Resultat 1 till 35 av 35

Ämne: PreSonus Studio One

  1. #1
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran

    PreSonus Studio One

    Är det något som har testat någon av deras mixrar i en mindre studioinspelningsmiljö? De heter alla något med "Live" men det verkar ju effektivt att få en mixer och en kontrollyta för sin DAW på samma plats. Kanske t.o.m grund för att byta DAW då jag inte hört något illa om Studio One som får mig att fly.

  2. #2
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Jag ska faktiskt testa PreSonus i veckan som alternativ till Cubase. Jag tycker att Cubase kraschar lite väl ofta för mig

  3. #3
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Ang. mixerborden: Jag har ett Presonus Studio Live 24.4.2 AI som syntmixer, i hobbyrummet. Har kört Ableton Live v.9 och Reason v.7 för inspelningar genom det utan problem. Mickpreampar är bättre än mina tidigare bord. Förutom några hängningar i samband med firmware uppdateringar, har det varit stabilare än mina gamla Yamaha 01v och Behringer DDX3216. Tyvärr kräver det bordet Firewire, vilket Windows inte uppdaterat drivrutiner till sedan 2006. Konsekvensen är att Firewire kommer i konflikt med drivrutiner för nyare utrustning emellanåt. Kylfläkten är lite högljudd, så akustisk inspelning är inte lämplig i dess närhet. Men en riktad dynamisk mick kan nog få en tagning med mindre bakgrundsljud. Undvik mixerbord med fläktar i inspelningsmiljö. Nyare Presonusbord kör med nätverkskablar och USB.
    Man får med Studio One Artist-version med deras mixerbord. Har tänkt testa det länge, men jag har svårt för alla menyer och fönster som används i många DAW. Därför har jag blivit kvar i Ableton Live hittills, som dessutom har bättre överblick i ett enda fönster, av många funktioner och inställningar. Min bakgrund av DAW är gamla C-Lab Creator, föregångaren till Apple Logic Audio. Det programmet var pattern-baserat, och man arrade låtar i pattern-listor.
    Senast redigerat av jocks1 den 2018-03-06 klockan 11:39. Anledning: ny info

  4. #4
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Jag bytte från Logic 9 till Studio One för 4,5 år sedan och har inte ångrat det en sekund. Stabil och snabbjobbad.

  5. #5
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Och idag kom Studio One v.4. Kolla gärna upp den Rizzo, och gör en recension

  6. #6
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Ja...jag vill höra recension!

  7. #7
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    För mig som bara mastrar (och mixar lite) så är det i stort sett endast ett par trevliga GUI-förändringar + AAF-import som är skillnaden mellan v3 och v4. För den här versionen så är det produktion som är i fokus.

  8. #8
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Ok..

    Men har någon testat för produktion?

  9. #9
    Ralmroth74@gmail.com
    Ralmroth74@gmail.com är inte uppkopplad

    Senior
    Det är sig likt. Samplern och trumspelaren har uppdaterats och du kan nu sampla i dem. Det finns en step sequenser och en pattern sequenser också. Grafiken är lite snyggare.

  10. #10
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Ok.

    Step och pattern låter ju intressant. Vettiga?

  11. #11
    Ralmroth74@gmail.com
    Ralmroth74@gmail.com är inte uppkopplad

    Senior
    Ja, de är riktigt bra.

  12. #12
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Men vad fan, jag har tydligen fått uppgradering till Studio One 4 utan att de sagt nåt?

    Köpte trean i mars, så jag tänkte mig att det antagligen inte skulle bli dyrt att uppgradera. Var alltså gratis.

  13. #13
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men vad fan, jag har tydligen fått uppgradering till Studio One 4 utan att de sagt nåt?

    Köpte trean i mars, så jag tänkte mig att det antagligen inte skulle bli dyrt att uppgradera. Var alltså gratis.
    Ooohhhh hur hände det?

  14. #14
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av saddox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ooohhhh hur hände det?
    Jag minns inget mail, men när jag gick in på mitt Presonus-konto för att kolla vad det skulle kosta fanns redan en licens där.

  15. #15
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Ja, det verkar dyka upp saker där med magi ibland. Jag har en liten StudioLive-mixer, och en dag när jag loggade in låg det nya plugin-licenser där och väntade. De hade tydligen lagt till pluggar i skickamed-bundlen, och då fick man dem retroaktivt. Det var ju supernajs, men de kunde ju sagt något. =)

    (Särskilt som det, till skillnad från mycket annat bundlat, är riktigt najs pluggar.)

  16. #16
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Jag har kört v4 som demo ett tag men har inte hunnit att jobba mig in i de nya funktionerna. Lekte lite med kvantiseraren för att bygga ackord och harmonier och den var hur ball som helst!

    Jag gillar layouten i arranger-fönstret mer. Det tar mindre plats nu.

    "Pattern" påminner om Drum Sequencer i Reason.

    De har piffat till de medskickade VST-syntharna lite och framför allt gjort Impact och Persence bättre.

    Sen var det väl en fnutti-arton med uppdateringar under ytan med.

    Dra hem gratis-demot och testa själva

  17. #17
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Låter som en vettig uppgradering. Blir att spara lite då. 😀

  18. #18
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag hämtade v.4 demo häromdagen. Jag har nämligen uppgraderat från Win-7 till Win-10 på datorn förra veckan, och mina ljudstörningar med Dante-ljudkort i min Studio Live 24.4.2-mixer, verkar vara borta äntligen in Studio One v.3.5.6

  19. #19
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Logga in på Presonus nu så finns det en EQ- och kompressorbundle gratis!

    (Logga in på ditt konto alltså, gå sedan till sidan nedan)

    https://shop.presonus.com/products/s...tegory/Bundles

  20. #20
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Tack!

    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Logga in på Presonus nu så finns det en EQ- och kompressorbundle gratis!

    (Logga in på ditt konto alltså, gå sedan till sidan nedan)

    https://shop.presonus.com/products/s...tegory/Bundles

  21. #21
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Snål som man är så skaffade man 4:an nu. Halva priset på uppgradering. Black Friday.

    Väldigt nöjd hittills! Lättare editering på trummor. Skön uppdatering av Impact XT... med mera.. och så vidare.

  22. #22
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Tack för tipset... uppgraderade just...

  23. #23
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Vad kör ni, artist eller den dyra versionen? Funderar på om denna kan ersätta logic och Fruitystudio jag kör idag?

  24. #24
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad kör ni, artist eller den dyra versionen? Funderar på om denna kan ersätta logic och Fruitystudio jag kör idag?
    Den dyra. Ersätter allt.

  25. #25
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Den som kostar mest, men som är rätt billig... ;o)

  26. #26
    saddox
    saddox är inte uppkopplad
    saddoxs avatar
    Veteran
    Kör dyra.
    Funkar bra.


    Inte hunnit testa så mycket nytt än men känns förträffligt trevligt med bättre Impact än så länge iaf. Mer lek blir det i helgen.

  27. #27
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Det här med automatisering: Jag vet givetvis hur man ritar upp kurvor, men jag skulle mycket hellre vilja använda LFO:er och sequencers med parameterlås, som i Elektrons apparater. Finns det något liknande i Studio 1, eller i DAW-världen över huvud taget?

  28. #28
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här med automatisering: Jag vet givetvis hur man ritar upp kurvor, men jag skulle mycket hellre vilja använda LFO:er och sequencers med parameterlås, som i Elektrons apparater. Finns det något liknande i Studio 1, eller i DAW-världen över huvud taget?
    Njä. Inte direkt såvitt jag vet. Du kommer ju i närheten med Live + Max4Live, och gissningsvis på liknande sätt i Bitwig som också har möjligheter att koppla lfo:er m m lite varstans såvitt jag förstår.

  29. #29
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Njä. Inte direkt såvitt jag vet. Du kommer ju i närheten med Live + Max4Live, och gissningsvis på liknande sätt i Bitwig som också har möjligheter att koppla lfo:er m m lite varstans såvitt jag förstår.
    Intressant. Känns som en rätt användbar feature egentligen? Inte för att jag vill vara utan grafisk automatisering, men ibland passar ett LFO bättre.

  30. #30
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Ge gärna något exempel på när/hur LFO/parmeterlås skulle ge en smidigare lösning! Är det själva arbetssättet som underlättas eller gör det "saker" som inte går eller blir osmidigare med vanlig DAW-automation?

  31. #31
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ge gärna något exempel på när/hur LFO/parmeterlås skulle ge en smidigare lösning!
    "Jag vill ha lite slumpmässig panorering på denna kanal"
    "Jag vill göra kontrollerad 4-4-duckning genom att automatisera volymen"
    "Jag vill byta frekvens på tre skarpa EQ-notch:ar, stegvis, med ett mönster som upprepar sig var 8:e, 9:e resp 10:e 8-del för respektive notch."

    Sen skulle ett parameterlås-föde, där du väljer en given 16-del (exvis) i din sequencer, och bara rattar alla rattar dit du vill ha dem på det steget, ibland kunna vara smidigare än att du ska välja en parameter och sen rita in den, och därefter ta nästa parameter...

    Och. Bonus: "Jag vill koppla en SoU/mjuk random till denna parameter i den här mjukis-synthen som inte har någon mjuk random och/eller inte kan rout:a random till parametern". Något jag inte helt sällan använt min M4L-SoU-klon till...
    Senast redigerat av rydan den 2020-01-08 klockan 13:29.

  32. #32
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ge gärna något exempel på när/hur LFO/parmeterlås skulle ge en smidigare lösning! Är det själva arbetssättet som underlättas eller gör det "saker" som inte går eller blir osmidigare med vanlig DAW-automation?
    I första hand arbetssättet, som förutsätter att man utgår från en tidslinje som man ritar på. Jag vill kunna jobba med en sequencer som styr en synt eller sampler (det finns ju faktiskt på sätt och vis i Studio 1 även om det är en rätt osmidig lösning de hittat på med arpeggiatorn) och sedan applicera effekter som också moduleras i realtid istället för att jag ska rita upp en kurva som sedan exekveras. Jämför med att styra t ex parametrar på ett delay med LFO eller något liknande Maths i ett modularsystem.

    Automatisering med kurvor är jättebra i många sammanhang när man redan har en ljudfil, men om man vill skapa en och improvisera modulationen (eller bara ha en regelbunden puls på vissa parametrar) vore det fint med andra alternativ.

  33. #33
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    I Logic finns en uppsättning MIDI-effekter som i sin tur kan fås att styra parametrar i syntar och effekter som går att MIDI-styra! Plankat från Cubase så S1 borde ha något liknande! Om det sedan är smidigt på det sätt du frågar efter må vara osagt!

  34. #34
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Jag hoppas på samma sak för S1. Hatar kurvor.

    Det finns ju LFOtool som folk verkar köra rätt mycket. Men IMO borde varje anständig DAW ha liknande system som Renoise - d v s någorlunda modulära meta devices som man automatiserar med. Lätt som en plätt att styra en parameter utifrån vilken midi-pitch som togs senast, eller hur hög ljudvolymen är t ex.

    Många DAWs är lite efter på detta, verkar det som. Bitwig lär ju säkert ha gjort det på rätt sätt också (?).

  35. #35

Liknande ämnen

  1. Presonus Studio One Free
    Av Katzenjammer i forum Nyheter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-09-18, 14:36
  2. Presonus Studio One 2
    Av false messiah i forum Nyheter
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2014-02-06, 22:38
  3. Presonus Studio One
    Av Katzenjammer i forum Nyheter
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-01-17, 09:39
  4. Presonus Studio One
    Av drifter7508 i forum Övriga DAW
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-09-17, 13:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •