Resultat 1 till 51 av 51

Ämne: 2st hörlurar, en för mix och en för lyssna

  1. #1
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran

    2st hörlurar, en för mix och en för lyssna

    Det här är ingen shootout eller tråd där vi ska slåss om vem som är bäst. Men jag var med om en konstig sak där både en Nord och ett stage piano lät riktigt illa i mina ATH-M50. Även i två andra (t.o.m billigare) "hifi" headsets. Till slut pluggade jag in mitt Gameheadset med nedfallande micbom tillverkad av Sennheiser. Jag tror det ska vara i klass med Sennheisers 700SEK klassen. Det lät väldigt mycket bättre (behagligare) det lät som att jag spelade ett piano. Direkt därefter testade jag en Nord Lead med samma lurar och de lät bättre än ATH-M50.

    Problemet med flera andra lurar (bara hifi) var samma vilket får mig att inte vilja kalla tråden "ATH-M50 ..." Alla hade problem och samma problem i att de högre mellanregistret boomade förutom Sennheiser.

    Har jag haft en unik upplevelse eller är lurar så här luriga (ha!)? Jag vill hitta ett par bra hörlurar för allt men det kanske inte finns?

    PS. Det finns en risk för att lurarna är lite paj. Hur vet man det? DS.
    Senast redigerat av tinybox den 2018-03-13 klockan 12:59.

  2. #2
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Nej lurar som är bra att mixa i är ju kanske inte alltid de som är njutbarast att myslyssna i. Personligen är jag inge förtjust i M50x till varken eller... De Sennheiser jag provat tycker jag generellt förskönar ljuden för mkt.. har dock inte provat HD600/650.

    Tycker AKG och Beyerdynamic generellt sätt är mer ärliga med en intressantare ljudbild... bland billigare lurar.

    Jäkligt nyfiken på att prova Roland RH300 också...


    Sen när det gäller flera av Nord Lead så blir jag jävligt trött i öronen..det är några konstiga övertoner eller nåt som tröttar ut... ultraljud el nåt ..vete fan!!

  3. #3
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Det är nog inte Nordens syntljud eftersom jag hör samma skillnad även på flera olika digitalpianon. Om jag skulle gissa så är ljuden från digitala instrument i allmänhet idag inställda för att låta bra med vanliga hifi-lurar och därför låter lite väl hårda med referensklass (en del skrattar då jag kallar ATH-M50 för det). Testade ett par Beyerdynamic och AKG också, båda i 500-1000SEK-klassen. Skickar länkar på exakt vilka:

    https://www.whathifi.com/beyerdynamic/t50p/review
    https://www.whathifi.com/akg/y50/review

    OBS! Jag tar inte Whathifi på allvar

  4. #4
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Men vad tänker du om Beyerdynamic DT770/880/990 AKG K702/612 ?

  5. #5
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag har inte testat de andra lurarna du nämner, men jag kör med Beyerdynamic DT770 PRO, och jag tycker det digitala pianot låter naturligt i dom.
    Jag googlade på en jämförelse med de andra Beyer som du nämner, T50P, och där säger nån att T50P har mer "midboost".
    Så kanske DT770 är de du ska testa.

  6. #6
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Ok, ska testa ett par DT770, verkar bra av det jag läst och de har rätt pris. Men angående Ohm, vad ska man välja för "vanlig" headphone output på en mixer?

  7. #7
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Om man skulle gå bananas och lägga mycket pengar (säg max 5k) blir det mer status än värt det då?

  8. #8
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Kör Focal Spirit Pro som jag tycker är otroligt trevliga. Mixar allt på dem pga vardagsrumstudio + familj. Upplever att det oftast låter bra när jag lyssnar på slutresultatet i högtalare eller andra lurar. De är sköna också, så använder oftast dem när jag lyssnar på musik från Soundcloud och Bandcamp på datorn.

  9. #9
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, ska testa ett par DT770, verkar bra av det jag läst och de har rätt pris. Men angående Ohm, vad ska man välja för "vanlig" headphone output på en mixer?
    Vad jag har läst är 250 Ohm modellen bättre för kritisk lyssning som mixning och så, medan 80 Ohm är mer HiFi.
    Jag köpte 250 Ohm.

  10. #10
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man skulle gå bananas och lägga mycket pengar (säg max 5k) blir det mer status än värt det då?
    Vet inte, men frågan är om ljudet blir fem gånger så bra?

  11. #11
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man skulle gå bananas och lägga mycket pengar (säg max 5k) blir det mer status än värt det då?
    För riktigt seriös mixning, jo antagligen, rekommenderar Shure SRH1840.
    (Budgetalternativ BD DT-880 Pro)

    För lyssning, nope, välj BD DT-770 Pro eller BD DT-990 Pro

    Personligen föredrar jag 990:n framför 770:n. Smaksak.
    Har du möjlighet att testa båda så gör det för guds skull.

    (Välj bara 80 Ohms BD om du vet att du ska använda lurarna på enheter med lite kräm ut.)

    Produktjämförelse mellan de fyra rekommenderade
    Senast redigerat av T11 den 2018-03-13 klockan 15:17.

  12. #12
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, ska testa ett par DT770, verkar bra av det jag läst och de har rätt pris. Men angående Ohm, vad ska man välja för "vanlig" headphone output på en mixer?
    Jag köpte ett par DT770 250 Ohm till grabben och ett par DT880 250 Ohm till mig... av de tre 770/880/990 så är 880 de som är jämnast..ärligast... alla tre är starka i mellanoch övre registret..men på ett bra sätt....det är lite kul för man är så van vid lurar som boostar basen så först får man bas abstinens... men sen upptäcker man hur detaljerad basen i dessa lurar är....speciellt 880 .. 770 ruskigt ärlig i diskant... är det en dålig mix så låter det väldigt skit... mkt i musikkatalogen blev bakvänt och när jag gick tillbaka till Sennheiser så saknade jag alla detaljer i basen..mest grötigt bara.. 990 lite mer bas och övre register..kanske trevligast hemlyssning.

    Dom är dock väldigt lika varandra och skillnaderna beror också på 770 helstängd, 880 halvöppen och 990 helöppen.......880 mest balanserad och också dyrast av de tre. Skulle rekommendera att köpa pro versionerna då de ger lite mer tryck vilket är sjysstare för detaljer när de gäller de öppna...

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör Focal Spirit Pro som jag tycker är otroligt trevliga. Mixar allt på dem pga vardagsrumstudio + familj. Upplever att det oftast låter bra när jag lyssnar på slutresultatet i högtalare eller andra lurar. De är sköna också, så använder oftast dem när jag lyssnar på musik från Soundcloud och Bandcamp på datorn.
    +100

    Focalerna är väldigt "monitorlika" och är konstruerade för att låta så nära deras egna monitorer som möjligt. Väldigt neutrala och bland de bästa jag hört, trots att de är slutna.

  14. #14
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man skulle gå bananas och lägga mycket pengar (säg max 5k) blir det mer status än värt det då?

    Jag vet faktiskt inte hur mkt roligare dom blir..... själv har jag nog smärtgräns kring 3500:- typ ... Men Sennheiser HD600/650 säger ju alla ska vara så djävla bra..ärliga och välljudande..... AKG 702 är ju också balanserat jämna... bra mix..tråkig hi-fi....K712 ska vara lite mer färgat roliga fast ändå ärliga..men jag har inte heller provat ännu... ..

  15. #15
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +100

    Focalerna är väldigt "monitorlika" och är konstruerade för att låta så nära deras egna monitorer som möjligt. Väldigt neutrala och bland de bästa jag hört, trots att de är slutna.

    Får nog köpa ett par såna och prova..... man blir ju lite anti när nåt blir trendpelle bara..... vore kul om finnarna kontrade med ett par Genelec lurar

  16. #16
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får nog köpa ett par såna och prova..... man blir ju lite anti när nåt blir trendpelle bara..... vore kul om finnarna kontrade med ett par Genelec lurar
    Ooooh... jag skulle köpa grisen i säcken direkt alltså!

  17. #17
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Focal Spirit professional verkar dock utgå.. dom har ju ett gäng nya lurar. Spirit pro mkt hyllade för ljudet men tydligen rätt taskig kvalitet på huvudbandet som spricker...
    Ni som har spirit professional..har era spruckit?

    Nya motsvarande modellen heter visst Listen Professional..verkar ju ha i princip samma specs men ..inte helt oväntat.....helt nya bågar..... så om det är en förbättrad Spirit Pro så verkar det vara ett givet köp för mig.

    Man blir ju dock jävligt nyfiken på hur de öppna modellerna Clear pro mfl låter...de är ju snuskigt dyra i alla fall
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2018-03-14 klockan 01:45.

  18. #18
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Finns nog en hel del relevant här också: http://www.99musik.se/showthread.php...an-ljudkort%21

  19. #19
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Focal Spirit professional verkar dock utgå.. dom har ju ett gäng nya lurar. Spirit pro mkt hyllade för ljudet men tydligen rätt taskig kvalitet på huvudbandet som spricker...
    Ni som har spirit professional..har era spruckit?

    Nya motsvarande modellen heter visst Listen Professional..verkar ju ha i princip samma specs men ..inte helt oväntat.....helt nya bågar..... så om det är en förbättrad Spirit Pro så verkar det vara ett givet köp för mig.

    Man blir ju dock jävligt nyfiken på hur de öppna modellerna Clear pro mfl låter...de är ju snuskigt dyra i alla fall
    Har stort huvud och Spirit Pro, inget problem för mig än så länge iaf

  20. #20
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Enligt recensioner så verkar det rätt vanligt.... men om de nya är förbättrade..och även med optimerat ljud så är det ju inget att gnälla om. Tänkte först jag skulle leta upp ett par spirit nu innan de försvinner helt...men om Listen Pro är bättre så kan man ju vänta en månad tills de finns i butik...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	listen-pro-focal-casque.jpg 
Visningar:	58 
Storlek:	72,1 KB 
Id:	80447

    Tycker dom är snygga och ser ju skönare ut än Spirit

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	listen-pro-focal-casque-emballage-malette.jpg 
Visningar:	41 
Storlek:	128,0 KB 
Id:	80448

    Och praktisk och snygg case..

  21. #21
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Har inte haft problem med byggkvaliteten. Spirit Pro har lädermuffar - kanske sluter bättre. Blir intressant att höra vad du tycker om de nya!

  22. #22
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Häpnas fortfarande varje dag över hur bra Skull Candy Grind låter, för några hundra, ska beställa några par till för att säkra framtiden. Bättre än allt annat upp till tusenlappen. Kanske inte toppen för mix, men ATH och JBL lämnade jag tillbaka, värdelösa för mix, alldeles för mycket bas.

  23. #23
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte haft problem med byggkvaliteten. Spirit Pro har lädermuffar - kanske sluter bättre. Blir intressant att höra vad du tycker om de nya!
    Men då har jag ju fortfarande inte hört de gamla .... kanske är de bättre...kanske har de "förbättrat" bort just "det där".... förmodligen inte men sådant har ju hänt. Fattar ju inte varför de tar bort dom helt och inte gör en mk2 ...eller en med förbättrat band om det nu var många som haft det problemet. ....

    Men man blir ju nyfiken på Clear pro..men 15k för ett par lurar är rätt mkt för mig i alla fall..eller Utopia 40k.... hur låter ett par 40k lurar.... alltså det finns väl inget tak... men själva lyssningen....

  24. #24
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Fan köpte ett par Focal Spirit pro i dag...kunde inte hålla mig .... lika bra at hugga nu när de utgår...och om de kanske var unika...och de nya inte lyckas återskapa....fan

  25. #25
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Hur låter de då?

  26. #26
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Har inte öppnat kartongen ännu så låter de inte alls ...får prova i kväll.

  27. #27
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Med tanke på lovorden borde de låta bra även i kartongen.

  28. #28
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Krafsar lite på den......ingen respons ...verkar dött.... knäpper med fingret på den...ganska fin resonans i kartongen...verkar lovande

  29. #29
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Krafsar lite på den......ingen respons ...verkar dött.... knäpper med fingret på den...ganska fin resonans i kartongen...verkar lovande
    Kan den låta som en Beyerdynamic kartong?

  30. #30
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Har kastat Beyerdynamic kartongerna... så kan inte jämföra ......känns som jag begått ett stort misstag.

  31. #31
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Du har väl chans att lämna tillbaka om det inte låter bra?

    Ska själv låna hem ett par DT770 (eller 880) och ett par Sennheiser i samma prisklass och jämföra.

    Och det här med att ATH-M50 skulle vara så tunga i basen tycker jag är konstigt sagt. De har ganska hög bas men jag tycker den låter supertight och detaljerad. Dessutom är mellanregistret nästan för framfusigt på vissa frekvenser. Diskanten vill jag alltid dra upp på de lurarna men det kanske är åldern.

  32. #32
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du har väl chans att lämna tillbaka om det inte låter bra?
    Jo det tror jag väl.... men jag är lite av en horder misstänker jag så det händer sällan

    Ska själv låna hem ett par DT770 (eller 880) och ett par Sennheiser i samma prisklass och jämföra.
    Och det här med att ATH-M50 skulle vara så tunga i basen tycker jag är konstigt sagt. De har ganska hög bas men jag tycker den låter supertight och detaljerad. Dessutom är mellanregistret nästan för framfusigt på vissa frekvenser. Diskanten vill jag alltid dra upp på de lurarna men det kanske är åldern.
    Jag tror du kommer kommer tycka basen är jävligt platt...sen kommer det växa fram massa detaljer...... tycker DT770 är ruskigt taskiga mot dåliga mixar..speciellt i mellan och övre registren..... 880 är mer jämna.... men 770/880 vände lite upp och ner på min musikkatalog ..ska bli kul att höra vad du tycker.

    Ja kan du låna hem ett par Sennheiser HD600/650 så gör det också... de är ju väldigt omtyckta.

  33. #33
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    tinybox: Det blir oftast en märkbar skillnad i dyrare lurar, men absolut inte alltid och det är dessutom väldigt beroende på vad för förstärkare du har till. Om jag idag började om med ca 5k för lurar så skulle jag satsa på HD650 + Sonarworks. Köp en kalibrering av just dina lurar eller köp dem direkt från dem och korrigera med deras mjukvara. Om du köper lurarna begagnat så kanske du har lite pengar över till exempelvis en liten AudioQuest Dragonfly Red eller liknande DAC+lurförstärkare om du inte har något bättre.

    Utan DSP-korrigering så skulle jag också sikta på Beyerdynamic om du ska ha stängda lurar.. eller eventuellt AKG för öppna, men det är mest för att jag generellt sett ogillar frekvenskurvan från Sennheiser-lurar. Smaksak.

  34. #34
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Vad tycker du om Focal Spirit Pro då Volantiz?

  35. #35
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad tycker du om Focal Spirit Pro då Volantiz?
    Jag gillar dem! Främst som reselurar då eller för att knata runt med på stan ibland. Jag funderade en kortis på att skaffa ett par igen, men jag har insett att jag klarar mig på de andra 6-7 lurarna jag redan använder regelbundet.
    Jag vet att de är populära mix-lurar, men det är inte vad jag skulle använda dem till.

  36. #36
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Ok hann testa lite i går men hade inget att jämföra med annat än M50x.....vilket i och för sig är lite kul då de är de lurar som har samma öronkupor typ. Dessa är dock de tightaste lurar jag ägt... och jag har inget jättehuvud.. hoppas de mjukar upp sig lite för dom känns lite på gränsen nu...jämfört med M50x känns de klaustrofobiska....DT770/880 sitter ju som en dröm i jämförelse.

    Tycker dom har ett rätt dovt ljud.... svårt att jämföra med M50x som ju har stereo i varje öra och ger en fejkad luftighet i ljudet.. men dom känns bra balanserade och förstår varför många gillar att mixa då det klart visar om det blir grötigt i mellanregistren. Basen fylligare än 880 men fortfarande känns den inte direkt boostad.... men funderar på om det är mindre detaljerat än 880...får jämföra i kväll.... men nu har jag suttit så mkt med superbekväma öppna och halvöppna lurar att jag nästan fick lite panik av trycket.....och det pushade tinnitusen.... men första intryck...bra balans...... fortsättning följer

  37. #37
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Dom är trögdrivnare också trots att de är 32Ohm och M50x 38Ohm ..så behöver jag dra upp en hel del för at matcha dom i volym.

  38. #38
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Låt det gå minst en vecka och lyssna lite varje dag. För mig iaf har det alltid varit lite bergochdalbana i början med alla lurar. Själv kommer jag inte hinna få tag på lurar och jämföra förrän nästa vecka. Det blir min första kontakt med DT770 eller DT880

  39. #39
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fan köpte ett par Focal Spirit pro i dag...kunde inte hålla mig .... lika bra at hugga nu när de utgår...och om de kanske var unika...och de nya inte lyckas återskapa....fan
    Ja går i tankarna att köpa nya lurar ja också och har sneglat på focalerna, och har just nu också ett par 250 ohm DT880, nyfiken på vad du tycker och hur du tycker att de står sig mot varandra / skiljer sig. Jag har alltid tyckt att DT880 har vart lite svåra att mixa bas med, lite luddiga och odefinierade på nåt sätt. Medans Mellan och diskant vart jättefin, men balansen däremellan lite svår att komma överens med.

  40. #40
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag har hittat ett par hörlurar som jag tycker fungerar rätt bra att mixa med. JH Audio Angie -> https://www.jhaudio.com/p/angie-custom
    Det är de enda jag hittills upplevt ger mig en bra bild av hur musiken faktiskt låter.

  41. #41
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Tackar för det! Ska spana in!

  42. #42
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Och smakar det så kostar det...

    Lite väl magstarkt för en student, just nu iaf.

    men nyfiken det blir man ju förstås!

  43. #43
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Ja vore skitkul att prova..men STARTING at $1375 .... Med tanke på utgångspunkten i tråden så kanske 5k kan vara tak liksom... allt annat är ju vitval lotto lurar

  44. #44
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja vore skitkul att prova..men STARTING at $1375 .... Med tanke på utgångspunkten i tråden så kanske 5k kan vara tak liksom... allt annat är ju vitval lotto lurar
    Jo, men kan ändå vara värt att nämna tycker jag. Det känns som att jag testat det mesta och jag litar på min hörsel.
    Höll på att glömma att jag då även nästan alltid använder någon sorts mjukvara för att få lurarna att låta mer som högtalare. Exempelvis Ircam HEar eller GoodHertz CanOpener. För andra lurar så är Sonarworks nästan ett måste tillsammans med någon av de andra.

  45. #45
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Har ett par Beijerdynamic DT770pro, och ett par AKG 271mk2. 770pro har basboost, men går inte ner i lägsta registret. I 271mk2 hör jag frekvenser som DT770 inte återger. 770pro har bättre tryck i ljudet, men känns inte lika ärliga (enligt mina öron). Båda sitter skönt på huvudet. Mina gamla Sennheiser HD 280pro hade lite dålig stereobild, och tryckte hårt på huvudet.
    Senast redigerat av jocks1 den 2018-03-18 klockan 13:54. Anledning: Stavfel

  46. #46

    Veteran
    De enda lurar jag lyckas mixa i är AKG K601/K701
    Går ända ned i lågbasarna även om det är svagt. Lätt att hitta problemområden i mixen.
    K601/K701 är de lurar som jag upplevt som närmast monitorlyssning, jag brukar mixa ljudet svagt i lurarna och då framstår K601/K701 ännu mer lättjobbade, får man till soundet på svag ljudstyrka i i dessa lurar är man hemma med mixen.
    Kanske inget för den som vill ha larger then life lyssning när man diggar musik, men för riktigt ärlig återgivning för att mixa så är detta finemang lurar. Och K601/K701 kostar inte skjortan heller, dessutom ser K701 lite lyxiga ut med sitt läderband högst upp.

    HD600/HD650 har jag testat, gillar dessa också men K601/K701 är lättare att mixa i för mig.

    Lyssning och tracking kör jag Sennheiser Momentum sådana där snygga med skinn, lyxiga i utforming och brusreducering.
    Går inte att mixa men är goa att tracka i. Överdrivenbas och annat gött!
    Senast redigerat av drloop den 2018-03-18 klockan 09:48.

  47. #47
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Hur står sig AKG K701 mot 240mk2? Nån som vet?

  48. #48

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur står sig AKG K701 mot 240mk2? Nån som vet?
    Jag tycker 240 har mer "bumlig" bas och lite mer topp jämfört med mina K601. Kollade frekvenskruvan på K701 och jämfört med K601 så är det svagare bas och mer diskant. Så 240 lär ha rejält mer bas än K701.

  49. #49
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ett par Beijerdynamic DT770pro, och ett par AKG 271mk2. 770pro har basboost, men går inte ner i lägsta registret. I 271mk2 hör jag frekvenser som DT770 inte återger. 770pro har bättre tryck i ljudet, men känns inte lika ärliga (enligt mina öron). Båda sitter skönt på huvudet. Mina gamla Sennheiser HD 280pro hade lite dålig stereobild, och tryckte hårt på huvudet.
    Det låter konstigt för DT770 är ju verkligen inte särskilt borstade i basen alls snarare borstade i högre registren. men går ju betydligt längre ner i registret än K271:orma. AKG K271 mk2 (16-28000Hz) DT770 (5-35000Hz) ...

    Tycker man hör grymma detaljer i basen i DT770/880 men borstade nej inte alls..

  50. #50

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det låter konstigt för DT770 är ju verkligen inte särskilt borstade i basen alls snarare borstade i högre registren. men går ju betydligt längre ner i registret än K271:orma. AKG K271 mk2 (16-28000Hz) DT770 (5-35000Hz) ...

    Tycker man hör grymma detaljer i basen i DT770/880 men borstade nej inte alls..
    Håller med om att det är svårt att se det borstade med DT770...
    K271 faller snabbt till och med jämfört med K601 så DT770 har djupare bas i enligt mig.
    Däremot kan man nog luras av DT770 eftersom jag tycker dessa har en ganska rejäl bump runt 100 hertz gissar jag. Discobump! personligen gillar jag DT770 som lyssning men inte för att mixa i. Lite för mycket discobotten och lite för mycket diskant.
    K271 är för tunna för mig och blir lite obalanserade när jag skall mixa, för mycket topp och för lite botten.
    Senast redigerat av drloop den 2018-03-21 klockan 06:57.

  51. #51
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Ok, tack

    Min upplevelse är att 271 går djupare i basen än 240

Liknande ämnen

  1. Svar: 33
    Senaste inlägg: 2015-08-21, 01:28
  2. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2014-02-19, 10:58
  3. Vilka hörlurar använder ni för inspelning och mixning?
    Av biomoib i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-11-27, 11:10
  4. Bra hörlurar för mix
    Av From i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-11-07, 10:35
  5. USB Ljudkort för hörlurar och mikrofon
    Av vega2000 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-05-11, 21:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •