Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 79

Ämne: Cd-skivan död?

  1. #1
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage

    Cd-skivan död?

    Man kan kolla här i forumet. Mycket kassett, vinyl och så lite aggregatorer/youtube/sportify. Finns det ingen som ger ut cd längre? Det är ju ett bra format. (Kanske det som är problemet).

    Tänker på sån musik som jag gör typ.

  2. #2
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    CD säljer fortfarande, särskilt utomlands. 99an är inte särskilt representativ för resten av världen.

    Edit: Enligt min erfarenhet kanske jag ska tillägga.

  3. #3
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag köpte Val Solos senaste på CD.

  4. #4
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Har nog inte köpt en CD på 10år - ser inte jag kommer göra det inom 10 år heller. Rationale? Enkelt; vinyl ger ett "mervärde för kund" i form av fysisk produkt; ett stort omslag, kanske intressanta textinlays (går så klart göra på en CD också) - om det sedan låter bättre låter jag var och en bestämma själv.

    En CD är rent mentalt - tekniskt detsamma som ett digitalt köp. En samling WAVs helt enkelt. Så ger för mig som kund inget mervärde mot mitt inköp från Bandcamp mer än ännu en plastbit att lagra någonstans. Konsumtionen sker ju vanligtvis via en dator eller liknande i vilket fall. Jag brukar kunna tänka mig att ge +100:- till för en högkvalitativ vinyl mot samma produkt strömmande. Men så är jag rätt nördig på det jag gillar så beredd betala för det.

  5. #5
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Fick hem två släpp på CD för ett tag sedan... blev väldigt förvånad.
    Samma bolag hintade även om att släppa ett kommande album på CD... trodde både albumet och CD:n va död... kanske jag som är död?

    Men även vissa moderna bilar har CD i stereon. Kollat på bilar från 2016 med cd... kanske tas bort i samband med att de blir självkörande?
    Tycker fortfarande CD-R DJ:andet hade klara poänger.

  6. #6
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Både Cd och vinyl har ju rätt jobbiga begränsningar i format vad gäller speltid...
    vinylalbum blir ju fasen boxar om man vill ha kvalité... men även cd är tight för en med långa låtar...

    Ska själv sitta och arra edits för dessa format kommande månader... dock gillar jag samtidigt det fysiska formatets begränsningar. I slutändan brukar jag tycka att de komprimerade verken blir mer intressanta i dess komprimerade form...

  7. #7
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kanske tas bort i samband med att de blir självkörande?
    Neej, då sätts det ju in en till! Och en crossfader!

  8. #8
    Varkyar
    Varkyar är inte uppkopplad
    Varkyars avatar
    Veteran
    Jag köper cd! Och vinyl!

    Cd är ofta ganska billigt, framför allt jämfört med vinyl, så då kan jag kosta på mig fler skivor.
    Jag gillar också att sätta på en fysisk skiva, istället för att klicka igång något på Spotify, även om det "bara" är en cd.

  9. #9
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    +1 CD är trevligt

  10. #10
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Hellre en CD än streaming eller lossykomprimerade filer, men det mesta jag köper idag är nedladdningsbara filer i losslesskomprimering.

  11. #11
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Har varit med på 2 CD släpp senaste åren. Klart billigare än vinyl att göra i små serier och jag tror den överlever därför. Men visst, digital distribution är billigast. Jag har ingen koll på kassett - har inte haft nån spelare på 15 år minst. Vinyl är ju klart det mest imponerande formatet med sin storlek och sin ömtålighet. Skulle man kunna tänka sig att göra ett "skivomslag" för digital distribution - ett stort konvolut med fina bilder etc och texter, men inget media? Det skulle ju vara klart billigare är trycka upp vinyl. Jag älskar konvolut och gatefold med häften är stor konst (om gjord med kärlek). John Foxx The Garden hade tex en fantastisk bok och War Of the Worlds både gatefold och häfte.
    Senast redigerat av Steelberry den 2018-02-27 klockan 16:04.

  12. #12
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jag vill alltid ha mina favoritalbum på vinyl (för det är så jag finlyssnar på musik). Blir grymt besviken på 90-2000-talets artister som bara producerat för CD
    Ja, har ett par 100 CDs som ligger på landet - all den musiken är digitaliserad för många år sedan. Saknar dem inte; får liksom inte samma känsla att plocka ut en CD ur fodralet och stoppa i CD spelaren som dra igång en vinyl - även om det är en mycket liknande ritual. Skumma djur är vi

  13. #13
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Hur länge håller en Cd ? 20-30 år--- om man är rädd om den.

    En vinyl då ja den kan man vara ganska slarvig med inom vissa gränser med den bara spelar och spelar... Mycket trevligare format ju... bilderna är ju konst.

  14. #14
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Köpt ett par nya cd senaste året, men föredrar vinyl.

  15. #15
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur länge håller en Cd ? 20-30 år--- om man är rädd om den.
    Har du nån CD som inte funkar? Jag har 30 år gamla CD och alla funkar utan problem.... nu är jag rädd om dom så repor är inget problem för mig.... det har varit mycket snack sedan 80-talet om att CD skulle åldras men jag har inte upplevt det själv ännu.

  16. #16
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du nån CD som inte funkar? Jag har 30 år gamla CD och alla funkar utan problem.... nu är jag rädd om dom så repor är inget problem för mig.... det har varit mycket snack sedan 80-talet om att CD skulle åldras men jag har inte upplevt det själv ännu.
    Vet inte om mina fungerar, inte rört dem på många år nu.

    Hadde några i bilen och där höll dom inte länge... Så där kör jag bara brända cds om man vill köra det formatet.

    En sak är säker ställ aldrig Vinyler där det är varmt... i ett fönster. Solen tar dom direkt. ovan element ja det var brodern som gjorde det hemma hos honom och han är en riktigt klant. Sa till men han brydde sig inte sen var dom helt vågiga.

  17. #17
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    CD är stort i öst, i Sydamerika och halvhett på kontinenten. CDn är död i Norden. Typ... även begagnad.

    Jag köpte valsolo, Deadbeat och kanske nån mer förra året. I min värld ett ocharmigt men praktiskt tråkformat.

  18. #18
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag köper CD, Vinyl ibland.

  19. #19
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Har räddat repiga cds åt morsan och på förskolan genom att kopiera dem till cd-r.

    Ang. att det är dyrt med vinyl... tycker fasen utpriset är alldeles för lågt egentligen... i förhållande till tillverkning... typ 1/1... ... dålig ratio men man hajar ju att konsumenterna inte är beredda att betala hur mycket som helst per skiva. Trots att det är förkastligt för miljön (även inräknat all återvinning som faktiskt sker bl.a hos distributörerna tycker jag att det är rätt kul att exempelvis de tyska indie techno labelarna ger ut vinylboxar som faktiskt säljer några ompressar... 250kr för en 3 x 12" för billiger om man tänker att boxen säljer något 1000-tal...

    Cocoon Compilation ges ju ut på 6 x 12" men då kostar den 600kr men det är mer som en samlar grej och för att de inte kan byta traditionen . Tror bara de pressar ett 500-tal...

    Exklusiva cd utgåvor är ju egentligen portabla och praktiska souvenirer för fans att köpa med sig från utlandet och beställa med tanke på lätt och att de inte är ömtåliga. Rymmer en lagom stor booklet med bilder och info... CDn är fasen ett bra format ändå.

  20. #20
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Mycket svar!

    Ja, jag har en cd jag fick av en kines. Ska dit och spela om någon månad så jag tänker att jag skulle ha något att ge/sälja vid spelningar (även annars). Men så verkar allt vara vinyl/kassett.

    Digital distribution värderas som bajs ungefär och är inte så behändigt vid fysiska möten. Spelar inte in mycket musik men tror att det hade varit kul och utvecklande ich att jag faktiskt hade gjort det om jag hade ett bolag som ville ge ut. Men var?? Liksom.
    I Kina kanske :-)

  21. #21
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag (vi i vår familj...) använder CD fortfarande. Köper ett gäng om året, både nya (fast ofta med gamla artister ) men även beggat på loppis. Samtidigt är det till 90% vinyl som lyssnas hema i stugan. Har hittills inte köpt nedladdade filer. Tycker det fysiska mediet är bättre när det kommer till musik. Man vet var den är (alltså just på den skivan i det fodralet, åtminstone i teorin ), och den har ett specifikt utseende man tänker på när man menar den specifika skivan. Att man kan spela de i bilen likväl som hemma är ju en enorm fördel (inte minst jämfört med vinyl). Jag har usbminneingång i en av bilarna men har inte använt den än.

    Sen är det ju såklart lätt att paja en cd-skiva, men så är det ju med vinyl också även om bristen på portabilitet skyddar vinylen kan man säga.

  22. #22
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Tänkte att jag köpte en skiva för en/två år sedan men inser att My bloody Valentines comeback kom 2013. 😬
    När det var peakcd för mig så la vi nog 600 kr i månaden.

  23. #23
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jag köper Schellack, vinyl och CD....till och med ett par kassetter fast jag hatar dom ..fattar inte varför man inte börjar släppa på typ SD el nåt...i ett sjysst lagom konvolut... det ska ju vara fysiskt om man vill...

  24. #24
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag tror det här med kartongskiva med kod eller usb-minnen i något fint inte fbiter på folk, det blie för uppenbart att det bara är en onödig grej. :-)

    En bok med cd har jag tänkt, med mer text och bild. Men det känns rätt dyrt.

  25. #25
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Köper helst inte fysiskt format alls längre, så jäkla onödigt att ha en massa plast ligga å skräpa efter rip, men ibland blir det en CD bara för att det inte går att hitta vettig okomprimerad download. (Eller download wav: 149kr, CD: 89kr. Sett flera gånger, fast CD och wav är olika distributionskanaler då, inte samma butik. Hur tänker de där?)

    Enda fysiska format jag verkligen inte fattar däremot är kassett. Varför betala extra för ett format som låter fan, är omständigt att använda och åldras raskt?

    (Förtydligande. Det finns kombinationer av kassetter och kassettdäck som låter bra. Inte CD-bra rent objektivt/mätmässigt, men fortfarande väldigt bra. Fint nakamichi-däck med högkvalitets metallband t ex. Men, det är inte den typen av utrustning och band som används för kassett-släpp direkt.)
    Senast redigerat av rydan den 2018-02-28 klockan 08:56.

  26. #26
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Hipsters? Jag köpte en massa bra vinyler av en bekant som bytt över till kassett. Jag höll käften och betalade bara hehe

  27. #27
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hipsters? Jag köpte en massa bra vinyler av en bekant som bytt över till kassett. Jag höll käften och betalade bara hehe
    HAHAHAA!

  28. #28
    ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hipsters? Jag köpte en massa bra vinyler av en bekant som bytt över till kassett. Jag höll käften och betalade bara hehe
    Och när gjorde du hipstermigrationen från CD/streamat/download till vinyl, eller har du varit vinylformatet troget genom åren?

  29. #29
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Jag köper mest kassetter och vinyler, men det blir cd ibland om det är det enda som saluförs. Fast så är min cd-spelare bråkig också, det är den största anledningen till att jag pausat mitt köp av cd.

  30. #30
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast så är min cd-spelare bråkig också, det är den största anledningen till att jag pausat mitt köp av cd.
    Exakt, min fick jag använda kniv för att få ut släden på i flera år... en dag gav den upp. 28 års tjänstgöring får väl vara godkänt....

  31. #31
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Exakt, min fick jag använda kniv för att få ut släden på i flera år... en dag gav den upp. 28 års tjänstgöring får väl vara godkänt....
    Min höll i nära tio år innan den bestämde sig för att agera som om det vore repor på skivorna. Spelade ingen roll om skivan var helt nyproducerad eller inte.

  32. #32
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Min 90-tals HighEnd-20kg-Denon-CD funkade förvisso felfritt, men åkte på elskroten när D/A i min mobiltelefon började låta bättre...

  33. #33
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ryssen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och när gjorde du hipstermigrationen från CD/streamat/download till vinyl, eller har du varit vinylformatet troget genom åren?
    Är det inte mest bland indiepop/rock osv vinylen har en hipsterboost?

    Elektronisk musik har väl haft en liten nedgång i försäljning på vinyl om man kollar typ från år 2005-2006 när "alla" spelade vinyl.
    Upplevde att många började spela cd-r runt 2010->>> för att sedan börja spela recordbox etc. och ibland lite ovanliga grejer på vinyl och för att det är snyggt...

    Tycker personligen alla format har sin tjusning i brukandet.
    Med recordbox och USB upplever jag att setten tenderar att bli mer planerade. Svårt att inte snegla på funktioner som att sätta cue:ar i förväg, kika på tempot, ton osv, allt är ju så visuellt och lätt att få "rätt"... Ett cd-case med cd-r blir "ja juste den ja" när man råkar se den i caset... vinyl är lite både och, känslan att bläddra fram 3-4 skivor och ställa på snedden ... vinyldjandet kräver ju dock taxiresor... sedan blir det ju olika förhållande till mixandet.

  34. #34
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Rent utgivningsmässigt kan jag tycka att det fysiska formatet på någotvis understryker att man tagit verken seriöst. Det är fånigt och har egentligen inte alltid med verkligheten att göra samt är väldigt odemokratiskt men i flödet av musik är det rätt skönt att hitta sina sätt att sålla...

    Ett typ ickevinstbringande risktagande som att ge ut en vinyl påkallar ju att de som ger ut skivan och lägger ner tid, själ och cash samt involverar massa extern kompetens verkligen väljer ut musiken som ges ut med eftertanke...

    Sedan är ju baksidan att massa musik av hög kvalité kanske inte ges utrymme då folk kollar på formatet vilket begränsar deras lyssnande... att musik anpassas efter funktion på gott och ont...

    Upplever iaf att utgivningsformatet och dess teknologi påverkar vår tanke om verken.
    Men ska man ge bort eller sälja musik så kan man ju faktiskt göra lite research på hur andra artister i genren gör, tänker jag och vad som krävs för att distribuera sin musik på ett konstruktivt sätt... eller så kör man bara, kan ju finnas ett meningsskapande för sig själv att bara se sin egen musik utgiven i ett format man själv associerar till olika värden.

  35. #35
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Reflekterar lite då och då över olika grindvakter i musik- och kulturvärlden. Och tror nog som jag skrev att format påverkar.

    Andra saker jag har hört att folk faktiskt kollar på när de bokar och engagerar sig i artister och bolag är gruppsykologi/psykosen i att se hur många följare/lyssningar en artist har... har själv råkat hamna i dessa funderingar som ett barn av min tid typ när något bolag kontaktat mig och velat ge ut något... surfat in på soundcloud kollat hur många följare de har och hur många lyssningar... helt idiotiskt men ligger ju i tiden... nu senast var det ett bolag med några 100000 följare och många lyssningar vilket gjorde mig typ glad, lite stolt och förhoppningsfull. Antar att det hade med känslan av möjligheten att nå god distribution genom en kanal som visade genuin uppskattning av min musik...

    Jag lät dock känslan vila lite och kollade runt med vänner om de kände till bolaget och studerade närmre vilka andra artister bolaget gav ut osv. Andra preferenser jag tydligen bär på. Och konstaterade slutligen att säga nej.

    Använder personligen inte Spotify men det verkar vara en jäkla grej för de som är lite mer populärmusikorienterade... hört många prata om plays och följare på Spotify. Antar att det är ett mått många använder sig av för att mäta spridning och framgång.

    Sorry om jag svävar iväg. Som sagt bara intresserad kring hur vi laddar fenomen med värde på olika sätt. Och hur jag själv ofta hajar till över hur fasen jag tänker och handlar.

  36. #36
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Förstår fullt hur du tänker HZA och något jag också funderar över då och då. Att det fysiska formatet fungerar som någon form av kvalitetsstämpel. Även när man som artist ska bli bokad, släppa nytt, osv.

    Hela konceptet med plays/views kan bli ganska ihåligt med tanke på att vem som helst kan köpa sig 100000 plays. Dock kan ett aktivt community på Soundcloud/Bandcamp osv gör skillnad. Om det är riktiga följare. Fans som faktiskt bryr sig, sprider musiken, lyssnar och köper det som släpps.

    Men enbart gå på plays/views som någon kvalitetsstämpel går inte riktigt. Vilket kanske gör ytterligare att det fysiska format blir lättare att använda som måttstock.

  37. #37
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min 90-tals HighEnd-20kg-Denon-CD funkade förvisso felfritt, men åkte på elskroten när D/A i min mobiltelefon började låta bättre...
    Big mistake!
    Tippar på att du kunnat få riktigt bra betalt för den du slängde och D/A:n i din mobil lät nog mest bättre för att tillverkaren slängt in någon ljud"förbättrings"funktion.

  38. #38
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Big mistake!
    Tippar på att du kunnat få riktigt bra betalt för den du slängde och D/A:n i din mobil lät nog mest bättre för att tillverkaren slängt in någon ljud"förbättrings"funktion.
    Hahaha! Nej, och nej. Det har hänt lite på D/A-sidan vetdu...

  39. #39
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ryssen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och när gjorde du hipstermigrationen från CD/streamat/download till vinyl, eller har du varit vinylformatet troget genom åren?
    Jag är född 70 så aldrig släppt

  40. #40
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förstår fullt hur du tänker HZA och något jag också funderar över då och då. Att det fysiska formatet fungerar som någon form av kvalitetsstämpel. Även när man som artist ska bli bokad, släppa nytt, osv.

    Hela konceptet med plays/views kan bli ganska ihåligt med tanke på att vem som helst kan köpa sig 100000 plays. Dock kan ett aktivt community på Soundcloud/Bandcamp osv gör skillnad. Om det är riktiga följare. Fans som faktiskt bryr sig, sprider musiken, lyssnar och köper det som släpps.

    Men enbart gå på plays/views som någon kvalitetsstämpel går inte riktigt. Vilket kanske gör ytterligare att det fysiska format blir lättare att använda som måttstock.
    Ja t.o.m Spotify har ju visat sig lite "ihåligt".
    Samtidigt vad är en fysisk utgivning för måttstock egentligen, kan ju va någon riking som ger ut och bara strösslar cash.
    Om man ska kolla på fysiska sales som kvalitetsstämpel kan man ju ha en stor publik som inte är intresserade av fysiskt format...

    Förr i tiden var ju DJ-Chartsen "viktiga"... vet inte hur de står sig idag. Folk kanske lyssnar mer på nischade playlists på Spotify?

    Har vänner som blivit plockade till olika "viktiga" playlists och nått kommersiell framgång genom dessa. Man får väl fråga sig vad man vill och vara där de man vill nå letar... hehe luddigt.

  41. #41
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Haha, ja sant. Ah, jag vet inte. Kan bero på att jag inte är särskilt framgångsrik. Jag har fortfarande inte fattat hur det fungerar.

    Ibland känns det ändå som utgåvorna är lite sekundära och spelningar och merch kommer först.

  42. #42
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, ja sant. Ah, jag vet inte. Kan bero på att jag inte är särskilt framgångsrik. Jag har fortfarande inte fattat hur det fungerar.

    Ibland känns det ändå som utgåvorna är lite sekundära och spelningar och merch kommer först.
    Jo framgång är väl rätt abstrakt. Beror väl på hur man "mäter" antar jag. Är väl som meningsskapande kanske.

    Finns ju många exempel på verk som nått stor framgång på ett kulturelitistiskt plan men som varit katastrofala på ett kommersiellt plan. Finns säkert utövare som ses som icke framgångsrika idag som kommer bli lyssnade till efter sin död, verken kanske då ses som framgångsrika i olika sammanhang.

    Men visst man kan väl kanske ställa upp en ekvation i syfte, mål och resultat i någon slags projektform utifrån sin egen upplevelse.

  43. #43
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hahaha! Nej, och nej. Det har hänt lite på D/A-sidan vetdu...
    Precis det har hänt rätt lite på D/A sidan på den här tiden väldigt lite faktiskt. Men det kan man ju inte tro om man gått på hyperna runt nya förträffliga D/A omvandlare som i realiteten låter typ exakt lika som 20 år gamla.
    Sen så är det ju så att en 20 kilo tung CD spelare har ett avsevärt begvärde idag eftersom mekaniken troligen är av toppklass och om man tror på hypen så kan man ju alltid koppla på en extern D/A.

    Det som gör att man ibland tycker dyrare och nyare D/A låter bättre är ofta för att man inte jämför sida vid sida eller med olika nivåer. Sen har många mobiler inbyggda ljud"förbättrings"kretsar och div mjukvarutricks för att "lura" öronen.

  44. #44
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis det har hänt rätt lite på D/A sidan på den här tiden väldigt lite faktiskt. Men det kan man ju inte tro om man gått på hyperna runt nya förträffliga D/A omvandlare som i realiteten låter typ exakt lika som 20 år gamla.
    Sen så är det ju så att en 20 kilo tung CD spelare har ett avsevärt begvärde idag eftersom mekaniken troligen är av toppklass och om man tror på hypen så kan man ju alltid koppla på en extern D/A.

    Det som gör att man ibland tycker dyrare och nyare D/A låter bättre är ofta för att man inte jämför sida vid sida eller med olika nivåer. Sen har många mobiler inbyggda ljud"förbättrings"kretsar och div mjukvarutricks för att "lura" öronen.
    Kul att just du utgår från att alla utom du själv är korkade. Var ju inte så att jag bara fick ett ryck och slängde ut den. Hela utslängningen började med lyssningstester mellan CD-spelare och ett RME-ljudkort, med uppmätta och korrekta nivåer, där det visade sig att RME:t lät bättre än CD-spelaren (till min förvåning, ärligt talat. Gjorde testet med utgångspunkt att se hur RME:t stog sig mot den "bättre" CD-spelaren). Bättre och stabilare stereobild och snyggare diskant framförallt, inte minst i svagare partier/utklingningar. Fortsatta lyssningstester gav att MBP:s inbyggda ljudkort lät minst lika bra det med (och väldigt likt RME:t faktiskt, inte direkt superlätt att höra skillnad), ner till iPhone som också faktiskt lät väldigt likt. Slutade med att CD-spelaren åkte ut, eftersom den i vilket fall i praktiken knappt användes.

    Jag kollade givetvis även begagnatmarknaden. Nu var det här förvisso ett par år sedan, men då betingade den det avsevärda värdet av $40-$50 på ebay. Kan ju ha gått upp sedan dess, det vet jag inte, men jag har annat att göra än spekulera i elskrot...

    Men, det KAN ju givetvis vara så att RME m fl har ljud"förbättringar" och "mjukvarutrix" i sina grejor också. De kanske inte alls prioriterar ofärgat ljud. Eller vad tror du?

  45. #45
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul att just du utgår från att alla utom du själv är korkade. Var ju inte så att jag bara fick ett ryck och slängde ut den. Hela utslängningen började med lyssningstester mellan CD-spelare och ett RME-ljudkort, med uppmätta och korrekta nivåer, där det visade sig att RME:t lät bättre än CD-spelaren (till min förvåning, ärligt talat. Gjorde testet med utgångspunkt att se hur RME:t stog sig mot den "bättre" CD-spelaren). Bättre och stabilare stereobild och snyggare diskant framförallt, inte minst i svagare partier/utklingningar. Fortsatta lyssningstester gav att MBP:s inbyggda ljudkort lät minst lika bra det med (och väldigt likt RME:t faktiskt, inte direkt superlätt att höra skillnad), ner till iPhone som också faktiskt lät väldigt likt. Slutade med att CD-spelaren åkte ut, eftersom den i vilket fall i praktiken knappt användes.

    Jag kollade givetvis även begagnatmarknaden. Nu var det här förvisso ett par år sedan, men då betingade den det avsevärda värdet av $40-$50 på ebay. Kan ju ha gått upp sedan dess, det vet jag inte, men jag har annat att göra än spekulera i elskrot...

    Men, det KAN ju givetvis vara så att RME m fl har ljud"förbättringar" och "mjukvarutrix" i sina grejor också. De kanske inte alls prioriterar ofärgat ljud. Eller vad tror du?
    Nu var det ju du som prarade om att din mobil lät bättre än CD spelaren vilket jag har svårt att tro på om inte några trix tagits till i mobilens ljuddel.
    Lite kort, RME gör bra ljudkort men är också rätt bra på att extrahypa sina pridukter. Tycker dina ljudjämförelser verkar lite märkliga lyssnade du i hörlurar? RME lämnar väl dessutom pro utsignal
    Angående begagnatvärdet så är det ju viss skillnad på vad saker går för på amerikanska ebay och vad de går för i Europa. Tycker dock att 40-50 dollar för en tung kvalitets CD spelare på 20 kilo lät lite lågt.

  46. #46
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu var det ju du som prarade om att din mobil lät bättre än CD spelaren vilket jag har svårt att tro på om inte några trix tagits till i mobilens ljuddel.
    Lite kort, RME gör bra ljudkort men är också rätt bra på att extrahypa sina pridukter. Tycker dina ljudjämförelser verkar lite märkliga lyssnade du i hörlurar? RME lämnar väl dessutom pro utsignal
    Angående begagnatvärdet så är det ju viss skillnad på vad saker går för på amerikanska ebay och vad de går för i Europa. Tycker dock att 40-50 dollar för en tung kvalitets CD spelare på 20 kilo lät lite lågt.
    Lyssnade i både högtalare och hörlurar (HD-600). Matcha nivåer är väl inte så svårt, bara att mäta på testsignal.

    Whatever. CD:n är utslängd i alla fall, och jag ångrar inte det beslutet.
    Senast redigerat av rydan den 2018-02-28 klockan 16:33.

  47. #47
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Japp! Den e död. Frågor på det?

  48. #48
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Nej, den mesta musik jag köper från bolag köper jag på CD. Lyssnar kanske mest på ambient och instrumental syntmusik, vilket CD nog är det bästa formatet för, om man föredrar ett fysiskt format.

    Men rent objektivt, om man jämför ljudet med frekvensanalysverktyg från inspelningen med ljudet som kommer ur en förstärkare och innan högtalare, så borde CD vara bäst. Sedan lägger ju vinyl till artefakter som man kanske uppskattar.

  49. #49
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Riktigt svårt att tänka mig TD tex på CD.. allt för kliniskt och "dött". Inne på vad du säger, Raoul - men typ tvärt om

  50. #50
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Riktigt svårt att tänka mig TD tex på CD.. allt för kliniskt och "dött". Inne på vad du säger, Raoul - men typ tvärt om
    "Dött" ?

    Det var ju en befrielse att kunna dumpa sina gamla knastriga TD-vinyler och äntligen få höra dem i ett felfritt medium.

  51. #51
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Riktigt svårt att tänka mig TD tex på CD.. allt för kliniskt och "dött". Inne på vad du säger, Raoul - men typ tvärt om
    Nej då, vi är helt överens! Men jag föredrar det rena ljudet från CD utan vinylens artefakter. Har dock sökt upp de bästa CD-pressningarna, de första på Virgin UK. Detta är vad jag menar med det objektiva/subjektiva.

  52. #52
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Dött" ?

    Det var ju en befrielse att kunna dumpa sina gamla knastriga TD-vinyler och äntligen få höra dem i ett felfritt medium.
    Jag har många TD på både vinyl och CD. Föredrar som sagt CD, men lyssnar ändå ibland på vinylerna

    Ett annat band som jag dock gillar mer på vinyl är XTC.
    Senast redigerat av raoul flutter den 2018-02-28 klockan 19:16.

  53. #53
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Ja, svårt att sätta fingret på det som gör man själv föredrar det ena eller det andra. Jag lirar aldrig mina TD CDs - men vinylerna snurrar ofta. Kan säkert beror lite på HUR man konsumerar.. jag slölyssnar mycket på digitalt; men "finlyssnar" nästan alltid bara på skivspelaren.

  54. #54
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, svårt att sätta fingret på det som gör man själv föredrar det ena eller det andra. Jag lirar aldrig mina TD CDs - men vinylerna snurrar ofta. Kan säkert beror lite på HUR man konsumerar.. jag slölyssnar mycket på digitalt; men "finlyssnar" nästan alltid bara på skivspelaren.
    Jag ”finlyssnar” nästan enbart. Både på CD och vinyl. Lyssnar nästan aldrig på musik när jag promenerar eller är på jobbet.

    Nu lyssnar jag på DMX Krew på vinyl!

    Och förresten har du några TD-soundtracks på CD du vill bli av med, så säg till!

  55. #55
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, svårt att sätta fingret på det som gör man själv föredrar det ena eller det andra. Jag lirar aldrig mina TD CDs - men vinylerna snurrar ofta. Kan säkert beror lite på HUR man konsumerar.. jag slölyssnar mycket på digitalt; men "finlyssnar" nästan alltid bara på skivspelaren.
    Ja, det där kan jag också relatera mer till. Det blir mer en "grej" att sätta på albumet och sätta av tid att faktiskt lyssna på det. Jag har dock tränat in det beteendet även för digital konsumtion på senare år

  56. #56

  57. #57
    ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

    Senior
    Ni glömmer de utmarkens eremiter som aldrig låtit kassetten dö i sina liv eller scener. Som aldrig anammade dassiga CD-R-släpp, P2P-träsket eller Soundclod-gytter. Kassettfolket är inte bara pastellkåta huvudstadshipsters lika lite som att vinylfolket inte bara är idrottsgrabbar med biraattityd som köper Zeppelin-reissues och Volbe at på 180 g:s jungfrulig vinyl.
    Det slentrianmässiga gnället på kassettens undermåliga tekniska kapacitet känns också trött. Brus, begränsat frekvensomfång samt eventuellt svaj behöver inte vara av ondo, det behöver inte ens göra sig påmint i alla situationer. Vinyl ”lider” även den av begränsningar i frekvens- och dynamiskt omfång samt i vissa fall besmittade med ljudartefakter i form av skrap, knäpp och brus.
    Allt är inte subjektiva mätdata, audiofilikoprofagi och David Sylvain.

  58. #58
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    CD säljer fortfarande, särskilt utomlands. 99an är inte särskilt representativ för resten av världen.

    Edit: Enligt min erfarenhet kanske jag ska tillägga.
    SVERIGE är inte alls representativt för resten av världen.

  59. #59
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    Läste för övrigt precis om att nån snubbe i Lindome ska starta vinylpress, efter stor efterfrågan tyyyyyyp....Kul!

  60. #60
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av mv Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läste för övrigt precis om att nån snubbe i Lindome ska starta vinylpress, efter stor efterfrågan tyyyyyyp....Kul!
    Jäjj!

Liknande ämnen

  1. Död Metropolis, död Just Friends
    Av RFedsOlderCuzin i forum Modularer & sånt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2016-11-08, 09:28
  2. Spela in första skivan/demo
    Av Jace i forum Inspelning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-06-01, 13:32
  3. CD-skivan fyller 30 år
    Av false messiah i forum Allmänt om musik
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2012-10-17, 23:15
  4. Skivan är färdig!
    Av sisältää i forum Skivor & artister
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2009-12-10, 08:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •