Sidan 5 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 5
Resultat 241 till 267 av 267

Ämne: Varför är det okej att lura okunniga säljare?

  1. #241
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så du menar att det inte är motsägelsefullt att man har en räcka värderingar som man håller för sanna och som man dessutom dömer andra som inte klarar av att leva upp till dom efter men inte klarar att leva upp till själv.
    Om du hade läst vad jag skrev så hade du sett att jag inte påstod det. Det jag sa var att det inte var en motsägelsefull moral att inte alltid klara av att leva fullt ut i enlighet med sina moraliska ideal. Det är inte moralen som är motsägelsefull, det är möjligtvis hur väl man klarar av att leva upp till den. Förstår du skillnaden?

    Sedan tycker jag det är smått fascinerande hur lättkränkta många här verkar vara. Jag har varken dömt någon eller påstått att någon agerat fel utan enbart pratat om min egen moraliska uppfattning. Andra får så klart ha sina men det känns som att kommentarerna här och ryggdunkningarna i Dagens Fynd tyder på att folk av någon anledning tar åt sig. Om man är trygg i sina värderingar varför då reagera så?

    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja för det kanske helt enkelt är så att du inte har några fel och brister utan bara en moral som inte stämmer överens med hur du och världen egentligen är beskaffad. Allt beror ju som sagt på vad man har för grund för sina värderingar.
    Det där ju bara larvigt. Klart jag har fel och brister. Jag väljer bara att inte upphöja dem till moraliska rättesnören.

    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast åter igen det beror ju på vad du har för moral... enligt viss moral så är det helt ok att dra nytta av andras olycka om det leder till större lycka för ett större antal individer. Den förmodade vinst som konsekvensen av ens handlande ger kan vara det som avgör om en handling var moraliskt riktig.
    Ok, jag känner också en viss dragning åt ett utilitaristiskt tankesätt. Dock får jag alltid problem med tillämpningen. Men som sagt, du får gärna visa en okunnig hur du praktiskt lägger upp en ekvation som visar hur man maximerar lyckan för flest antal personer i samband med ett köp av en Polysix för 500 pix av okänd säljare i Örkelljunga?

  2. #242
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Någon har en tendens att ta död på diskussioner i det här forumet.

  3. #243
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Man kan ju välja att dissekera den här frågan utifrån extrema exempel, marknadsekonomiska teorier eller a-kursen i praktisk filosofi. (Ja, jag raljerar, jag gör det ibland när jag blir lite irriterad.)

    Man kan också prova en enkel liten tankeövning. Nästa gång du står inför det stora fyndet, inser att säljaren inte förstått marknadsvärdet och känner dig osäker på din moral:
    Fundera på om det känns OK att köpa fyndet av denna för dig obekanta person, till detta pris du vet är långt under marknadspris. Anteckna ditt svar.

    Föreställ dig nu att säljaren av pryl x inte är en obekant person, utan en god vän, en i ämnet okunnig person. Föreställ dig sen att köparen inte är du, utan en obekant person. Föreställ dig vidare att du själv har god koll på ungefär i vilket spann gängse marknadsvärde för pryl x ligger. Fundera till sist på om du skulle tycka att din gode vän blev blåst i affären. Om du kanske till och med skulle svära lite och säga, fan, det där var taskigt, när du väl fick höra talas om det hela. Om svaret på både fråga ett och två är "ja", så kanske du ska ta dig en funderare på om din moral inte är lite väl flexibel. Om inte, go ahead.

    Så jäkla mycket svårare än så behöver det faktiskt inte vara. Den som önskar fördjupning i ämnet kan ju prova att läsa Albert Camus Pesten och fundera på vad den handlar om. Den ingår f.ö. inte sällan i a-kursen i praktisk filosofi.

    Själv har jag inte känt mig blåst som säljare de få gånger jag dabbat mig och inte gjort min research och för sent insett att jag omedvetet sålt till rejält underpris. (Jag drar mig mest road till minnes mannen som kacklade av illa dold skogsfyndglädje hela vägen ut från min lägenhet, när jag sålde en gitarrpedal för ungefär en femtedel av marknadspris, för att jag missat kulten kring pedalversionen ifråga.) Men det är för att jag vet att jag är en person som egentligen lätt hade kunnat ta reda på marknadspriset. Om jag inte har gjort det, så har jag klantat mig. Alla säljare har dock inte den kollen.

  4. #244
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du hade läst vad jag skrev så hade du sett att jag inte påstod det. Det jag sa var att det inte var en motsägelsefull moral att inte alltid klara av att leva fullt ut i enlighet med sina moraliska ideal. Det är inte moralen som är motsägelsefull, det är möjligtvis hur väl man klarar av att leva upp till den. Förstår du skillnaden?
    Nej jag förstår, men jag menar att om en moralisk föreställning inte i stora drag är koherent med moralisk praktik så är den motsägelsefull och/eller felaktig. Om vi ofta handlar mot de värderingar vi intalar oss håller för sanna så tror jag att felet ligger redan i den moraliska idén.

    Sedan tycker jag det är smått fascinerande hur lättkränkta många här verkar vara. Jag har varken dömt någon eller påstått att någon agerat fel utan enbart pratat om min egen moraliska uppfattning.
    Det blir väl lite så om man presenterar sina värderingar i form av allmängiltiga exempel. Om man menar att de värderingarna enbart gäller ens egna handlande och att man inte anser att andra som handlar så handlar moraliskt förkastligt så bör man nog vara tydlig med det.

    Andra får så klart ha sina men det känns som att kommentarerna här och ryggdunkningarna i Dagens Fynd tyder på att folk av någon anledning tar åt sig. Om man är trygg i sina värderingar varför då reagera så?
    Ja varför?



    Det där ju bara larvigt. Klart jag har fel och brister. Jag väljer bara att inte upphöja dem till moraliska rättesnören.
    Nej du kanske är perfekt som du är...det är de ärvda moraliska föreställningarna som har fel och brister. Jag vet inte vad som skulle vara löjligt med det?

    Ok, jag känner också en viss dragning åt ett utilitaristiskt tankesätt. Dock får jag alltid problem med tillämpningen. Men som sagt, du får gärna visa en okunnig hur du praktiskt lägger upp en ekvation som visar hur man maximerar lyckan för flest antal personer i samband med ett köp av en Polysix för 500 pix av okänd säljare i Örkelljunga?
    Jag har aldrig propagerat för utilitarism... eller vad som är värt att maximera om så vore..... jag säger bara att det finns gott om alternativa moraliska grundföreställningar och att de även kan te sig annorlunda beroende på hur man ser på hur verkligheten är beskaffad (en del av sprickorna och motsägelserna finns där).. om man tror på intrinsikala värden/objektiva värden eller inte...osv...

  5. #245
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Om någon är intresserad av att läsa om etiska grundprinciper så finns det en bok som heter "Etik i arbete med människor"
    Haft den som kurslitteratur på lärarprogrammet och i det masterprogram jag läser nu. Väldigt lättöverskådlig och drar grunder, lite exempel och kritik i bl.a Regeletik med fokus på Kant men även Rawls... Dygdetik med fokus på antiken, Utilitarism och Närhetsetik, hur vår relation till personerna påverkar. Tror Levinas och vår syn på "Den andre" kommer in där.

    När vi arbetat med litteraturen har vi berättat och skrivit om händelser där vi varit oksäkra på vår handling... i lärarprogrammet konkreta händelser i arbetet... nu på centrum för praktisk kunskap mer om allmänna händelser och handlingar i våra yrken...

    Sedan har vi prövat hur de moraliska utfallen hade blivit enligt olika etiska principer och hur vi själva förhåller oss till dessa.


    Tycker det har varit väldigt intressant och utvecklande.

    Utgångspunkten har varit att inte hitta rätt och fel, inte att försöka förstå vårt psyke utan att just titta på handlande och vilken typ av reflektion som uppstår i handlande. Filosofiskt alltså, hur vi tänker om tänkande.

    Som jag upplever det så söker vi plikt-/regeletiska svar, ska inte gå in och analysera om varför... har gjort det förut och det blir lätt naturvetenskap vs. Humaniora... hursomhelst när man börjar testa dilemman mot exempelvis pliktetik så märker man ofta att det blir svårt att hitta rätt- och fel... Men det är ändå en övning i överläggning och att tänka kring moral och etik.

  6. #246
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Nej läs hellre de lättlästa böcker som använd inom praktiska filosofin och som är mindre färgade. t.ex.

    https://www.adlibris.com/se/bok/grun...-9789172350458

    https://www.adlibris.com/se/bok/grun...-9789172350922

  7. #247
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej läs hellre de lättlästa böcker som använd inom praktiska filosofin och som är mindre färgade. t.ex.

    https://www.adlibris.com/se/bok/grun...-9789172350458

    https://www.adlibris.com/se/bok/grun...-9789172350922

    Haha

  8. #248
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Har 99an en boktips tråd?

    Tyckte denna var en rolig bok;

    http://https://www.adlibris.com/se/bok/muntlig-och-skriftlig-kultur-teknologiseringen-av-ordet-9789185722327

    Om hur skrift som teknologi påverkat vårt tänkande.
    Tänkte mycket på forumkultur och inte minst denna tråd när jag läste.

  9. #249
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känns som att detta blir svårare och svårare pga. att du kan göra en googling på en pryl och direkt förstå det ungefärliga värdet på en pryl. Det var lite som när min sambos far köpte en TR-606 för 100 kr på ngn loppis i Dalarna. Säljaren tyckte nog det mest var ngn skräp-plast-grunka som troligtvis skulle åkt på soptippen annars. Vissa vill ju bara "bli av med skiten".
    Ja, det finns något som heter "hyllhyra". Ett konkret exempel är när 4sound i höstas på sin outlet sålde Zoom ARQ-96 för 2000:- och Roland A-01 för 400:- Jag lekte ett tag med tanken att vara slug och köpa upp några extra för att sedan sälja för 3000:- resp 800:- på internationella eBay. Men det lät jag bli för att jag misstänkte att jag inte orkade "betala" hyran för hyllutrymmet.

    Just ARQ:en var lite kul. För några veckor senare såg jag hur man på Billebro Frejgatan sålde en sådan till någon student som skulle ha något uppträdande. Till fullpris. I teorin så skulle nu Billebro, Jam, DLX Musik och DJ Service säga att 4sound saboterar marknaden för dem. Men å andra sidan var det just i outletbutiken. Lite ruffig butik med ickeordinarie öppettider som ligger ganska offside för att vara i innerstan. Alltså är det mer än motiverat.

    Vad gäller blåsningar etc så rekommenderar jag The Basic Laws of Human Stupidity av Carlo M. Cipolla. Med illustriativa illustrationer!

  10. #250
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har 99an en boktips tråd?
    Ja ett flertal... så kanske något som borde struktureras upp lite bättre av oss i admod.

    Tyckte denna var en rolig bok;

    http://https://www.adlibris.com/se/bok/muntlig-och-skriftlig-kultur-teknologiseringen-av-ordet-9789185722327

    Om hur skrift som teknologi påverkat vårt tänkande.
    Tänkte mycket på forumkultur och inte minst denna tråd när jag läste.
    Att ha med i bakhuvudet när man läser den är dock att Ong är Jesuit och att det kan vara färgat av en viss typ av tänkande. Jag är själv utbildad av Jesuiter så jag vet hur övertygande de kan vara.

    Men skall kika lite på den

  11. #251
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det finns något som heter "hyllhyra". Ett konkret exempel är när 4sound i höstas på sin outlet sålde Zoom ARQ-96 för 2000:- och Roland A-01 för 400:- Jag lekte ett tag med tanken att vara slug och köpa upp några extra för att sedan sälja för 3000:- resp 800:- på internationella eBay. Men det lät jag bli för att jag misstänkte att jag inte orkade "betala" hyran för hyllutrymmet.
    Passa dig för den tanken - den får man också äta upp här inne.

  12. #252
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I teorin så skulle nu Billebro,[...] säga att 4sound saboterar marknaden för dem.
    Med lite kunskap om Billebro så blir den där meningen rätt rolig

  13. #253
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja ett flertal... så kanske något som borde struktureras upp lite bättre av oss i admod.



    Att ha med i bakhuvudet när man läser den är dock att Ong är Jesuit och att det kan vara färgat av en viss typ av tänkande. Jag är själv utbildad av Jesuiter så jag vet hur övertygande de kan vara.

    Men skall kika lite på den
    Absolut. Kollar oftast upp bakgrund. Och så även Ong.

  14. #254
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja ett flertal... så kanske något som borde struktureras upp lite bättre av oss i admod.



    Att ha med i bakhuvudet när man läser den är dock att Ong är Jesuit och att det kan vara färgat av en viss typ av tänkande. Jag är själv utbildad av Jesuiter så jag vet hur övertygande de kan vara.

    Men skall kika lite på den
    Sedan finns det ju en metanivå på vilken ingång man har när man tar sig an en text.
    Vilka för- domar man går in i tolkningen med beroende på exempelvis vilka asociationer jag har till som i det här fallet präster och specifikt jesuitpräster...

  15. #255
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Hur är den här boken?

    Simon Blackburn - Kort om etik

    Skulle vilja sätta mig in i detta lite mer.

  16. #256
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur är den här boken?

    Simon Blackburn - Kort om etik

    Skulle vilja sätta mig in i detta lite mer.
    Alltså den är säkert bra men vill du ha en bra ingång till de olika teorierna mm så är de jag tipsar om ovan bättre. De går mer sakligt igenom Metaetiken och olka normativa grunder på ett sakligt sätt och ger en bra ingång och förståelse. Blackburn driver ju i sin bok som jag förstår det en tes och det är bättre att få något enkelt men mer klart.

  17. #257
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså den är säkert bra men vill du ha en bra ingång till de olika teorierna mm så är de jag tipsar om ovan bättre. De går mer sakligt igenom Metaetiken och olka normativa grunder på ett sakligt sätt och ger en bra ingång och förståelse. Blackburn driver ju i sin bok som jag förstår det en tes och det är bättre att få något enkelt men mer klart.
    Ok! Tack för tips. Har reserverat på biblioteket.

  18. #258
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej jag förstår, men jag menar att om en moralisk föreställning inte i stora drag är koherent med moralisk praktik så är den motsägelsefull och/eller felaktig. Om vi ofta handlar mot de värderingar vi intalar oss håller för sanna så tror jag att felet ligger redan i den moraliska idén.
    Ok, fast jag tror nog som sagt att värderingar och praktik i stora drag är koherent. Uppfattade dig som att den alltid skulle vara det vilket jag tror i praktiken är mer eller mindre omöjligt för de flesta.

    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det blir väl lite så om man presenterar sina värderingar i form av allmängiltiga exempel. Om man menar att de värderingarna enbart gäller ens egna handlande och att man inte anser att andra som handlar så handlar moraliskt förkastligt så bör man nog vara tydlig med det.
    Fast jag vet inte varför enbart de som står för en sorts värderingar skulle behöva vara mer tydliga än de står för den motsatta. Ägnar mig i varje fall inte åt att lusa ner andra trådar med att håna andra värderingar än de man själv har så som skett i Dagens Fynd de senaste dagarna. Tycker det räcker bra så.

    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej du kanske är perfekt som du är...det är de ärvda moraliska föreställningarna som har fel och brister. Jag vet inte vad som skulle vara löjligt med det?
    Fast, nej. Vi kan kanske enas om att vi inte överens i vår uppfattning här i varje fall?

  19. #259
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, fast jag tror nog som sagt att värderingar och praktik i stora drag är koherent. Uppfattade dig som att den alltid skulle vara det vilket jag tror i praktiken är mer eller mindre omöjligt för de flesta.
    Ja det beror ju som sagt på vilken moralisk grund man har och hur man handlar.

    Fast jag vet inte varför enbart de som står för en sorts värderingar skulle behöva vara mer tydliga än de står för den motsatta. Ägnar mig i varje fall inte åt att lusa ner andra trådar med att håna andra värderingar än de man själv har så som skett i Dagens Fynd de senaste dagarna. Tycker det räcker bra så.
    jag försöker hela tiden få alla att just förtydliga sig och tänka på exempel..osv... det är alltid intressantare. Men om man presenterar något värderande så tycker jag alltid man bör vara klar med varför....

    Fast, nej. Vi kan kanske enas om att vi inte överens i vår uppfattning här i varje fall?
    Det vet jag inte

    Det jag menar är bara att vi som människor är beskaffade på ett sätt annat än vad vi blivit indoktrinerade i att tro.

  20. #260
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Passa dig för den tanken - den får man också äta upp här inne.
    Det är relativt.

    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med lite kunskap om Billebro så blir den där meningen rätt rolig
    Visst, men rätt skall vara rätt.

    Förresten, såg något fjös som försökte sälja en Zoom ARQ för över 6000:- [sic!].

  21. #261
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Jag antar att ni såg facebook posten med en memmorymoog för 1000:-?

  22. #262
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag antar att ni såg facebook posten med en memmorymoog för 1000:-?
    Tydligt skämt.

  23. #263
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Grymmaste "inte lura"-videon av alla. Men även om han var ärlig fick Rick i alla fall köpa till halva priset...


    https://youtu.be/m-kzXeETOig

  24. #264
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan diskutera moral på ett akademiskt plan och man kan försöka att snacka bort att gubben som säljer en minimoog-orgel för 5000 faktiskt blir blåst men jag tror inte att ni gärna hade översatt motsvarande moral till andra delar av samhället, särskilt inte om ni själva var de med dålig kunskap. Allt verkar mynna ut i ett ställningstagande, i fullkomligt moraliskt vakuum:

    Bifogad fil 80071

    Åh, det skulle jag ursäkta med att om han inte vet hur mycket den är värd så har han förmodligen inte skött den så det billgare priset avspeglar den ökade risken med dolda fel. (Och jag skulle vara konsekvent. Alltid ha sladden urdragen när jag inte spelar på den.)

  25. #265
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jag stör mig mer på 99or som prutar och man ger efter för att en månad se hur prylen säljs dyrare än vad utgångspriset var.

    Detta tycker jag mer talar om vilken moral en del här har. I in bok sk rövhål.
    Och visst det är så det funkar... men fortfarande ganska gnidet...

  26. #266
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag stör mig mer på 99or som prutar och man ger efter för att en månad se hur prylen säljs dyrare än vad utgångspriset var.

    Detta tycker jag mer talar om vilken moral en del här har. I in bok sk rövhål.
    Och visst det är så det funkar... men fortfarande ganska gnidet...
    Full förståelse

  27. #267
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Full förståelse
    Men om vi nu har den där Moogen som stått ej övertäckt i 30 år i "ett inte så dammigt garage" som säljs för 5000:-. Vad är felet i att serva den och sälja vidare den för 15000:-? (Med risk för att den är förstörd bortom all räddning av musbajs.) Eller varför inte den där Yamahamixern punkrockstyle som säljs nu på Vend. Tvättar man bort klottret så blir den mer värdefull.

    Jag skulle säga att om en fullt fungerande maskin få ett OK av en namnkunnig tekniker så tingar det ett högre värde.

Liknande ämnen

  1. Är det okej att posta en låt man gillar här?
    Av Cyberwelt i forum Skivor & artister
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-23, 21:22
  2. Varför är det så svårt att sälja grejer?
    Av skogge i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-03-02, 00:37
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 12:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •