Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Köra maskiner för 120v/60hz på 110v/50hz?

  1. #1
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran

    Köra maskiner för 120v/60hz på 110v/50hz?

    Importerat en kassettduplikator från USA men innan jag pluggar igång måste jag ju ha en konverter. Den jag har ger 110 volt på 50hz, maskinen ber om 120 volt på 60hz.

    Kommer det fucka ur?

    Maskinen drar 60W och transformatorn ger 100W så det borde vara lugnt på den fronten.

    Vet att det finns trådar, men då handlar det mer om elektriska maskiner och kretsar, här är det ju trots allt motorer involverade och så. Kanske motorerna är synkade till hz:en osv?

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Funkar fint på mina 110- och 120-maskiner. Men som du säger, mekanik är lurigare. Dock har jag svårt att se att du kan ha sönder nå’t, så testa.

  3. #3
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Vad är bästa testmetoden? Spela in en ton på konstant frekvens på ett band, kopiera och sen A/B:a kopian och mastertape med samma bandare som gjorde mastern?

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är bästa testmetoden? Spela in en ton på konstant frekvens på ett band, kopiera och sen A/B:a kopian och mastertape med samma bandare som gjorde mastern?
    Låter sjysst... ihop med stämapparat om man vill finlira.

  5. #5
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Om det sitter DC-motorer i duplikatorn så blir hastigheten samma. De flesta kassetbandspelare har DC-motorer, men jag har sett vissa tidiga (60-talet) nätanslutna maskiner med asynkronmotorer, som i så fall i någon mån följer nätfrekvensen, så hastigheten blir därefter. Rimligen är väl en kassettduplikator konstruerad som andra kassettbandspelare, men jag kan inte säga att jag vet. Skillnaden mellan 50 och 60 Hz är typ tre halvtoner så det borde höras rejält om det inte stämmer.

  6. #6
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Rapport: Maskinen fungerar precis som den skall med konvertern

    tack för er tid!

  7. #7
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Härligt!

  8. #8
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det sitter DC-motorer i duplikatorn så blir hastigheten samma. De flesta kassetbandspelare har DC-motorer, men jag har sett vissa tidiga (60-talet) nätanslutna maskiner med asynkronmotorer, som i så fall i någon mån följer nätfrekvensen, så hastigheten blir därefter. Rimligen är väl en kassettduplikator konstruerad som andra kassettbandspelare, men jag kan inte säga att jag vet. Skillnaden mellan 50 och 60 Hz är typ tre halvtoner så det borde höras rejält om det inte stämmer.
    Å a s, om den spelar upp source-bandet med samma hastighetsfel som den spelar in på kopiorna blir det ju rätt i slutändan ändå, förutom vissa möjliga ljudmässiga kvalitetsförluster beroende på annan bandhastighet än den tänkta...

Liknande ämnen

  1. 50hz i 60hz trummaskin?
    Av miaz i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 16:12
  2. 60Hz trafo på 50Hz, ett problem?
    Av PeterM i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-28, 11:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •