Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 151

Ämne: Gibsontråden

  1. #61
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Å andra sidan verkar Marshal kunna kränga hörlurar, högtalare och kylskåp på Elgiganten som om det inte inte fanns någon morgondag. Antar att Gibson ville ha en del av den tämligen smaklösa kakan.

  2. #62
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Lär ju inte fixa alla hundratals miljonerna åt dem – men detta var faktiskt en trevlig ny Gibsonmodell. 24 band – schyst. Tycker faktiskt formen är snygg också, även om jag håller med dem som hellre sett ett avlångt huvud.


    https://youtu.be/sClmMFmq-_Q

  3. #63
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    PG Gyllenhammar köpte sylt o läkemedelstillverkare och annat för att kunna överleva perioder av dålig bilförsäljning för Volvo...det gick väl sådär.... fast Yamaha har väl lyckats med Piano och motorcyklar och annat så vissa klarar tydligen hantera ett konglomerat.

  4. #64
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    PG Gyllenhammar köpte sylt o läkemedelstillverkare och annat för att kunna överleva perioder av dålig bilförsäljning för Volvo...det gick väl sådär....
    Gunnar Sträng kanske kunde hjälpa Gibson.
    Men han är väl död vid det här laget.

  5. #65
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Å andra sidan verkar Marshal kunna kränga hörlurar, högtalare och kylskåp på Elgiganten som om det inte inte fanns någon morgondag. Antar att Gibson ville ha en del av den tämligen smaklösa kakan.
    Håller med - fattar inte grejen alls. Men jag är nog minoritet...Fula och obekväma. Vem vill ha en gitarrförstärkare på huvudet?

  6. #66
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Visst finns det gitarrhjältar som förknippas med och drivit marknadsintresset för Gibson och statistik på att vissa gitarrtyper är vanligast i vissa musikstilar, men ur mitt begränsade perspektiv har det "oftast" sett ut som att utvecklingen sedan 80-talet varit att banka in Gibson-wannabe mikrofoner i Strata-wannabe kroppar så Gibson borde kanske satsa på signature/boutique (-epic) +microphone (-epiphone) series....

  7. #67
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med - fattar inte grejen alls. Men jag är nog minoritet...Fula och obekväma. Vem vill ha en gitarrförstärkare på huvudet?
    Medhåll. Och de där kylskåpen... Men säljer de verkligen bra? Hörlurarna säljer säkert bättre än kylskåpen, men jag tror aldrig jag sett nån med dem på sig på stan. Kidsen kör väl Beats och Urban Ears typ? Jaja, jag kan väl leva med om folk köper Marshall-lurar, men de där kylskåpen får mig fasen att tappa livslusten.

    För mig gav Marshalls sidospår intryck av krämarmentalitet och viss desperat vilsenhet. Det kanske inte går så bra för huvudprodukten tänkte jag och jag utgick omedelbart från att lurarna skulle vara överprissatt skräp. (Nu läser jag att de faktiskt får ganska bra kritik i sitt segment.) När jag första gången såg Gibsons högtalare, så gav de mig exakt samma känsla.

    Allt varumärkesbyggande är inte bra varumärkesbyggande helt enkelt. Jaja, bara att hoppas att nån nånstans därute kan ta tag i kärnprodukten, så att även våra barnbarn kan drömma om en äkta Gibson Les Paul och irritera sig på att de enda som har råda att köpa dem är 50-plussare som inte giggat sen den där spelningen i skolaulan för 35 år sen.

  8. #68
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Medhåll. Och de där kylskåpen... Men säljer de verkligen bra? Hörlurarna säljer säkert bättre än kylskåpen, men jag tror aldrig jag sett nån med dem på sig på stan. Kidsen kör väl Beats och Urban Ears typ? Jaja, jag kan väl leva med om folk köper Marshall-lurar, men de där kylskåpen får mig fasen att tappa livslusten.

    För mig gav Marshalls sidospår intryck av krämarmentalitet och viss desperat vilsenhet. Det kanske inte går så bra för huvudprodukten tänkte jag och jag utgick omedelbart från att lurarna skulle vara överprissatt skräp. (Nu läser jag att de faktiskt får ganska bra kritik i sitt segment.) När jag första gången såg Gibsons högtalare, så gav de mig exakt samma känsla.
    Gibsons högtalare är jättebra är ju något förbättrade KRK monitorer men kostar självklart mer på grund av finare design och varumärke. Marshalls kylskåp har sålt jättebra troligen till en massa mancaves och backstagerum. Marshalls fulsnygga hörlurar syns överallt i Stockholm mest troligt för att de ofta ingått när folk köpt ny mobil.

  9. #69
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Medhåll. Och de där kylskåpen... Men säljer de verkligen bra? Hörlurarna säljer säkert bättre än kylskåpen, men jag tror aldrig jag sett nån med dem på sig på stan. Kidsen kör väl Beats och Urban Ears typ? Jaja, jag kan väl leva med om folk köper Marshall-lurar, men de där kylskåpen får mig fasen att tappa livslusten.

    För mig gav Marshalls sidospår intryck av krämarmentalitet och viss desperat vilsenhet. Det kanske inte går så bra för huvudprodukten tänkte jag och jag utgick omedelbart från att lurarna skulle vara överprissatt skräp. (Nu läser jag att de faktiskt får ganska bra kritik i sitt segment.) När jag första gången såg Gibsons högtalare, så gav de mig exakt samma känsla.
    Tycker man ser dom på stan ibland. Var själv och shoppade lurar häromveckan, Marshal såg ut att hänga långt framme på typ Elgiganten också, det gör dom väl inte om dom inte säljer tänker jag.

    Å andra sidan fick vi varsitt par på köpet när vi tecknade nya abonnemang på jobbet häromåret, vilket inte indikerar succé... Dom lät hyggligt, men med väldigt hypad bas. Fruktansvärt obekväma för mig med glasögon dock, klarade att ha dom en kvart i stöten, sen fick jag ont. Är väl designade för balla rockers med god syn (balla rockers av typen som köper färdigsliten Ramones-tischa på H&M)

    Och ja, kylskåpet är nog fan det mest tacky jag någonsin sett..

  10. #70
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är väl designade för balla rockers med god syn (balla rockers av typen som köper färdigsliten Ramones-tischa på H&M)
    Den ballaste sorten!

  11. #71
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kylskåpet är nog fan det mest tacky jag någonsin sett..
    Smaken är som tur är delad. Själv tycker jag det är riktigt coolt och lagom stort för rocktillbehör.

  12. #72

  13. #73
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Har ingen större koll på Gibson's lokationer men om de nu gjort sig av med amerikanska fabriken och gjort sig av med folket som kan något, så verkar ju inte det vara något framgångsrecept?
    Även om man koncentrerar sig på ett mer "standard"-koncept så bygger oftast det på att man har ett premium segment där delar tillslut dyker upp i standard-segmentet.

    Eller är det så lite utveckling att det är slututvecklat? (måste typ vara enda branchen i så fall )

  14. #74
    deleted user
    Sjukt tråkigt om Tascam dras ner i fallet

  15. #75
    Fred99
    Fred99 är inte uppkopplad
    Fred99s avatar
    Senior
    Jag tycker att Gibson tappat kundfokus och släpper iväg gitarrer från fabriken i nästan ospelbart skick!
    Beställde hem en Gibson Les Paul Tribute för 9000 kr då jag längtat efter det jazziga runda ljudet som man inte riktigt får på en Stratocaster.
    När den väl anlänt till mej och jag spelade på den för första gången så föll jag nästan i gråt, då den inte stämde i banden och stämde ur sig hela tiden.Tog den dock till en duktig gitarrmakare för justering och därefter är den underbar och alla tidigare nämnda bekymmer som bortblåsta. Men, 9000 kr och ospelbar! Respektlöst mot kunderna Gibson! Har aldrig varit med om något motsvarande på Fendergitarrer.

  16. #76
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ingen större koll på Gibson's lokationer men om de nu gjort sig av med amerikanska fabriken och gjort sig av med folket som kan något, så verkar ju inte det vara något framgångsrecept?
    Även om man koncentrerar sig på ett mer "standard"-koncept så bygger oftast det på att man har ett premium segment där delar tillslut dyker upp i standard-segmentet.

    Eller är det så lite utveckling att det är slututvecklat? (måste typ vara enda branchen i så fall )
    Dom har väl inte gjort sig av med fabriken eller sitt kunniga folk?

  17. #77
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sjukt tråkigt om Tascam dras ner i fallet
    Tascam har väl redan rasat, deras sortiment har ju varit decimerat i många år nu. Men jag tror de kommer finnas kvar, köps säkert upp av Uli eller någon annan med spenderbyxorna på. Vore coolt om de skulle återuppta produktionen av rullbandare och sköna studiomixers.
    Senast redigerat av El Toro den 2018-05-05 klockan 01:04.

  18. #78
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Fred99 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker att Gibson tappat kundfokus och släpper iväg gitarrer från fabriken i nästan ospelbart skick!
    Beställde hem en Gibson Les Paul Tribute för 9000 kr då jag längtat efter det jazziga runda ljudet som man inte riktigt får på en Stratocaster.
    När den väl anlänt till mej och jag spelade på den för första gången så föll jag nästan i gråt, då den inte stämde i banden och stämde ur sig hela tiden.Tog den dock till en duktig gitarrmakare för justering och därefter är den underbar och alla tidigare nämnda bekymmer som bortblåsta. Men, 9000 kr och ospelbar! Respektlöst mot kunderna Gibson! Har aldrig varit med om något motsvarande på Fendergitarrer.
    De Fendergitarrer du har köpt kanske var genomgångna och justerade av butik innan de såldes?

  19. #79
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Jag hatar gitarrer men tycker det är jävligt synd att en ikon lägger ner.

  20. #80
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hatar gitarrer men tycker det är jävligt synd att en ikon lägger ner.
    De lägger inte ned. De tar in nya delägare och renodlar verksamheten.

  21. #81
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dom har väl inte gjort sig av med fabriken eller sitt kunniga folk?
    Tyckte det stod så i musicradar artikeln?
    Det länkades till en tidigare artikel i den artikeln som länkades av _Peter_
    Eller så läste jag för fort

  22. #82
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hatar gitarrer men tycker det är jävligt synd att en ikon lägger ner.
    Har gitarrer varit elak mot dig?

  23. #83
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De lägger inte ned. De tar in nya delägare och renodlar verksamheten.
    Företaget är satt i typ ackord (chapter 11). Det betyder att det kan sättas i konkurs om inte fordringsägarna går med på att skriva ned skulderna, men i USA är det vanligt att man gör det så Gibson kommer nog tillbaka. Hoppas dom sparkar alla "affärsutvecklare" på HQ som gjort att Gibson lekt rövare i hela musikindustrin och samtidigt misskött en kronjuvel.

  24. #84
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Företaget är satt i typ ackord (chapter 11). Det betyder att det kan sättas i konkurs om inte fordringsägarna går med på att skriva ned skulderna, men i USA är det vanligt att man gör det så Gibson kommer nog tillbaka. Hoppas dom sparkar alla "affärsutvecklare" på HQ som gjort att Gibson lekt rövare i hela musikindustrin och samtidigt misskött en kronjuvel.
    De som stramar upp Gibson nu måste känna ungefär som de som städade upp efter Beatles Apple-äventyr Mycket *facepalm* liksom.

  25. #85
    _Peter_
    _Peter_ är inte uppkopplad
    _Peter_s avatar
    Senior
    Verkar som Gibson klarar sig från konkurs. https://www.svt.se/kultur/musik/gibs...hot-om-konkurs

  26. #86
    HAL9000
    HAL9000 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

  27. #87
    Länge leve Ji Xon!
    Kineskopier ftw, farfar West is like farfar East från a European longitude. ESPECIELT på en markandsekonimsk skala.

  28. #88

  29. #89
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trodde det fanns prejudikat kring det där. Antar att han hoppas på uppgörelser med alla andra och att det ska betala Gibsons skulder.

  30. #90

  31. #91
    gibson
    gibson är inte uppkopplad
    gibsons avatar
    Senior

  32. #92
    Philiasis
    Philiasis är inte uppkopplad

    Senior
    Mycket sant, överdrivet men de har poäng tyvärr.

  33. #93
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Spännande.

    Jag antar att de anställde Mark Agnesi (som uttalade hotelserna i videoklippet) som ett led i operation återställ förtroendet för varumärket, eftersom hans "personliga varumärke" hade hög trovärdighet som gitarrexpert/nörd.

    I och med stämningen + videoklippet, så har de snarare skadat bådas varumärken svårt. Karma is a bitch.

  34. #94
    Fred99
    Fred99 är inte uppkopplad
    Fred99s avatar
    Senior
    Köpte en Gibson Les Paul Tribute på postorder för 10.000 kr
    Höll på att börja gråta då jag testade den, då den inte höll stämningen.Stämde inte i banden. Stränghöjden för hög osv.
    Ofattbart att de släpper ut helt ojusterade gitarrer från fabriken.
    Lämnade till en gitarrmakare som fixade till den så den blev spelbar!
    Svagt av Gibson!

  35. #95
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Frågan är om de inte har förlorat möjligheten att stämma Dean för V-modellen som Dean har gjort i 40 år utan synpunkter från Gibson.

    Videon från Gibson är för övrigt extremt tramsig, och ett av de sämre exemplen på marknadsföring sedan Celtic Frost sköt sig i foten med "Cold Lake" (googla bilder).

  36. #96
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Fred99 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte en Gibson Les Paul Tribute på postorder för 10.000 kr
    Höll på att börja gråta då jag testade den, då den inte höll stämningen.Stämde inte i banden. Stränghöjden för hög osv.
    Ofattbart att de släpper ut helt ojusterade gitarrer från fabriken.
    Lämnade till en gitarrmakare som fixade till den så den blev spelbar!
    Svagt av Gibson!
    Den sortens problem tillhör sånt som den nya ledningen lovat ta tag i. Vi får väl se hur det blir, men snacket hittills har varit att de faktiskt verkat skärpa sig. Vilket gör det ännu mer synd att de ska komma och klanta sig med hot och stämningar just nu.

  37. #97
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    What's the fuzz about? Eller har inte Dean andra huvuden och svaj än Gibson?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	09.SEVENTIES SPECIAL.JPG 
Visningar:	0 
Storlek:	69,6 KB 
Id:	88139

  38. #98
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Fred99 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte en Gibson Les Paul Tribute på postorder för 10.000 kr
    Höll på att börja gråta då jag testade den, då den inte höll stämningen.Stämde inte i banden. Stränghöjden för hög osv.
    Ofattbart att de släpper ut helt ojusterade gitarrer från fabriken.
    Lämnade till en gitarrmakare som fixade till den så den blev spelbar!
    Svagt av Gibson!
    Är du säker på att det inte var en piratkopia? Gibsons gitarrer verkar ju vara populära att piratkopiera. https://www.guitarworld.com/gear/how...s-paul-seconds

  39. #99
    HAL9000
    HAL9000 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hmm, gillar de inte kloner.

    https://reverb.com/news/remember-when-gibson-tried-to-market-a-hendrix-signature-strat

  40. #100
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är du säker på att det inte var en piratkopia? Gibsons gitarrer verkar ju vara populära att piratkopiera. https://www.guitarworld.com/gear/how...s-paul-seconds
    Det är förvisso sant.

    Men kritiken mot Gibson de senaste åren fram till nästankonkursen och påföljande ägar- och ledningsbyte, har främst handlat om två saker, att de släppt nyutvecklingar ingen ville ha (robot tuners t.ex.) och kanske allra mest att de schabblat rejält med just kvalitetskontrollen. De har också släppt budgetgitarrer som varit klart sämre än det egna budgetmärket Epiphone.

    I mångt och mycket har Gibson de senaste åren försatt sig i ett läge som påminner om när Fender var på väg att utplåna sig själva, runt 1980. I båda fallen tycks det handla om ägare och ledning som bara jagar kostnader och på det hela taget skiter i gitarrer.

    De sakerna har den nya ledningen uttalat sagt sig vilja fixa och ska man döma av reaktionerna på de nya serierna, så verkar de också ha lyckats ganska bra. Diverse kända gitarrkanaler på tuben etc, som provat nya ex, har varit riktigt positiva.

    När de anställde Mark Agnesi så tolkade många det som en tydlig signal om att Gibson på allvar ville bli en "riktig" gitarrtillverkare igen. Att det då var just han som framförde de delvis ganska bisarra hoten gjorde nog därför folk extra upprörda.

  41. #101
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Här är originalvideon förresten, för de som inte sett den https://www.reddit.com/r/guitars/com...pulled_off_of/

  42. #102
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator


    WOW! Darret på rösten... De gråtvåta ögonen... Bland det larvigaste jag sett. Visst ska "legacy" uppskattas, men att folk inte vill betala femsiffrigt ska verkligen inte underskattas.

  43. #103
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är originalvideon förresten, för de som inte sett den https://www.reddit.com/r/guitars/com...pulled_off_of/
    Undrar om någon på företaget höjde handen och sa "vänta lite, är det här verkligen en bra idé" innan de knäppte ut videon på nätet.

  44. #104
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Trådarna på Reddit var ju en rätt så rolig läsning ändå. Gibson vill arbeta med musikerna, men de vill inte arbeta med Gibson. Rätt så lustigt hur de tappat kontakten med sina kunder och användarbas.

  45. #105
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran

  46. #106
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Oj vilken otroligt dum idé att säga att allt som hänt sedan1952 är kopior typ. Moog kan stämma alla nu! Behringer kan göra några Gibsonkopior kanske

  47. #107
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj vilken otroligt dum idé att säga att allt som hänt sedan1952 är kopior typ. Moog kan stämma alla nu! Behringer kan göra några Gibsonkopior kanske
    Blir lite svårt att komma nu och hävda upphovsrätt om man inte brytt sig i decennier. Därför bolag som Disney är så stenhårda mot parodier av olika slag –.de vill inte riskera att någon de stämmer för copyrightintrång på Kalle Anka ska kunna försvara sig med att "men den där svenska alkoholist-ankan i Galago på 1980-talet, den var ni minsann OK med?"

    Gibson har ju för det mesta agerat tvärtom, dvs inte alls.

  48. #108
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    En jurist kommenterar fallet. Väldigt ingående och intressant.


    https://youtu.be/oxdGMjf76s4

  49. #109
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Experterna diskuterar likheter och visar dagisteckningar på halva gitarrer så efterfrågan på trovärdiga kopior förefaller inte genomsyra köpkraften som hänvisas till i stämningen. Intressant att jämföra med Stratocaster där liknande kroppsform förekommit hos olika tillverkare med bestyckning, hals och huvud i oändliga variationer.

  50. #110
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Experterna diskuterar likheter och visar dagisteckningar på halva gitarrer så efterfrågan på trovärdiga kopior förefaller inte genomsyra köpkraften som hänvisas till i stämningen. Intressant att jämföra med Stratocaster där liknande kroppsform förekommit hos olika tillverkare med bestyckning, hals och huvud i oändliga variationer.
    De visar bilder från stämningsansökan, och frågan i fallet med trademark infringement är om formen gör att märkena kan förväxlas så att originalet förknippas med en kopia. Det behövs inte nödvändigtvis detaljerade bilder för att påvisa likheter som V-formen, formen på stallet, hur rattarna och switchen sitter osv.

  51. #111
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Huvudlösa gitarrer förknippas väl med Steinberger? Möjligen att okunniga delar av kundunderlaget misstar Dean för Gibson eller dito koncerndivision, jag tror att Dean kan erbjudas en manöver likt Cyclone gällande TB-303 och G4M:s Harlem.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	The V-ision.jpg 
Visningar:	2 
Storlek:	75,7 KB 
Id:	88363

    The V-shape case is open.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	V-shape case.jpg 
Visningar:	4 
Storlek:	103,9 KB 
Id:	88362

    To be continued...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	V final battle.JPG 
Visningar:	4 
Storlek:	69,1 KB 
Id:	88364

  52. #112
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Huvudlösa gitarrer förknippas väl med Steinberger? Möjligen att okunniga delar av kundunderlaget misstar Dean för Gibson eller dito koncerndivision, jag tror att Dean kan erbjudas en manöver likt Cyclone gällande TB-303 och G4M:s Harlem.
    Alltså, jag argumenterar inte för om Dean ska vinna eller förlora, men det blir fel att prata om "dagisteckningar" i sammanhanget.

  53. #113
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Ok, det jag menar med "dagisteckningar" är en så pass förenklad redovisning av en produkt att avgörande faktorer för köpare förbises.
    Senast redigerat av RX11 den 2019-07-13 klockan 16:11.

  54. #114
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, det jag menar med "dagisteckningar" är en så pass förenklad redovisning av en produkt att avgörande faktorer för köpare förbises.
    Nej, i just trademarkfrågan är tvärtom den grundläggande formen det man åberopar. Alltså sådant som kan beskrivas med outlines med tuschpenna.

  55. #115
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Gibson har en lång tradition av att köpa upp andra märken och driva dem ner i dyngan, nu var det kanske bara det egna märket som fanns kvar att slakta.

    Orkar vi sammanställa vilka fabrikat som dräpts av Gibson?

    Jag kommer på de här utan att googla: Steinberger, Trace Elliott, Tobias.

  56. #116

    Veteran
    Trace ägs av Peavey

  57. #117
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Peavey köpte trace från Gibson, under tiden hos gibson kom det inte ut en enda ny produkt och produktionen låg nere.
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trace ägs av Peavey

  58. #118
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En jurist kommenterar fallet. Väldigt ingående och intressant.


    https://youtu.be/oxdGMjf76s4
    Japp, denna gång är det gitarrkroppen dom vill ha mönsterskydd för. Ibanez stämdes på 70-talet, och behövde bara ändra huvudet på sina kopior. Att stämma Dean för gitarrkroppen, när den kopierats i årtionden, av många tillverkare, utan att Gibson yrkat på mönsterskydd då, känns rätt kört för Gibson. Formen finns hos flera gitarr-tillverkare sedan länge.

  59. #119
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Daionsavage Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Orkar vi sammanställa vilka fabrikat som dräpts av Gibson?

    Jag kommer på de här utan att googla: Steinberger, Trace Elliott, Tobias.
    Opocode, Cakewalk...

  60. #120
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, denna gång är det gitarrkroppen dom vill ha mönsterskydd för. Ibanez stämdes på 70-talet, och behövde bara ändra huvudet på sina kopior. Att stämma Dean för gitarrkroppen, när den kopierats i årtionden, av många tillverkare, utan att Gibson yrkat på mönsterskydd då, känns rätt kört för Gibson. Formen finns hos flera gitarr-tillverkare sedan länge.
    Ja, det går inte att komma nu och gnälla. Deans jurister kommer att strimla detta.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •