Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Logic 9 - multipla midi ch ut

  1. #1
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage

    Logic 9 - multipla midi ch ut

    Jag sitter i Logic 9 och skulle vilja ha multipla midi-kanaler ut från ett track, men lyckas inte göra detta.

    Är det någon Logic-wiz som vet om detta öht går?

    Jag vet att jag kan duplicera spåret och göra ett spår till varje instrument, men det vill jag inte av flera anledningar. En är att man på detta sättet skulle kunna spela flera instrument live från ett midiklav samtidigt.

    Så här menar jag:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Logic9.jpg 
Visningar:	59 
Storlek:	298,9 KB 
Id:	79990

    Alla tips och tricks mottages tacksamt! Och finns det redan en tråd om detta (som jag inte lyckats söka) kollar jag gärna in den med!

  2. #2
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    @Hasse (som säkert vet): Borde inte Lackan kunna ställa in detta via environment? Isf, hur?

  3. #3
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Japp, det är inga problem att fixa detta i environment. Jag kan göra detta i helgen åt Lackan
    Det finns en environment modul som kan addera en MIDI kanal så det är bara att lägga upp några sådana och summera ihop till ett Omni output instrument.

    Transformer modul heter det. Det var 5år sedan jag bytte skepp till Pro Tools men jag tror det bör vara väldigt lätt, vi pratar minuter

    https://documentation.apple.com/en/l...6%26tasks=true

    Ja, eller så är det så pass enkelt att man drar flera kablar till separata Instruments object där man ställer in MIDI kanalerna. Som sagt är ringrostig när jag inte sitter framför Logic just nu.
    Men Environment är nyckeln till svaret.
    Senast redigerat av Firechild den 2018-02-16 klockan 10:19.

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Som FC skriver - transformer module.

    Alternativet är att lägga upp spår för respektive instrument/kanal och lägga ghost-kopior av originalspåret.
    Smidigare för "snabb" lösning i ett projekt, mindre praktiskt om det behövs i fler projekt.

  5. #5
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Eller så sätter man midi channel till All?

  6. #6
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, det är inga problem att fixa detta i environment. Jag kan göra detta i helgen åt Lackan
    Ohh, det hade ju varit fantastiskt om du ville göra en template-fil eller liknande.

    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alternativet är att lägga upp spår för respektive instrument/kanal och lägga ghost-kopior av originalspåret.
    Smidigare för "snabb" lösning i ett projekt, mindre praktiskt om det behövs i fler projekt.
    Det låter ju iofs som en enklare väg - hur gör man "ghost"?

    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller så sätter man midi channel till All?
    Nja, jag har ju en del andra grunkor också. Vill ju t.ex. inte att trummaskinerna kommer med i matchen.

    Stort tack för svar alla!

  7. #7
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Men ghostspår fungerar inte vid livespelande och det är det som är tanken eller hur?
    Routa ett livespelande MIDI keyboard till flera synthar samtidigt men som respektive har olika MIDI kanaler är tanken? Det löser vi åt Lackan.

  8. #8
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men ghostspår fungerar inte vid livespelande och det är det som är tanken eller hur?
    Exakt. Som jag fattat det så vill vår käre junksamlare lätt kunna göra layers med syntarna, o spela allt från en "masterkeyboard".

  9. #9
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men ghostspår fungerar inte vid livespelande och det är det som är tanken eller hur?
    Routa ett livespelande MIDI keyboard till flera synthar samtidigt men som respektive har olika MIDI kanaler är tanken? Det löser vi åt Lackan.
    Mindreader. Exakt på pricken så ja.

    - - - Förklaring:

    Grundproblemet är att min SX240 (bi-timbral) har alltid röst 2 på midikanal [grund]+1. Så om jag vill köra dual-ljud (samma ljud hö/vä) så måste jag sända grundkanalen samt grundkanalen +1.

    Vid sequencing är detta som sagts lätt löst genom att kopiera samma spår två gånger, men inte vid livespelande.

    Dessutom blir det ju enklare att bara hålla reda på ett midispår för samma synt om man kan få spåret att sända till dubbla kanaler.

    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Exakt. Som jag fattat det så vill vår käre feinschmecker lätt kunna göra layers med syntarna, o spela allt från en "masterkeyboard".
    FXD. Härligt att läsa att poletterna även trillar ner i Limhamn till slut...

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men ghostspår fungerar inte vid livespelande och det är det som är tanken eller hur?
    Livespelande? Är det nån jävla jazz eller?

    Environment är det jag kommer på nu - ska fundera mer när jag sitter vid rätt dator...


  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Maschinenjazz für alle!

  12. #12
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Yo!

    Gå in i Environment skapa ett nytt instrument från MIDI Inst. fliken som man döper till "Spela många".
    Sedan skapar man nytt MIDI track i Logic arrange då skall Spela Många dyka upp.
    Sedan tillbaka i Environment och så skapar man bara nya instrument och ställer in MIDI port och MIDI kanal på dessa instrument efter behov.
    Man drar sedan virtuella kablar från "Spela många" till de nya instrumenten som då får sin MIDI info från "Spela Många" och distribuerar till sina egna inställda kanaler. Lätt som kvällsfika.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2018-02-16 kl. 18.34.33.png 
Visningar:	50 
Storlek:	56,1 KB 
Id:	80004

  13. #13
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Logic FTW!

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Logic FTW!
    Ja, 1999

  15. #15
    mnskll
    mnskll är inte uppkopplad

    Senior
    Gratisprogrammet midi patchbay
    http://notahat.com/midi_patchbay/
    om du vill klara det utan att logic är igång. du kan också göra virtuella midikopplingar som du kan ha som utgång i logic och som sen kan skickas till flera källor, och med olika kanal om man vill.

  16. #16
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gå in i Environment skapa ett nytt instrument från MIDI Inst. ...
    Det funkade perfekt så som FC beskrev det. Nu routas allt precis som jag vill. Stort tack FC!

    Citat Ursprungligen postat av mnskll Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gratisprogrammet midi patchbay
    http://notahat.com/midi_patchbay/
    om du vill klara det utan att logic är igång. du kan också göra virtuella midikopplingar som du kan ha som utgång i logic och som sen kan skickas till flera källor, och med olika kanal om man vill.
    Kanontips, men eftersom jag använder Logic som central när jag kör midi är dock inte detta något jag behöver just nu. Men från tid till annan kör jag även mer "live" och då kan nog detta komma in handy. Ska kolla upp det, tack för tipset.

Liknande ämnen

  1. [Ableton] Ducka multipla kanaler?
    Av Synapskollaps i forum Ableton
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-19, 15:25
  2. Tracktion, fade på multipla klipp?
    Av Oortone i forum Övriga DAW
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 17:46
  3. Multipla Asio
    Av my03 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-12, 23:29
  4. Program med multipla midiingångar
    Av torsig1967 i forum Övrig mjukvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-11, 23:49
  5. Keyboard med Multipla CV/GATE
    Av Olle Truck i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2003-10-11, 01:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •