Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Sköna ljud dödar melodierna?

  1. #1
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran

    Sköna ljud dödar melodierna?

    För fem år sedan gjorde jag mest musik i datorn - sedan grep analogspöket tag i mig och en massa prylar köptes in och numera görs det mesta med diverse burkar.
    Efter att ha fått ett ryck härom dagen rotade jag fram den gamla datorn för att tömma ur filer i Maschine som kanske kunde vara skoj att återkomma till och kunde då fastställa att de gamla låtfragmenten skiljer sig på två punkter från de nyare:
    1. Ljuden låter ofta platt och trist och statiskt. Jag har helt enkelt blivit bättre på att hantera ljud och göra saker med dem.
    MEN
    2. Det var många fler sköna melodislingor och stämmor och sådant jox i de gamla spåren. Ofta gjorde jag ett (numera rätt tråkigt) beat och någon sorts bas och sedan lekte jag fram olika stämmor. Nu blir det inte så eftersom jag inte orkar bygga fram hur mycket prylar som helst utan det blir mer fokus på rytm och loopar.

    Frågan blir lite om Octatrack, Analog Rytm, Ms-20 mini och polarna har gett mig ljuden men samtidigt dräpt melodierna?
    Har fler än jag upplevt liknande? Hur kommer ni runt det?

    (Visst händer det att jag kopplar på lite fler grejer via Ableton men jag har inte fysisk plats för hur mycket jox som helst)
    Senast redigerat av vildgris den 2018-02-20 klockan 07:32.

  2. #2
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Går väl att göra samma melodiska/harmoniska grejer med de där prylarna. Spela in spår efter spår efter spår liksom. Det har nog bara inte fallit sig så för just dig, hittills. Jag misstänker att det kommer ändra sig nu dock

  3. #3
    deleted user
    Det där är klurigt tycker jag. Jag behöver göra det i omgångar. Typ 1: spela in allt med midi där jag enbart fokuserar på melodier, tajming osv. När allt är klart: 2: Köra allt genom hårdvara och forma ljuden. Och sedan mixa.

    Börjar jag med något steg innan det andra brukar allt köras ihop. Som att man får ta lite olika roller. Och så steg 0: skriv färdigt hela låten!!!

  4. #4
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Tycker det är extremt mycket låtar ute på t.ex. soundcloud som enbart har coola ljud och effekter tillsammans med slick produktion, Drömmen är ju om fler folk skulle kunna kombinera dessa, Melodi + Coola Ljud och effekter, då har man ju faktiskt något som folk kan tänkas tycka om och värdera som musik. Det där med att kunna skriva fina melodier är också något man måste jobba på och frigöra sig från teknologin lite. Bara för att man kan göra väldigt balla krumelurer i ett DAW eller med hårdvara så är det kanske inte alltid det man ska göra.

  5. #5
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Men det är väl inte svårare att göra med olika medel? Man väljer ett instrument, fixar till ett ljud, spelar in. Gärna efter att man suttit och skapat sig en melodi/ackordföljd (eller rentav skrivit hela låten färdigt: steg 0). Sen lyssnar man och hittar stämmor och motmelodier mm. Spelar in det.

    Fast det blir väl svårare om man vill köra maskinerna samtidigt tillsammans med deras egna sekvenser som kanske är begränsade till 16 takter eller så. Men VILL man så finns ju möjligheter att lika lätt göra på andra sätt.

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av vildgris Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    2. Det var många fler sköna melodislingor och stämmor och sådant jox i de gamla spåren. Ofta gjorde jag ett (numera rätt tråkigt) beat och någon sorts bas och sedan lekte jag fram olika stämmor. Nu blir det inte så eftersom jag inte orkar bygga fram hur mycket prylar som helst utan det blir mer fokus på rytm och loopar.
    Som jag tolkar det: Om du vill komma ur "rutinen" ovan fordras en ny vinkel på skapandet och framför allt - det fordras ett visst mått av ansträngning! Om du blivit duktig på ljud - fine! Många nöjer sig med det, men det har ju blivit till en slags comfort zone. Mitt tips är att du "övar" på ditt gamla material och gör bra produktion av den bra musiken. Ge inte upp på vägen utan låt det ta tid - då kanske du hittar en väg att inte behöva kompromissa om varken komposition eller ljud! Skrev jag förresten att det fordras en hel del ansträngning?

  7. #7
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    De apparater jag gjort mest melodiska saker med är faktiskt machinedrum och analog four.
    Machinedrum som sequencer. ratta in varje ton för varje steg och plötsligt dyker det upp en melodi.

    Sen är ju Wiktorion ett praktexemplar av motbevis mot din tes. Både snygga ljud och snygga melodier

  8. #8
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Ja om man utgår i från Octatrack och Analog Rytm så är det ju inte så konstigt om du utgår i från rytmer och loopar..maskinerna är ju liksom byggda kring det....vissa maskiner promptar vissa arbetssätt.

    Sen tycker jag i och för sig vissa ljud prompter till vissa melodier och uppbyggnader mm...men det är möjligt att det säger mer om mig än något generellt.

  9. #9
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen är ju Wiktorion ett praktexemplar av motbevis mot din tes. Både snygga ljud och snygga melodier
    men guu! vilken komplimang

    Vildgris:
    Jag känner verkligen igen det du beskriver, jag lyssnade tillbaka på mina riktigt gamla grejer jag gjorde när jag var 16-17 år och alla låtarna har väldigt intressanta melodier och ackord som jag inte skulle välja idag. Jag tror att eftersom hela idén med Piano Roll och liknande var nytt, kunde jag utforska det hela med ett kreativt öga. Då blev det häftiga harmonier. Men nu skulle jag omöjligt kunna göra något intressant i en strukturerad miljö.

    En strukturerad miljö är för mig:
    Piano Roll och liknande
    Programmerbara sequencers
    Maskiner som är 'korrekt' stämda

    Några av mina trick för att ta mig runt är bland annat:

    Transponera klaviaturen utan att titta och spela vad som faller mig in, vad som låter spännande
    Programmera en sekvens och transponera enstaka delar av sekvensen
    Jamma melodier ovanpå melodier med rösten och sedan härma dem på synten från gehör

    Rent konkret så tappade jag själv även melodierna när jag hade elektronmaskiner. Det blev bara 'in the box'-jams. Jag tror det ligger mycket i det emulator säger. Nu har jag en betydligt flummigare setup med instrument som passar min personliga skapandestil.

    (Jag har en 3,5mm-sladd på skrivbordet som går till ljudkortet. Om jag vill spela in något, pluggar jag in kabeln. OP-1, SH-01A, MC-303, iPhone. Som mikrofon använder jag telefonen. Alla grejerna ligger precis invid datorn eller i min ficka, sekunder bort. Då fastnar jag aldrig!)

  10. #10
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Tack för respons. Jag tror att lite av kärnan är att skriva om inte klart så bra långt på låten först och sen börja arrangera. Jag är bara förfärligt odisciplinerad, så jag börjar ju alltid på nya saker... Det är så råddigt att koppla in en massa apparater hitan och ditan utan det blir ofta att sitta med några få. på det viset var ju Maschine + Komplete bra; man hade alla ljud på ett klicks avstånd.

    Men jag ska testa hasse_fx:s tips att göra klart lite gamla saker med nya prylar, så får vi se

  11. #11
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Jag jobbar liksom i olika arbets-sjok, varvav ett är just melodier och harmonier samt deras rytmik. I samma sjok blir det också ljudvridande såklart, men inte fokus på det alls. Ofta har jag haft en sittning och gjort nya ljud eller letat ljud. Bra ljud brukar ge inspiration till melodier. När jag sitter och gör melodier har jag 'beatsen' bara i huvudet och spelar ofta till metronom.
    Beats och sånt jobbar jag mer med när jag sätter ihop hela låtar, men ibland kan jag jobba med beats på lite förutsättningslöst vis.

    Men numera är jag mer inne på mera jam-stuk när jag gör musik. Då blir faktiskt melodierna lite lidande.

  12. #12
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    Jo har också övergett melodierna, vilket dock glädjer mig, vill inte tillbaks

  13. #13
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Jag har funderat på om just instrument som på något sätt främjar en viss sorts kompositionstil, som t ex olika former av grooveboxar, speciellt kanske Elektrons burkar, påverkar mig i negativ riktning i och med att de i någon mån tar överhanden när det gäller vad som produceras. Medan om jag bara låter en sequencer stå och loopa och står och jammar på ett vanligt klaviatur så kommer det för eller senare fram något trevligt. Samtidigt har jag också noterat att det kan bli intressantare saker om man inte vet vilken tonart man egentligen spelar i, eller om man använder instrument som inte har vanliga tangentbord (alltifrån t ex Novation Circuit till en gitarr). Det där är säkert extremt individuellt. Jag har inga problem med att spela på ett vanligt klaviatur i vilken tonart som helst, men om man tycker det är besvärligt kanske det skulle kunna vara ett hinder t ex.

  14. #14
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    För mig kan jag bara skapa musik på piano eller gitarr. Då menar jag orginalmelodin. Rhythm kan skapas på köksbordet med fingrarna.

  15. #15
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag gör ofta grundmelodin på ett akustiskt piano.

  16. #16
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gör ofta grundmelodin på ett akustiskt piano.
    Bra tänk, hade gärna haft ett hemma jag med
    Något med dynamiken som är oslagbart..

  17. #17
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    känner tvärtom typ, desto bättre jag blir på syntprogrammering desto mer inspirerad blir jag till melodier och ackordgångar

Liknande ämnen

  1. Trummaskiner med sköna ljud
    Av mad.gibbon i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2016-02-14, 22:33
  2. Sevärt som dödar många GearSlut myter!
    Av mush i forum Allmänt om musik
    Svar: 101
    Senaste inlägg: 2011-01-18, 13:47
  3. Sköna ljud som gör hela låten ?
    Av Haplo i forum Allmänt om musik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-20, 18:03
  4. Ubuntu: k3b dödar min dvd.
    Av pdn i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-06, 07:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •