Resultat 1 till 36 av 36

Ämne: Hjälp att vidareutveckla enkel fuzz/dist-krets

Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator

Hjälp att vidareutveckla enkel fuzz/dist-krets

Jag har utan några problem lött ihop nedan inbäddade fuzz/dist-krets, det jag nu behöver hjälp med är att vidareutveckla den.

Som det sägs i videon så går det ju att prova lite olika värden på två av komponenterna för att få fram olika karaktärer, och det jag vill få till är att ha två stycken tre(eller fler)-stegsswitchar så att jag kan kombinera lite hur som helst.

Jag kan inte tyda kretsscheman eller löda efter dem, men om någon kunde rita hur jag ska löda så borde det inte vara några problem för mig att få ihop. Är det någon som har lust med detta?

machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Annan idé - bygg en "patchfuzz", så slipper du switchar.

Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Hur menar du?

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur menar du?
    Jag menar fler jack för in och/eller ut, så drar du olika kondingar till olika jack.

Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    Jag menar fler jack för in och/eller ut, så drar du olika kondingar till olika jack.
    Hmm, det var iofs en intressant idé, men inte riktigt vad jag vill ha först och främst.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Aha, men fundera över hur mycket du vill kunna switch och skaffa några okej switchar (Kjell har om du inte ska beställa). Sedan kan vi nog rita lite också.

edit: Jag hör gärna nå't klipp med syntar sedan för jag har övervägt att bygga den och några andra så'na basic oväsengrejer också. Online får man mest höra gitarr...

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag har byggt en på labbplatta, eurorackifierad. Funkar bra till syntar, men kan behöva en extra förstärkning efteråt för att komma upp i normala nivåer.

Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Kanske borde klargjort att jag inte vill ha den som eurorack utan en vanlig pedal .

edit:
    Vi säger att jag ska ha två fyrstegsswitchar, och behöver utöver det fyra gånger två av komponenterna för att variera ljudet (förslag mottages tacksamt). Tänkte beställa från Electrokit; har ingen stress med att få det klart just i helgen.

Kan spela in demo med Microbrute när den väl är klar.
    Senast redigerat av Hjorten den 2018-03-01 klockan 20:23. Anledning: Tillägg

Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Här är en dålig och förvirrande skiss som kanske förklarar tanken bättre.

Ruta ett är hur kretsen ser ut nu, krets två hur jag tänker mig att kretsen behöver se ut.

moelodin
    moelodin är inte uppkopplad
    moelodins avatar
    Veteran
    Jag ska försöka hjälpa dig och samtidigt lära mig själv. Har ingen aning om hur man gör.

Det första vi behöver är ett ordentligt kopplingsschema.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	schemafuzz.jpg 
Visningar:	43 
Storlek:	11,8 KB 
Id:	80252

Vilka komponenter är det du vill kunna byta värden på?

enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Man vill ju byta dioder och första kodningen, och den alternativa dimensionens parallella ohm.

Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Transistorn och dioden är det som ska gå att byta värden på.

Kretsen som pdf
    BOM och bygguide för kittet som säljs

Guiden ovan inkluderar en gainmod och det vore ju inte helt fel att få in .

moelodin
    moelodins avatar
    Veteran
    Transistorn och dioden är det som ska gå att byta värden på.

Kretsen som pdf
    BOM och bygguide för kittet som säljs

Guiden ovan inkluderar en gainmod och det vore ju inte helt fel att få in .
    Innan dioden borde man kunna sätta en vridströmställare med fyra lägen

https://www.elfa.se/sv/relaeer-och-s...rt=Price%3Aasc

Och därefter sätta sina varianter av dioder efter de fyra lägena.

Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Ja, det ser vettigt ut. Kikade på Electrokit och kunde inte hitta switch med fyra lägen, bara tre. Lite dyrare med vridfunktion, men det gör inget.

moelodin
    moelodins avatar
    Veteran
    Och på andra switchen är det alltså transistorn du vill byta?

Då tror jag att det är mittenbenet du ska sätta i de olika spåren efter din switch.

oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Veteran
    Ja, det ser vettigt ut. Kikade på Electrokit och kunde inte hitta switch med fyra lägen, bara tre. Lite dyrare med vridfunktion, men det gör inget.
    Ska du ha många lägen blir det vridfunktion, på kretskort finns annars https://www.electrokit.com/skjutomko...onon-pcb.51163 men det är inte så lämpligt för pedal.

Om du vill välja kondingar så kan du köra dem parallellt, då kan man välja a &/ b &/ c &/ d och på så vis få fler värden. Med en 4-polig dipswitch (finns på electrokit). Inte heller så pedalvänligt, men Tech 21 har dipswitch på sin första sansamp så det går.

Tänker att det borde gå att ha en ratt för att blenda mellan två transistorer, men jag vet inte..? värt ett försök!

Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Kondensatorerna är bara kopplingskondingar (kopplar bort DC) och påverkar inte ljudet nämnvärt. Om man väljer mycket mindre värden får man iofs högpassverkan om det nu är nåt att ha.

Det som är lönt att labba med är R1 i schemat ovan (dock ej för litet, minst 1k) men framför allt dioden.
    Nu är det inte lönt att byta mellan olika märken av samma sorts diod, utan det krävs att framspänningsfallet är olika.
    BAT41 är en schottkydiod, med lågt framspänningsfall. Kan vara idé att byta till en vanlig switchdiod.
    Enklast är att seriekoppla flera av samma typ, alltså 1, 2 eller 3 st BAT41 i det här fallet.

Sen kan det vara en idé att byta transistor också. MPSA13 är en darlingtontransistor, med hög strömförstärkning. Troligen är det den som ger kretsen dess karaktäristik. Men man kan ju prova en vanlig kisel NPN eller en germanium-NPN.

oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    Kondensatorerna är bara kopplingskondingar (kopplar bort DC) och påverkar inte ljudet nämnvärt. Om man väljer mycket mindre värden får man iofs högpassverkan om det nu är nåt att ha.

Det som är lönt att labba med är R1 i schemat ovan (dock ej för litet, minst 1k) men framför allt dioden.
    Nu är det inte lönt att byta mellan olika märken av samma sorts diod, utan det krävs att framspänningsfallet är olika.
    BAT41 är en schottkydiod, med lågt framspänningsfall. Kan vara idé att byta till en vanlig switchdiod.
    Enklast är att seriekoppla flera av samma typ, alltså 1, 2 eller 3 st BAT41 i det här fallet.

Sen kan det vara en idé att byta transistor också. MPSA13 är en darlingtontransistor, med hög strömförstärkning. Troligen är det den som ger kretsen dess karaktäristik. Men man kan ju prova en vanlig kisel NPN eller en germanium-NPN.
    Jaha, vad trist. Kollade inte schemat, bara spånade switch :-)

Leds ska vara rätt bra på fuzz också.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Billigare än fyrlägesswitch är ju ibland dubbla tvåläges. Då får du ju fyra lägen.

Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Jag har byggt den där jag med. Bästa fuzz/distljudet alla kategorier tycker jag! Jag har också planer på att bygga en mer avancerad variant. Bra idé med switch mellan olika dioder. Jag vill försöka få in en ratt för att blanda in ren signal också.

Tänkte för övrigt bygga den i en sån här (har några stycken) https://www.thomann.de/se/millenium_...um+di_159520_3

Rätt billigt för en såpass seriös låda, två switchar, två seriösa teleingångar, en xlr-ingång.

oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Veteran
    Meckig borrning och inte så billigt, men såna här skulle kunna vara kul: https://www.banzaimusic.com/instrume...es/?sort=price vissa har lite udda switchkonfigurationer.

Ambulansen
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Ja det är ju en idé. Jag tänkte kolla gamla bilpanelswitchar också. Typ ljusvredet. Eller fläktvredet. Kan bli jävligt billigt om man hittar rätt källa .

RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    -Hur svårt är det att bygga in en feedback-krets alá "rundgångstjut" med styrbar styrka och utklingningstid? Verkar kul om man är lagd åt det hållet men kanske inte så vanligt eller efterfrågat? Boss har stort utbud på temat (Behringer hängde på med FD-300) och jag tänker på t.ex Digitech Freqout & Lastgasp Octavella.

Ambulansen
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Nu har jag byggt in grundfuzzen i en sån där di-box, med switcharna som redan satt där som on/off och fuzz/bypass. Plus volympot och DCin.

Namn:	Picture0055.jpg 
Visningar:	52 
Storlek:	58,8 KB 
Id:	80496

Namn:	Picture0060.jpg 
Visningar:	44 
Storlek:	55,8 KB 
Id:	80497

Finns gott om plats för annat om man vill. Jag satte dioden i sockerbit för att kunna byta lätt. Hittade ett enkelt resonant filter som vore kul att bygga in där också

moelodin
    moelodins avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg

enkelt resonant filter
    Länk?

PS. Snygg glesis!

lingondricka
    lingondricka är inte uppkopplad
    lingondrickas avatar
    Senior
    Angående gain: testa med en pot och en bypass-kondensator efter transistorns emitter. Kika på den här tråden eller googla bypass Cap transistor: http://www.diystompboxes.com/smfforu...?topic=77456.0

Ambulansen
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Designen klar

Namn:	Picture0061.jpg 
Visningar:	35 
Storlek:	60,5 KB 
Id:	80552

Why not liksom!

Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Fan vad stiligt! Hade du en sån där liten lådda över att sälja?

Ambulansen
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Det kan hända... PM.

moelodin
    moelodins avatar
    Veteran
    Hörni jag har tänkt på en grej.

Om man gör som vi pratat om i tråden: byter ut komponenter, provar sig fram. Hur stor är risken att man skapar något som kan pajja utrustning? Jag frågar för jag är skraj att jag inte har koll på ohms lag, belastar någon mixer eller dylikt fel..

Det hade ju varit gött om man kunde beställa hem en påse komponenter, slänga runt massa komponenter på en experimentplatta och se hur det låter..

Ambulansen
    Ambulansens avatar
    Veteran
    Jag har tänkt liknande tankar Hur fan funkar det liksom? KAN man överhuvudtaget fatta? Mindblowing är det att fundera på i alla fall.

(Jag drog en utgång genom spolen, och den är fantastiskt brus/brumfri i mixern. Bara det känns innovativt )

moelodin
    moelodins avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    KAN man överhuvudtaget fatta?
    Är säker på att det finns en engelsk gubbe med prydligt kammat hår som bara ska dricka färdigt sitt té innan han tar en kulspetspenna och gör en beräkning på vad som helst.

Utan att röra en min.

Ambulansen
    Ambulansens avatar
    Veteran

moelodin
    moelodins avatar
    Veteran
    Hjorten: Beställde nyss några fenderswitchar ( 5-vägs ) från kina. Beställde två extra åt dig, säger till när de kommit om du fortf vill ha.

Bild:

Namn:	fenderswitch.gif 
Visningar:	12 
Storlek:	7,2 KB 
Id:	81049

Och läsning om hur de fungerar:

https://www.dr-lex.be/guitar/guitarelectronics.html

Lödde också ihop en fuzz som faktiskt låter bra. Valde en med lägre gain så synten inte blir helt vilda. Provat lite på experimentkort och tycker dioden färgar mest. Här är paket från kjell:

https://www.kjell.com/se/sortiment/e...00-pack-p90415

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag måste få tummen loss med det här lilla projektet i sommar. Fuzz finnes icke i Studio Sting.

Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Jag med...

Liknande ämnen

1. Krets för att kontrollera hastighet på motor
    Av SEKVENS i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2018-06-14, 13:35
  2. hjälp med enkel fix i Stockholm
    Av saaristo i forum DIY - bygg & reparation