Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hjälp att hitta ljudet - Spacig fall-fx

  1. #1
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran

    Hjälp att hitta ljudet - Spacig fall-fx

    Finns här någon kunnig och vänlig själ som vet om det finns någon klassisk patch som låter ungefär så här?

    https://www.dropbox.com/s/9c21spra2i...-fall.mp3?dl=1

    Detta är möjligen en något "mjuk" variant av effekten. Jag tror att det rör sig om någon form av självsvängning (ringmod?), men misstänker att ljudet kanske är ganska välkänt? Jag har lyckats åstadkomma något liknande av misstag ett par gånger - antingen med comb filter eller ringmod på hög frekvens (minns inte). Jag lyckades även provocera fram det i milkytracker genom portamendo down och en sampling på hög frekvens. En vild gissning att det blev nån självsvängning typ alias-artefakt i mixningsrutinen, för det borde egentligen inte gått.

    Snarlikt ljud hörs även i början på https://www.youtube.com/watch?v=ZhTobXdhMaw

    Någon hjälte här?

  2. #2
    monads
    monads är inte uppkopplad

    Avstängd
    lyssnade supersnabbt i tfn bara men det låter väl som en fyrkantslfo som modulerar vca, fallande pitch på en glittrig oscillator och ett fint delay?

  3. #3
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Amiga-MOD, Ett av introljuden påminner väl om en Roland/GM-patch som heter Ice Rain (ev. lite "upspeedad")? Ett annat låter ganska exakt som något av mina gamla TX81z-experiment (men battery flat, gone forever). Hur som helst, f-n vilken nice MOD som jag troligen inte hade hört tidigare. Man blir riktigt sugen på att ta fram Amigan och 8MED igen!

  4. #4
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    I väntan på att Micke kliver in så säger jag att detta är Synthi (AKS men VCS3 är lika). Pink Floyd och Jarre kör liknande pachar.
    Borde gå att fixa med vilken modular eller liknande som helst.

Liknande ämnen

  1. Hjälp att hitta nätadapter
    Av loghill i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-01-27, 18:31
  2. Hjälp att hitta trummaskinsbibliotek.
    Av the örjan i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-11-26, 23:15
  3. Hjälp med att hitta en låt
    Av Silverloom i forum Skivor & artister
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-18, 21:23
  4. Hjälp att hitta en mixer
    Av hordur i forum Mixning & mastring
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-05-31, 16:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •