Resultat 1 till 33 av 33

Ämne: ELKA SYNTHEX

  1. #1
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran

    ELKA SYNTHEX

    ELKA SYNTHEX recension jag gjorde. Google translate med lite kort editering, men det var rätt roligt som det var också.

    Tja ... är lite skeptisk mot DCO: s och mjukvarukuvert. Jag har försökt att hålla mig borta från Synthex hela mitt liv tills nu ...
    Jag visste att filtret och choruset var bra ... du lever bara en gång ...

    Kuvert ... wow, snappier än de flesta vintage polys utom kanske Jp4 och JP8 men vägen snabbare än alla Oberheims och profeter. Det var en stor överraskning för mig, jag vet inte om min enhet är på fart eller något men hej, kuverten är verkligen snabb.

    Filtret ... wow det låter inte som en CEM3320 alls ... det är mer krämigt som ett SSM 2040 filter men med multimode ... så en stor överraskning på den här!

    Det inbyggda choruset är exakt lika bra som alla säger och de 3 inställningarna är precis perfekt inställda för olika behov från subtil till vintage snurrmaskin körs men, men ändå inte så vild men perfekt för att göra kör som ljud baserat på lätt avtagna sågtand .

    Dubbelläget är riktigt coolt och på något sätt fungerar det att lagra två ljud trots DCO: s som leder mig till ... DCO: s ...
    Nåväl, de är verkligen DCO's, vilket är en mycket dålig sak i min bok, men det intressanta är att du har 4 tuning trimmers för de 8 rösterna, vilket betyder att du kan kalibrera Synthex lite avspänd om du vill ha minst 4 olika stämningar
    Det var också en ganska fin överraskning, men jag kalibrerade rösterna mer eller mindre perfekt så att det verkligen kommer att bli denna hemska "faslås" när man spelar oktav (C2 + C3) då och då så jag kan inte säga att jag har fallit kär i Synthex-oscillatorerna, men kärnljudet är kraftfullt, men inställningen kan vara för perfekt för oss som älskar synths som behöver 90 minuter för att värma upp innan du kan spela dem utan din perfekta tonhustru som gråter av skräck.
    Här är en video som jag gjorde btw

    https://youtu.be/f_hccCSFxu4

  2. #2
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Låter ju grym i händerna på dig. Nu önskar man ju än mer att Black Company får tummen ur och gör en trovärdig klon.

  3. #3
    sallad
    sallad är inte uppkopplad
    sallads avatar
    Senior
    super najs, den sista tonen känner jag igen men från vart......

  4. #4
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Sniggt! Snappy kuvert, har också Opera-6, snappigast av alla jag spelar på, månne en italiensk räsergrej.

    Citat Ursprungligen postat av sallad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    super najs, den sista tonen känner jag igen men från vart......
    Bara genom att läsa, visste jag vad som komma skulle

  5. #5
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Snyggt, lät ju riktigt fläskig. Gillar de små weirdness-ljuden som ligger insprängda i bakgrunden. Top notch ljudprogrammering!

  6. #6
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Snyggt. Och tack för recensionen.

  7. #7
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    nidas gamla? Oavsett fint att se en vit val i din lilla kajuta.

    Får hålla med kockpit här, det är nå't med italienare och snabba enveloper... mums. F-n, är det GASen som kommer krypande igen?

  8. #8
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran

  9. #9
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Tackar för glada tillrop!

    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snyggt, lät ju riktigt fläskig. Gillar de små weirdness-ljuden som ligger insprängda i bakgrunden. Top notch ljudprogrammering!
    Tackar, japp, fiskmåsarna som jag kallar dem...är bandpassfilter ljud som jag manuellt pitchböjer med bender spaken för att få lite röstliknande fjång på. Blev bra

    MP, du skulle haft en Synthex. Bättre än jag trodde definitivt. Den har förutom rappare attack även en väldigt mjuk sida, lite Chroma aktigt på filtret.

  10. #10
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Fint spelat!

    Kan inte vara många vita valar alls kvar nu, eller?

  11. #11
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fint spelat!

    Kan inte vara många vita valar alls kvar nu, eller?
    Det är bara två, eventuellt 3 eller 4...men vissa får man väl acceptera att man inte kan få tag på eller vill betala det det skulle kosta i så fall...
    Yamaha GX-1 ( jag hade kontakt med en Japan som hade/har två men vi hann inte diskutera pris, han nämnde att han precis renoverat den ena för 200.000:- hehe)
    Oberheim Eight Voice
    (Korg PS3300)
    (Polymoog)

  12. #12
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Korg PS3300)
    (Polymoog)
    Oj.. trodde inte du var så intresserad av "divide-down" syntar

    Grym video (som vanligt). Gillar speciellt när du går en liten oväntad harmonisk väg på några ställen, samt "fåglarna" i bakgrunden!

  13. #13
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Grattis till valfångsten! Synthmyndigheten säger att det börjar bli utfiskat och pratar om kvotering

    Inte nog med att GX-1 kostar som en halv villa, du måste bygga ut studion och få mindre plats till torkställningen utanför ventilen! I'm just sayin.

    Polymoog borde passa utmärkt i din samling. Den borde ha klanger du inte redan har...
    Senast redigerat av Steelberry den 2018-10-18 klockan 14:31.

  14. #14
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj.. trodde inte du var så intresserad av "divide-down" syntar
    Jomen, det är ju därför de finns kvar på listan annars hade jag ju införskaffat för länge sedan
    När andra blir PWMgubbe blir jag Chorusgubbe. Är inne i en galen analogchorusfas just nu...så då råkar man ju på dividedownprylar vare sig man vill eller inte och man börjar acceptera charmen...

  15. #15
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare

  16. #16
    Astral
    Astral är inte uppkopplad
    Astrals avatar
    Senior
    Tung bas med massor av snygga ljud. What´s not to like?

  17. #17
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Sjukt sköna ljud. Det allra första ljudet där skriker ju Rendez-vous

  18. #18
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Pads/stråkar är så grymt snygga! Chorus deluxe? Spock-trummor. Finfint med bakgrundsljuden (måsarna?). Gillar harmonierna i låten, att det vågar ta lite oväntade vändningar.

    Hmm, hade jag alltså en Synthex så hade jag använt den till bakgrundsljud tror jag? Många snygga sådana ljud! Fick melodin i huvudet när jag gick hemifrån i morse.

  19. #19
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Vet inte varför men Synthex är den synth som verkligen ger mig rysningar av välbehag varje gång jag hör den.
    Ditt klipp inget undantag. Vet inte om det är choruset eller något annat eller en magisk kombination som gör det.

  20. #20
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pads/stråkar är så grymt snygga! Chorus deluxe? Spock-trummor. Finfint med bakgrundsljuden (måsarna?). Gillar harmonierna i låten, att det vågar ta lite oväntade vändningar.

    Hmm, hade jag alltså en Synthex så hade jag använt den till bakgrundsljud tror jag? Många snygga sådana ljud! Fick melodin i huvudet när jag gick hemifrån i morse.
    Absolut Chorus deluxe men det är alltså inbyggt på Synthexen, off, 1,2,3. Det är två stycken mono chorus men kör man dual mode med samma patch på upper och lower som det kallas så får de ju varsin mono chorus i vardera högtalaren och det blir stereo feeling Introsvepet kan man inte efterlikna på någon annan synth om man inte har ett solina aktigt chorus ovanpå . Chorus är halva grejjen på det ljudet, det är hyfsat kraftigt PWM samt rejäl detuning på oscillatorerna och sedan genom ett "solinaaktigt" chorus. Jag kunde göra ett väldigt liknande ljud på OB-6 i HPF läge och ett haible triple chorus. Just introljudet har även delay på PWM modulationen som jag inte kunde återskapa på OB-6. Introbasen med raka åttondelar låter ju mer mjukt SEM gummiband-liknande än Curtis filter och det fick jag till genom att köra i BPF läge vilket inte är det vanligaste för basprogrammering men jag hittade en frekvens som både hade fjång och inte tappade för mycket bas.
    Senast redigerat av Firechild den 2018-10-19 klockan 10:15.

  21. #21
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sjukt sköna ljud. Det allra första ljudet där skriker ju Rendez-vous
    Och det sista (som sagt).

  22. #22
    Vraengaren
    Vraengaren är inte uppkopplad

    Senior
    Bra recension. Själva låten är ju dock löjligt överkvalificerad som "synth-demo", vilket är menat som en komplimang

  23. #23
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Sedvanlig kvalitet på denna demo, världsklass med andra ord! <3

  24. #24
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Låter bra det där, och bra låt. Och som alltid trevligt med en recension.
    Mycket vackra chorus-ackord, jag saknar dynamiken som du får fram med CS80 och T8, men måsarna tillför ju lite personlighet.

  25. #25
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Fantastiskt arr och snygga ljud som alltid.

  26. #26
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    snygg demo Firechild
    ang. DCO;erna och filtret i Elka Synthex: Oberheim fick väl också sina syntar med Curtis-chip att låta lite krämigare än andra tillverkare?
    Vore intressant att höra hur högsta registret låter på Synthex, jämfört med Prophet 08. Där låter inte Prophet 08 särskilt rent i mina öron.

  27. #27
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Inte haft möjlighet att lyssna än, men du brukar få till det Kul att du äntligen har fått tag på maskinen som du egentligen verkligen vill ha!

  28. #28
    deadbeats avatar
    Veteran
    Magiskt fin blippslinga!

  29. #29
    Techsmechs
    Techsmechs är inte uppkopplad
    Techsmechss avatar
    Senior
    Inte DCO utan digitala oscillatorer, tydligen en helt galen design.

  30. #30
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Alla tummar upp som vanligt, en önskedröm vore en liknande video men inspelad typ uppe på ett berg eller liknande


  31. #31
    Synthgalningen
    Synthgalningen är inte uppkopplad
    Synthgalningens avatar
    Senior
    Mycket bra demo!

    Citat Ursprungligen postat av Techsmechs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte DCO utan digitala oscillatorer, tydligen en helt galen design.
    Konstruktionen är nog rätt ovanlig, det stämmer nog, men digitala är de inte, så vitt jag vet i alla fall.

    Synthex är bitimbral, med en "lower" och en "upper" part.

    Dessa kan spelas tillsammans och ger då 8 röster med samma ljudinställningar, eller så kan de spelas i split mode eller i dual mode.

    I dual mode, så blir förstås polyfonin 4 röster, och i detta läge så panoreras rösterna olika och med detune, vilket kan ge ett tämligen fett ljud!

    Hursomhelst...angående oscillatorna. Oscillator 1 och 2 får sin stämning reglerad av 2 separata högfrekvensoscillatorer, 4 totalt, med andra ord, eftersom synthen är bitimbral.

    Och jag tror faktiskt att dessa högfrekvensoscillatorer är VCOer, till skillnad från DCO-synthar som använder kvartskristalloscillatorer.

    Jag vet inte om det är jag som inbillar mig, men jag tycker mig faktiskt höra oscillatorerna driva i stämning på Synthex.

    Naturligtvis inte alls lika mycket som på en VCO-synth, men märkbart om man lyssnar noga!

    (Eller så inbillar jag mig, hehe)

    Spelar man oktaver så kommer emellertid stämningen förstås att stämma exakt på samma oscillator, då de har samma master-oscillator, så det blir ju inte något svaj sinsemellan, så att säga.



    Hoppas att jag gjorde mig förstådd nu, med min morgontrötta hjärna, hehe.
    Senast redigerat av Synthgalningen den 2018-10-20 klockan 07:27.

  32. #32
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Digitala oscillatorer kan låta riktigt bra också, om det görs på rätt sätt. Novation Peak är ett bra exempel för mej. Vill minnas att Prophet 12 låter bättre i övre registret, än vad Prophet 08 gjorde, när jag jämförde i musikaffär. Pro 2 ska ha fått till det ännu lite bättre, när kritiker jämförde dessa på tuben. Det var väl sågtand som inte hade rätt form om jag minns rätt. Att avvika 1-3 steg i waveshape på den ena oscillatorn när t.ex två sågtandsvågformer snedstämds ger en mjukare klang. Har kommit rätt nära klangen i OB-6, med lite filande på slop parametrar och random. En sak jag inte gjort ännu, är att höja volymkurvor på oscillatorer, efter tonskalan. En del syntar har en volymhöjning ner mot basregistret, tror jag.
    Senast redigerat av jocks1 den 2018-10-22 klockan 20:48. Anledning: autospell på plattan bytte ut ord igen...

  33. #33
    SINUS
    SINUS är inte uppkopplad
    SINUSs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    nidas gamla? Oavsett fint att se en vit val i din lilla kajuta.

    Får hålla med kockpit här, det är nå't med italienare och snabba enveloper... mums. F-n, är det GASen som kommer krypande igen?
    Titta in igen och bota din gas. Elkan står kvar här än.

Liknande ämnen

  1. ELKA Synthex
    Av zeblar i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 357
    Senaste inlägg: 2023-11-16, 17:59
  2. Elka Synthex PSU
    Av nidas i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-04-11, 12:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •