Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 79 av 79

Ämne: Cd-skivan död?

  1. #61
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan kolla här i forumet. Mycket kassett, vinyl och så lite aggregatorer/youtube/sportify. Finns det ingen som ger ut cd längre? Det är ju ett bra format. (Kanske det som är problemet).

    Tänker på sån musik som jag gör typ.
    Egentligen är det ju ett perferkt format för små utgivningar. Och har man digipack är konvolutet ett riktigt trevligt fysikt objekt. Svårt dock att få tag på inläggen/hållarna. Frågan är väl när den får en hipsterfaktor.

    Jag plockade ihop en "klassisk stereo" med CD, kassett, vinyl och tvåkanals förstärkare. Och tycker inte CD känns som någon B grej där. Och en CD spelare börjar ju spela skivan snudd på direkt, till skillnad från DVDspelare som har hemsk starttid, något som jag tycker tar udden ur lyssnandet. Dock är ju vinyl en klass för sig, både ljudmässigt och hanteringsritualen.

  2. #62
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    I första hand köper jag musik på vinyl, för att jag finner det som det trevligaste formatet. I andra hand Bandcamp eller annan digital tjänst med vettiga villkor och bra utbud. I trejde hand CD, om det jag vill ha inte finns på de två föregående. I sista hand och då endast i extrema nödfall kassett, för att det är som namnet antyder, kasst.

    Som jag ser det är CD ett trist format. Det är stelt och digitalt men saknar smidigheten av streaming/nedladdning, samtidigt som det är ett fysiskt format som kräver specialutrustning men saknar trevnaden av vinylen. Det är en kombination av nackdelarna från båda sidorna.

  3. #63
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    saknar smidigheten av streaming/nedladdning
    Fast det är väl grejen med fysiskt, att slippa den lättjan, ta sig besväret och då lyssna igenom hela album. (skip-knappar på fjärr är ett otyg)

    Och om det är något som är stelt och tråkigt så är det komprimmerad streaming.

  4. #64
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det är väl grejen med fysiskt, att slippa den lättjan, ta sig besväret och då lyssna igenom hela album. (skip-knappar på fjärr är ett otyg)
    Alltså. Det finns inget i digitala/streamingformat som aktivt hindrar att man lyssnar på ett album från början till slut. Jag gör oftast just det...

  5. #65
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Har nog inte sett en CD på tio år sedan jag konverterade hela min samling till Apple lossless och la alt på en musikserver. Sedan dess har allt varit downloads. Döttrarna hemma (12 och 15) tittar bara snett på mig när jag nämner ordet "album". En hel skiva med en och samma artist är helt otänkbart. De lyssnar på YouTube och byter låt efter cirka 20 sekunder.
    Senast redigerat av mimoid den 2018-07-03 klockan 12:08.

  6. #66
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså. Det finns inget i digitala/streamingformat som aktivt hindrar att man lyssnar på ett album från början till slut. Jag gör oftast just det...
    Kanske är sättet jag konsumerar det på, vid datorn och med lurar som gör att jag gärna skippar om det är något som inte faller i smaken direkt. Men du har ju alldeles rätt i att man inte behöver skip.

  7. #67
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mimoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har nog inte sett en CD på tio år sedan jag konverterade hela min samling till Apple lossless och la alt på en musikserver. Sedan dess har allt varit downloads. Döttrarna hemma (12 och 15) tittar bara snett på mig när jag nämner ordet "album". En hel skiva med en och samma artist är helt otänkbart. De byter låt efter cirka 20 sekunder.
    Undrar vad man själv missat i tidigare teknikepoker. Och något annat missar man säkert i de nya epokerna som kommer.

  8. #68
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag lyssnar på hela album oavsett medium.

  9. #69
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Fördelen med cd är att dett är lätt att få in musiken på sin ipod :-)

  10. #70
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag lyssnar på hela album oavsett medium.
    För min del beror det på musiken. Det finns fortfarande album som är komponerade i detalj från början till slut, medan andra är mera avsedda för radiolyssning i singelform, typ Kygo, Martin Garrix, Shawn Mendes, Ed Sheeran, Selena Gomez och Ariana Grande. Å andra sidan, i min ungdom var det inte vanligt att lyssna igenom kompletta album med Rick Astley och Kylie Minogue... Kraftwerk, Pink Floyd, J-M Jarre och Depeche Mode däremot, ja, jösses.

  11. #71
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mimoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För min del beror det på musiken. Det finns fortfarande album som är komponerade i detalj från början till slut, medan andra är mera avsedda för att aldrig någonsin lyssnas på, typ Kygo, Martin Garrix, Shawn Mendes, Ed Sheeran, Selena Gomez och Ariana Grande.
    fixd

  12. #72
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    CD-skivor kan ges bort, bytas och säljas. Det kan man inte göra med filer.

  13. #73
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag köper nästan ingen mer vinyl. Har gått tillbaks till CD.
    Discarna är Compacta, och det låter bra. Har inte plats till mer vinyl. CD är oftast billigast också. Kan man tänka sig köpa begagnat kan man få ett bands hela skivkatalog för priset av en ny vinylskiva.

  14. #74

    Veteran
    Tittar jag hur jag och mina vänner lyssnar på musik så är det nog 95% som lyssnar via streaming.
    Fram till ganska nyligen så spelade jag CD ibland för att Prince eller Peter Gabriel inte fanns på Spotify.
    Nu finns både Peter Gabriel och Prince streamade så nu är CD formatet dött här hemma.

  15. #75
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Jag använder CD mest i bilen. Min bil har även stöd för media genom USB, men jag orkar inte sitta och rippa CD eller fulladda hem mp3:or. Dock är det få ställen där man kan köpa CD i butik, jag gillade att bläddra igenom LP/CD och ibland dök man på något intressant eller en gammal klassiker. Med streaming eller online köp blir det inte samma sak.

  16. #76
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    T o m etablerade begagnatbutiker som Skivesset i Malmö sänker och sänker priset på CD-skivorna och vinylen återtar den plats den hade när jag började gå dit för 30 år sedan.

    I helgen köpte jag 20 CD-skivor som mestadels ska ut i min lilla "butik". 180 spänn gav jag, och då va det ba grejer i högarna. 4-5 med Depeche Mode t ex, men efterfrågan är precis exakt obefintlig här i riket. Dessa lär väl hamna i latinamerika eller östeuropa om jag får gissa...

  17. #77
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Sitter och rippar högst levande CDskivor just nu

  18. #78
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Köpte ett och ett halvt dussin på rea, 180 spänn.

  19. #79
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Märkte att dom jag brände för 20år sedan börjar ge upp.

    CDR-skivor är säkert bättre idag men håller inte för evigt.

    (Å andra sidan har jag en Sony stereo i vardagsrummet där CD-spelaren spelar stenkakor, tom en pappskiva går att spela fast datorn funderar vad man sysslar med. )

Liknande ämnen

  1. Död Metropolis, död Just Friends
    Av RFedsOlderCuzin i forum Modularer & sånt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2016-11-08, 09:28
  2. Spela in första skivan/demo
    Av Jace i forum Inspelning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-06-01, 13:32
  3. CD-skivan fyller 30 år
    Av false messiah i forum Allmänt om musik
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2012-10-17, 23:15
  4. Skivan är färdig!
    Av sisältää i forum Skivor & artister
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2009-12-10, 08:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •