Resultat 1 till 44 av 44

Ämne: Egentligen (PF Filosoferar)

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Egentligen (PF Filosoferar)

    ...Egentligen så är alla tillverkarna riktiga as mot oss.

    • Varför är inte alla syntar för evigt supportade på alla operativsystem? När man tänker på det? Ta DX7 t ex. Vill inte Yamaha... egentligen... att man använder den så fullt ut som det går trots alla år som gått? Vad kostar det dem i utveckling gentemot goodwill? Tänk att bara kunna gå in på Yamahasynth och hämta en VST-kompatibel editor till alla modeller de någonsin releasat.

    • Eller ta det här med att alla tillverkarna gick ihop och bildade MMA - https://www.midi.org/ - varför ligger det ingenting av riktigt värde på den sajten? Riktigt värde vore editorer för precis alla MIDI-instrument.

    Det vore väl rena underhållet av företagsnamnets stolthet tänker jag att tillhandahålla downloads, nya ljud, uppdateringar, även när produkterna är borta och förbi? Jag minns när jag var liten och vi hade en Volvo, riktigt gammal också. Då fick vi tidningen Ratten automatiskt. Det kostade inte Volvo många kronor men det gav en känsla av tillhörighet.

    Bara en filosofisk tankegång liksom...

    Tänk om man fick saker bara för att man hade prylar. Nya RAM/ROM-kort, det går ju faktiskt att framställa dem på papper. Vilken häftig grej det vore om man slapp ha det som idag. Det enda du kan göra är att leta dig vansinnig på eventuella editorer som någon entusiast har gjort, eller så kan du skicka programbyte, that's it. Tänk om det fanns en sjukt snygg editor till TX81Z som passade alla operativ och som gjorde det så himla mkt roligare att ha en sån gammal racksynt. Det kunde vara interaktivt innehåll i dessa program, ljud som kom från folk i hela världen och så kunde man klicka sig vidare och komma till deras Soundcloud mm mm.

    Ös på med sköna idéer kring hur det skulle kunna vara roligare att hålla på med gamla syntar!

  2. #2
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Du är ju själv 'tillverkare' av ljud. Går du med på att bygga om ditt Fairlightbibliotek till alla nya sample players som kommer ut på marknaden i all framtid? Om ja, hur mycket dyrare blir din produkt jämfört med om du håller dig till Reason version x?

  3. #3
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Någon måste betala också. Då behöver du införa en prenumerations- eller leasingmodell för instrument, och trots att det är fullt rimligt när det gäller en del mjukvaruprodukter är det något som verkligen verkar uppröra folk. Support är inte billigt, vad folk än tror.

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Äsch jag vet men jag tänker på de otroliga mängder av dessa instrument som ändå cirkulerar, det vore häftigt om tillverkarna kände mer "connection" med sina prylar, släppte nya operativ, höll dem lite levande. Vårdade dem lite på ngt vis. Vill man inte det, tänker jag. Egentligen.

  5. #5
    McVicar
    McVicar är inte uppkopplad
    McVicars avatar
    Senior
    Nej. Tillverkarna är inte as.

  6. #6
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av McVicar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej. Tillverkarna är inte as.
    Precis! I Sverige är de ofta AB.

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Eller självkostnadspriser på sånt iaf. Det vore ju smutt. Egentligen.

  8. #8
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Nope, tror inte de blickar vidare utöver 3-5 år framåt. Kortsiktigt utöver nästa kvartalsrapport. Bittert men sant.

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jo men samtidigt så finns det säkert någon Professor Kalkyl, föreställer man sig, som en gång utvecklade den där DX1:an och undrar hur maskinerna har det nuförtiden. Som skulle bli glad av att connecta med de som använder det som en gång utvecklades, oavsett om hen jobbar kvar i bolaget eller inte. Mjuka värden.

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av McVicar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej. Tillverkarna är inte as.
    Utveckla, töm sinnet på idéer och uppslag och input. Hjälp till att skapa en levande diskussion i stället för att trycka på "mute". Läs mellan raderna, läs innebörden, läs tankegången. Yes!

  11. #11
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Open source communityn brukar ta över när företagen inte orkar. Går ju t ex att koppla upp en c64 mot internet om man bara vill numera tack vare dessa eldsjälar.

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja, det är ju skithäftigt. Men tänk om det fanns någon koppling till företaget / eldsjälar så att det fanns mervärde där någonstans? Äh, jag är inte så konkret i detta men fick bara en fan-vad-koolt-det-vore-vision hastigt å lustigt.... Längtar ju efter program / editorer med exakt "rätt" känsla och gränssnitt...

  13. #13
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo men samtidigt så finns det säkert någon Professor Kalkyl, föreställer man sig, som en gång utvecklade den där DX1:an och undrar hur maskinerna har det nuförtiden.
    Kan säga att jag träffade en "Professor Kalkyl" på Frankfurtmässan för några år sedan, fast han hette egentligen Dave Smith.

    Han ville inte alls prata om Pro~One eller bakgrundsidén till Prophet 5, det syntes supertydligt att han lagt allt sånt bakom sig. Han blickade enbart framåt, ville bara prata om nya och kommande produkter och vart utvecklingen var på väg.

    Jag tror det ligger lite i naturen för en sådan människa. Släpper det gamla direkt och går vidare mot nya spännande projekt.

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Mja, samtidigt fanns det en i Prophet VS-teamet som berättade ingående om VSen i en spännande text jag dök på nån gång. Det är klart att det finns folk som glatt återkopplar. Det är ju de människorna vi behöver dra fram, snabbt, innan de alla lämnar jordelivet.

  15. #15
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Jag har ofta funderat på varför inte synthtillverkare som regel släpper operativet som öppen källkod när de själva inte orkar supporta längre. Borde finnas fullt av entusiaster som kan underhålla och utveckla.

    Edit: såg nu att det nämnts ovan, men det tål att upprepas. Dessutom kan ju inte en community bara ta över om inte företaget släpper koden i lämplig licens.

  16. #16
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo men samtidigt så finns det säkert någon Professor Kalkyl, föreställer man sig, som en gång utvecklade den där DX1:an och undrar hur maskinerna har det nuförtiden.
    Lite OT, bara som en kul anekdot:

    Det dök upp en "Professor Kalkyls" dotter på Vintage Synth för ett tag sedan:

    Dennis Colin (som utvecklade ARP 2600 för Alan Pearlman) gick bort för ett par år sedan, och hans dotter Jen började luska i vad pappan egentligen hade gjort och utvecklat. Hon blev jätteförvånad (och glad) att hennes pappas "uppfinning" fortfarande engagerade folk så pass mycket.

    "We had a really nice service for him at MIT in Cambridge on December 18th. We set up many of his inventions, including the 2600 prototype, and gave a kind of concert & audio display to everybody who came."

    Från hennes YT-kanal:

    https://youtu.be/FUvuXTd93Jc

  17. #17
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Förra årtusendet betalade jag gärna för sådant - då i formen av DrT, MotU Unisyn och SoundQuest, som implementerade editorer och librarians till instrument, effekter och all möjligt som pratade SysEx. Det fanns en tidig form av (nät)community av fans (inkl mig) som bidrog med moduler för de mer udda apparaterna och förbättringar av de som följde med från "fabrik". En del använde jag för editering, men mest för att spara presets och inte minst performances - total recall av (nästan) hela studion. En primitiv försmak av det som DAW så småningom utvecklades till!

  18. #18
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Vi har väl berört ämnet ur olika vinklar förr här, men visst har PF en bra poäng.
    Och ämnet känns väl än mer aktuellt idag än nånsin när allt fler vill komma ifrån köp-å-släng-träsket.

    (Skulle här gärna tagit upp en globalpolitisk aspekt, men avstår pga 99-reglerna)

    När företag, som Lackan är inne på, lämnar gamla idéer och går vidare till nya - varför inte då lämna över den gamla bollen till någon istället för att bara elda upp den?

    Där ligger väl en affärsidé för nån att plocka upp.
    Det gäller ju inte bara editorer utan även drivisar, firmware, ROM-cards, OS m.m.
    Gissningsvis då med tydliga avtal/regler och kanske procentuell provision till det ursprungliga företaget.
    Senast redigerat av T11 den 2018-03-07 klockan 20:44.

  19. #19
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Mjukvarupatent förfaller väl efter 20 eller 30 år? Alltså borde OSet till t ex Juno106 vara öppet nu och ingen kan klaga på att man publicerar koden utan Rolandz tillstånd.

  20. #20
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...när allt fler vill komma ifrån köp-å-släng-träsket.
    Enda anledningen till att jag bara pysslar med vintage.

    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När företag, som Lackan är inne på, lämnar gamla idéer och går vidare till nya - varför inte då lämna över den gamla bollen till någon istället för att bara elda upp den?
    För att eldar du upp den måste folk köpa det nya ju!

    Tror redan musikfabrikörerna tycker att det gamla junket håller lite för bra...

  21. #21
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kul med tankar. HaffeX: Ja men har DAWs verkligen kommit så långt framåt? Finns ju än idag inga objektivt sett bättre editorer än t ex X Or.

  22. #22
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul med tankar. HaffeX: Ja men har DAWs verkligen kommit så långt framåt? Finns ju än idag inga objektivt sett bättre editorer än t ex X Or.
    Sant, speciellt med fokus på sena 80- och 90-talssyntar och effekter - men för egen del är sådant bortstädat till förmån för ITB, med välintegrerade bibliotek och recall.

    Om "någon" såg till att ta fram en bra open source-plattform liknande dessa editor/librarians så kan nog entusiaster skapa något liknande ditt scenario, men vi får invänta tills när hypen för de mer primit... genuina syntarna lägger sig och större intresse kommer för epoken när SysEx var hypen!

  23. #23
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det finns ett projekt, som är rätt OK om man gillar läget lite. http://ctrlr.org

  24. #24
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns ett projekt, som är rätt OK om man gillar läget lite. http://ctrlr.org
    Verkar ju bra! Vad fattas den?

  25. #25
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag har använt ctrlr en del - dels använde jag färdiga templates till att styra en JX8P och dels har jag gjort egna templates till min SX240 och tycker den fungerar riktigt bra.

    Snabbjobbad och väldigt enkel och intuitiv att skapa eget i. T.o.m för en dataskygg humanist som jag.

    Bartsett att den är på skärmen och jag gillar "hands on" bättre tycker jag den är kanon.

  26. #26
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    På mitt jobb utvecklar vi produkter; elektronik, mjukvara och mekanik. Jag har god insyn i företagets ekonomi.
    Jag vet att varje produkt, tjänst, underhåll, support, vidmakthållande, kostar pengar.
    För att varje [dito] ska vara motiverat att bedriva så måste den ge minst motsvarande inkomst, annars går företaget med förlust.
    Så enkelt är det.
    Särskilt vidmakthållande av gamla produkter är något som alla företag strävar efter att undvika; det kostar betydligt mer än det inbringar.

  27. #27
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    En parameter som ska vägas in är också trenderna. Det finns perioder när instrument blir helt ute, och jag kan tänka mig att t.o.m. Yamaha själva var rätt less på DX7 och dess syskon under en period när man nästan fick dem gratis. Sedan kan jag också tänka att det skulle generera en hel del intressant goodwill och PR att släppa något gottigt för en gammal pryl när/om de blir poppis igen. Som Erik påpekar kostar det dock mer än man tror. (Man ska också räkna in att de som jobbar med att utveckla för något gammalt, som de inte kommer att tjäna mer pengar på, också då inte har tid att jobba med nya produkter och förbättringar)

  28. #28
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    +1 på Erik G.

  29. #29
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Pengarna skulle troligtvis behöva komma från marknadsbudgeten i så fall (kundrelation, goodwill) - men äter i så fall på marknadsbudgeten för nya produkter. Är ofta ett problem på de bolag jag jobbat för - allt fokus är på nyheter; aldrig att förädla gamla. Det finns ju enkel A-kurs FEK teori om detta (cash cows, dogs etc) - så är inget nytt under solen. Tyvärr PF; man kommer få förlita sig på eldsjälar som håller gamla prylar levande framåt så länge vi har kvartalsekonomier och aktieutdelningar att tänka på.

  30. #30
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag gissar att ett annat problem med att supporta och utveckla "gammalt mög" är att det dränerar personalen. Det blir ju antagligen företagets Gulag-avdelning - "åfan, hamnade du på att utveckla en VST-editor för D20, grattis börje..."

    Det motsatta är ju annars vanligt förekommande.

    Vet att Disney utvecklade Fantasia 2000 till stor del som ett "belöningsprojekt" för att behålla duktigt folk. Det projektet var för att skapa ett tekniskt state-of-the-art mästerverk med det bästa man hade till buds vid millenieskiftet. Budgeten togs från andra delar.

    Hade du tur och var begåvad kunde du bli handplockad för att jobba med Fantasia en period.

  31. #31
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På mitt jobb utvecklar vi produkter; elektronik, mjukvara och mekanik. Jag har god insyn i företagets ekonomi.
    Jag vet att varje produkt, tjänst, underhåll, support, vidmakthållande, kostar pengar.
    För att varje [dito] ska vara motiverat att bedriva så måste den ge minst motsvarande inkomst, annars går företaget med förlust.
    Så enkelt är det.
    Nej riktigt så enkelt är det inte. Företag går sällan plus på allt de gör snarare så går de flesta företag i realiteten med vinst på ett väldigt litet antal storsäljande produkter och de går back på resten när allt räknas in.
    Senast redigerat av El Toro den 2018-03-08 klockan 21:55.

  32. #32
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon måste betala också. Då behöver du införa en prenumerations- eller leasingmodell för instrument, och trots att det är fullt rimligt när det gäller en del mjukvaruprodukter är det något som verkligen verkar uppröra folk. Support är inte billigt, vad folk än tror.
    Håller med om att med prenumerationsmodell så får utvecklarna intäkter över längre tid och kan överleva perioder utan någon nyförsäljning. Samtidigt har jag inga illusioner att ett företag vill hålla gamla mjukvaror igång om det inte tilltalar majoriteten av kundstocken. Kanalpaket på ComHem etc ändras ju utan vidare tex. Kanske inte en klockren jämförelse, men visar på att man är i händerna på leverantören.

    Jag tror faktiskt att PF har en bra poäng att hålla produkterna levande över tid. Många företag lägger ner stora summor på att skapa relation till sina kunder. Om det ny handlar om en patch editor för nån gammal synth som utvecklades för Atari eller nått? Hur mycket kan det kosta att porta till OSX eller VST? Sätt prispengar till den som först gör det som open source? Kalla det för Yamaha Heritage Platform fund!

    Moog och Roland har fattat grejen att synth-instrumenten gått in i en ny fas, precis som elgitarrerna gjorde på 60-70-80-talen. Endast en liten del av marknaden är nyskapande, den större delen är att förvalta ett arv och bygga på det. Yamaha har det till viss utsträckning. Till stor utsträckning handlar det om reissues etc men det finns nog mer att göra. Och en VST baserad patch editor för hela Yamahas historia måste ju inte vara gratis. Säkert skulle en sådan kunna betinga en pris! PF: Varför inte starta ett företag och göra det själv?

  33. #33
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mjukvarupatent förfaller väl efter 20 eller 30 år? Alltså borde OSet till t ex Juno106 vara öppet nu och ingen kan klaga på att man publicerar koden utan Rolandz tillstånd.
    Det stämmer att patent förfaller efter en viss tid, eller snarare, hela poängen med patent är "jag publicerar den här idén så att ni andra kan utnyttja det, mot att jag får ensamrätt en viss tid". Mjukvaran till Juno 106 är inte patenterad och därmed kommer den aldrig att bli öppen om inte tillverkaren medvetet släpper den.

    Jag kan hålla med om att det hade varit trevligt om tillverkare hade släppt källkoden till gamla instrument så att en community kunde ta över, samtidigt så ligger det troligen diverse hemligheter i form av algoritmer etc även i gammal mjukvara som man kanske inte vill släppa till konkurrenterna. Annars hade det ju inte varit mycket jobb för tillverkarna med att göra det, bortsett från att källkoden till vissa gamla gerät kan ligga mer eller mindre otillgängligt i obskyra format på datorer som inte längre fungerar, etc.

    Jag känner till ett musikgerät där så faktiskt gjorts, nämligen Bitstream 3x från Wave Idea, som tillverkades av CME. Källkoden till burken finns sedan ett tag tillbaka på Github, framförallt så har jag funnit det vara en guldgruva när man vill ta reda på hur maskinen faktiskt fungerar efter ett antal mjukvarauppgraderingar när manualen inte längre stämmer. Att det sedan är klurigt att faktiskt bygga mjukvaran om man nu skulle vilja modifiera den är en annan sak (småobskyra processorer som det är besvärligt att hitta verktyg till).

  34. #34
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej riktigt så enkelt är det inte. Företag går sällan plus på allt de gör snarare så går de flesta företag i realiteten vinst på ett väldigt litet antal storsäljande produkter och de går back på resten när allt räknas in.
    Ja det är riktigt. R&D av nya produkter är ju en sån post som måste finansieras av andra intäkter, och man vill hellre lägga pengarna på det än vidmakthållande av gamla.

  35. #35
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Att man inte vill släppa ut källkod (eller motsvarande) på produkter man inte längre stödjer är rätt förståeligt.
    - Kan finnas diverse saker där som fortfarande används i andra produkter
    - Problem med systemet kan avslöjas (tänk t.ex. IT-säkerhet)
    - Om de gamla sakerna går att använda "för länge" så äventyrar det företagets framtid pga att ingen köper nya saker

  36. #36
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Vad gäller just editorer äger väl Sound Quest Inc. den marknaden mer eller mindre?

  37. #37
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Burr... SoundQuest är så helvetes hemska, ugh.

  38. #38
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag tänker att konsumtionen styr marknaden och utvecklingen av framtida apparater , appar o programvara och att vi kan styra med våra val av inköp.

    För min del så har jag bara köpt få Hårdvaru-synthar ny Waldorf Blofeld (korg monotron är väl kanske en synt) och mjukvaror Numerology, Logic och tyvärr har äpplet fått mer pengar av mig på massa av deras dåliga drabbel än tex elektron som gett mig inspiration och möjlighet att skapa något. Waldorf Blofeld är en enligt mig dålig produkt och såldes vidare men det känns bra att gynna Waldorf.

    Apple är nog företaget jag lagt mest pengar till på nyinköpta produkter som gett mig minst.

    Korg och Waldorf är företagen jag gett mest pengar till om man tänker beggat och valutan är maximal i musikskapande utväxling,

    Elektron och Manikin är mina hjältar... Support och hjälp till bristningsgränsen även med beggade produkter och mega-ultra mycket musik-skaparnde per krona.

    Jag vill i framtiden inte stötta äpple men tex Zthee som gör apparater av utomjordiska snitt och köpa så många Vintage Big Muff jag kan.

  39. #39
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Burr... SoundQuest är så helvetes hemska, ugh.
    Det var rätt intressant att läsa om deras produkter. De har ju släppt en version av SoundQuest till iPad där man köper de editorer man vill som in-app-köp. Riktigt bra idé faktiskt, om den fungerar bra. Den fick rätt bra recensioner, men klart intressantast var diskussionstråden på en sajt (kan försöka hitta länken om någon vill läsa) där en hel del personer spydde galla över att en editor kunde kosta $69. Min tanke var att samma personer förmodligen glatt lägger de pengarna på ett antal pilsner på krogen eller ett PS4-spel utan att blinka...

  40. #40
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Ja, fast $69 per editor blir ju en slant om man har 10-15 synthar.

  41. #41
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    En förändring som jag tycker mig se är att småserietillverkare gör syntar antingen som rena byggsatser eller i opensourceform. Ett exempel är FM-synten preenFM2. Både hård- och mjukvara finns för nerladdning så det går att modifiera hej vilt både nu och i framtiden. Jag har inte byggt ihop min preenFM2 än, men min erfarenhet av Audiothingies P6 är att kvaliteten på den här typen av produkt både tekniskt och kvalitetsmässigt (om än kanske inte utseendemässigt) mycket väl motsvarar vad storserietillverkarna producerar (mitt köp av Audiothingiesburken föranledde försäljningen av min Nord Lead A1 och ett totalt ointresse av Rolands Boutique-syntar).

    Så vad jag tror i framtiden är att det kommer mer och mer community-supported-products vilket ger den friheten som PF efterlyste. Det hjälper ju dock inte redan existerande produkter från storserietillverkarna.

  42. #42
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    ^^^^^^^

    Vad ricard säger. Jag tror också att framtiden ligger hos de mindre tillverkarna. Fördelen (många gånger) är dessutom att det finns möjlighet att låna designerns öra och vederbörande är intresserad av vad som sägs, något som knappast händer hos de stora drakarna (om man nu inte råkar heta Steve Wonder eller liknande förstås).

    Sen vet jag att vi båda är stora fans av just Audiothingies (vilket jag tycker fler borde vara ärligt talat) just pga hur jä__a bra den lilla lådan låter och dessa många möjligheter.

  43. #43
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En förändring som jag tycker mig se är att småserietillverkare gör syntar antingen som rena byggsatser eller i opensourceform.
    Tänkte just på den möjligheten. Open source i hårdvara är väl en mycket nyare idé än i programvara och har kanske inte hunnit slå igenom helt än. Digitala moduler som Mutable Instruments som kan modifieras är en utmärkt idé.

    När det gäller program håller jag mig enbart till open source för att slippa kverulera på det området.

  44. #44
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Waldorf har ju varit lite udda där med att släppa hård- och mjukvaruuppdateringar till exempelvis Microwave och Q ganska många år efter att de lanserades. Jag håller med PF om att ett öppet protokoll skulle kunna göra de här syntharna än mer up to date om man lät eldsjälar leka med OS:et.

    Andra maskiner är E-mus samplerserie. EIII:an (den analoga) skulle må bra av lite mjukvaruuppdateringar så man exempelvis kunde skicka samples via USB->SCSI och så. Den digitala varianten skulle kunna få fler filtertyper, likt Emax II:an, då båda har betydligt mer avancerade filter inbyggda, men endast 4-Pole är tillgängligt i mjukvaran. Just i det fallet tror jag Dave Rossum använder en del av Ultra-filter etc i sina nya moduler, åtminstone en del av tänket/algoritmerna. Det samma gäller iofs säkert även Waldorf.

    Men vad tusan. Kanske skall man ställa frågan? Kanske starta en egen community? SOSA - Synthesizer Operting System Rescue Association. Gör man det riktigt seriöst kanske man kan få med sig några tillverkare, speciellt om de tillåts delta och styra efter egen önskan. Någon kanske släpper fritt, någon kanske vill ha full kontroll och endast godkända utvecklare får under avtal utveckla valda delar. Det kanske är en väg att gå. Allt behöver ju inte vara HELT fritt. Det kan vara ett mellanting, och mjukvarorna kan kosta en liten slant.

    Jag skulle tveklöst betala en tusing för en uppdatering till en Q eller EIII likväl som jag betalat det för några nya trumljud i TR-8:an. Det är ju faktiskt också ett sätt att bygga goodwill och en trogen kundbas. Jag kommer att köpa Quantum ändå, liksom..

Liknande ämnen

  1. Vad är egentligen prettomusik?
    Av theVOID i forum Allmänt om musik
    Svar: 160
    Senaste inlägg: 2016-12-02, 20:40
  2. Hur bra är rumskorrigerarsystemen egentligen?
    Av oberg i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-26, 09:26
  3. Vad är egentligen en synkop?
    Av kockpit i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-08-22, 03:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •