Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Skorrande akustisk gitarr?

  1. #1
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran

    Skorrande akustisk gitarr?

    Min stålsträngade har börjat bete sig. Jag funderar om den slagit sig i topplocket ( ) pga den långa torra vintern.
    Det är de två tunnaste strängarna (B,E) som låter skumt. När man pressar ner fingret i greppbrädan ändras knappt ton utan det låter bara illa.

    Googlade lite på problemet och det verkade finnas risk för att torka kan ställa till problemet och det tipsades att medelst insexnyckel anpassa skruven mellan låda och hals. Har inte testat - så tänkte höra efter om det finns någon som haft liknande problem och löst det. Vill som amatör inte ställa till det värre genom att börja skruva eller pilla gå vidare och exprimentera på stallet.

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Om den "bara har blivit" så kan du prova att justera truss rod medelst den omnämnda insex-skruven. Testa att lossa den (dvs vrid moturs) ett kvarts varv och lyssna om det blir någon förbättring.


  3. #3
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Japp, stått oanvänd några veckor och sen "var den" bara. Ok, ska testa försiktigt. Tack för input Hasse!

  4. #4
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Har funderat på det där, sett rekommendationer att ha gitarrer i hardcase med luftfuktare osv. Eller ska man skaffa en luftfuktare till vardagsrummet där alla gitarrer hänger? Har vattenburna radiatorer hemma, så det blir inte den där superkrispiga torrheten som elradiatorer kan ge.

  5. #5
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Är verkligen grymt torrt hos mig - bra tecken är att krukväxterna far illa. Så är säkert så att den torkat; då hoppas man ju den kommer tillbaka till våren. Såg lite tips att man kan återfukta den; men väntar med det tills jag testat ovan. Ska testa byta strängar också.

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Gör inte för många åtgärder samtidigt bara... Annars vet du inte vad som hjälpte/stjälpte!

  7. #7
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Om du är hyfsat säker på att det är torkrörelse så var jävligt försiktig med halsstången. Kan knäckas när den går tillbaka till "normal" fuktighet. Går det inte att höja stallet bara så länge? (Akustisk ja... Man kan lägga en lagom remsa av lämpligt tillgängligt material under stallet. Är det bara vissa strängar kan man pila in lite trä mellan stallet och den individuella strängen.) Tycker en sån justering brukar räcka för sommar/vintertorkläget.

  8. #8
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Mmm, tack för input. Ja, får se till att hålla mig i studion och lira elgitarr istället så får man se om akusten fixar sig själv när det blir lite mer vår. Kan ju alltid lämnas in till lokale gitarrsnickraren också.

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Släpper du på stången så är det ingen risk att något knäcks. Men du mekar givetvis (s)om du vill! Bättre väder för lägereldsgitarr längre fram i vår

  10. #10
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jaha, skulle ge mig på den här uppgiften efter ett par söndagskaffekoppar - så var det ingen insex Nått annat satans format som var svårt att se. Jaja, den har blivit lite bättre av sig självt. Jag får ge det ett par veckor sen blir det nog lokale gitarrmästaren i värsta fall.

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaha, skulle ge mig på den här uppgiften efter ett par söndagskaffekoppar - så var det ingen insex Nått annat satans format som var svårt att se. Jaja, den har blivit lite bättre av sig självt. Jag får ge det ett par veckor sen blir det nog lokale gitarrmästaren i värsta fall.
    https://www.premierguitar.com/articl...russ-rod-tools

  12. #12
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Haha, fan - skäms. Brukar vara rätt bra på att "google it, lazy" själv men hittade inget bra när jag letade. Tack för tipset!

Liknande ämnen

  1. Köpråd: akustisk gitarr
    Av tublenco i forum Stränginstrument
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-07-04, 01:23
  2. Efterarbetning på akustisk gitarr
    Av pez i forum Effekter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-04-01, 02:56
  3. akustisk gitarr
    Av simoo i forum Inspelning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-01-21, 02:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •