Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 60s/70s-sound med Addictive Drums 2

  1. #1
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran

    60s/70s-sound med Addictive Drums 2

    Försöker skapa en känsla i trumljuden som påminner om gammal soul, typ ”aint no mountain high”, även lite beatles ibland, tycker det här albumet kommer ganska nära det jag menar: https://youtu.be/8lyho_vbTJA

    Jag brukar använda de torrare 70s-trummorna som grund och vara ganska generös med de inbyggda effekterna, men får ändå inte riktigt till det. Har inte provat att separera spåren i DAW dock. Har även någon lös idé om att köra ut spåren via nån gammal mixer för att kötta upp dem lite men då måste man ju dra sladdar... 😬

    Hur gör ni med era mer akustiska trumljud? Och kanske mer specifikt, är det någon här som använder addictive drums, och kanske vill dela med sig av tips och tricks, och kanske presets?

  2. #2
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har använt en hel del. Separata spår i daw har jag fått bäst resultat med. Sen har jag justerat varje ljud/källa separat, t.ex. overhead, direkt ljud m.m per spår. Många gånger har jag nästan spelat in varje spår "direkt" mickat och sedan spelat in all oh separat.
    Jag har testat lite hit och dit för att få till det där soundet som jag vill åt.
    Prova först med overhead gain per ljud, det tror jag kan få dig på rätt spår, dra ner gain där.

  3. #3
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Det klassiska Motown-tricket var ju parallell kompression. Kör en stereomix okomprimerad och en parallel stenhårt komprimerad, gärna så att det t.o.m. distar lite. Smyg upp den komprimerade tills det låter rätt.

    - - - Uppdaterad - - -

    (Motown körde väl i mono ofta. Men med samma princip.)

  4. #4

    Veteran
    Ludwig Silver Sparkle 20x16 baskaggen ihop med Sonor 14x5 Designer virveln. Rikligt med rum och sedan tjongar jag på parallell kompression dist och skär ned med ett lågpass filter så man kapar topparna.
    Jag brukar behålla botten, men vill man vara lite autentisk så får man skära rätt hårt i botten också.

    Annars är mina favvis trummor för old school stuff Reasons Soul school refill, grymt!

    https://soundcloud.com/propellerhead/soul-school-1-refill-memphis

Liknande ämnen

  1. Behöver AKUT hjläp med Addictive drums
    Av ollemannen1 i forum Mixning & mastring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-09, 19:28
  2. Addictive Drums
    Av tommyc i forum Övrig mjukvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-22, 13:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •