Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Ännu ett studioum som (förhoppningsvis) ska byggas

  1. #1
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran

    Ännu ett studioum som (förhoppningsvis) ska byggas

    Går i tankarna att dela av en bit av kök/matsal hemma för att äntligen få till en vettigare studio. Har lite tankar och funderingar och tänkte höra så jag inte gör några tankevurpor.

    Till att börja med så kommer jag bara bygga själva rummet. Extra akustikbehandling får komma i efterhand.
    - Rummet är 3,6m långt (är jag hyfsat säker på).
    - Bredden är en av sakerna jag vill fråga om. Det kommer bli ett rektangulärt rum. Längre än vad det är brett, men jag har ett litet spann att jobba med (kommer dock inte ihåg exakta måtten. Inte helt fritt då där är ett par fönster att ta hänsyn till - varav ett fönster kommer vara på ena kortsidan inne i studion). Finns det något mått som är vettigare än andra givet en längd på 3,6m?
    - Sen tänkte jag köra dubbelgips med green glue mellan på alla väggar. Vettigt? Ska man ta dubbelgips och green glue i taket också kanske?
    - Heltäckningsmatta? Borde vara bättre än hårt golv, eller hur?
    - Vettigast placering av lyssning? Ska monitorerna så mot långsidan eller kortsidan i rummet?

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Absolut, det finns idealmått för olika typer av rumskonstruktioner. De kan även förändras med hjälp av akustikreglering, då såklart både medvetet och omedvetet. Så jag tycker inte att det finns något jätteenkelt svar. "Lauden ratio" brukar vara en rekommenderat start i planerna iaf.

    Dubbelgips eller gärna många fler lager än så är bra.

    Heltäckningsmatta vs hårt golv.. Titta runt i de finaste studios du kan hitta. Ser du någon som har heltäckningsmatta? Visst, det finns alltid något undantag..
    I mitt förra rum så hade jag heltäckningsmatta med mycket gummi i botten. Orsaken var att försöka få bort så mycket resonansproblem som möjligt från möbler. Det hjälpte en del då jag körde med ett stort bord från Argosy.. crap.

    Monitorerna bör generellt sett stå mot kortsida. Mer exakt positionering beror jättemycket på högtalarnas konstruktion, möblering och lyssningsposition.

    Det känns som att "rätt" svar på flera av dessa frågor har mycket med din budget att göra. Och även hur du eventuellt planerar att uppgradera rummet i framtiden.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •