Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Hur/när dog NetLabel-scenen och isåfall varför?

  1. #1
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage

    Hur/när dog NetLabel-scenen och isåfall varför?

    Jag drömmer ibland tillbaks till den gamla goda tiden då man kunde dra ihop en netlabel och faktiskt skapa en kanal utåt för musik, körde min gosiga http://gnashed.org/ under den tiden och tyckte man fick gehör.

    Är det streaming , nyllet eller vad hände... när började allt drunkna i data™ och man förlorade glöden?

    Några teorier?

  2. #2
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Jag hängde aldrig riktigt med i netlabel-grejen men tycker om tanken att man själv är sin egen distributör och slipper vara i klorna på någon annan som bestämmer hur det ska se ut,vilka format som gäller etc. Det svåra är väl att nå ut. Hur funkade/funkar det för dig?

    Om man inte finns på spotify finns man typ inte. Sen är jag lite kluven till det här med streamingen, på ett sätt är det ju fina fisken att man faktiskt kan hitta ganska mycket grejer men det blir inte riktigt den där wow-känslan som när man öppnar typ gnashed-sidan och hittar Njursvikt

    Sorry, blev lite off-topic kanske...

  3. #3
    batmannen
    batmannen är inte uppkopplad
    batmannens avatar
    Senior
    Jag gillade netlabelkonceptet väldigt mycket. Lyssnade mest på Thinner och dess sublabels. Fantastiskt. ♥️

    Saknar även Bevlar.

  4. #4
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag tror det var en glädje i att promota och släppa varandras grejjer som drev scenen, det blev ju cirka 0kr hur man än gjorde men man släppte varandras artister för att utöka "räckvidden" och spridningen. Jag tyckte man hade en bättre output per post om man ska relatera till idag....

    Det fanns en sida som hette netlabelreleases som man kikade regelbundet efter nytt...
    http://netlabels.org/releases/

    Det var enklare förr... Jag tycker bandcamp är lite åt samma feeeling idag..

  5. #5
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Jag tror att streamingtjänsterna och Facebook är en stor förklaring till dess död, men jag tror inte heller att det är enda anledning, men kan inte riktigt säga vad det skulle vara. Alla hade småsidor lite här och där men det fanns ingen direkt central plats att visa upp sig på (förutom Archive.org, fast där drunknade bolagen ändå).

    Spotify är väl egentligen inte bättre eftersom det fortfarande handlar om att kunna nå ut, och när det nu finns diverse aggregatörer så togs "makten" från nätbolagen.

    Ett tag skissade jag på en sida för att samla alla svenska nätbolag, men märkte att intresset började dala generellt och för egen del. Jag är ändå rätt nöjd med att jag styrde ihop ett lite löst projekt med två andra nätbolag: http://www.oljud.nu/tid/en

  6. #6
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag känner att det är en labil epok i musikkulturen som eventuellt kan falla i glömska... Jag själv minns inte riktigt alla släpp som jag gjorde under olika namn...

    Jag tycker att det finns ett glapp i tidsrummet mellan nedgången av netlabels och spotify... kanske myspace är den saknade och bortglömda länken?

  7. #7
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Ett tag funkade faktiskt Myspace fint för mig. Upptäckte en massa ny musik där.

    Ja, bandcamp är bra. Jag följer dessutom folk som t.ex. Hjorten här ovan och han har bra musiksmak så då kan jag få lite tips om nytt och kul på det sättet också.

  8. #8
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag tror att jag själv fasade ut gnashed för myspace och vinyl är för dyrt och kassett är lite för krångligt... Gjorde mycket CDr förut med gott resultat, nu känns cd retro och kanske kommer igen. Ogillar vinyl för man inte kan DIYa den...

    Jag har lekt med tanken att sula ut alla enapa grejjer jag hittar på datan™ på bandcamp men inte kommit till skott ännu.

  9. #9
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Det positiva med netlabels var att man nådde ut till nya grupper människor och kanske fler uppmuntrades göra allmännings-musik.

    Det tråkiga var att det nog till stor del var demogruppernas trackerdivisioner som ville leka skivbolag istället för att bidra till demogruppens gemensamma projekt. Ett sidospår.

  10. #10
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Om jag minns rätt så var det på MySpace många startade sina nätbolag, samtidigt som de hade ordentliga websidor med lite mer information och en katalog med lättare överblick.

    Jag knöt kontakter på MySpace som jag fortfarande har kvar idag.

  11. #11
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Jag upptäckte mycket via NetAudio och Usenet/newsgroups faktiskt.

    Hänger Jaldemark här fortfarande? Han kan säkert berätta varför Thinner dog ut i alla fall eftersom det var hans bolag.

  12. #12
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Rent krasst: facebook.

    Alla flyttade allt till facebook, sen slutade folk hitta till andra sidor och där efter tog facebook ifrån användarna kontrollen så att de inte längre kan nå ut ens till de som valt att följa en sida, om inte den sidan hostar upp en massa pengar.

  13. #13
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Hm jag har inte tänkt på det, men det är nog sant.. men jag har iaf kompisar som hänger kvar!

    http://phonocake.org/

  14. #14
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hm jag har inte tänkt på det, men det är nog sant.. men jag har iaf kompisar som hänger kvar!

    http://phonocake.org/
    ooh. trevligt.

  15. #15
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Peer-2-peer tjänsterna kanske hade inverkan också.

    En fin sök- / associations-motor vore väldigt trevligt om det fanns för netlabels.

Liknande ämnen

  1. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2018-11-13, 15:12
  2. Standarder och system – hur och varför?
    Av oljud i forum Modularer & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-09-14, 08:58
  3. Datorn dog när jordfelsbrytaren löstes ut
    Av Ringflower i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-01-14, 21:17
  4. XLR, varför och hur?
    Av Light Head i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2016-04-30, 15:00
  5. Mixerbord - hur, när, varför?
    Av Regenholz i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-01-08, 00:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •