Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Presonus Studio Live AI 24.4.2

  1. #1
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran

    Presonus Studio Live AI 24.4.2

    Jag är rätt nöjd med preamp och antalet in/ut på min 24.4.2 AI mixer. Jag har haft den sedan sommaren 2015. Jag har fått låg latency via Firewire till mina musikprogram. UC med visuell kontroll och styrning från dator är inte fel heller. Nu är dock Firewire helt ute i datorvärlden, så jag satte in ett dyrt DANTE-kort i mixern för att bli av med störningar från Windows gamla Firewire-drivrutiner, och förlänga livslängden på bordet. Ett virtuellt DANTE-ljudkort samt deras DANTE Controller från Audinate måste också köpas till datorn, för att ansluta DANTE till musikprogram. Det blir rätt mycket läsande och testande innan man fixat patchning av av in & utgångar i en virtuell patchbay. Efter mycket frustration med ett bord som frös, och otydliga handböcker första veckan, hörde jag idag en representant på Tuben i förbifarten nämna att en statisk IP måste användas till UC-programmet vid direktkoppling till nätverksport. Så nu funkar systemet bra.
    Mindre kul är kylfläkten i mixern, för akustisk inspelning i samma rum. Min kompis har ett Studio Live 16.0.2, och slipper fläkten. Inbyggda Kompressorn och limitern är rätt menlös, men lite nytta gör de ändå. Noise Gate och en hyfsad EQ finns också på alla ingångar. Nya Studio Live version 3 verkar ha fått bättre inbyggda effekter, enligt en jämförelse på Tuben. Dom har också en bättre ventilerad panel istället för kylfläktar. UPDATE:När jag skriver otydliga handböcker, menar jag deras quickstart instructions. Det finns tjocka handböcker där alla detaljer gås igenom, men deras quickstart räcker inte för att komma igång tycker jag. Audinate's tilläggsprogram VIA, gör det möjligt att lägga samman flera ljudkort, och dela på in och utgångar emellan datorprogram. Det är en variant på Mac aggregate, som lägger ihop flera ljudkort i ett musikprogram. I VIA kan man t.ex. även koppla webb-läsare och Youtube till specifika utgångar på olika ljudkort i sin dator <3. Skall snart testas. Återkommer efter test med kommentarer.
    Senast redigerat av jocks1 den 2018-06-23 klockan 23:40. Anledning: justering av info

  2. #2
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Ville bara berätta att jag beställt nya tysta fläktar från samma tillverkare. det är 60x60x25mm fläktar i bordet. Köpte nya fläktar från Elfa igår. jämförde med andra tillverkares fläktar i Elfas sortiment. Original-tillverkarens fläktar snurrar långsammare (2.500rpm) och flyttar ändå bra med luft se länken: https://www.elfa.se/sv/axialflaekt-d...=50&simi=99.65 Det blir nog byte först i sommar misstänker jag. Det är inga billiga fläktar som sitter i mixerbordet. Men större fläktar som snurrar långsamt hade varit bättre. Så byggs ju alla stationära datorer av rang numera. PS. Fläktarna jag köpte ska utgå enligt Elfas hemsida, men dom hade några hundra kvar ;-)

  3. #3
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Update info: Läste på Presonus forum idag, att programmet Capture v.2 inte stödjer Dante network audio. Upptäckte nämligen igår, att Dante sound card inte fanns att välja som ljudkort i Capture v.2. Presonus kommer titta på en lösning längre fram skriver dom Upplever även kraftiga ljudstörningar med Studio One v.3.5.6 trots flera försök med olika buffrar.
    EDIT:Ableton Live v.9.7, Magix Vegas video 15 och Sound Forge v.11 verkar dock trivas fint med Dante network audio
    EDIT V.2: Nu har jag uppgraderat min dator från Windows 7 till Windows 10: Studio One fungerar nu med Dante-ljudkortet Programmet Capture v.2 är dock inte användbart ännu.
    Senast redigerat av jocks1 den 2018-06-23 klockan 23:33. Anledning: fler tester gjorda

  4. #4
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Update info: Att skifta samplingsklockan från 44,1kHz till 48kHz är inte gjort i en handvändning med Dantekortet. 1.först måste man gå in i audinate Dante controller. 2. Där ska man ändra samplingsklocka under device view för dantekortet och för datorns danteanslutning separat. Sedan kolla att mixerbordet är ställt till samma samplingsklocka... Det kan också ta tid för alla ljudkanaler att uppdatera sej till den nya inställningen. Man ska m.a.o. undvika att ha olika samplingsfrekvenser till sina projekt. Med firewire var det bara att byta i mixerbordet, som var master, så funkade det efter några sekunder.

Liknande ämnen

  1. PreSonus Studio One
    Av tinybox i forum Övriga DAW
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2020-01-09, 09:53
  2. Presonus Studio One Free
    Av Katzenjammer i forum Nyheter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-09-18, 14:36
  3. Presonus Studio One 2
    Av false messiah i forum Nyheter
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2014-02-06, 22:38
  4. Presonus Studio One
    Av Katzenjammer i forum Nyheter
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-01-17, 09:39
  5. Presonus Studio One
    Av drifter7508 i forum Övriga DAW
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-09-17, 13:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •