Resultat 1 till 29 av 29

Ämne: Tips på kassett-walkman?

  1. #1
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior

    Tips på kassett-walkman?

    Om man nu skulle börja kassetta sig igen, hur ser utbudet ut numera? Vilka bärbara bandspelare står högst i kurs? Finns det nytillverkade med moderna fancy funktioner, eller är det fina gamla retro-modeller man ska leta upp begagnat?

    Eller är det bara skit samma alltihop, och vad för dynga som helst duger?

  2. #2
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    nån schysst Walkman DD kanske? Jag har en Walkman DD-WM22 som fungerar prima. batterisnål och lättsam.

  3. #3
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Ska det vara för uppspelning eller inspelning?

    Den här är väl den som rekommenderas för inspelning:
    http://www.walkmancentral.com/products/wm-d6c

  4. #4
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Kan verkligen rekommendera WM-D6C! Helt sjuk. Dock har spolningen slutat fungera för mig, det verkar vara ett vanligt problem.

  5. #5
    deleted user
    Ni är ju helt galna! Kan ni inte spela upp från era telefoner?

    Sagt med respekt, bara totalt oförstående: varför vill man gå tillbaka till kasett?

  6. #6
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni är ju helt galna! Kan ni inte spela upp från era telefoner?

    Sagt med respekt, bara totalt oförstående: varför vill man gå tillbaka till kasett?
    Släpps mycket grym musik på kassett. Kul att kunna lyssna på musiken från artister man stöttar. Kassett kan låta både sämre och lika bra som att streama.

    Sen kanske nostalgi?

  7. #7
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sagt med respekt, bara totalt oförstående: varför vill man gå tillbaka till kasett?
    det är gött! Musik att hålla sig till, hänge sig åt. Något att ha i handen. Ett omslag att fingra på, text att läsa. Om man kör utan dolby brusar kassetterna skönt. Spolarna spinner. ett snyggt kassettdäck eller spelare att ha och sköta om, byta rem, smörja.
    Inga notifikationer från telefonen. Lämna telefonen hemma, gå på en promenad med en riktigt bra mixtape. slå på en liten bordsbandare i köket medan matlagningen är igång. en C90 med bra musik när kamraterna är på besök. polarnas mixtapes, grejer direkt från deras DAW, livejams, field recordings.

    det är en livsstil! Det är ett förhållandesätt till musik och ljud som förkastar snabba kickar-musiken, trenden att hyra sin musik. Att köpa sina kassetter direkt från artistens bandcamp för en rimlig peng. Artisten får mer. Jag får ett fysiskt bibliotek. jag som konsument får mycket mer. mina grejer ligger inte och ruttnar på en hårddisk som går sönder.

  8. #8
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Härlig redogörelse!

  9. #9
    Valdo
    Valdo är inte uppkopplad
    Valdos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det är gött! Musik att hålla sig till, hänge sig åt. Något att ha i handen. Ett omslag att fingra på, text att läsa. Om man kör utan dolby brusar kassetterna skönt. Spolarna spinner. ett snyggt kassettdäck eller spelare att ha och sköta om, byta rem, smörja.
    Inga notifikationer från telefonen. Lämna telefonen hemma, gå på en promenad med en riktigt bra mixtape. slå på en liten bordsbandare i köket medan matlagningen är igång. en C90 med bra musik när kamraterna är på besök. polarnas mixtapes, grejer direkt från deras DAW, livejams, field recordings.

    det är en livsstil! Det är ett förhållandesätt till musik och ljud som förkastar snabba kickar-musiken, trenden att hyra sin musik. Att köpa sina kassetter direkt från artistens bandcamp för en rimlig peng. Artisten får mer. Jag får ett fysiskt bibliotek. jag som konsument får mycket mer. mina grejer ligger inte och ruttnar på en hårddisk som går sönder.

  10. #10
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det är gött! Musik att hålla sig till, hänge sig åt. Något att ha i handen. Ett omslag att fingra på, text att läsa. Om man kör utan dolby brusar kassetterna skönt. Spolarna spinner. Ett snyggt kassettdäck eller spelare att ha och sköta om, byta rem, smörja.
    Inga notifikationer från telefonen. Lämna telefonen hemma, gå på en promenad med en riktigt bra mixtape. Slå på en liten bordsbandare i köket medan matlagningen är igång. En c90 med bra musik när kamraterna är på besök. Polarnas mixtapes, grejer direkt från deras daw, livejams, field recordings.

    Det är en livsstil! Det är ett förhållandesätt till musik och ljud som förkastar snabba kickar-musiken, trenden att hyra sin musik. Att köpa sina kassetter direkt från artistens bandcamp för en rimlig peng. Artisten får mer. Jag får ett fysiskt bibliotek. Jag som konsument får mycket mer. Mina grejer ligger inte och ruttnar på en hårddisk som går sönder.
    medhåll på allt!!! <3

  11. #11
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Freestyle heter det väl?

  12. #12
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det är gött! Musik att hålla sig till, hänge sig åt. Något att ha i handen. Ett omslag att fingra på, text att läsa. Om man kör utan dolby brusar kassetterna skönt. Spolarna spinner. ett snyggt kassettdäck eller spelare att ha och sköta om, byta rem, smörja.
    Inga notifikationer från telefonen. Lämna telefonen hemma, gå på en promenad med en riktigt bra mixtape. slå på en liten bordsbandare i köket medan matlagningen är igång. en C90 med bra musik när kamraterna är på besök. polarnas mixtapes, grejer direkt från deras DAW, livejams, field recordings.

    det är en livsstil! Det är ett förhållandesätt till musik och ljud som förkastar snabba kickar-musiken, trenden att hyra sin musik. Att köpa sina kassetter direkt från artistens bandcamp för en rimlig peng. Artisten får mer. Jag får ett fysiskt bibliotek. jag som konsument får mycket mer. mina grejer ligger inte och ruttnar på en hårddisk som går sönder.
    Nu fick jag tillbaka tron på musikanhängare igen! <3
    Att prenumerera på "all" musik för en hundring i månaden är inte hållbart (jag har själv slutat med Spotify, Apple Music etc)

  13. #13
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Finns det inget kassettband med spotify på?

  14. #14
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det inget kassettband med spotify på?
    Jo, ett jättelångt.

    Ungefär som internet på CD-ROM, som teknikmagasinet "sålde".

  15. #15
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det inget kassettband med spotify på?
    Själv väntar jag till dom släpper youtube på VHS...



    Den här tråden fick mig att gräva fram min gamla Aiwa JX639 som var min trogna följeslagare på framför allt resor. Att ha tillgång till radio (och inspelning!) när man är ute och reser är skitkul och ger en extra dimension till resan.

    Att lyssna på ett radioprogram på ett språk man inte fattar och få chansen att höra musik som inte når till Sverige annars är fantastiskt.

    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Freestyle heter det väl?
    Exakt!

  16. #16
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Loppis är ju ett hett tips. Har fått tag på ett gäng på det viset. Tyvärr har de börjat tugga allihop. Och min egen gamla sista generationens har pajat ännu hårdare. Men den var bäst. Ett batteri, maffig bas, play i båda riktningarna.

  17. #17
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Min Panasonic RQ-P50 köptes in ca 1991, och den funkar fortfarande.

  18. #18
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det är gött! Musik att hålla sig till, hänge sig åt. Något att ha i handen. Ett omslag att fingra på, text att läsa. Om man kör utan dolby brusar kassetterna skönt. Spolarna spinner. ett snyggt kassettdäck eller spelare att ha och sköta om, byta rem, smörja.
    Inga notifikationer från telefonen. Lämna telefonen hemma, gå på en promenad med en riktigt bra mixtape. slå på en liten bordsbandare i köket medan matlagningen är igång. en C90 med bra musik när kamraterna är på besök. polarnas mixtapes, grejer direkt från deras DAW, livejams, field recordings.

    det är en livsstil! Det är ett förhållandesätt till musik och ljud som förkastar snabba kickar-musiken, trenden att hyra sin musik. Att köpa sina kassetter direkt från artistens bandcamp för en rimlig peng. Artisten får mer. Jag får ett fysiskt bibliotek. jag som konsument får mycket mer. mina grejer ligger inte och ruttnar på en hårddisk som går sönder.
    Det låter ju fantastiskt.

    Jag har mp3or på min mobiltelefon, som förresten bara kan smsa och ringa. Låter som liknande livsstilsval. Men, ja. Lite förvånad är jag nog fortfarande. Allt det där borde du ju kunna göra, minus det taktila, med en smartphone på flygläge. Men whatever blows your hair.

  19. #19
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Ok, verkar som det inte råder så mycket hipsteri kring exakt vilken modell man "ska" ha. Soft.

    Jag har på intet vis bestämt mig för att gå tillbaka till freestyle. Men jag tilltalas av konceptet, att avgränsa sina möjligheter att ADHD-snabbt byta låt och att slå mig fri från "den tomma sökrutans förbannelse" (nån annan som läst "Det postdigitala manifestet" av Copyriot-Rasmus Fläsker? Bra skit!)

    Det som främst talar emot att jag skulle göra "the switch" är att jag som minimalist vill hålla nere antalet prylar i väskan.

  20. #20
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag vill ha en riktigt bra digital ljudspelare! Typ som cowon D2 eller vad den hette. Det saknar jag. Kunde spela flac, losless, wav, mycket minne, riktigt bra hörlursstärk

  21. #21
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det låter ju fantastiskt.

    Jag har mp3or på min mobiltelefon, som förresten bara kan smsa och ringa. Låter som liknande livsstilsval. Men, ja. Lite förvånad är jag nog fortfarande. Allt det där borde du ju kunna göra, minus det taktila, med en smartphone på flygläge. Men whatever blows your hair.
    Jag tänker liksom att det är som att fråga nån som bara spelar på gamla analog syntar varför hen inte bara gör allt i datorn istället. Det är ju så mycket enklare...

  22. #22
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänker liksom att det är som att fråga nån som bara spelar på gamla analog syntar varför hen inte bara gör allt i datorn istället. Det är ju så mycket enklare...
    Ja, antar det. Jag måste nog gå någonstans och filosofera på den här tråden en stund.

  23. #23
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Köp inte vad som helst bara om det måste vara nytt. Denna testade jag men lämnade tillbaka nästa dag. Svajade betänkligt (iofs ganska snyggt) och orkade knappt mata fram bandet. Som väl är hittade jag en i soprummet strax efter som fungerar bra. Inte för att jag switchat till kassett men det är kul att experimentera med.

  24. #24
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Jag råkade köpa mig en Panasonic RQ-S15 på tradera för en och en halv hundring. Fint skick, men visade sig att den inte fungerar riktigt. Misstänkte förstås drivremmen, och efter isärskruvande och avlödande av kretskort (!!!) för att komma åt remmen så hade jag rätt! Remmen slappare än en död lax i fiskdisken kl 18.34 en söndag.

    Så: ny rem och kalibreringskassett beställd från fixyouraudio i slovakien! Ska beställa gumstickbatteri och laddare också, som enligt läsning på stereo2go-forumet går att få tag på vettig kvalitet fortfarande. Spännande! Jag har aldrig ägt en så fin walkman innan, så superslimmad och med Dolby!

    Återkommer när den är igång och jag avnjuter mixtapes på tåget.

  25. #25
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Min WM-D6C strular mer än jag klarar att fixa någon som har tips på var jag kan lämna in i Stockholm?

  26. #26
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sebsongs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag råkade köpa mig en Panasonic RQ-S15 på tradera för en och en halv hundring. Fint skick, men visade sig att den inte fungerar riktigt. Misstänkte förstås drivremmen, och efter isärskruvande och avlödande av kretskort (!!!) för att komma åt remmen så hade jag rätt! Remmen slappare än en död lax i fiskdisken kl 18.34 en söndag.

    Så: ny rem och kalibreringskassett beställd från fixyouraudio i slovakien! Ska beställa gumstickbatteri och laddare också, som enligt läsning på stereo2go-forumet går att få tag på vettig kvalitet fortfarande. Spännande! Jag har aldrig ägt en så fin walkman innan, så superslimmad och med Dolby!

    Återkommer när den är igång och jag avnjuter mixtapes på tåget.
    Uppdatering: nu avnjuter jag mixtapes på tåget! Rembyte och nytt batteri gjorde susen! Mycket trevligt återseende av kassettformatet!

  27. #27
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det är gött! Musik att hålla sig till, hänge sig åt. Något att ha i handen. Ett omslag att fingra på, text att läsa. Om man kör utan dolby brusar kassetterna skönt. Spolarna spinner. ett snyggt kassettdäck eller spelare att ha och sköta om, byta rem, smörja.
    Inga notifikationer från telefonen. Lämna telefonen hemma, gå på en promenad med en riktigt bra mixtape. slå på en liten bordsbandare i köket medan matlagningen är igång. en C90 med bra musik när kamraterna är på besök. polarnas mixtapes, grejer direkt från deras DAW, livejams, field recordings.

    det är en livsstil! Det är ett förhållandesätt till musik och ljud som förkastar snabba kickar-musiken, trenden att hyra sin musik. Att köpa sina kassetter direkt från artistens bandcamp för en rimlig peng. Artisten får mer. Jag får ett fysiskt bibliotek. jag som konsument får mycket mer. mina grejer ligger inte och ruttnar på en hårddisk som går sönder.
    Eller så sätter man telefonen i flygplansläge.

  28. #28
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller så sätter man telefonen i flygplansläge.
    haha! boo! inte samma sak ju.

  29. #29
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Göra konst på egna blandbandens omslag! Dymo smack rakt på. Taktilt!

    Techmoan på youtube har en del videos om kassetter och en särskild med tips på olika bandare.

Liknande ämnen

  1. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2017-03-19, 11:42
  2. Walkman Mellotron
    Av eskimo i forum Övriga instrument
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2008-12-04, 13:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •