Resultat 1 till 41 av 41

Ämne: Spotifys sopiga analys

kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran

Spotifys sopiga analys

Har kapitulerat lite och skaffat Spotify.
    Fattar dock inte hurjag ska få appen (Iphone) att spela en artists alla album efter varandra utan att göra spellistor.
    Och det roliga är att appen själv väljer vad jag ska få höra efter att valt album är slut, istället för att köra vidare på samma artist.
    Eftersom jag mest lyssnar på 80-tals musik (eftersom den är bäst), hur många gånger tror ni Spotify väljer någon låt från "Best of 80's blablala hits". Alltid!
    Totalt fantasilöst! Fegisartat! Ge mig någon udda och lite otippat istället!

machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Gratisabonnemang eller betalversionen?

kockpit
    kockpits avatar
    Veteran
    Premium

jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    fjomp
    Har du provat att titta i inställningarna? Där finns "autoplay similar songs when your music ends" som inställning.

Själv lyssnar jag på en artists alla album i en rad. Det blev så när jag gick in på artistens profilsida och började spela ett album.

SteelberryWorker
    SteelberryWorker är inte uppkopplad
    SteelberryWorkers avatar
    Veteran
    Lägga låtar på kö är annars ett enkelt sätt att få flyt utan att skapa spellista

kockpit
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    Har du provat att titta i inställningarna? Där finns "autoplay similar songs when your music ends" som inställning.

Själv lyssnar jag på en artists alla album i en rad. Det blev så när jag gick in på artistens profilsida och började spela ett album.
    Meh, jag hittar ju inte den! Måste Googla mer/bättre...

Aha, inställningar var under bibliotek, jättelogiskt, istället för att ha en meny som heter inställningar. Ungefär som Apple.
    Ungefär som att ha toaletten i köket.

xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Tycker tipsen ofta är bra, speciellt release radar och Discovery weekly ger ofta bra nya tips. Sen misstänker jag att de de stora bolagen är tongivande där dock.

SteelberryWorker
    SteelberryWorkers avatar
    Veteran
    Dom artister man följer kan man inte längre enkelt se nya släpp vad jag vet. Man får ett mejl istället. Men jag lyssnar inte på musik i mejlklienten så det är värdelöst. Känns helt onödigt att följa artister. Skitsvårt att ha koll på intressanta artister...

gum
    gum är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Tycker ingen streamingtjänst förutom Youtube med AdBlock är trevlig att lyssna på hela album i.
    Jag blir ofta irriterad när jag ska lyssna på ett album på Spotify. På appen ser man inte om shuffle är på eller av, och ofta surnar jag till när första låten är slut och den hoppar till typ spår 8. Den borde ju fatta vad jag är ute efter när jag dubbelklickar på ett album! Och sen så kör den vidare när albumet är slut och det är inte alltid man vill det.
    Älskar att musiksurfa på nätet (speciellt Youtube), men om jag verkligen vill lyssna på en skiva så ser jag till att skaffa den på vinyl. Fortfarande det trevligaste sättet att avnjuta ett album

Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Bästa funktionen sen skivat bröd är möjligheten att välja bort låtar/artister - utan den är autoplay helt oanvändbart. Testa och du ska se det blir mycket bättre. Mina Discovery listor har gått från kräks till användbara
    Senast redigerat av Frengus den 2018-03-24 klockan 16:50.

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad

Vintage
    Nu är ni alldeles för positiva i en diss-tråd

Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Hehe, jag delade helt TS's uppfattning tills dess jag fann gilla/dissa funktionaliteten. Jag är personligen svårt allergisk mot Queen så kroppen får spasmer när typ "we will rock you" kommer på - var tvungen att säkerställa att man inte drabbas av anafylaktisk chock. Nu är allt frid och fröjd igen.

mono
    mono är inte uppkopplad
    monos avatar
    Veteran
    I-landsproblem?

dickydiggler
    dickydiggler är inte uppkopplad
    dickydigglers avatar
    Veteran
    Det har aldrig varit svårare att njuta av 80-talsmusik än vad det är nu :/

Epilepsimon
    Epilepsimon är inte uppkopplad
    Epilepsimons avatar
    Veteran
    Gnälligaste tråden någonsin haha

Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Meh, var står det gnällförbud? Va?

itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Efter år av Spotify kan jag säga att Discover Weekly har gett mig massor med ny och grym musik som jag aldrig hittat annars. Den känner av när jag gillar eller lägger till låtar från Discover Weekly i egna listor och bygger nya rekommendationer utifrån det. Tror jag i alla fall.

Det enda som jag inte gillar med Spotify är att vissa artister inte finns där.

kockpit
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    I-landsproblem?
    Ja, i U-länder lyssnar de bara på techno.

- - - Uppdaterad - - -

Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    Gnälligaste tråden någonsin haha
    Nej då, jag har många fler i historiken.

Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    Bästa funktionen sen skivat bröd är möjligheten att välja bort låtar/artister - utan den är autoplay helt oanvändbart. Testa och du ska se det blir mycket bättre. Mina Discovery listor har gått från kräks till användbara
    Förlåt om jag blir lite positiv här, men tack för tipset. Jag tycker discover weekly oftast är rätt ute, men en del vill man ju slippa.

Epilepsimon
    Epilepsimons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg

Nej då, jag har många fler i historiken.

altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Ser fram emot Rasmus fleischers et als kommande bok om spåttochspeify

kockpit
    kockpits avatar
    Veteran
    Ah, blir halvtokig! Spotify kör typ 30-40 olika 80-tals hits om och om igen, så fantasilöst!

Och så klickade jag på Spotifylänk i en tråd här till något jävla mellobidrag, och nu försöker appen köra massa svenskt skit, har tryckt tumme ner över trettio gånger i rad, men appen fortsätter trycka up Ted Gärdestad, Darin, Tommy Nilsson o.s.v. WTF!

Mest har jag lyssnat på Genesis (utöver rullande 80-tal) i appen hittills, borde ge någon form av hint att svensktoppenmusik inte är mig grej.

kockpit
    kockpits avatar
    Veteran
    Inte bara jag som stör mig på det sopiga interfacet.

https://community.spotify.com/t5/Des...d/td-p/1135262

Epilepsimon
    Epilepsimons avatar
    Veteran
    På tal om märkliga rekommendationer så får jag väldigt mycket förslag på att följa olika typer av mans-barberare med mellanöst-ursprung på instagram. Hela förslagsflödet är fullt med det. Ingen aning om hur det hamnat där.
    Jag får även väldigt mycket bilder på blodiga män som slagits i MMA-matcher och liknande, även detta har jag noll koll på hur det dykt upp där.

altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran

Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    På tal om märkliga rekommendationer så får jag väldigt mycket förslag på att följa olika typer av mans-barberare med mellanöst-ursprung på instagram. Hela förslagsflödet är fullt med det. Ingen aning om hur det hamnat där.
    Jag får även väldigt mycket bilder på blodiga män som slagits i MMA-matcher och liknande, även detta har jag noll koll på hur det dykt upp där.
    Funkar OK här (gitarrer o pedaler) Så är det något du vill berätta för oss? Ingen skam hos oss

Epilepsimon
    Epilepsimons avatar
    Veteran
    haha

SteelberryWorker
    SteelberryWorkers avatar
    Veteran
    Kanske någon kapat kontot. Vanligare än man kan tro...

kockpit
    kockpits avatar
    Veteran
    Och nu har jag lyssnat på Bruce Springsteen i två dagar, Tom Petty, Genesis, men vad blir Spotifys nästa förslag? Just Can't Get fucking Enough, Simple Minds, OMD, verkligen direkt anknutet till ovan.

M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Av mina Daily Mix-spellistor är två stycken med artister jag aldrig hört talas om och alla har en massa naturbilder, typ stock photo. Instrumentalt och muzak-liknande. Tänk Äntligen Hemma. Känns som de där ”låtsasartisterna” som gjorde generiska beställningslåtar åt Spotify. Annars fattar jag inget.

salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Skaffade Spotify för några månader sedan, lyssnade på lite musik jag gillar och gick sedan in på daily mix. Hörde en hel del bra där som jag inte lyssnat på tidigare men ju mer jag lyssnar på de spellistorna desto mer känna det som en feedbackloop där de artister som är med där fortsätter vara med där istället för att jag får fler tips om andra musiker. Tex så lyssnade jag inte på Kaytlin Aurelia Smith innan hon dök upp på daily mix men nu dyker hon upp allt mer - antar att spotify "känner av" att jag lyssnat på henne (via daily mix) och lägger till fler av hennes låtar där. Så det blir väldigt mycket samma artister, som jag bara lyssnar vid på daily mix men som jag inte lyssnar på annars. Det är lite intressant, undrar om skivbolag kan influera daily mix att tex om hen lyssnar på det och det så borde våran artist X vara med på hens daily mix.

Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Hade önskat att man kunde vikta typ av låtar man söker.
    För ibland blir det lite mycket av en viss typ, särskilt om det är någon ny genré som man kommit in på.

Sen om jag förstått det rätt så är:

Daily Mix = Låtar från dina playlists blandat med nytt från Spotify-motorn/algortim.
    Discover Weekly = Bara låtar som kommer från Spotify-motorn/algortim baserat på dina playlists.

Ny Discover Weekly kommer på måndagar.

Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Tummen upp för YTs spelarfunktion isf, deras förslag som dyker upp i högra kanten som "bandnamn - mix 50+videor" är ofta rätt välriktade!

kockpit
    kockpits avatar
    Veteran
    Ahhrg! Kommer till jobbet, klickar till nästa låt "take on me" väljer Spottan, bra låt, men inte hela tiden! Lyssnar på hela Simple Minds album från 2017 (alltså ej 80-tal), vad kommer efter att albumet är slut? Just det, "take on me"!

Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Tar inte algoritmen hänsyn till vad dina ’friends’ lyssnat på också? Har för mig jag läste någonstans de kör ’closest friend’ algoritmen där ockdå. Be dina vänner sluta lyssna på A-ha?

Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Till skillnad från Soundcloud så går det att stänga av Autoplay i Spotify, gå in på avancerade inställningar. Där kan du även dubbelkolla att du har aktiverat "Streama med hög kvalitet".

AUTOPLAY:
    Autoplay spelar upp liknande låtar när din musik tar slut.
    Disable - klart.

kockpit
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    Till skillnad från Soundcloud så går det att stänga av Autoplay i Spotify, gå in på avancerade inställningar. Där kan du även dubbelkolla att du har aktiverat "Streama med hög kvalitet".

AUTOPLAY:
    Autoplay spelar upp liknande låtar när din musik tar slut.
    Disable - klart.
    Jo, det fick jag tips om högre upp i tråden tror jag, men jag vill ju att det ska rulla på.
    Får väl helt enkelt vara bättre på att skapa spellistor.

kockpit
    kockpits avatar
    Veteran
    Nu var det fanimig tredje gången "take on me" går igång idag. Och jag har enbart kört Simple Minds nyare! Finns för fan ingen koppling (förutom någon synt på 80-talet), jävla idioti! Fantasilöst och äckligt.

Död åt Facebook, Apple och Spotify!

mono
    mono är inte uppkopplad
    monos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    Nu var det fanimig tredje gången "take on me" går igång idag. Och jag har enbart kört Simple Minds nyare! Finns för fan ingen koppling (förutom någon synt på 80-talet), jävla idioti! Fantasilöst och äckligt.

Död åt Facebook, Apple och Spotify!
    Finns en superenkel lösning om det är radio du är ute efter: vanlig radio/webbradio

SteelberryWorker
    SteelberryWorkers avatar
    Veteran
    Man kan väl kolla vilka låtar som är på gång/ligger på kö. Gör en fukt och ta bort sånt du inte vill ha. Själv bäste dräng!

M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    Av mina Daily Mix-spellistor är två stycken med artister jag aldrig hört talas om och alla har en massa naturbilder, typ stock photo. Instrumentalt och muzak-liknande. Tänk Äntligen Hemma. Känns som de där ”låtsasartisterna” som gjorde generiska beställningslåtar åt Spotify. Annars fattar jag inget.
    Nån som vet?

Liknande ämnen

1. Lästips: Analys av 808 BD
    Av Rotwang i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2017-09-09, 00:43
  2. Riktigt sopiga hörlurar
    Av machinepop i forum Övrig hårdvara
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-06-19, 10:59
  3. Spotifys nya gui
    Av SteelberryWorker i forum Allmänt om musik
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-04-25, 00:50
  4. Spotifys grundare god för 190 miljoner pund.
    Av outshape i forum Allmänt om musik
    Svar: 131
    Senaste inlägg: 2013-11-12, 19:44
  5. EQ analys plugg??
    Av my03 i forum Mixning & mastring
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 23:42

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg