Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: dreadbox abyss ostämd

  1. #1
    deleted user

    dreadbox abyss ostämd

    Köpte från thomann. Första jag fick var trasig i VCA-sektionen så den åkte tillbaka.

    Provat den jag fått i ersättning några dagar. Och den verkar inte kunna stämmas ordentligt. Det jag spelar in med den känns surt gentemot de andra instrumenten ( pluggar, rhodes ). Har kollat med stämapparat och jo, om C3 stämmer på klaviaturet så kan F3 ligga 10,20 cent bort. Samma med G3 osv.

    Och jo, jag har kört den inbyggda stämmaren på dispwitch 8 minst 4-5 gånger. Och försökt kalibrera med master tune.

    Är det här vad folk kallar charm och vad jag bör förvänta mig eller har jag fått ett måndagsexemplar till? Har jag missat något?

    Första hade serienr 500 något, nu har jag fått nr 250.

    Snabbt låtexempel abyss + rhodes:

    abyssostamd.mp3
    Senast redigerat av deleted user den 2018-03-10 klockan 08:49.

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Nu har jag inte rattat abyss, men den är väl helanalog och då kan det ju handla om kalibrering via trimpotar på kortet. Klart den inte ska låta surt.

    edit: Har den autotune så är det nå't som är vajsing tänker jag...

  3. #3
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    edit: Har den autotune så är det nå't som är vajsing tänker jag...
    Vad menar du?

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad menar du?
    En del maskiner har inbyggd autotune - är den kretsen knas så gör den ingen nytta. Jag ögnade bara manualen, men blev inte mycket visare. De skriver iofs att osckillatorerna är ganska instabila, men det ska ju inte kännas skevare än tänkt.

    Finns det nå't autotuneläge där nå'n mjukvara stämmer oscillatorerna samt kalibrerar dessa?

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Okej, kom till sida 11 och fattar att du kört autotune-proceduren. Är maskinen varm nog? Isf är det nog "charm" eller fel. Dreadbox är väl inte precis kända som mest stabila (eftersom de dessutom känner behovet av att säga det själva också). Lyssnar jag på klippet tycker jag inte det är så illa.

  6. #6
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Dreadbox är sjukt primitiv elektronikdesign. Så det är inte direkt oväntat. När man gör allt med billigast möjliga lösning så är det svårt att få precision. (Jag förstår själv inte varför de blivit så hyllade, allt är ju nedstrippade standardlösningar och ljudet är ju inte direkt fantastiskt imho)

  7. #7
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Oj, på manualens sista sida har de t o m petat in rekommenderat arbetsområde i rummet (18-32 grader). Så ja, du får nog räkna med lite drift.

  8. #8
    deleted user
    Hm, får gå tillbaka till tysken med den här. För driftig för mig. Leta efter ny poly. Kanske vermona perfourmer istället.

    Machinepop, tack som tusan för du tog dig tid!

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator


    Hoppas du hittar nå't som passar dig bättre. Det finns ju en del att välja på numera. Minilogue kanske, om fyra röster räcker för dig.

  10. #10
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Minilogue kanske, om fyra röster räcker för dig.
    Den är ju fin. Men sine-wave på osc är ett måste!

  11. #11
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Kanske självklart för dig, men har du låtit den bli varm i minst 15 - 20 min innan du kalibrerat? Annars finns nog risk att kalibreringen t.o.m gör saken sämre.

  12. #12
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den är ju fin. Men sine-wave på osc är ett måste!
    Trangelvåg och filter?

    Sinus är ju inte precis tokvanligt. Inte alltid det upplevs så musikaliskt heller.

  13. #13
    xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    <3 Sinus
    (Fast inte alltid jag upplevs som musikalisk heller

  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    <3 Sinus
    (Fast inte alltid jag upplevs som musikalisk heller
    Absolut! Helst som mustig suboscillator.

  15. #15
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trangelvåg och filter?

    Sinus är ju inte precis tokvanligt. Inte alltid det upplevs så musikaliskt heller.
    Jag vet att folk säger triangelvåg + filter men det är bannemig inte samma sak. Inte lika rund. Kan inte gå djupt utan att börja fladdra.

  16. #16
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Nej, jag vet... beror helt klart på om man vill att fönsterrutorna fladdrar med eller ej.

  17. #17
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske självklart för dig, men har du låtit den bli varm i minst 15 - 20 min innan du kalibrerat? Annars finns nog risk att kalibreringen t.o.m gör saken sämre.
    Jadå den har stått i timmar.

  18. #18
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Min första Dreadbox Nyx hade dålig tracking på VCO2, så Jam gav mej en ny och skickade den trasiga på service hos Dreadbox.
    Jag tycker Dreadbox låter vintage och med bra tryck och botten. Kanske inte trackar pitch i många oktaver, men lyssna på min demo på Soundcloud:
    https://soundcloud.com/jocks13/dreadbox-nyx-demo

  19. #19
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Jag hade problem med min Erebus. Den stämde fel efter man rört pitch bend (via midiklav alltså). Kontaktade dem och fick ny microcontroller skickad med TNT. Bytte själv och nu funkar den jättebra.

    Nu kan det ju vara så att Abyss inte är för dig. Men jag tyckte supporten jag fick från Dreadbox var toppen. Direktkontakt med Yannis gav snabb och rätt respons.

    Kanske kontakta dem och fråga?

  20. #20
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min första Dreadbox Nyx hade dålig tracking på VCO2, så Jam gav mej en ny och skickade den trasiga på service hos Dreadbox.
    Jag tycker Dreadbox låter vintage och med bra tryck och botten. Kanske inte trackar pitch i många oktaver, men lyssna på min demo på Soundcloud:
    Schysst demo!

  21. #21
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade problem med min Erebus. Den stämde fel efter man rört pitch bend (via midiklav alltså). Kontaktade dem och fick ny microcontroller skickad med TNT. Bytte själv och nu funkar den jättebra.

    Nu kan det ju vara så att Abyss inte är för dig. Men jag tyckte supporten jag fick från Dreadbox var toppen. Direktkontakt med Yannis gav snabb och rätt respons.

    Kanske kontakta dem och fråga?
    Yannis svarade omgående på deras support. Efter lite infobyte kom han fram till att han behövde öppna maskinen och fixa något innuti. När Jam fick nya hämtade jag en. Bra service. :-)

  22. #22
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av itsalwaysyou Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade problem med min Erebus. Den stämde fel efter man rört pitch bend (via midiklav alltså). Kontaktade dem och fick ny microcontroller skickad med TNT. Bytte själv och nu funkar den jättebra.

    Nu kan det ju vara så att Abyss inte är för dig. Men jag tyckte supporten jag fick från Dreadbox var toppen. Direktkontakt med Yannis gav snabb och rätt respons.

    Kanske kontakta dem och fråga?
    Nu vill jag inte basha Dreadbox men det var den andra maskinen jag fick som kändes sådär och hade andra småfel. ( lösa pottar ) Så det kändes som att det fick gå.

  23. #23
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Ok, jag förstår din besvikelse. Men jag hade liknande turer med en MFB Dominion 1, och med en Arturia Drumbrute. Om min Drumbrute går sönder en gång till, skulle jag ge upp. Garantin har väl gått ut nu, misstänker jag.

Liknande ämnen

  1. Dreadbox Abyss
    Av EBM i forum Nyheter
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2018-05-27, 17:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •