Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: När leendet kommer

  1. #1
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator

    När leendet kommer

    Småfilosofiska hörnet;

    Det där dumma leendet som sprider sig i ansiktet utan att man kan kontrollera det, det har nog många upplevt vid ett instrument som där och just då är svaret på alla ens drömmar. Normalt är det väl ett instrument man behärskar någorlunda, men ibland händer det även med annat.
    Jag kan känna så vid en synt som verkar leva upp till vart jag vill nå ljudmässigt och som på ett sätt hänger ihop med mitt sätt att arbeta när det gäller layout och känsla i rattar och tangenter etc. Det är kanske inte så konstigt, för jag rattar ju syntar mer eller mindre bra och mer eller mindre ofta.
    Men ibland har jag varit med om det när jag testat andra instrument, som jag egentligen inte alls kan spela. Är det nåt med klangen, tyngden, byggkvalitén, utseendet eller vad gör att man klickar med ett musikinstrument? Speciellt ett man normalt inte spelar.

  2. #2
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Det här är väldigt speciellt. Det finns egentligen bara två instrument som gjort såhär för mig och det är Nord Wave och Siel Cruise.

    Jag tror att det här klickandet är en mix av ljud, design och känsla. Samt sinnesstämning såklart!

  3. #3
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Intressant att nord wave får dig att känna så wicky. Jag har aldrig testat en eller ens tänkt på den särskilt mycket.

  4. #4
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Jag tror ibland att det är inbillning. En form av galenskap kanske?

  5. #5
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det kan vara många saker. För mig är det ofta nåt som händer till typ 50% slump. Man spelar in nåt planerat, och det visar sig att det i kombination med nåt annat skapar nåt verkligt tydligt tredje frekvensmodulerande mellanting som man omöjligt kunnat planera. Kan lika lätt hända med två flöjter, som med två underliga syntjud.

  6. #6
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här är väldigt speciellt. Det finns egentligen bara två instrument som gjort såhär för mig och det är Nord Wave och Siel Cruise.

    Jag tror att det här klickandet är en mix av ljud, design och känsla. Samt sinnesstämning såklart!
    Kan du inte berätta lite mer om varför nord wave kickade igång den känslan?

  7. #7
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan du inte berätta lite mer om varför nord wave kickade igång den känslan?
    det här var runt 2010-2011, lite innan jag började göra musik i DAW:
    nord wave kom, och de hade en uppställd på 4Sound i Sundsvall och jag i princip bodde där i flera veckor och bara spelade och spelade. idag när jag sitter i DAW så har ju många syntar lite mer kapacitet att vara komplexa, men Wave hade verkligen allt direkt in the box. Otroliga samples, spännande lek med alla synthesizermöjligheter och en väldigt bra effekt-del.

    Programmerade helt skruvade grejer, den har så otroligt mycket möjligheter i oscillator, sampler och filterdel. Välljudande pianoljud och olika instrument, plus kvaliteten och spelbarheten som Nord-syntar har var en riktigt vinnare.

    Just den här leende-känslan kom för att jag hade aldrig upplevt ljud på det här viset. Innan hade jag en JP-8000 i flera år, en MC-505 och en sunkig microkorg. Det var som om hela livet hade jag tittat på TV på en sunkig liten svartvit och nu plötsligt såg jag i 4K HD

    Jag tog mina sparpengar, fick lite spons av pappa och köpte en begagnad Wave på Vend och spelade med den mycket live med bandet jag var med i då. Det var kul, men pengaproblem gjorde att jag var tvungen att sälja den här på 99 något år senare. Har velat haft en igen sedan dess men de har aldrig dykt upp när jag haft råd...

  8. #8
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Kul läsning, tack

Liknande ämnen

  1. När tror ni nya Reason kommer
    Av Modellear i forum Reason Studios
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-12-26, 16:26
  2. när kommer nästa uppdatering av Reason?
    Av johanagebjorn i forum Reason Studios
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-05-06, 17:00
  3. När kommer Cool Edit till mac?
    Av Niklas Edstam i forum Övrig mjukvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2003-08-01, 18:09
  4. När kommer Logic Audio 6?
    Av crisscross i forum Logic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2003-05-27, 19:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •