Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hämta DC från midi-lina?

  1. #1
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran

    Hämta DC från midi-lina?

    Det finns ju som bekant en del midiburkar (t.ex. från Midi Solutions) som klarar sig på att hämta sin kraft från själva midi-linan; midi-out. En del tillverkare har övergett denna modell (t.ex. Dtronics) vilket tyder på att det kanske inte är helt problemfritt, jag har själv några syntar som inte klarar att leverera kraft till sådana burkar, t.ex. DSI Evolver.

    Jag försökte hitta schema på hur de som använder denna princip går till väga, men hittade inget. Någon som har tips på schema?

    Vad jag förstår är midi-out +5V när inget skickas, vilket förklarar varför principen funkar, men vad händer om det är väldigt mycket meddelanden på linan? Borde det inte riskera att sänka +5V när det är som mest kritiskt med mycket trafik?
    Senast redigerat av Oortone den 2018-02-23 klockan 08:27. Anledning: ,

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det handlar om vad burken som har midi ut fixar att leverera strömmässigt sett för 5V. https://www.sweetwater.com/insync/midi-pin-connections/

    Pinne fyra alltså, inte signalpinnen.

  3. #3
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det handlar om vad burken som har midi ut fixar att leverera strömmässigt sett för 5V. https://www.sweetwater.com/insync/midi-pin-connections/

    Pinne fyra alltså, inte signalpinnen.
    Fast den där beskrivningen på Sweetwater är inte korrekt. Den ger intrycket av att pinne 4 och 5 levererar signal i förhållande till pinne 3, ground. Det är inte så det fungerar. 3 är enbart en skärm ansluten på midi out.

    Istället är det ju en strömloop som går mellan 4 (+5) och 5 (signal). När en etta signaleras går 5 låg och ström går från 4 genom optodioden på den mottagande enheten till 5.
    https://www.midi.org/specifications/...-specification

    Så det jag undrar är hur tillverkarna går tillväga för att plocka ut 5V utan att det blir instabilt om det är många ettor (d.v.s. 5 går låg mycket, vilket jag antar ger cirka 0,5V på diodens anod). Räcker det med en kondensator?

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ah, då är jag med. Tyvärr ingen aning då.

  5. #5
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast den där beskrivningen på Sweetwater är inte korrekt. Den ger intrycket av att pinne 4 och 5 levererar signal i förhållande till pinne 3, ground. Det är inte så det fungerar. 3 är enbart en skärm ansluten på midi out.

    Istället är det ju en strömloop som går mellan 4 (+5) och 5 (signal). När en etta signaleras går 5 låg och ström går från 4 genom optodioden på den mottagande enheten till 5.
    https://www.midi.org/specifications/...-specification

    Så det jag undrar är hur tillverkarna går tillväga för att plocka ut 5V utan att det blir instabilt om det är många ettor (d.v.s. 5 går låg mycket, vilket jag antar ger cirka 0,5V på diodens anod). Räcker det med en kondensator?
    Mellan pinne 4 (+) och 3 (jord) får du 3.3v eller 5v beroende på hårdvaran i synten.

    5mA max kanske.

  6. #6
    mnskll
    mnskll är inte uppkopplad

    Senior
    En apparat som vill plocka +5v (eller +3,3V) via midi behöver väl ansluta sig till jord, pinne 3 också eller? pinne 5 är ju bara låg när den skickar en etta så i vila är det väl ingen spänning mellan 3:an och 5:an?

  7. #7
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast den där beskrivningen på Sweetwater är inte korrekt. Den ger intrycket av att pinne 4 och 5 levererar signal i förhållande till pinne 3, ground. Det är inte så det fungerar. 3 är enbart en skärm ansluten på midi out.

    Istället är det ju en strömloop som går mellan 4 (+5) och 5 (signal). När en etta signaleras går 5 låg och ström går från 4 genom optodioden på den mottagande enheten till 5.
    https://www.midi.org/specifications/...-specification
    Du menar nog pin 2 (den mittersta) och inte pin 3. I praktiken är den ansluten till 0V, det är så den får sin skärmande effekt.

    Principiellt är det en 'strömslinga' som skulle kunna vara helt galvaniskt isolerad från pin 2, men hos de flesta traditionella midiutgångar är pin 4 ansluten till +5V via 220 ohm, samt pin 5 ansluten till utgången från något drivsteg, också via 220 ohm. Målet är att man skall få 10 mA när utgången är aktiv, så man får justera motståndsvärdena om man bara har 3.3V till förfogande. Jag har också sett MIDI-utgångar där pin 4 är ansluten direkt till +5V.

    Pin 5 kommer ofta från en logikutgång som kan generera både +5V (eller +3.3V) och 0V, vilket gör att man när utgången är hög också kan plocka ström därifrån för matningsändamål, men det kan också vara en öppenkollektorutgång som bara drar ström när den är 0, vilket också uppfyller MIDI-specen, och i så fall kan man inte plocka ut något från den pinnen.

    I slutändan innebär det just att man framförallt har en spänning mellan pin 4 och pin 2 som man kan utnyttja, om dock pin 4 är ansluten via ett motstånd så kommer man att få ett spänningsfall när utgången är aktiv.

    Så det jag undrar är hur tillverkarna går tillväga för att plocka ut 5V utan att det blir instabilt om det är många ettor (d.v.s. 5 går låg mycket, vilket jag antar ger cirka 0,5V på diodens anod). Räcker det med en kondensator?
    Jag gissar att man plockar ström från både pin 4 och 5 via ett par dioder med lågt framspänningsfall, som får mata en kondensator, samtidigt som man begränsar strömmen framförallt från pin 4, då risken är annars att man shuntar så mycket ström att det inte blir något kvar att driva optokopplaren med. På det sättet plockar man så mycket ström man kan vilket då följaktligen har chans att fungera i så många fall som möjligt.

  8. #8
    PeterM
    PeterM är inte uppkopplad
    PeterMs avatar
    Veteran
    Det bör väl understrykas att anledningen till att pin 2 (jord/0V) enligt spec INTE är ansluten i mottagardelen/ingången är för att undvika jordslingor i MIDI-kabeln.
    Om man vill plocka ut 5V från någon av signalpinnarna måste man ju använda sig av pin 2 likförbannat så hela den mekanismen kringgås ju där, förutom att man plågar sändaren osedvanligt mycket utan garanti att det kommer fungera.
    Otyg är vad det är!

  9. #9
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Ja, det är ju sant det där med jordslingor, men det är ju mer ett problem med syntar som är jordade via audiokablar och/eller jordade nätkablar. För en liten midifilterburk som bara är ansluten med IN och OUT och ett isolerat, icke jordat nätaggregat så kan det inte uppstå jordslingor ändå, så då kan det kvitta. Det blir ju mer som en kabel med lite elektronik mitt på.

    Men jag håller med om att det blir lite chansartat om det fungerar i en viss uppställning. Det är ju dock onekligen praktiskt att slippa ytterligare en väggvårta.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-15, 09:20
  2. Ok att hämta prylar från USA --> Sverige?
    Av PsYcHoGUN i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-06-09, 12:24
  3. Var kan man hämta MIDI-device templates?
    Av imported_Dead_Silent i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-07-09, 09:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •