Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Zoom MS70CDR, erfarenheter?

  1. #1
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran

    Zoom MS70CDR, erfarenheter?

    Någon som har erfarenheter av denna?

  2. #2
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har en sån. Har använt den på en del låtar jag gjorde för några år sen. Den har väldigt många funktioner, vissa bra, andra låter lite platt o livlöst. Nu minns jag inte vad den kostade men tror att den e ganska prisvärd. Iallafall om man inte redan har en massa pedaler.

    Tänkte på den häromdagen o då blev jag sugen på att testa en effekt som heter typ "lo air" eller nåt. En baseffekt som va najs.

    Har du redan typ Space o Timeline kanske du inte behöver denna. Men de e ju jul med pedaler så köp den i vilket fall.

  3. #3

  4. #4
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Vet du vad skillnaden är mellan dessa två varianter?

  5. #5
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Har MS70CDR och gillar den. Låter bra för priset och går att bygga kedjor av effekter. Nackdelen är väl att patch/preset-byte inte sker på direkten utan att tar någon sekund att ladda.

    MS70CDR har en del reverb och delay som de MS100BT och MS50G inte har. Kan dock har ändrats nu eftersom de uppdaterat effekterna som går att uppdatera MS100BT med.

    Jag använder huvudsakligen min MS70CDR för stora reverb och udda delay-effekter. Vilket jag tycker den gör rätt bra ändå.

  6. #6
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet du vad skillnaden är mellan dessa två varianter?
    Jag tror (med betoning på TROR) att det numer är identiska. Alla effekter blev gratis att ladda ner från appen. Har för mig att jag hittade någon jämförelse på nätet mellan de båda.


    edit: Hittar inte nu men här kan du ju ta en titt och jämföra specar:
    https://www.zoom.co.jp/products/mult...y-reverb-pedal
    https://www.zoom.co.jp/products/mult...edal-bluetooth
    Senast redigerat av erko den 2018-03-02 klockan 09:58.

  7. #7
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Det är fortfarande några skillnader. 70CDR har fler varianter av TapeEcho, CarbonDelay och andra reverb osv men tror 100BT har amp sim som 70CDR inte har.

    Med nya versionen av 70CDR så har man 137 olika effekter, med 100BT så är det 100 stycken. Så antalet effekter är ju olika.

    Men oavsett pedal så tror jag man skulle klara sig fint på vilken som eftersom de är så snarlika i upplägg.
    Senast redigerat av Katzenjammer den 2018-03-02 klockan 12:52.

  8. #8
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är fortfarande några skillnader. 70CDR har fler varianter av TapeEcho, CarbonDelay och andra reverb osv men tror 100BT har någon amp sim som 70CDR inte har. Men det är inga gigantiska skillnader.

    Med nya versionen av 70CDR så har man 137 olika effekter, med 100BT så är det 100 stycken. Så antalet effekter är ju olika.

    Men oavsett pedal så tror jag man skulle klara sig fint på vilken som eftersom de är så snarlika i upplägg.
    Lyssna på Katzenjammer, biomiob! Han har koll!

  9. #9
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Haha, stenkoll har jag inte. Men kollade detta lite när jag köpte min. Men tror som sagt att även 100BT hade gjort mig nöjd. Förvånansvärt välspecade budgetpedaler.

  10. #10
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Men kan man ladda ner gitarrförstärkarsimulatorer, distar och sånt till 70CDR också? Jag trodde bara de fanns till 100BT.

  11. #11
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men kan man ladda ner gitarrförstärkarsimulatorer, distar och sånt till 70CDR också? Jag trodde bara de fanns till 100BT.
    Där påpekar du något jag inte direkt tänkt på. Nej, 70CDR har inte amp sims, distortion och overdrive.

    100BT är en multi-effekt med amp sims, distortion plus andra effekter medan 70CDR är för reverb, delay, chorus osv. Dock vet jag inte vad som händer med nya version 3 som inte är släppt än publikt. Det tillkommer massa fler effekter till 70CDR då och om de lagt med amp sims osv då vet jag inte.

    Vill man ha amp sims, distorsioner m.m. tycker jag man ska välja 100BT.

    Men hela specarna inkl effektlista finns på Zooms hemsida.

    Ändrade lite i mitt tidigare inlägg då det blev lite missvisande.

  12. #12
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Ja, det var så jag hade för mig att det var. Namnet 70CDR står väl för Chorus, Delay, Reverb om jag fattat det rätt. Men Zoom kanske ändå öppnar för att man kan ladda ner lite vad som helst till den vad det lider. Själv har jag en Zoom G3n, vilken har i princip samma effekter som 100BT, vilket är många. Jag tycker väl inte att kvaliteten på reverben är på samma nivå som lite finare reverbpedaler men det är ju trevligt att kunna sätta ihop effektkedjor som man vill!

  13. #13
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Det är kanske inte Eventide-klass på det hela men har fungerat bra till det jag gör.

    Rätt bra demo som visar en del hur 70CDR kan låta. Här märks också tydligt när man skiftar preset. Den ringer inte ut utan klipper bara ljudet.


    https://youtu.be/8pO_cgZQzqY

  14. #14
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Jag har ms100bt och som jag förstått är det ungefär samma effekter som ms70cdr, plus förstärkare och flera olika distar (som alla låter typ nästan likadant men whatever).

    De flesta effekter låter bra, gillar speciellt ett av chorusen, ett par reverb, kompressor och nån mysig mjukare dist. Men det tråkiga är att de inte är i stereo. Bara några få effekter har stereo ut.

    Definitivt värt pengarna dock.

  15. #15
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Ahha... det var viktig info... ingen stereo out. Var kan man hitta en lista som beskriver vilka som är stereoeffekter?

  16. #16
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    MS70CDR är ju stereo i alla fall. Tycker den låter helt okej, värt pengarna ändå.

  17. #17
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ahha... det var viktig info... ingen stereo out. Var kan man hitta en lista som beskriver vilka som är stereoeffekter?
    Här finns lite info:
    https://www.reddit.com/r/guitarpedal..._mono_effects/

  18. #18
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dock vet jag inte vad som händer med nya version 3 som inte är släppt än publikt. Det tillkommer massa fler effekter till 70CDR då och om de lagt med amp sims osv då vet jag inte.
    Version 3? Kom det inte en uppdatering rätt nyss till den här. De verkar flitiga med den här pedalen. Det är väl ett gott tecken om de fortsätter utveckla den.

  19. #19
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Tack för länkar och bra info. Någon som vet när v.3 ska släppas?

  20. #20
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Hm. Kan vara jag som blandat ihop det. Har bestämt för mig att jag läste nägot om v3 men nu kan jag inte hitta det. Jag kör 2.0 eller om det är 2.1. 137 effekter totalt.

  21. #21
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Jag velade ett tag mellan 70CDR och 100BT men det blev den senare. De extra effekttyperna gör den ännu mer mångsidig men tror verkligen inte det är så stor skillnad iaf inte om man nu mest är intresserad av eko och reverb. Ta den du hittar först och/eller billigast.

  22. #22
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ramlade precis över den här editorn till MS-50G/60B/70CDR https://g200kg.github.io/zoom-ms-utility/

    Verkar vara ett smidigt litet verktyg. Synd att det vara är online.

Liknande ämnen

  1. Zoom R8 eller 16 , erfarenheter?
    Av magnus_pn i forum Inspelning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2017-03-27, 23:50
  2. deMOON erfarenheter?
    Av McVicar i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-28, 13:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •