Resultat 1 till 39 av 39

Ämne: Är du en "creator" eller en "explorer"

  1. #1
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran

    Är du en "creator" eller en "explorer"

    Det kanske gäller alla musikformer men inte minst när det gäller elektronisk teknikdriven musik så kanske man skulle kunna dela in kreatörerna i creators och explorers?

    Att göra musik elektroniskt och med dator är ju ofta ganska komplext rent praktiskt på ett annat sätt än arbetet att bli bra på ett instrument som mer handlar om att öva och jobba mycket med en enda grej.

    Creators: Sådana personer som tar vad som finns, det de själva har, det som finns i studion, det som funkar för dagen och inte bryr sig särskilt mycket om exakt hur det funkar och bara gör grejer och så blir det som det blir. Fokus är ofta själva komponerandet och producerandet. Målet är att få utlopp för en kompositionslusta, få fam ett sound m.m.

    Explorers: Här är fokus mycket mer på själva tekniken och mycket arbete läggs på att förstå hur tekniken funkar och göra setups som motsvarar någon slags produktionsidé. Jag föreställer mig att denna kategori oftare arbetar med experimentell musik och målet är inte kompositionen enbart utan att jobba enligt vissa idéer, sätta upp prylarna enligt någon teori t.ex. eller att det är viktigt att göra musiken på särskilda instrument. Av princip eller lust.

  2. #2
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Hmm jag växlar och är just ett bra tag nu i Explorersmode mer men går över till Creators med...Ofta
    Senast redigerat av Modellear den 2018-03-10 klockan 23:08.

  3. #3
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Växlar vilt.

  4. #4
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Crexplorer
    I am.

  5. #5
    klown
    klown är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Dessvärre någon slags observer, betraktar alldeles för mycket istället för att skapa själv.

  6. #6
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Explorer mest... men hade nog funkat annorlunda om jag hade tillgång till enbart ackegura och munspel.

    Berättandet och språket är nog oftast viktigare för mig...

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kanske gäller alla musikformer men inte minst när det gäller elektronisk teknikdriven musik så kanske man skulle kunna dela in kreatörerna i creators och explorers?
    Nja, inte kreatörerna som sådant, även om det givetvis finns extremfall Men talar man om "renässansmusiker", som gör det mesta själv, så är det snarare "moder" som man växlar emellan, som de flesta i tråden redan har vara inne på.

    Mike Oldfields tidiga verk är ett bra tidigt exempel på sådant. 10CCs "I'm not in love" involverade några fler. Beatles och Beach Boys involverade ytterligare fler kockar (även om det i det sista fallet var Brian Wilson som stod för alla recept).

  8. #8
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Beror helt på dagsform och humör. Ibland blir det att gräva ner sig i teknik; andra dagar att sitta och öva gitarrskalor.. tredje dagen ratta sequencers. Tror det är lite förenklat att tro någon är det ena eller det andra?

  9. #9
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Jag sätter mig aldrig ned för experimentet egen skuld, många år sedan jag gjorde det. Jag vil ha resultat, definerat på förhand och följer planen jeg har med min tid. Don't rock the boat...

  10. #10
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Kreatör om jag måste välja mellan de två alternativen

  11. #11
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    100% creator! jag har länge tänkt att jag behöver ny gear för inspiration men de senaste åren har jag löst detta på två sätt:

    Hård disciplin att om jag inte är inspirerad, hitta inspiration i annat.
    Skaffa en riktigt fin modular för att stilla utforskande.

    Gillar hur det är nu! väldigt simpel studio med mer fokus på mitt egna kreativa arbete.

  12. #12
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Helt klart kreatör. Men inget är svart eller vitt.

  13. #13
    deleted user
    100% Explorer. Tekniken är allt.

  14. #14

    Veteran
    Teknik och kreativitet är allt.

  15. #15
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    För mig blir nog tanken ett försök till en intellektuell uppdelning av en helhet. Gör olika vid olika tillfällen men är inget.

  16. #16
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Lättare kanske att dela upp creators+Explorers och instrumentalister?

    Instrumentalister håller sig till ramarna för sitt instrument och till dess betingelse.

    Medan creators+Explorers fokuserar på gestaltning och varande kanske?

  17. #17
    kirre777
    kirre777 är uppkopplad nu
    kirre777s avatar
    Veteran
    Explorer för mig också.

  18. #18
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag jobbar efter nån ide och har klara bilder av vad jag ska göra, och sen hellre järnkoll på färre maskiner för att kunna enkelt genomföra det. Sen vill man ha kul och lära sig saker så man chansar jammar och leker under tiden. Jag är bättre på att skapa en helhet än enstaka ljud eller låtar så brukar tänka på hur låten ska sitta ihop med andra i nånform av sound.

    Är lite uttråkad på maskiner så de är mer verktyg än kompisar nu då det förut var tvärt om.

  19. #19
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Creator eller explorer - eller bättre på ren svenska: Utforskare eller skapare?
    När jag utforskar så skapar jag.
    Mitt skapande är min utforskning.
    För mig är de två likvärdiga och oskiljaktiga; jag är både och.

  20. #20
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När jag utforskar så skapar jag.
    Mitt skapande är min utforskning.
    För mig är de två likvärdiga och oskiljaktiga; jag är både och.
    Exakt så här.

  21. #21
    COSMIC60
    COSMIC60 är uppkopplad nu
    COSMIC60s avatar
    Senior
    Kör mest på Vodka Explorer och Kreator på Stereon nu för tiden. Trummar på knäna mm..

  22. #22
    vewie
    vewie är inte uppkopplad
    vewies avatar
    Veteran
    Mer och mer lutar mig åt att vara en creator, oftast ger vision ett starkare uttryck än kunskap.

  23. #23
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Skulle sätta denna titel på "vikare eller skrynklare" tråden i stället

  24. #24
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag tycker Göran beskriver det strålande bra! Så känner jag mig också.
    När jag testar ett nytt instrument och utforskar dess möjligheter och begränsningar frigör jag mig från invanda banor och djupt grävda fåror av repetition fraser och blir istallet fri och kreativ!

  25. #25
    vewie
    vewie är inte uppkopplad
    vewies avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle sätta denna titel på "vikare eller skrynklare" tråden i stället
    Eller bidé

  26. #26
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Är den här uppdelningen i skapare och utforskare det samma som att somliga jobbar processorienterat och andra resultatorienterat?

    Att ha en klar vision om slutresultatet innan man börjar komponera och så förverkliga den visionen, utan att alltför mycket avvika från planen, är nog mycket ovanligt. Det är något som har kallats mozartmyten, efter anekdoter om hur han kunde föreställa sig kompletta verk och sedan bara sätta sig ner och notera dem. Förmodligen är det just en myt eller en rejäl överdrift.

    Man skulle kunna göra många andra kategoriseringar också. Uppdelningen i klangorienterad (sound) och strukturorienterad komposition (melodi, harmonik etc) är en annan. Eller intuitiv kontra analytisk. Eller en global / helhetlig utgångspunkt kontra en detaljorienterad som bygger upp helheten från små byggstenar.

    Jag tror det är en fördel att behärska lite av varje av de olika strategierna. Även om man kanske trivs bäst med vissa sätt att jobba.

  27. #27
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    100% creator är jag rädd.
    Försöker ha så lite uppkopplat som möjligt men allt tillgängligt.

  28. #28
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    100% creator! jag har länge tänkt att jag behöver ny gear för inspiration men de senaste åren har jag löst detta på två sätt:

    Hård disciplin att om jag inte är inspirerad, hitta inspiration i annat.
    Skaffa en riktigt fin modular för att stilla utforskande.

    Gillar hur det är nu! väldigt simpel studio med mer fokus på mitt egna kreativa arbete.
    <3

  29. #29
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av klown Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dessvärre någon slags observer, betraktar alldeles för mycket istället för att skapa själv.
    Jag förstår precis vad du menar... Även om jag nog i huvudsak är en explorer själv. Tillbringar mer tid med att se hur grejerna funkar än att verkligen göra låtar.

    PS Jag som TS hade helt glömt bort denna tråd DS

  30. #30
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beror helt på dagsform och humör. Ibland blir det att gräva ner sig i teknik; andra dagar att sitta och öva gitarrskalor.. tredje dagen ratta sequencers. Tror det är lite förenklat att tro någon är det ena eller det andra?
    Enligt min idé är det du beskriver en explorer. De som är creators är helt inriktade på att göra låtar, göra färdigt.

  31. #31
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är den här uppdelningen i skapare och utforskare det samma som att somliga jobbar processorienterat och andra resultatorienterat?

    Att ha en klar vision om slutresultatet innan man börjar komponera och så förverkliga den visionen, utan att alltför mycket avvika från planen, är nog mycket ovanligt. Det är något som har kallats mozartmyten, efter anekdoter om hur han kunde föreställa sig kompletta verk och sedan bara sätta sig ner och notera dem. Förmodligen är det just en myt eller en rejäl överdrift.

    Man skulle kunna göra många andra kategoriseringar också. Uppdelningen i klangorienterad (sound) och strukturorienterad komposition (melodi, harmonik etc) är en annan. Eller intuitiv kontra analytisk. Eller en global / helhetlig utgångspunkt kontra en detaljorienterad som bygger upp helheten från små byggstenar.

    Jag tror det är en fördel att behärska lite av varje av de olika strategierna. Även om man kanske trivs bäst med vissa sätt att jobba.
    Det går naturligtvis att göra många uppdelningar. Detta var den jag valde för att göra en distinktion som jag tyckte var relevant.

    Vad gäller "mozartmyten" så tror jag den har mer att berätta om vår samtid än vad den har att säga om historiska personer. Jag tror snarare det är mozartmyten som är en myt. En postmodernistisk och tämligen jantelagsartad myt. Naturligtvis kan det finnas överdrifter och anekdotiseringar av kända historiska personer och det kan vara svårt att veta hur det "egentligen" var för flera hundra år sedan. Men att det inte skulle förekomma synnerligen begåvade individer (d.v.s. genier) som då och då dyker upp i historien med rätt extrema förmågor tror jag är nonsens och det finns en hel del tecken på att många av de framstående kompositörerna hade säregna talanger när det gäller att föreställa sig sina konstverk i förväg. Likadana förmågor går att spåra inom andra konstarter.

    Som enda exempel denna gång tänker jag anföra Schuberts sjunde symfoni. Nedtecknad som en enda melodislinga från början till slut, fyra kompletta satser. Sedan gjorde livet att han inte kom längre men att han skulle skrivit ner denna melodislinga utan att redan ha haft planen klar för sig för verket som helhet har jag mycket svårt att tro. Det är helt enkelt den rimligare att tro det än något annat. Sedan kan det väl hända att han inte visste exakt om det skulle vara en klarinett eller en flöjt i takt 137 eller om det skulle vara hornet eller trombonen som tog tersen, men på det stora hela hade han nog symfonin ganska klar för sig.

    Sedan finns det andra tonsättare som Beethoven som klottrade och ändrade och kladdade och som var minst lika begåvade så det är inte antingen eller. Men som sagt "myten om den geniale konstnären" anser jag berättar mer om vår samtida jantelag och är rätt unken.

  32. #32
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Du har en poäng när det gäller begåvade tonsättare, Oortone. Det var inte min mening att underskatta Mozart eller någon annan, poängen var snarare att det verkar finnas en allmänt utbredd föreställning (framför allt bland dem som inte själva komponerar musik) om att det skulle vara vanligt att föreställa sig ett helt verk i ett ögonblick av genial inspiration. Det är det fenomenet jag kallar mozartmyten. De jag känner jobbar inte så.

    Jag förstår hur du tänker om jantelagen och myter, och visst finns det tonsättare med exceptionella förmågor. Men det är en annan diskussion som jag ser det. (Diskuterar vi hur tonsättare fungerar mentalt eller allmänhetens antaganden om dem?)

    Jag håller fullständigt med om att arbetsgången inte är det väsentliga, oavsett om det är Beethoven med fullskrivna skissböcker eller spontana melodier från Schubert så kan det bli lika bra.

  33. #33
    cyberpunx
    cyberpunx är uppkopplad nu

    Veteran
    måste jag välja så är jag en kreatör, det är det som är det allra viktigaste för mig. men i praktiken så är även teknik-intresset stort samt fascinationen för sköna ljud och ljudbilder. som många svarat så en salig blandning av de tu med en övervikt åt ena hållet kanske man kan säga

  34. #34
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av cyberpunx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    måste jag välja så är jag en kreatör, det är det som är det allra viktigaste för mig. men i praktiken så är även teknik-intresset stort samt fascinationen för sköna ljud och ljudbilder. som många svarat så en salig blandning av de tu med en övervikt åt ena hållet kanske man kan säga
    Min gissning är att de som är både och har minst chans att kunna leva på det.

  35. #35
    MK Ultra
    MK Ultra är inte uppkopplad
    MK Ultras avatar
    Veteran
    Kul tråd! Jag är lite av båda men slagsida mot Explorer eftersom mina studier har varit inriktade på att plocka isär. Jag försöker dock bli lite mer creator genom att alltid försöka praktisera det jag läser om på olika sätt. Skulle säga att creator kommer som ett utfall av det jag studerar.

  36. #36
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Hm. Enligt förstaposten så hamnar jag i kreatörsfållan till allra största del. Men för mig är skapandet ett ständigt utforskande av möjligheter, så orden som sådana fallerar i betydelse. Creating is exploring liksom

    Men jaja. Semantik...

  37. #37
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hm. Enligt förstaposten så hamnar jag i kreatörsfållan till allra största del. Men för mig är skapandet ett ständigt utforskande av möjligheter, så orden som sådana fallerar i betydelse. Creating is exploring liksom

    Men jaja. Semantik...
    Eller så är det jag som bara kommit halvvägs i att hitta en bra terminologi. Till att börja med borde jag kanske hittat svenska termer som några påpekat. Att jag kom att tänka på det var att jag tänkte på att många synt/elektronmusikintresserade är oerhört inriktade på renoverandet och fixandet av kring själva maskinerna, inklusive mjukvara. Utan tvekan diskuteras musik här också men det finns ju musiker (amatör och proffs) som i princip är helt ointresserade av detaljer kring maskiner de använder, eller som tror de vet saker men som i intervjuer visar på en påfallande okunskap om sina maskiner/mjukvaror. De är typiska kreatörer, de tar vad som finns och gör musik utan att fundera särskilt mycket på vad som finns på insidan. De anpassar sig snabbt till gränssnitt utan att gnälla så mycket (jag gnäller konstant, dock lite mindre numera) eftersom det enda de är intresserade av är att göra klart låten o.s.v.

    Jag hörde en intervju med John Carpenter, legendarisk inom elektronisk musik. Han visste ju i princip ingenting utan berättade att han tog det som fanns i studiorna han arbetade i och använde det.

  38. #38
    cyberpunx
    cyberpunx är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min gissning är att de som är både och har minst chans att kunna leva på det.
    inget problem, då det för mig aldrig har funnits på kartan ändå. skulle det ändå hända en vacker dag så kommer ingen bli mer förvånad än jag

  39. #39
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Jag är definitivt en creator. Men en ganska dålig sådan

Liknande ämnen

  1. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2015-01-07, 21:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •