Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Får man sampla från en radiointervju?

Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage

Får man sampla från en radiointervju?

På skoj så samplade... "en kompis" en del fraser från en radiointervju. Det råkade vara vår före detta IT-chef som intervjuades. För att göra en lång historia kort så torskade denna chef för en del saker och försöker rentvå sig själv. Jag lägger mig inte i den biten så där värst mycket men ställs inför ett par spörsmål. "Min kompis" gjorde en låt där denne använder samplingar från intervjun. "Min kompis" har gjort den på skoj och har inte laddat upp den och har inte för avsikt att sprida den. Däremot så har denne låtit några lyssna på den.

Att göra sånt här för personligt bruk tycker jag är en sak, att sprida det en helt annan. Det finns en moralisk aspekt på att driva med folk på det här viset oavsett vad dom har gjort. "Min kompis" har som sagt var ingen avsikt att lägga ut låten offentligt. Utomstående vet inte vem det är som är samplad och den före detta IT-chefen röjer inte sin identitet. Men... om den fick spridning, vad skulle hända då? Får man sampla någon från en radiointervjus och använda i en låt som läggs ut på internet? För många, många, många år sedan samplade jag från TV-reklam och använde det i en låt ("2 liter flytande Ariel Ultra..."). Får man göra det? Är det skillnad på om man tjänar pengar på musiken eller om man, som jag, är hobbymusiker?

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Snarare risk för kränkning kanske? Jag tror inte radion jagar sånt, men annars är väl de ägare till originalmaterialet. Den nivå som musiker är sekundär när det gäller rätt och fel. Dock är det mer lönt att stämma nån som tjänar miljoner såklart.

Redaktör
    Din kompis kan alltid åberopa citaträtten i Upphovsrättslagen:

22 § Var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet. Lag (1993:1007).
    Det är nog tveksamt om din kompis låt kvalar in som parodi, journalistisk verksamhet eller liknande med starkare skydd, men utan att vara jurist skulle jag tro att det hjälper att det inte är kommersiellt menat.

Så jag tror som machinepop att förtal är den största risken, men samtidigt handlar det ju om offentliga uttalanden, så om din kompis inte kallat låten "Arne Arnesen, f.d. IT-chef i XYZ kommun är en idiot och borde få spöstraff offentligt" eller något liknande så risken för det minimal.

Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Senior
    Så han torskar för något, intervjuas med sin egen röst och tror att han kommer att förbli anonym eller vad?

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag har inte kollat läget men skulle kunna tänka mig att det ligger några hundra tracks med Trump-samplingar på tuben?

Exakt samtidigt som jag skrev detta spelades för övrigt ett sample från Apples startljud i låten Crashism med Funki Porcini, från Endlessnessism.

Real Parakeet
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så han torskar för något, intervjuas med sin egen röst och tror att han kommer att förbli anonym eller vad?
    Nej nej, han presenterar sig i radiointervjun och han uttalar sig även i lokalblaskorna. Det är ”min kompis” som valt att inte sampla den del där hans namn förekommer.

Om någon utomstående gjort låten hade man kanske kunnat se den som en parodi men som jag ser det så skulle det vara lite oetiskt om ”min kompis” laddade upp låten till allmän lyssning, speciellt som att ”kompisen” egentligen inte haft så där värst ont av den före detta chefen utan mest bara konstaterar att denne gjort dumma saker, men även bra saker. ”Min kompis” skulle ju kunna byta ut samplingarna mot Doland Trump och Putin istället och komma undan med detta om ”kompisen” vill att andra skall kunna ta del av det musikaliska hantverket. Men då hamnar han väl på Guantanamo. Ja, om han inte får smaka nervgift innan dess.

RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Jag blev lite nyfiken vem det kunde vara och hittade en äldre intervju med "före detta IT-chef" som sagt att hen i sin ungdom spelat musik (sjungit) utanför tunnelbanan tills polisen satte stopp för det.

Real Parakeet
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    Jag blev lite nyfiken vem det kunde vara och hittade en äldre intervju med "före detta IT-chef" som sagt att hen i sin ungdom spelat musik (sjungit) utanför tunnelbanan tills polisen satte stopp för det.
    Jo, det är nog han. Att han sjungit i tunnelbanan var något av det första vi fick veta om honom när han började. Han gjorde ett rätt stort nummer av det inför alla på hela kommunen. Intervjun är från 30 januari. Jag minns inte om han pratade om sina år(?) som bostadslös, utsatt etcetera där, men han fick ju med rätt mycket om sig själv. Jag har intervjun på hårddisken men känner att jag är klar med den och honom. Eller klar och klar... yrkesmässigt är jag det men musikaliskt så är jag inte det. Egentligen kunde jag samplat någon helt annan, det blev bara lite roligare med honom.

Alla på jobbet som hört den vill att jag lägger ut den och vissa har erbjudit sig att göra det åt mig. Men nej, jag avstår.

oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Det går troligtvis bra. I princip ska man söka rättigheter till att använda allt slags samplat material, även utdrag från radiointervjuer (gäller i alla fall om man ska registrera låten hos TONO, skulle tro det samma gäller Stim). Det kan hända att journalisten eller radiokanalen sitter på rättigheterna.

I praktiken är det väl osannolikt att låten skapar några problem, men det kan bero på hur mycket den sprids, hur känsligt citatet är och hur stridsvillig den citerade är.

RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    Jag har inte kollat läget men skulle kunna tänka mig att det ligger några hundra tracks med Trump-samplingar på tuben?
    När jag är trött låter all politik som ett avsnitt ur "muppet show" i mina öron; https://www.youtube.com/watch?v=vZnlz-b2NnY
    Senast redigerat av RX11 den 2018-03-17 klockan 15:23. Anledning: minimizing double vision :)

Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Hur fungerar det internationellt om man väljer att ursprungspubliceringen/uppladdningen skall ske från ett land med väldigt begränsad syn på IP?

Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    https://www.youtube.com/user/placeboing/videos

Liknande ämnen

1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-11-23, 22:48
  2. Får man sampla trummisar och lägga upp?
    Av Keiowas i forum Inspelning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-06-07, 10:15
  3. Får jag sampla det här?
    Av Max i forum Inspelning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2011-01-22, 20:21
  4. Får man sno samplade vågformer från hårdvarusyntar?
    Av torsig1967 i forum Allmänt om musik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 08:19

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •