Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: filterfråga

kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran

filterfråga

Diggar resonansbasen i denna låt.
    Men vad är det för filter?
    Jag gissar:
    Inte Moog eller Roland.
    Någon SCI eller Emax 1.
    Funderar på om det inte är två olika basljud dessutom.

mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Senior
    Jag har för mig att det är Gammel EIII, den med analoga CEM 3387-filter.
    Om inte annat så kan du replikera det ljudet exakt med EIII:an, filtret låter verkligen precis så där..

kockpit
    kockpits avatar
    Veteran
    Tycker jag kommer nära med P600, kanske CEM3372 och 3387 inte är helt olika?

NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Alltså, nu var det ett tag sedan jag hade en Emax. Men ungefär så så låter filtren i Emax 1an.

mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Senior
    Jag har både Emax 1 och EIII, och det skiljer en del i karaktär när man har dem sida vid sida. Emaxen saknar djupet, pondusen som EIII:an har vid högre resonansvärden men låg filtercutoff. Och det är ett fjong i mellanregistret när den sveper som är väldigt karaktäristiskt för EIII som också finns i det här ljudet, som Emaxen inte har; den är mer linjär där. Med det sagt behöver det inte vara en sampler för det.

Sedan tycker jag (lite OT) att 3387 är ett av de snällare CEM-filtrena. 3372, -79, -89 låter lite råare och coolare i min mening. 3387 är menat att vara en hifi-version i serien, vilket är bra för snygga stråkar men gör det svårare att få till de aggressivaste basarna. Det blir mer rent helt enkelt.

Nu var det väl 20+ år sedan vi undersökte det där basljudet och mitt minne är inte direkt färskt. Finns det ingen här som har någon känning och kan höra efter med källan vad han använde? Det kan ju lika gärna varit en ARP2600, den kan också låta väldigt likt. Och om det skulle vara samplat, så blir ju nästa fråga vad han har samplat av. Vore kul att veta säkert! Väldigt mycket (EIII tror jag mig minnas) sampling på den plattan i övrigt.

NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    Jag har både Emax 1 och EIII, och det skiljer en del i karaktär när man har dem sida vid sida. Emaxen saknar djupet, pondusen som EIII:an har vid högre resonansvärden men låg filtercutoff. Och det är ett fjong i mellanregistret när den sveper som är väldigt karaktäristiskt för EIII som också finns i det här ljudet, som Emaxen inte har; den är mer linjär där. Med det sagt behöver det inte vara en sampler för det.

Sedan tycker jag (lite OT) att 3387 är ett av de snällare CEM-filtrena. 3372, -79, -89 låter lite råare och coolare i min mening. 3387 är menat att vara en hifi-version i serien, vilket är bra för snygga stråkar men gör det svårare att få till de aggressivaste basarna. Det blir mer rent helt enkelt.

Nu var det väl 20+ år sedan vi undersökte det där basljudet och mitt minne är inte direkt färskt. Finns det ingen här som har någon känning och kan höra efter med källan vad han använde? Det kan ju lika gärna varit en ARP2600, den kan också låta väldigt likt. Och om det skulle vara samplat, så blir ju nästa fråga vad han har samplat av. Vore kul att veta säkert! Väldigt mycket (EIII tror jag mig minnas) sampling på den plattan i övrigt.
    Jag tror också mest på en EIII.
    Vad jag har fattat så använde sig inte varken Martin eller Wilder så mycket Emax mer än att DM hade dom på turné

jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

Veteran
    Avviker från frågan, genom att säja vilken känsla han har i sin sång här!

kockpit
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    Avviker från frågan, genom att säja vilken känsla han har i sin sång här!
    Så var det på 80-talet, allt var bättre!

Fram till Ultra (och Counterfeit2) var det bra med Martin, nu är det skit typ.

Liknande ämnen

1. Filterfråga - E-mu ESI
    Av 1stScience i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-11-18, 16:59

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •