uli på det att inte köra System 100 utan 700. Jag menar System 100 är ju redan uppnåeligt för de flesta att få tag på originalen så jag förstår inte poängen med att klona dessa för bara hälften av pengen typ. Model D till en tiondel eller System 700 till en hundradel är ju mer intressant.

janost
    janost är inte uppkopplad
    janosts avatar
    Veteran
    Tråkigt att det inte blev System 700. Gav feedback till Uli på det att inte köra System 100 utan 700. Jag menar System 100 är ju redan uppnåeligt för de flesta att få tag på originalen så jag förstår inte poängen med att klona dessa för bara hälften av pengen typ. Model D till en tiondel eller System 700 till en hundradel är ju mer intressant.
    Jag har pratat en del med Uli också men han lyssnar inte.
    Han bygger sin dröm.

machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Syntvärldens John Myatt

mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Fast nu kostar ju inte ett system 100 kabinett med 5 moduler 10 000 kr. Utan snarare 30 000 kr. Så är de rent elektroniskt minst lika bra som system 700. Jag skulle göra precis detsamma. System 100m är ju folkmodularen från den tid på samma sätt som Minimoog är folksynthen. Du har dels en marknad hos folk som en gång ägt ett 100m och vill ha det igen, liksom Minimoog, Sen har du också alla de som vill ha retroljuden... Dvs. Är det en Modular du hört mer än andra på 80tals plattor så är det 100m.

834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Submoderator
    Det ena utesluter väl inte det andra? Det behöver ju inte bara vara rena kloner om nu inte det är Ulis bestämda uppfattning.

Den där modulen 185 som inte är original-roland verkar kul. Den som intellijel Metropolis är baserad på.

HZA
    HZA är inte uppkopplad

Veteran
    Hade aldrig varit riktigt sugen på S100M iom hört att s100 101/102 skulle låta mycket bättre osv.
    Men sedan råkade jag byta till mig ett cab och en Jupiter-4 (bitvis lite samma komponenter) och blev frälst.
    Filtret är verkligen smackigt och systemet har lite den Roländska nasala krämigheten. Som ligger härligt nära i mix. Bara att 100m har lite mer organiskt ljud än typ sh101... och Jupiter-4 lite överstyrd i vcan är ju än mer ett levande vilddjur.

Jag antar fördomsfullt att Behringers kommer låta cleanare än original som redan ibland gränsar till lite för cleant. Sedan är ju s100m perfekt size i original (att ha i studion) nästan lute plottrig ibland... men vi får se. Klart intressant för live!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •