Resultat 1 till 28 av 28

Ämne: Lägga på brus på technon

  1. #1
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran

    Lägga på brus på technon

    Jag brukar inte ha nåt problem att få med lite brus vid mina inspelningar, sånt sköter sig själv verkar det som...
    Men nu o då vill man kanske lägga på ännu mer brus, tänk Rythm & Sound brus, tänk varmbubblig techno med mysbrus, brus o knaster.

    Det finns ju tusentals olika sätt att göra detta.
    Här i denna tråden tänkte jag att man kan få skriva av sig o berätta om sitt brusskapande utan fördomar eller dömande kommentarer.
    Vad ska man tänka på?
    Vad skall man undvika för fallgropar?
    Hur får ni det att "merga" med resten av musiken?
    Och som vanligt är det ju den gamla regeln "låter det bra så e de bra!" som allt kokar ner till.
    Men vägen dit är det intressanta.
    Vi måste våga tala om vårt brusmissbruk!
    Senast redigerat av Aos den 2017-01-11 klockan 13:34.

  2. #2
    illpostino
    illpostino är inte uppkopplad
    illpostinos avatar
    Senior
    Spännande. Jag vill också veta mer!

  3. #3
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Nu är jag bara nybörjare men det finaste brusiga soundet jag fått till har varit mha kassett. Tänker överlag att man ska liksom baka in bruset. Om man bara lägger på brus så ligger det ju liksom ovanpå allt, men arbetar man med brusiga inspelningsmedium så bakas det ihop liksom. Bruset måste genomsyra syran
    Om jag väl lägger på diverse typer av brus så brukar jag använda mig av exempelvis en kompressor för att baka ihop bruset med det som ska brusas ned.

    Tycker den här (inspelad tlsmns med Bionik) blev fint brusig:

    https://soundcloud.com/epilepsimon/nar-roken-lagt-sig-over-syntharna

  4. #4
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är jag bara nybörjare men det finaste brusiga soundet jag fått till har varit mha kassett. Tänker överlag att man ska liksom baka in bruset. Om man bara lägger på brus så ligger det ju liksom ovanpå allt, men arbetar man med brusiga inspelningsmedium så bakas det ihop liksom. Bruset måste genomsyra syran
    Om jag väl lägger på diverse typer av brus så brukar jag använda mig av exempelvis en kompressor för att baka ihop bruset med det som ska brusas ned.

    Tycker den här (inspelad tlsmns med Bionik) blev fint brusig:

    https://soundcloud.com/epilepsimon/nar-roken-lagt-sig-over-syntharna
    Gött, slappt sväng och fint brus. Skulle kunna va ännu lite brusigare i mina öron.

  5. #5
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Jag har en ganska dålig setup som brusar en hel del, både via dålig el och konstiga nivåer. I början var jag närmast besatt av att bli av med bruset men nu har jag omfamnat det en hel del. Som Epilepsimon säger, att arbeta med brusiga inspelningsmedium ger ett naturligt brus som allra oftast låter helt ok.

    Jag brukar även förstärka bruset med ex kompressor efter reverbet eller att ha en limiter med riktigt mycket gain och med hög threshhold så att tystnadens brus framhävs och sedan duckar/sänks undan när signal kommer fram.

  6. #6
    Imbecillen
    Imbecillen är inte uppkopplad

    Senior
    Boss BX 16 på full gain, det är väl standard?

  7. #7
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag använder gärna "tystnad" inspelad utomhus. Nån fågel, nån traktor i fjärran som kommer med. Fint!

  8. #8
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Bitreducering, parallellt

  9. #9
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har byggt en Max4Live device till det här... Kanske släpps någon vacker dag...
    Men annars, XLN Audio gör det bra i sin färgningsplugg.

  10. #10
    Techsmechs
    Techsmechs är inte uppkopplad
    Techsmechss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har byggt en Max4Live device till det här... Kanske släpps någon vacker dag...
    Men annars, XLN Audio gör det bra i sin färgningsplugg.
    Kul att höra! Vi älskar brus tillbaka i mammas mage liksom.

  11. #11
    Imbecillen
    Imbecillen är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har också gjort ett Lofi-rack. Kan rekommendera pitchshifter pluggen, brukar mappa ett M4L LFO till fine ratten för att få lite skönt "bandsvaj". Annars kan man klippa ihop tystnaden från vinyler och kassetter för att få ett brusklipp att ha i bakgrunden. Inte riktigt samma sak som att processa men det kan bli snyggt ändå. Speciellt med lite reverb på vinylknaster

  12. #12

    Veteran
    För brus och svaj kan jag också rekommendera XLN RC-20.
    Men varför inte köpa en likadan mixer vi hade i banden på 80talet. Då får ni instrant buskalas, garanterat. Fan vet om mixern inte kan svaja också, så jädra kass var den.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hh_mixer.jpg 
Visningar:	105 
Storlek:	313,4 KB 
Id:	72409

  13. #13
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För brus och svaj kan jag också rekommendera XLN RC-20.
    Men varför inte köpa en likadan mixer vi hade i banden på 80talet. Då får ni instrant buskalas, garanterat. Fan vet om mixern inte kan svaja också, så jädra kass var den.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hh_mixer.jpg 
Visningar:	105 
Storlek:	313,4 KB 
Id:	72409
    Helly Hansen STEREO 12

    Svinsnygg

  14. #14
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag tar bandeko och fjäderreverb, höjer diskanten på dem och lägger gärna kompressor därefter. Förutom brusig mixer då.

  15. #15
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Allt från mjukt till hårt. En del från ValhallaDSP OverMod, en del från kassettband, en del från gamla inspelningar från förr, en del synthar/effekter brusar naturligt. Då är det bara att brassa på med eq och kompression som jgb nämner. Brus i lager gör ju även att det blir mer levande. T ex dub-låtar som kanske har brusande Space Echo på 5 olika kanaler gör att det låter mer levande än om det bara skulle vara en kanal "statiskt" brus i bakgrunden så att säga.

    Nya RC-20 från XLN låter faktiskt trevligt. Men det finns även andra som Kramer Tape m.fl.

    Om du lyssnar på dina favoriter så märker du att bruset är ganska framträdande. Som en del av soundet. Många lägger brus som en extra touch lite tyst i bakgrunden. Plocka fram det som en del i mixen istället.

  16. #16
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Du kan ju alltid put a donk on it.

  17. #17
    JonasE
    JonasE är inte uppkopplad
    JonasEs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Näst snyggast brus har jag fått till genom en gammal DBX stereokompressor som min polare fick köpt billigt av NOS. Testat att köra olika instrument i L och R så får man balla effekter som börjar brusa en hel del.

    Snyggast är nog från mitt billiga bandeko. Köpte ett halvtrasigt dynacord echocord mini, billigt. Det brusar riktigt mkt och har dessutom tone ratt för båda in och ut så man kan färga om bruset och ljuden som går igenom också.

    Så mitt tips är saker som använder band och gamla saker. Dom brusar gött!

  18. #18
    oszkar
    oszkar är inte uppkopplad
    oszkars avatar
    Senior
    Jag får brus tack vare min ekonomi. Har inte haft råd o köpa nåt nytt, allt är begagnat och obalanserat. Kör synthar genom en halvkrasslig mackie 1202 in i ett gammalt d&r qverb sen två alesis 3630, en efter master och en på alt3/4, båda vidare in i en kassettporta, en fin fostex x28 som brusar gött. Hela kedjan ger brus, havet av adapters under skrivbordet, som ibland generar olika brus beroende på placering, är bekvämt för mina öron, mysigt liksom. Brukar inte känna behov av att lägga på brus men kan göra pads ibland på microQ som har lite brus osc. Testar ibland med lite vinyl pop imitation, lyckats efterlikna det genom att modulera ett brus och filter på monomachine som jag samplat in i machinedrum och modulerat/filtrerat ytterligare. Kan säga att musikskapandet utan dator gett mig mer glädje och ro än jag hoppats... Brus kanske är så bekvämt för att jag har tinitus? Det är mys iaf, det vet jag...

  19. #19
    zubox5
    zubox5 är inte uppkopplad
    zubox5s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Köra in vissa ljud/grupper på någon gammal röten kassettbandare och tillbaks in igen, timing kan behöva korrigeras men går om man vill i Ableton.
    Använda gamla halvruttna rack-reverbs och liknande som brusar mycket. Använda mycket analog feedback genom effekter.

    Mer synth-relaterat - men att köra analogt brus som en del av synthpatchar istället för syntetisk brus-generator. Blir ett annat sound. Detta funkar med nord modular/Micro/g2 genom att ta en analog input och seriekoppla signalen genom ett gäng amplifiermoduler, eventuellt filtreras lite godtyckligt. Kan nog återskapas på valfri analog modular också med rätt moduler.

  20. #20
    Kloo
    Kloo är uppkopplad nu
    Kloos avatar
    Senior
    Mixar ofta svagt analogt brus, kört genom ett 12db hpf med insignalen och sen hela paketet genom dist/wavefolder/kompressor, ngt som mosar ihop det och får det att trängas lite. Vad och hur mkt beror givetvis på. Men då får jag det där bruset som liksom spelar med resten..

  21. #21
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Märkte idag när jag använde eq på monomachine att den va en perfekt brusmotor. Gaina max typ och välj vilken färg du vill ha. perfa..

  22. #22
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är jag bara nybörjare men det finaste brusiga soundet jag fått till har varit mha kassett. Tänker överlag att man ska liksom baka in bruset. Om man bara lägger på brus så ligger det ju liksom ovanpå allt, men arbetar man med brusiga inspelningsmedium så bakas det ihop liksom. Bruset måste genomsyra syran
    Om jag väl lägger på diverse typer av brus så brukar jag använda mig av exempelvis en kompressor för att baka ihop bruset med det som ska brusas ned.

    Tycker den här (inspelad tlsmns med Bionik) blev fint brusig:

    https://soundcloud.com/epilepsimon/nar-roken-lagt-sig-over-syntharna
    Jäkla va gött! Bra jobbat, bubbligt och fint. Hur fan har du gjort! Håller du kurser?

  23. #23
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jäkla va gött! Bra jobbat, bubbligt och fint. Hur fan har du gjort! Håller du kurser?


    Verkligen inget speciellt men om du vill tjöta om den så kan du pma eller så

  24. #24
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Tänkte precis skapa en ny tråd om brusets vikt vid göttiga produktioner, men det hade ju redan avklarats. Här är ett exempel på i mitt tycke underbart brus:

    https://soundcloud.com/ultraultra/boot-man#t=1:14

    Jag jobbar just nu på en liten bit (långt i från klar), där jag skapar brus med en Subtractor och kör in det parallellt med lite samplingar i en tejp-emulator. Tycker det skapar en viktig mysfaktor. Det blir lite kallt utan bruset. Tänker att en hel del av den analoga vurmen beror på det brus som gamla kretsar introducerar. Men visst är det viktigt att det finns i källan och inte typ rakt ovanpå masterbussen. Det måste manglas för att bli "bra" brus.

  25. #25
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    I ett annat nästan-klart spår spelade jag in ljudet från min Erebus med amp på max. Den fångar upp all möjlig skit som kan ligga och spraka "under ytan" på spåret. Jag kanske ska våga mixa ner den och dela på "internet".

  26. #26
    anonanon
    anonanon är inte uppkopplad
    anonanons avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Ni är ju sjuka, vem vill ha brus? Eller har jag missat något och vi alla börjat snacka norska? :-)

  27. #27
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Jag lärde mig av en Nihad-låt att man kan slänga in vitt brus när man vill ge känslan av ös. Nu är det ett av mina favoritknep. Vitt brus efter ett break, med volymenvelope och lång release så att det tonar ut över 15-20 sekunder.

    Maskinbrus konstant i bakgrunden kan vara hur fint som helst men det är inte riktigt ett redskap som jag bemästrar.

  28. #28
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Tror den största fallgropen är när man multitrackar med brusiga grejer. Bruset blir snabbt ohanterbart enligt mig. Det är mycket enklare att lägga till brus till en "clean" produktion och få det att låta bra än att försöka rensa upp en stökig.

    Att få det att merga tror jag handlar mycket om buss-kompression och EQ förövrigt.

Liknande ämnen

  1. Bästa Dub-Technon All-time
    Av klonq i forum Allmänt om musik
    Svar: 108
    Senaste inlägg: 2023-12-06, 21:17
  2. Funderar på att lägga av.
    Av m i forum Allmänt om musik
    Svar: 87
    Senaste inlägg: 2018-02-14, 20:15
  3. Brus i olika synthar (oönskat brus)
    Av theVOID i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2011-06-21, 10:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •